IN THE HIGH COURT OF NEW ZEALAND
WELLINGTON REGISTRY ‘ CIV-2003-485-1655 & 1816

1'%

UNDER Section 18 Broadcasting Act 1989

IN THE MATTER  of an appeal against a decision of the
Broadcasting Standards Authority

BETWEEN TV3 NETWORK SERVICES
LIMITED

Appellant

AND THE PRIME MINISTER (RT HON.
HELEN CLARK)

First Respondent

AND MIKE MUNRO

Second Respondent

AND THE LIFE SCIENCES NETWORK
INCORPORATED
Third Respondent
AND DAVID CQY
Fourth Respondent
AND IB OWEN
Fifth Respondent
Hearing: 3-4 February 2004
Appearances: C Bradley for appellant

H B Rennie, QC, for first and second respondents

No appearance for third respondent

No appearance for fourth respondent

J W Tizard as amicus curiae for fifth respondent

A Scott-Howman for Broadcasting Standards Authority

Judgment: 10 February 2004

JUDGMENT OF RONALD YOUNG J




Introduction

[1]  This appeal challenges the conclusions of the Broadcasting Standards
Authority (“BSA™) that the appellant breached Standards 4, 5 and 6 of the
Broadcasting Code of Practice in its broadcasts in relation to allegations of
distribution of genetically modified corn and Government cover-up. Some brief
background is necessary. A useful summary of the issue is contained in the BSA’s

decision as follows:

Summary

[1] Allegations that the Government had been aware of the
distribution of genetically modified (GM) corn, made in a book
published on 10 July 2002, were the subject of a 3 News
Special programme broadcast on TV3 between 7.00 pm and
7.30 pm on that day. Interviews with the book’s author and the
Prime Minister were broadcast during the programme. The
interview of the Prime Minister was recorded the day before
the book was published and no mention of the book was made
during the interview.

[2] Mr Mike Munro, the Chief Press Secretary in the Office of the
Prime Minister, the Rt Hon Helen Clark, the Prime Minister,
the Life Sciences network Inc (LSN), Mr Yuri Wierda,
Mr David Coy, Mr I B Owen and Ms Janet Rutherford each
complained to TV3 about aspects of the broadcast. The
complainants alleged, in particular, that the programme
contained inaccuracies, was unbalanced and was unfair to the
Prime Minister.

[3]  TV3 declined to uphold any aspect of the complaints.

[4] Dissatisfied with TV3’s decisions, each of the complainants
referred their complaints to the Broadcasting Standards
Authority under s.8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989.

For the reasons given below the Authority upholds a number of
aspects of some of the complaints that the broadcast was unbalanced,
that it was inaccurate and lacked impartiality and objectivity, and that
it was unfair.

(2] “The Programme” was identified in the Authority’s decision as:

[7]  The book “Seeds of Distrust” was published on 10 July 2002.
The book alleged that the Government had been aware, in
November-December 2000, of the accidental distribution of



genetically modified (GM) contaminated corn seeds, and had
allowed the seeds to be planted, harvested and processed.

[8] The matters raised in the book, written by investigative
journalist Nicky Hager, featured in a 3 News Special broadcast
on TV3 between 7.00-7.30 pm on 10 July 2002. The item was
presented by news reader and interviewer, John Campbell.
The broadcast occurred during New Zealand’s general election
campaign, which took place on Saturday 27 July 2002.

[9] The 3 News Special comprised three sections. In the first
section, the interviewer, alternatively set in the Marlborough
countryside, in a cornfield, in Parliament and in a studio,
outlined the arguments advanced in the book. The section also
included excerpts from an interview with Mr Hager in which
he was asked to summarise and confirm some of the findings
contained in the book. The second and third sections involved
a pre-recorded studio interview with the Prime Minister.
When introducing these sections, the presenter stated that the
interview was recorded the previous evening. The book, not
then published, was not referred to. The contentions in the
book had received wide coverage by the time the interview
was broadcast.

