
Directory
The current members of the Broadcasting 
Standards Authority are: 
Joanne Morris (Chair), Tapu Misa, 
Diane Musgrave and Paul France.

Contact us at:
2nd Floor, Lotteries Commission Building,
54–56 Cambridge Terrace, 

0800 Number
The Broadcasting Standards  
Authority’s free phone number is

0800 366 996
A recorded message explains the 
complaints process, and a connection
through to the office is provided.

 
PO Box 9213, Wellington, 6141, 
New Zealand.
Phone: 64 4 382 9508 
Fax: 64 4 382 9543
Email: info@bsa.govt.nz
Website: www.bsa.govt.nz
Editorial enquiries: info@bsa.govt.nz

QUARTERLY 
NUMBER 39, SEPTEMBER 2008

The Election Programmes Code
As mentioned in the previous BSA 

Quarterly, the revised BSA Election 

Programmes Code came into effect  

on June 1. 

The major change within the revised 

Code is that complaints about ‘election 

programmes’, typically election advertising 

and opening and closing addresses 

broadcast on radio or television, must now 

be referred directly to the BSA. 

Election programmes are subject to all 

the standards across the broadcasting 

Codes except an election programme 

need not present a range of significant 

viewpoints on a controversial issue of 

public importance. This is because the 

Broadcasting Act specifies that the 

‘balance’ standard does not apply to 

election programmes. 

During July and August Chief Executive 

Dominic Sheehan, along with Advertising 

Standards Authority Chief Executive 

Hilary Souter, ran seminars in Auckland 

and Wellington for political parties 

to clarify their obligations in the run-

up to the upcoming general election. 

Some broadcasters also attended those 

discussions.

The following FAQ on the Election 

Programmes Code have been developed 

to help guide broadcasters, political 

parties and the general public. An 

expanded version of these FAQ which 

provides further guidance around election 

programmes is available on the BSA 

website. Any specific questions should 

be directed to the BSA’s Legal Manager 

Christina Sophocleous.

What is the official definition of an 

‘election programme’? An ‘election 

programme’ is one that is broadcast on 

television and/or radio which: encourages 

or persuades, or appears to encourage or 

persuade voters to vote, or not to vote, for 

a political party or the election of any 

person at an election; or advocates 

support for, or opposes, a candidate or 

political party; or notifies meetings held or 

to be held in connection with an election.

Isn’t an ‘election programme’ effectively 

an advertisement? Yes, typically election 

programmes are paid advertisements for 

political parties or candidates. Opening 

and closing addresses are also definitely 

election programmes. 

When can an ‘election programme’ be 

broadcast? It is an offence to broadcast 

a paid election programme for a party 

or candidate except during the election 

period. There are also restrictions around 

the times at which and the days on which 

an election programme can be broadcast. 

Broadcasters could choose to broadcast 

election programmes outside the election 

period but to do so would open them up to 

a possible fine of $100,000.

When is the ‘election period’? The election 

period begins on writ day (the day the 

Governor-General issues a writ requiring 

the Chief Electoral Officer to make all 

necessary arrangements to conduct a 

general election) and ends at the close of 

the day before polling day.

If an election programme screens outside 

the election period and a complaint is 

made to the BSA under the Election 

Programmes Code will you determine 

that complaint? Yes. The BSA would be 

required to determine that complaint. 

What if a news or current affairs shows 

covers election issues – is that an election 

programme? Broadcasting news or 

comments or current affairs programmes 

relating to elections is not restricted under 

the Broadcasting Act. This means that 

news and current affairs shows are not 

‘election programmes’ and not subject to 

the Election Programmes Code. 

However, news, current affairs and other 

programmes that cover the election or 

election issues will still be subject to all 

the standards of the relevant Code that 

covers the medium it was broadcast 

on (ie. Radio, Free-to-Air TV or Pay TV). 

Remember that complaints made under 

the other Codes will be dealt with by 

the broadcaster in the first instance, but 

election programme complaints must 

come directly to the BSA.

How much time do I have to make an 

election programme complaint?  

You have 60 working days from the date 

of the broadcast. We encourage all 

complainants to make complaints as soon 

after the broadcast as possible.

The broadcaster’s right to freedom of 
expression is guaranteed by section 
14 of the Bill of Rights Act.  When the 
Authority upholds a complaint, it places 
a limit on that right. As part of the 
complaints determination process the 
Authority considers whether upholding 
the complaint would place a limit on 
this right that is reasonable, prescribed 
by law, and demonstrably justifiable in 
a free and democratic society (section 5 
of the Bill of Rights Act).

Traditionally the Authority has been 

reluctant to include a full explanation 

of this balancing exercise in its written 

decisions. This was due to a number of 

factors, including the desire to keep its 

written decisions concise and in plain 

language so that they remained accessible 

to journalists and the public, and a lack of 

judicial direction as to the way in which the 

balancing exercise should be explained. 

The Authority instead preferred to include 

a standard statement at the conclusion of 

each upheld decision.

