TAS

IN THE HIGH COURT OF NEW ZEALAND

AUCKLAND REGISTRY
AP46/02
UNDER s 18 Broadcasting Act 1989
BETWEEN TV3 NETWORK SERVICES LTD
Appellant
AND ECPAT NEW ZEALAND INCORPORATED
Respondent
Dates of hearing: 22 and 23 August 2002
Counsel: Tim Allan and Clare Bradley
for the Appellant
Christopher Toogood QC and Denise Ritchie
for the Respondent
Andrew Scott-Howman

for the Broadcasting Standards Authority

Date of judgment: 20 December 2002

JUDGMENT OF CHAMBERS J

Lawyers:
Grove Darlow & Partners, PO Box 2882, Auckland, for the Appellant

Buddle Findlay, PO Box 1433, Auckland, for the Respondent
Bell Gully, PO Box 1291, Wellington, for the Broadcasting Standards Authority




‘Paradise Lost’

[1]  On 15 July last year, TV3, one of the free-to-air television companies in New
Zealand, broadeast on its ‘20/20° programme a documentary entitled ‘Paradise Lost’.
The programme dealt with poverty and child prostitution in Fiji and was prompted
by allegations which had arisen following the murder in Fiji of Red Cross director,
John Scott, and his partner. In one part of the programme, there was footage taken
outside a court in Nadi of a Fijian child who had allegedly been sexually abused. The
face of that child was clearly visible. In another part of the programme there was an
interview with two young shoeshine boys. In that interview, the two boys were asked
whether they had sex with foreigners. Both denied it. The programme then switched
to an interview with a social worker who told a different story. The social worker

said that the boys were in fact prostitutes.

[2] Some members of an organisation called ECPAT New Zealand Incorporated
saw the programme. Ecpat New Zealand is part of a world-wide network of
organisations which campaign to eliminate child prostitution, child pornography, and
the trafficking of children for sexual purposes. The Ecpat members who saw
“Paradise Lost’ were generally supportive of the programme, as the society supports
exposure of the kinds of exploitation dealt with in the programme. They did not
argue with the broad objectives of the programme. But what they disapproved of was
the fact that TV3 showed the faces of the child sex abuse victim and of the two
young shoeshine boys. In their view, showing the children’s faces re-victimised and
exploited them.

[3] The Broadcasting Act 1989 provides a mechanism whereby viewers can
complain about programmes broadcast on television. Ecpat lodged a complaint with
TV3. They said that TV3 had breached privacy standards and standards G4 and G13
of the Free-to-Air Television Programme Code: see Broadcasting Act 1989, s
4(1)(c) and (e). The privacy complaint was referred direct to the Broadcasting
Standards Authority under s 8(1)(c) of the Act. The standards complaints were
referred to the authority under s 8(1)(a) after TV3 had rejected them. The authority is
conferred with jurisdiction under the Act to determine complaints referred to it under

s 8:see s 10,

[4]  The authority delivered its decision on 14 March this year. It upheld Ecpat’s
privacy complaint with respect to the child sex abuse victim and the shoeshine boys.
It also upheld Ecpat’s complaint that standard G4 had been breached so far as the




e,

child sex abuse victim was concerned. It rejected Ecpat’s assertion that standard G13
had also been breached. The authority, under s 13(1)(a), ordered TV3 to broadcast a
statement explaining why the complaint had been upheld. It also ordered TV3 to pay
costs in the sum of $463.50 to Ecpat.

[5] From that decision, TV3 has appealed. This judgment is concerned with
matters raised on that appeal.

Issues on this appeal

[6]  With respect to the ‘privacy’ part of the decision, the following issues arise
on this appeal:

[a] Did the authority assume that the Act had extraterritorial effect and, if
so, was that an error of law?

[b] Did Ecpat have standing to bring the complaint?