[10] Towards the conclusion of the pre-recorded interview, the
Prime Minister stated that she would be available to be
interviewed again after she had been fully briefed on the issues
raised. The presenter stated that the Prime Minister had later
declined to participate in a second interview.

[3]  The Authority grouped the complaints received about the programme into
alleged breaches of three standards in the Code of Broadcasting Practice (that Code
effective 1 January 2002). The preparation and compliance with a code of
broadcasting practice is anticipated in s 4 of the Broadcasting Act 1989 (“the Act”),

which, at ss (1) provides as follows:

¢1) Every broadcaster is responsible for maintaining in its
programmes and their presentation, standards which are consistent
with—

(a) The observance of good taste and decency; and
(b) The maintenance of law and order; and
(c)  The privacy of the individual; and

(d) The principle that when controversial issues of public
importance are discussed, reasonable efforts are made, or reasonable



opportunities are given, to present significant points of view either in
the same programme or in other programmes within the period of
current interest; and

(e) Any approved code of broadcasting practice applying to the
programmes.

[4] The Authority first considered complaints of a breach of Standard 6. The

Authority in its summary in relation to this said:

[323] In its assessment of the complaints that the broadcast failed to
deal justly and fairly with the Prime Minister, the Authority
has considered separately the processes during the
“preparation” and “presentation” of the broadcast.

[324] For the reasons given in paras [280] to [294], the Authority
declines to uphold the aspects of the complaints which alleged
that the Prime Minister had been dealt with unfairly during the
preparation apropos the adequacy of TV3’s briefing of the
Prime Minister before the interview.

[325] The Authority upholds the complaint that the fairness
requirement in Standard 6 was breached on the grounds that
the presentation of the interview was unfair because the Prime

, Minister was not advised of the source of the specific
allegations. It was also unfair that the Prime Minister was not
told that the person who advanced the allegations had
presented his conclusions in the same programme as the
interview with the Prime Minister, but before her.
Accordingly, the Authority upholds aspects of the complaints
which alleged a breach of Standard 6 from the Prime Minister
and the Chief Press Secretary, the LSN, Mr Coy and Mr Owen.

[326] In summary, in respect to other matters determined as issues of
fairness, the Authority declines to uphold or declines to
determine the aspects of the complaints which related to:

o The alleged inadequacy of TV3’s briefing of the Prime
Minister before the interview which included the omission
by TV3 of any reference to Mr Hager’s forthcoming book
“Seeds of Distrust” or to allegations in the book.

e Interviewer’s challenge to the Prime Minister’s recollection
of the events detailed in “Seeds of Distrust”.

e The conduct of the interview.
[ 4

e The time taken by TV3 to respond to the complaints from
the Prime Minister and the Chief Press Secretary.



[5]  As to the complaints of a breach of Standard 4, the Authority in its summary

concluded:

[357] When determining issues of balance, the Authority notes that it
is not necessary to decide the factual issues which are being
debated.  Rather, the balance requirement means that
competing arguments must be advanced with sufficient
purpose to enable a viewer to arrive at an informed and
reasoned opinion.

[358] In weighing the competing arguments as to whether balance
was achieved during the period of current interest on this
occasion, the Authority concludes that there were two elements
in the programme complained about. The Authority also took
into account the high impact of the presentation. The first
element was scientific concerns about the possibility of
contaminated seed, and the second focused on Government
accountability and trustworthiness. As the Authority considers
that viewers were left to reach their own conclusion in regard
to scientific issues, the first element is not upheld. However,
as the Authority is of the view that reasonable efforts were not
made to present significant points of view on the issue of
Government accountability and trustworthiness, it finds that
the second element is upheld. Accordingly, the Authority
concludes, Standard 4 was breached by the broadcast as
significant viewpoints were not advanced during the period of
current interest to the extent necessary to counter the high
impact of the strong allegations which called into question the
accountability and trustworthiness of the Labour Government
raised by the publication of “Seeds of Distrust”. This aspect of
the complaint from Mr Owen which referred to Standard 4 is
upheld.