The Authority’s inclusion of that 

statement has recently been questioned 

by members of the judiciary, and has 

attracted criticism from academics. 

There have also been several recent 

court judgments which have given good 

guidance on how best to describe a Bill of 

Rights analysis. 

In light of this, the members of the 

Authority believe that it is time to expand 

the way they explain how the Bill of Rights 

Act provisions have been considered. 

Accordingly, the Authority will now be 

including a fuller explanation of this 

process in its decisions.  Including this 

explanation does not mean that its 

processes have changed in any way; the 

Bill of Rights will continue to be applied as 

it has been applied previously.  

You’ll find election news and advertising 

guides for broadcasters from the 

Electoral Commission enclosed with 

this newsletter. The guides are also 

available for download from the 

article “How to run election broadcast 

advertising” within the Electoral rules 

topic of the Elections NZ website at 

www.elections.org.nz which has 

more extensive information and links 

for broadcasters, including how to 

make the post election return to the 

Electoral Commission required of all 

broadcasters.  

Will you take an election programme 

off the air while the complaint is being 

determined? No, we do not have the 

power to do that. The BSA will endeavour 

to process complaints about election 

programmes that are still playing (ie. 

advertisements) as quickly as possible. 

Where do I make an election programmes 

complaint? Complaints about election 

programmes must be made directly to the 

BSA. We have a specific online complaints 

form for making election programme 

complaints. 

What if it is an advertisement but not 

about elections?  All complaints about 

ads that are not covered by the Election 

Programmes Code need to go to the 

cont. from front page

BSA Decisions to Include Expanded 
Bill of Rights Explanation

Revised Radio 
Programmes Code  
Now In Force
The revised Radio Code 

took effect on July 1 

2008. Codes are revised 

from time to time to 

reflect community 

expectations, to 

keep them relevant 

to broadcasting 

practice, and to 

support fair and efficient 

decision making by the BSA.

The revised code was prepared by the 

Radio Broadcasters Association (on behalf 

of commercial broadcasters) and Radio 

New Zealand and approved by the BSA. 

An electronic version of the Code is 

available on the BSA website and hard 

copies can be sent out on request.

The BSA would like to thank all those 

involved in the code review process and 

in particular David Innes of the Radio 

Broadcasters Association, George 

Bignell of Radio NZ and Clare Bradley of 

MediaWorks.

Advertising Standards Authority (ASA).

What if it is an advertisement but not 

on television or radio? All complaints 

about ads that are not television or radio 

(eg. on the internet, at the movies, in 

print, billboards etc) need to go to the 

Advertising Standards Authority.

An advertisement didn’t name the 

person who authorised it – do I complain 

to you about that? This is not part of 

the broadcasting standards regime. 

Complainants who wish to take issue 

with this need to contact the Electoral 

Commission.  

Disclaimer: Nothing in these FAQs binds the BSA in 
determining the outcome of any future complaint. 
Each complaint is determined on the particular facts 
surrounding a broadcast. 

cont. on back page

CODE OF BROADCASTING PRACTICE   |   1   

JU
LY

 2
00

8 
ED

IT
IO

N

ENGLISH VERSION

Statement  
of Intent
The 2008-2011 

Broadcasting Standards 

Authority SOI is now 

available both online 

and in hard copy. 

 
New Communications 
Advisor
We are pleased to 
welcome Kate Baker to 
the BSA as Communications 
Advisor. Kate joined the 
BSA in June, coming from 
the Ministry of Research, 
Science and Technology. 



DECISIONS 

Printed copies of the codes of broadcasting practice for radio, free-to-air television, and pay TV, and of the 
radio and television complaints guide are available free of charge from the BSA, email: info@bsa.govt.nz, 
freephone: 0800 366 996 |  Full decisions can be found on the BSA’s website www.bsa.govt.nz 

Raymond Gough complained to the Broadcasting Standards 

Authority that the programme had made unsubstantiated 

claims and used the wrong test to determine formaldehyde 

levels. 

The Authority found that the programme was misleading, 

inaccurate and unnecessarily alarmed viewers because Target 

had no evidence to show that formaldehyde levels of 20 parts 

per million could cause detrimental effects such as cancer. 

The Authority said the programme used the wrong test by 

measuring “total” instead of “free” formaldehyde levels, which 

meant that the comparisons in the programme were not valid 

or accurate. 

The Authority referred to a report by the Ministry of Consumer 

Affairs that was conducted as a result of Target’s investigation, 

which found that there was little cause for concern about 

safe levels of formaldehyde in clothing. The Ministry’s test 

results showed that 97 out of the 99 items it tested were within 

acceptable pre-wash limits for formaldehyde in clothing. The 

other two items had acceptable levels after washing.  

The Authority ordered TVWorks to broadcast a statement 

summarising its decision, and to pay $4000 costs to the Crown.