[c] For the purposes of privacy principle (i), is it open to TV3 to
challenge the authority’s finding that the facts revealed were ‘private
facts [the public disclosure of which would be] highly offensive and

objectionable to a reasonable person of ordinary sensibilities’.

[d] If these facts were ‘private facts’, was there a ‘public disclosure’ of
them?

[e] Was public interest available as a defence?

[f] Did the authority deal improperly with the impact of the New Zealand
Bill of Rights Act 19907

[7]  With respect to the authority’s ‘standards’ decision, only one issue arises:
[g] Was the authority wrong in holding TV3 breached standard G4?
[8]  One other issue arose during the hearing. Mr Allan, for TV3, asked me to

view 2 23 minute videotape which contained, he said, examples of other
documentaries. This was not material' which had been before the authority. Mr




Toogood QC, for Ecpat, and Mr Scott-Harman, for the Broadcasting Standards
Authority, objected to my viewing this videotape. In light of the opposition, I
declined to view it. I said I would give my reasons in the main judgment.

[9]  Ishall deal with these issues in turn.

Extraterritorial effect

[10]  Mr Allan submitted that the authority, with respect to the privacy complaint,
had acted on a wrong principle or misdirected itself in ‘assuming the Act has
extraterritorial effect’. He submitted that the Act protected the privacy only of those
who live in New Zealand or who are shown to be known in New Zealand by at least
one person. He said it was common ground that the children depicted in the
documentary did not live in New Zealand. There was no evidence, Mr Allan
submitted, that they were known by anyone here. The onus was on the complainant .
to establish that they were known here. Ecpat had not done that. The privacy
complaint therefore had to fail. The authority, in finding that the children’s privacy
had been breached, was according to the Act an extraterritorial effect.

[11] - Ireject that submission. The purpose of the Act is not to protect the privacy
of particular individuals, at least directly. The primary purpose of the Act, at least so
far as the present case is concerned, is ‘to provide for the maintenance of programme
standards in broadcasting in New Zealand’: see Long Title, para (a). PartI of the
Act is concerned with those standards. Section 4(1), the first section in Part I,
imposes on every broadcaster a responsibility for maintaining in its programmes and
their presentation certain standards, including standards consistent with the privacy
of the individual. Tt is the concept of privacy which is important and which must be
honoured.

[12] Mr Scott-Howman advanced the argument in this way. He said that Mr
Allan’s argument involved a misunderstanding of the fundamental tenet of the
Broadcasting Act. The object of the Act was not, Mr Scott-Howman said, to ‘protect
individuals concerned’ in a broadcast or to allow individuals to ‘avoid
embarrassment and humiliation’, as Mr Allan had submitted. Rather, the object of
the Act was to maintain programme standards in broadcasts in New Zealand. The
focus was on broadcasts in New Zealand and the standards expected of those
broadcasts. That object was not.fulﬁlled, and indeed would be defeated, if the Act
applied only to certain parts of broadcasts in New Zealand; that is, those parts which




oy

did not involve foreign nationals. There was, Mr Scott-Harman submitted, no
question of extraterritorial jurisdiction being exercised by the authority when it
considered complaints about New Zealand broadcasts which contained footage of

foreign nationals.

[13] 1 agree with those submissions. The Act draws no distinction between New
Zealanders and non-New Zealanders. The privacy principles established under the
Act are standards which must be adhered to by those who broadcast in New Zealand,
regardless of whether the individuals portrayed in the broadcast live here or are
known here. The authority did not purport to exercise extraterritorial powers. It dealt
with a complaint concerning a New Zealand broadcast which, it was said, breached
privacy principles developed under the Act. Those principles do not differentiate

between nationals and non-nationals,

[14] In any event, Mr Allan’s test would be extremely difficult for any broadcaster
to apply. How would the broadcaster find out in advance whether anyone in New
Zealand knew the person whose privacy they intended to breach? How would TV3
have worked that out in this case? Given Fiji’s proximity to New Zealand, almost
certainly someone here did know one or more of the children depicted. Would the
broadcaster have to err on the side of caution or would it run the risk? Mr Allan’s

' test for privacy would be impractical

[15] There was no error on the authority’s part in this respect.