[6]  Asto the complaint of a breach of Standard 5, the Authority stated:

[413] Putting “allegations as facts™ to the Prime Minister during the
interview was a principal focus of the complaints which
alleged that the broadcast breached Standard 5. In response,
TV3 contended, first, that the allegations were “opinion,
analysis and comment” to which Standard 5 did not apply.
Second, it acknowledged that the interviewer accepted the
contents of “Seeds of Distrust” were factual as he had
examined all the source material available to Mr Hager, the
book’s author.

[414] The Authority does not consider that it has the skills to
determine the accuracy of the scientific issues raised in the
book and discussed in the programme. It notes that these
questions still remain in debate. As there is no readily



available source to establish without question the accuracy of
the allegations, the Authority declines to determine those
aspects of the complaints.

[415] While the requirement for “accuracy” might be a summary of
' the requirement of Standard 5, it also requires that news,
current affairs, and other factual programmes “be impartial and
objective at all times”. The Authority concludes that the
broadcast was not impartial and objective, and upholds that
aspect of the LSN complaint, given the differential treatment
apparent in the interviewer’s approach to Mr Hager and to the

Prime Minister.

[416] It also upholds the Prime Minister’s and the Chief Press
Secretary’s complaints that the omission of any reference to
the press conference given at 4.30 pm on 10 July in the 3 News
Special broadcast at 7.00 pm that day breached the requirement
in Standard 5 for impartiality and objectivity.

This Appeal — the Legal Issues

(7]

Sections 18(4) and 18(5) of the Act provide legislative guidance to this Court

on its approach to such an appeal. They state:

(8]

(4)  The Court shall hear and determine the appeal as if the decision
or order appealed against had been made in the exercise of a
discretion.

(5) Inits determination of any appeal, the Court may—

(a) Confirm, modify, or reverse the decision or order appealed
against, or any part of that decision or order:

(b)  Exercise any of the powers that could have been exercised by
the Authority in the proceedings to which the appeal relates.

It was common ground that to succeed an appellant must therefore establish

that the Broadcasting Standards Authority either

(@) Acted on a wrong principle;

(b)  Failed to take into account a relevant matter or had regard to an

irrelevant matter; or

(c) Was plainly wrong.



[9]  The appellant submits that with respect to the BSA’s decisions relating to

Standards 5 and 6 it was “plainly wrong”.

[10] The Court of Appeal in Hawkins v Minister of Justice [1991] 2 NZLR 530
considered this ground of appeal in another context. Richardson J (as he then was) at
p 538 said:

If then the [Securities] Commission in its consideration of the case
asks itself the correct legal questions and addresses the relevant facts,
its decision to recommend that the Minister apply the Act must stand,
unless it is one of that rare category of cases where it can be said that
its conclusion was so extraordinary that the only proper inference is
that the power itself must have been misused.

I keep that principle in mind in this case.

[11] As to the Standard 4 finding, the appellant alleges a lack of jurisdiction to
consider the complaint; the application of a wrong test; and a failure to provide the
appellant with an opportunity to respond to the alleged breach as formulated by the
Authority.

[12] The “complaints” proceeding is programme-based. The complainant is,
where there is to be a formal complaint, required to put the complaint in writing
(s 5(f)). The complaint must be about a programme and allege a breach of s 4
(s 6(1)(a)). And “programme” is defined in the Act (s 2). Section 6(2) sets time

limits for complaints.

[13] The intention is that the complaint will be first considered by the broadcaster
(ss 5, 6 and 7), and the right of a dissatisfied complainant to have his complaint
further considered by the BSA is confirmed in s 8. The BSA is given some of the
powers under the Commissions of Inquiry Act when considering complaints (see s
12). Sections 21(1)(e), (f) and (g) describe relevant functions of the Authority in

relation to the development of codes of practice.

[14] The “programme” complained about by all three complainants was the 7 p.m.

“News Special” (variously described by TV3) shown on 10 July 2001.



[15] Inow turn therefore to the first of the appeals.

Appeal in breach of Standard 4 - Mr Owen’s Complaint

[16] Mr Owen appeared unable to instruct counsel on his own behalf to respond to
TV3’s appeal. After pre-trial discussion with counsel, Mr Tizard was appointed as
amicus. His instructions were to act as if instructed by Mr Owen to respond to this

part of the appeal.