Decision ref. 2007-114

 Fairness, Accuracy
In April 2007, Close Up ran a story about attempts by two 

East Coast MPs and a local Mayor to help Gisborne soccer 

player Scott Hales remain in New Zealand.  His ex-wife and 

her father, a former policeman, claimed that Mr Hales was 

a wife beater and a racist. The host interviewed Mary Anne 

Thompson, the then Deputy Secretary of the Workforce group 

in the Department of Labour, who stated that Mr Hales had not 

declared a UK conviction for assault before entering  

New Zealand.

Mr Hales complained to the Authority that the item was both 

unfair and inaccurate. He claimed the item was a “malicious 

attempt” to stop him remaining in the country, and had falsely 

stated that he had not declared a UK conviction. 

Privacy, fairness
An episode of Target, broadcast at 7.30pm on 3 July 2007, 

featured hidden camera footage of four caregivers who 

had been hired to care for an elderly actor for a four-hour 

period. Each caregiver was given a score out of ten for their 

performance. Two of the caregivers performed well and scored 

seven and eight out of ten. One caregiver, who ate some food 

from the fridge without asking and did not wait outside while 

the actor used the bathroom, was rated five out of ten. The 

fourth caregiver was late to the job, used expired milk in the 

actor’s cup of tea, did not return the actor’s change after buying 

more milk, ignored the actor’s coughing, gave her no privacy in 

the bathroom, and also read her personal diary. This caregiver 

was rated three out of 10 by the programme.

Aaron O’Connell complained that broadcasting the hidden 

camera footage was unfair and breached the privacy of the 

caregivers. 

The Authority upheld the privacy and fairness complaints. It 

considered that secretly filming the caregivers inside the Target 

house where they had a reasonable expectation of privacy was 

an intrusion which the ordinary person would find offensive.

The Authority ruled that even though some of the caregivers 

had performed poorly, their behaviour was not of such a serious 

nature as to justify broadcasting the hidden camera footage 

in the public interest. For the same reason, the Authority also 

found that the caregivers were treated unfairly.

The Authority ordered TVWorks to broadcast a statement 

summarising its decision. Decision ref. 2007-067

Accuracy
On 21 August 2007 Target discussed the use of formaldehyde 

in the manufacture of clothing. It presented the results of 

laboratory tests of randomly selected clothing. Target said these 

tests had found levels of “total” formaldehyde up to 900 times 

above a limit of 20 parts per million, which was the level at 

which Target said formaldehyde could cause detrimental health 

effects as serious as cancer.

Decisions of interest included the following:

The BSA issued 46 decisions between April and June 2008

The Authority upheld Mr Hales’ complaint. It said that TVNZ  

had treated Mr Hales unfairly because it had insufficient 

independent evidence to back up the serious and damning 

accusations by his ex-wife and her father that he was racist  

and a wife-beater.  

The Authority also said the item was inaccurate because, 

contrary to what Mary Anne Thompson said, Mr Hales had  

to take into account material relevant considerations, 

including the fact that the right of the media to report 

on all or any part of what takes place in the courtroom 

can include television coverage of defendants appearing 

in public streets. The judge also pointed out the public 

interest in the case.

The appeal over the order made in the Wellington 

City Council and RNZ decision (2007-056) was heard by 

Justice France on 6 June in Wellington. The decision 

concerned a Morning Report item that erroneously 

claimed that the Wellington City Council was looking at 

scrapping free weekend parking. The BSA had upheld 

the Council’s complaint on the grounds that the item was 

inaccurate and unfair, and ordered RNZ to broadcast a 

statement summarising the decision. 

In the appeal RNZ said that the BSA’s order of a 

broadcast statement was unnecessary as simply 

releasing the BSA’s decision was sufficient to mark 

the breach. Justice France did not agree and the BSA’s 

order to broadcast a statement was upheld. RNZ has 

subsequently broadcast the statement.

in fact declared his previous conviction. The Authority  

accepted that Ms Thompson was a reliable source, but said  

that by broadcasting her error, TVNZ had breached the  

accuracy standard. 

The Authority ordered TVNZ to broadcast a statement 

summarising its decision and to pay costs to the complainant  

and Crown. Decision ref. 2007-080

High Court Appeals
 

The appeal over the Green and TVNZ decision (2007-068) 

was heard by Justice Mallon on 15 May in Wellington. This 

concerned a Close Up item about “naming and shaming” 

convicted drunk drivers. It showed a woman who had just 

been convicted of her second drink driving offence leaving 

court, attempting to avoid the reporter and camera operator 

waiting there and then being pursued down, and across, 

the street by them. TVNZ broadcast various facts about the 

woman concerned (including her age, marital status and 

salary) and, at the conclusion of the item, unmasked her 

previously pixelated face. The BSA had upheld the complaint 

on the ground of fairness, in particular for the humiliating 

way in which the woman was treated.

In the appeal TVNZ claimed that the decision placed an 

untenable restriction upon the broadcaster’s ability to report 

upon a matter of valid public interest and unjustifiably 

restricted the broadcaster’s right to freedom of expression. 

There was extensive discussion of the fairness standard 

during the appeal and also the application of the Bill of 

Rights to the BSA. 

In a judgment received in July Justice Mallon set aside the 

BSA’s decision. Among other things she said the BSA failed 