Ecpat’s standing

[16] Mr Allan submitted that the authority had acted on a wrong principle or
misdirected itself in ‘giving Ecpat standing’. He said that Ecpat was a person or
entity ‘whose privacy interests are not affected by the publication and therefore has
no or should have no standing to complain that another’s privacy is breached under
s 4(1)(c) of the Act.’

[17] That submission is based on the same error as the submission considered in
the previous section of this judgment. The Act does not limit who may complain.
Anyone who considers broadcasting standards are not being complied with can
complain, Where the complaint alleges breach of standards relating to ‘the privacy of
the individual’, the same rule applies: the complaint may be made by anyone
concerned about the failure to meet the required broadcasting standard, regardless of




whether the person whose privacy is immediately affected is concerned. For
example, a person may complain about another’s privacy being improperly
interfered with because he or she is concerned that next time it might be his or her
own privacy that is interfered with. (A person’s motive for complaining, however, is
not relevant to the question of whether or not standards have been maintained.) A
person may complain because he or she is concerned to protect the interests of a
group, e.g. children. The Commissioner for Children, for instance, has previously
complained about breach of a privacy principle in respect of information disclosed
about a child in a broadcast: see Commissioner for Children v Television New
Zealand Ltd BSA 1999/93 15 July 1999. Establishing a principle may assist others
in the group.

[18] There was no error on the authority’s part when they dealt with a complaint
from Ecpat.

The “private facts’ challenge

[19] One of the functions of the authority is to issue to broadcasters advisory
opinions relating to broadcasting standards and ethical conduct in broadcasting: see
s 21(1)(d). Pursuant to that power, the authority issued Privacy Principles in
September 1999, The authority, in issuing the principles, entered certain caveats.
The principles were not necessarily the only privacy principles that the authority
would apply. The authority acknowledged that the principles might well require
elaboration and refinement when applied to a complaint. The authority also
acknowledged that the specific facts of each complaint are especially important
when privacy was an issue.

[20] In this case, TV3, in its submission to the authority, did not attempt to go
outside the principles laid down. TV3 contended that, on a proper application of the
principles, no breach of privacy was established. On appeal, Mr Allan took a similar
line. He submitted that the authority had misapplied the privacy principles. He did
not assert that the principles were inapplicable or deficient in any way, although he
did submit that they had to be interpreted in accordance with the Bill of Rights. That
particular aspect I deal with below.

[21] The authority concluded that the 3 children’s privacy had been breached in
terms of the first privacy principle. Principle (i) reads as follows:




The protection of privacy includes protection against the public
disclosure of private facts where the facts disclosed are highly
offensive and objectionable to a reasonable person of ordinary
sensibilities.

[22] Mr Allan, on the appeal, sought to argue that TV3 had not breached principle
(i) because there was no proof that any ‘private facts’ had been disclosed. He argued
that the authority was not entitled to ‘assume’ that the facts were ‘private facts’, If
Ecpat wished to assert that these were ‘private facts’, then Ecpat should have proved
that. There should have been a hearing at which evidence was called.

[23] There was, in the anthority’s decision, very little discussion on this ‘private
facts’ issue. That there was little discussion, however, was perfectly understandable
in light of TV3’s concession before the authority. After the authority had received
Ecpat’s privacy complaint, it referred the complaint to TV3 for comment. TV3’s
Standards Committee considered the matter and issued a ‘decision’ on 14 September
last year, TV3 forwarded that decision to the authority as its response. TV3, in its
‘decision’, accepted that, in terms of principle (i), ‘the broadcast did touch. on private
facts that could be deemed to be “highly offensive and objectionable™. TV3’s
Standards Committee considered, however, that there was no breach of principle (i)
because there was not “public disclosure’, the people concerned not being in New
Zealand. '

[24] The authority, in para 27 of its decision, recorded the concession made by
TV3 ‘that, in terms of privacy principle (i), the broadcast ... did touch on private

239

facts that could be deemed to be “highly offensive and objectionable™.