[17] 1 propose to quash the finding of the BSA and refer Mr Owen’s complaint
back to the BSA for reconsideration. I propose to do so because I consider TV3
were not given sufficient opportunity to respond to the way in which the Authority

formulated Mr Owen’s complaint.

[18] Mr Owen made a formal complaint about the 7 p.m. programme on the same
day it was shown, 10 July. Initially Mr Owen identified his complaints under a
previous broadcasting code. This was subsequently resolved, and it was clear
amongst other complaints that Mr Owen complained that the 7 p.m. broadcast failed

to comply with Standard 4. Standard 4 states:

In the preparation and presentation of news, current affairs and factual
programmes, broadcasters are responsible for maintaining standards
consistent with the principle that when controversial issues of public
importance are discussed, reasonable efforts are made, or reasonable
opportunities are given, to present significant points of view either in
the same programme or in other programmes within the period of
current interest.

And the Guidelines state:
4a Programmes which deal with political matters, current affairs,
and questions of a controversial nature, must show balance and
impartiality.

4b No set formula can be advanced for the allocation of time to
interested parties on controversial public issues. Broadcasters
should aim to present all significant sides in as fair a way as
possible, it being acknowledged that this can be done only by
judging each case on its merits.

4c Factual programmes, and programmes shown which approach
a topic from a particular or personal perspective (for example,



authorial documentaries and those shown on access television),
may not be required to observe to the letter the requirements of
standard 4.

[19] Mr Owen did not identify in what way he considered Standard 4 had not been
met. Pursuant to the statutory process, TV3 was then required to respond to
Mr Owen’s complaint. TV3 did not ask Mr Owen to provide any further detail of his
complaint. Thus the response from TV3 was predictably general.

[20] The appellant said the “period of interest” in Standard 4 was defined from
10 July to 15 July and that overall the coverage was balanced. Mr Owen was
dissatisfied with TV3’s conclusion and referred his complaint to the BSA (s 8).
Although there followed some correspondence between Mr Owen and the BSA
regarding details of his complaint of breach of Standard 4, none was. provided.

Mr Owen said he was content to let the BSA investigate the matter itself.

[21] The BSA in its decision embarked on a broad consideration of whether
Standard 4 had been breached in the 7 p.m. programme. It considered the “period of
interest” and appeared to accept it could consider material through until 15 July. It
considered the original 7 p.m. programme raised two issues against which Standard
4 matters needed to be assessed: the scientific issues and Government accountability
and trustworthiness. The BSA concluded that there was no breach of the standard as
far as the scientific issues were concerned and that there was a breach of Standard 4

as far as the issue of Government accountability and trust was concerned.

[22] T consider that there was nothing objectionable in law in the BSA embarking
on a broad enquiry regarding compliance with Standard 4 in the circumstances of
this case. The Authority had a formal complaint by Mr Owen alleging a breach of
s 4 of the Act and his dissatisfaction with TV3’s decision to reject his complaint.
The BSA was therefore statutorily bound to proceed. While the lack of specific
detail of complaint may have made their task more difficult, it is important to recall
that the complaint system is intended to be a straightforward, “non-technical”
process for lay people (see s 10). The “complaint” itself need be no more than a
complaint that the broadcaster has failed to comply with s 4 of the Act. While it is

clear the BSA has no originating complaint authority itself, where, as here, there is a



complaint to a broadcaster of a breach of s 4 and referral by a dissatisfied
complainant to the BSA, the statute obliges (with narrow exceptions) the BSA to
“investigate and review the broadcaster’s decision”. Mr Owen’s complaint of a
breach of Standard 4 was general and therefore gave the BSA in turn potentially a
broad opportunity to review TV3’s decision and programme. I can therefore see no
impediment in the BSA undertaking a broad review of TV3’s performance and
comparing that with Standard 4 in these circumstances. It may be preferable for the
BSA to ask complainants to specify why they consider a standard is breached.
However, I repeat: the need to provide detail should not become an impediment to
complaint. In as important and serious a matter as this the BSA was right, in my

view, to undertake their broad review.