[25] Mr Allan, on this appeal, cannot reopen something which was conceded
before the authority. It does not make sense for TV3 now to assert that the authority
should have held a hearing on an aspect which was not in dispute before it. It is not
open on this appeal for TV3 now to contend that these were not ‘private facts’ within
the meaning of privacy principle (i).

[26] In any event, I should add that I think T V3’s concession both proper and
inevitable. Obviously, to show the face of a child sex abuse victim in the context of
a story concerning the sexual abuse perpetrated on that child is to disclose private
facts about her which any reasonable person would regard as objectionable.
Similarly, to show the faces of the shoeshine boys in the context of a story which
accused them of being child prostitutes — a charge they denied — was to breach their
privacy. For a start, they denied the allegation, but even if it is true, they were




clearly victims requiring protection. Reasonable people would object to these
children’s identity being revealed as it would make it more likely that they would be
abused in future, Any man intent on sex with under-age boys learnt from this
programme the first names and identities of these shoeshine boys and of their
potential availability for sex if he travelled to Fiji.

[27] 1 hold that it is not open on this appeal for TV3 now to contend that these
were not ‘private facts’ within the meaning of privacy principle (i).

Public disclosure

[28] Mr Allan submitted that there was no ‘public disclosure’. The authority
found that there was. Mr Allan’s submission that there was no ‘public disclosure’
was in part premised on his assertion that there was no proof that these facts were
‘private facts’ in Fiji. His point was that you cannot have public disclosure of facts
that are already public. This argument cannot, of course, succeed because of my
finding in the previous section of this judgment. TV3 conceded before the authority
that these were ‘private facts’. That in itself disposes of this thread of Mr Allan’s
‘public disclosure’ argument.

[29] Mr Allan’s other line of attack was to assert that there is mo ‘public
disclosure’ if the individuals concerned do not live here or are not known here. This
is in essence the ‘extraterritorial’ argument in another guise. TV3 chose to show the
faces of the sex abuse victim and of the two shoeshine boys. They were thereby
recognisable, It is irrelevant whether anyone in fact recognised them.

[30] Inmy view, the authority was correct in finding that there had been ‘public
disclosure’ and that there was a prima facie breach of privacy principle (i).

Public interest

[31] Privacy principle (vi) reads as follows:
Discussing the matter in the ‘public interest’, defined as of legitimate

concern or interest to the public, is a defence to an individual’s claim
for privacy.

[32] The authority held with respect to this matter as follows (para 31):




The Authority’s remaining task is to consider whether there is any
justification for the breach. It has considered TV3’s submission that
privacy principle (vi) provides a defence to any breach, as the matter
was in the public interest. The Authority considers that there is a
public interest in the subject matter of the item (the development ofa
child sex trade in a neighbouring Pacific country which many New
Zealanders visit). However, it considers that the public interest does
not apply to excuse the broadcast of private facts about identifiable
individuals.

[33] In other words, the authority held that the public interest defence was not
applicable to a breach of privacy principle (i).. It could be available as an answer to
breaches of other privacy principles. For example, privacy principle (v) expressly
makes that principle ‘subject to the “public interest” defence in principle (vi).’

[34] Mr Allan submitted that the public interest defence should have succeeded.
He submitted that it was available as a defence to a prima facie breach of principle

).

[35] The privacy principles cannot be construed as if they were an Act of
Parliament. They are merely guidelines intended to assist broadcasters in
maintaining standards consistent with the privacy of the individual. The principles
must also be considered as a whole. Principle (vii) is relevant:

An individual who consents to the invasion of his or her privacy,

cannot later succeed in a claim for a breach of privacy. Children’s

vulnerability must be a prime concern to broadcasters. When consent

is given by the child, or by a parent or someone in loco parentis,

broadcasters shall satisfy themselves that the broadcast is in the best
interests of the child.,

[36] TV3 did not assert before the authority that this invasion of privacy was
protected by consent. TV3, in its submission to the authority, noted that no evidence
had been given by Ecpat ‘to support the contention that the young people involved,
or their families, feel their privacy has been breached’. But that was not put forward
as an assertion of ‘consent’ for the purposes of principle (vii). Rather, that point was
made in the context of TV3’s assertion that privacy complaints could be made only
by the person identified in the broadcast. I have already dealt above with that point.

[37] Because consent had not been raised before the authority, it clearly could not
be raised on this appeal. Nor did Mr Allan try to raise it. What we are left with,
therefore, is this. There was public disclosure of private facts which, TV3 had
conceded, were highly offensive and objectionable to a reasonable person of
ordinary sensibilities. We also had a situation where the broadcaster did not assert by




way of defence that the children had consented. No doubt that reflected, at least in
part, a difficulty in the broadcaster’s showing how the identification of these children
could conceivably have been in the best interest of those particular children. Given
that overall background, the authority’s decision that public interest was not
available as a defence was perfectly understandable.

[38] No one is denying TV3’s right to broadcast a documentary on the topic of
poverty and child prostitution in Fiji. No one is denying that the topic was one of
public interest. All that is being complained about is TV3’s decision to show the
faces of the child sex abuse victim and the shoeshine boys. The sex abuse victim, if
she had to be shown at all, could have been filmed from behind or her face could
have been pixillated. The shoeshine boys could have been interviewed off camera or
their faces blacked out or pixillated. What they had to say could have been reported
by the television reporter. Exactly the same information could have been conveyed
by a variety of other means which would not have violated the children’s privacy.

[39] TV3 has not demonstrated that the authority’s rejection of the public interest
defence was wrong,

Bill of Rights

[40] The authority did consider the Bill of Rights when coming to its decision:
see para 37 of its decision. The authority concluded that this exercise of its power
under the Broadcasting Act did not unduly restrict TV3’s right to express itself
freely. The restriction imposed by its decision was ‘reasonable and demonstrably
justified’: see s 5 of the Bill of Rights.

[41] Mr Allan submitted that, if this broadcast was in breach of principle (i), then
principle (i) was unreasonable or should be read down so that it did not protect
‘foreign nationals in another country where they are unlikely to have any idea that
anything is published about them in this country’. If the principle were read down in
that way, then, Mr Allan submitted, there would be no breach of principle (i) here
because the children concerned ‘do not live here’ and “there is no prospect of them
being embarrassed by this publication’. No argument to this effect was addressed to
the authority, although the argument is largely ‘extraterritoriality’ in another guise.

[42] Regardless of whether this matter can be raised on appeal, I nonetheless
address it. The decision does not infringe the Bill of Rights and in particular TV3’s

10




.

right under s 14 to freedom of expression. The restriction placed on TV3 by the
decision is minor and clearly proportionate. The authority did not ban the
documentary. The authority did not prohibit discussion about child sexual abuse or
child prostitution. All the authority declared wrongful was the identification of the
child victims. What they had to say and what others said about them could still have
been conveyed in any number of ways. The only breach of standards was TV3’s act
of revealing their faces and thereby identifying them.

[43] The restriction placed on TV3 is entirely consistent with obligations which
New Zealand has assumed under the United Nations Convention on the Rights of the
Child, dated 20 November 1989. New Zealand ratified that convention on 6 April
1993, On 7 September 2000 New Zealand became a signatory to the Optional
Protocol to the Convention dealing with the sale of children, child prostitution, and
child pornography. The importance of protecting children is also expressly referred
to in s 21(1)(e)(i) of the Broadcasting Act and in numerous other statutes. The need
to protect children from sexual abuse and prostitution is an important countervailing
consideration to be balanced against the need to protect freedom of speech. TV3’s
absolutist stance — that freedom of speech trumps all — is simply not right. A
balancing of interests is required. The restriction on freedom of speech effected by
the authority’s decision is minor when compared with the competing need for
protection of children.

[44] The suggested restriction of privacy protection for New Zealanders alone
misses the point. The purpose of Part I of the Broadcasting Act is to maintain
standards of broadcasting in New Zealand. Good broadcasting requires appropriate
recognition of the privacy of the individual, wherever in the world the individual
resides. Private facts the disclosure of which any reasonable person would regard as
highly offensive or objectionable should as a matter of principle remain private.

[45] This challenge to the authority’s decision must fail.

Standard G4

[46] One of the functions of the authority is to encourage the development and
observance by broadcasters of codes of broadcasting practice: see s 21(1)(e). These
codes are required, among other things, to ensure that programmes protect children
and are ‘fair and accurate’ and that procedures are in-place ‘for correcting factual
errors and redressing unfaimess’. The authority has so encouraged and the

11




broadcasters have responded. They prepared the Free-to-Air Television Programme
Code dated May 1996 and the authority approved it under s 21(1)(g). Standard G4
in that code requires broadcasters in the preparation and presentation of programmes
‘to deal justly and fairly with any person taking part or referred to in any
programme’.

[47] In this case, the authority held that the breach of the child sex abuse victim’s
privacy was ‘inherently unfair’ to her. It upheld that aspect of the standards
complaint.

[48] Mr Allan made no separate submission concerning this finding of the
authority. His essential argument was that there had not been any breach of the child
sex abuse victim’s privacy. 1 have upheld the authority’s decision on that aspect.
Mr Allan did not attempt to argue that, if TV3 failed on privacy, it should
nonetheless succeed on standard G4.

[49] Inthe circumstances, the appeal against the ‘standards’ decision must fail.

Reception of other videotape

[50] I have already indicated that Mr Allan applied to have me look at another
videotape which apparently contained some other documentaries. He accepted it was -
not evidence. He accepted that it had not been before the authority.

[51] Mr Scott-Howman objected to my looking at the videotape. He
acknowledged that T would have jurisdiction to consider further evidence but, he
said, TV3 accepted this was not evidence. Mr Scott-Howman said he was not sure
exactly what it was, but it was clearly intended that this ‘material’ should influence
the court. There was no basis for its admission.

[52] Mr Toogood advanced a similar argument. He said it was acknowledged that
this was not evidence, yet nor was it counsel’s submission. It was extrinsic material.
If it was relevant in some way, it should have been put before the authority.

[53] I declined to view the videotape. It was clear that it could not come in as
evidence. The fact that television was — to use Mr Allan’s terminology — a ‘visual

medium’ did not support looking at something simply because it was itself ‘visual’.
The videotape apparently contained excerpts from other documentaries which, so Mr

12




Allan contended, would have fallen foul of broadcasting standards were the
authority’s decision in this case correct. Even if that is so, where does it get us? It is
no defence to a speeding ticket to show that others have sped but not been ticketed.

[54] I was also aware of the narrow nature of any appeal to the High Court: see
s 18(4). The material was not before the authority. It could not be relevant on an
appeal against discretion. T am not determining this matter on a first instance basis.
My task is simply to determine whether the authority erred in law or misdirected
itself.

Result

[55] Unders 18(5)(2), I confirm the authority’s decision. I dismiss the appeal.

Costs

[56] I hope the parties will be able to resolve costs themselves. If they camnot,
then I shall receive memorandums. TV3 must respond to any costs claim within 10
working days of receipt of the costs-claiming party’s memorandum. The costs
claiming party must file and serve any response to TV3’s memorandum within 5
working days of receiving it. ‘Working days’ has the meaning ascribed in r 3 of the .
High Court Rules. I shall decide costs on the papers unless any party seeks an oral
hearing.

Signed at l 2.%0 r on 20 December 2002

13