[23] However, in such circumstances the provisions of s 10(2)(c) become of

particular importance. Section 10(2)(c) states:

(2) In considering every complaint referred to it under section 8 of
this Act, the Authority shall provide for as little formality and
technicality as is permitted by—

()
®

(¢) The principles of natural justice.

[24] I have detailed already how the Authority identified the issues when
considering the Standard 4 complaint. This approach was not referred to the
appellant to respond to prior to the BSA’s decision. To comply with natural justice
in such circumstances as these, fairness required the BSA to refer its intended
approach to both Mr Owen and TV3 and to seek a response on both the tentative
analysis and tentative views as to compliance with Standard 4. I did not understand

Mr Tizard to challenge this proposition.

[25] Given, therefore, the Authority failed to comply with s 10(2)(c) of the
Broadcasting Act, the question is now what, if any, remedy there should be for such
a breach. Mr Tizard invited me to dismiss the appeal on the basis that the appellant
had essentially failed to identify any matters which could have convinced the BSA to

reach a different conclusion. In other words, even if offered the opportunity, there is

10



nothing TV3 could have said which would possibly have resulted in a different
conclusion by the Authority.

[26] Ms Bradley on behalf of TV3 submitted that she could identify relevant
material which the BSA should have taken into its account in its assessment. She
submitted I should either allow the appeal and reject the complaint or allow the
appeal and refer the matter back to the Authority to reconsider with the benefit of

submissions from Mr Owen and TV3.

[27] Section 18(5) and (7) are relevant, and they provide:

18 Appeal against decision of Authority

(5) Inits determination of any appeal, the Court may—

(a) Confirm, modify, or reverse the decision or order appealed
against, or any part of that decision or order:

(b)  Exercise any of the powers that could have been exercised by
the Authority in the proceedings to which the appeal relates.

(7) Subject to the provisions of this section, the procedure in respect
of any appeal under this section shall be in accordance with rules of
Court.

[28] I consider the fair course in this case is to quash the decision of the BSA on
this aspect of the complaint and invite it to reconsider Mr Owen’s complaint again in
light of any further submissions from both Mr Owen and TV3. As Ms Bradley
pointed out, Standard 4 requires a consideration of whether reasonable efforts were
made or reasonable opportunities given to present other points of view. The standard
requires consideration also of what is the period of interest during which this should
be done. TV3 believes it has material bearing on these topics which the BSA has not
considered. In that situation, and in fairness to them, they should have their

opportunity to present this material to the BSA.

[29] 1 wish to make it clear, however, that on the material as considered by the

BSA to date under Standard 4 their conclusions were fairly and properly open to

11



them and no error of law can be seen in my view. On the facts the conclusions
reached by the BSA could not be challenged. Because this conclusion is not

essential to my decision, I do not consider in detail in this judgment why.

[30] The Authority’s decision upholding Mr Owen’s complaint of a breach of
Standard 4 is therefore modified in that I set the conclusion aside. I consider that
implicit within ss 18(5) and 18(7) is the right to send a decision back to the
Authority for reconsideration, in particular on an appeal successfully argued based
on breach of natural justice. The order for costs in relation to this finding is also
modified and set aside. I discuss this aspect further at the conclusion of this

judgment.

o

Standard 6 Appeal — The Right Honourable Helen Clark and Mr Muiiro

[31] The BSA concluded that Standard 6 had been breached because the Prime
Minister was not told the source of the specific allegations in her interview of 9 July.
The complaints of the Right Honourable Helen Clark, Mr Munro, LSN, Mr Coy and
Mr Owen were therefore upheld. The BSA rejected complaints of breach of
Standard 6 relating to adequacy of briefing of the Right Honourable Helen Clark, the
interviewer’s challenge to the Prime Minister, the conduct of the interview and the

time taken by TV3 to respond to the complaint.

[32] Standard 6 and its Guidelines state:

In the preparation and presentation of programmes, broadcasters are
required to deal justly and fairly with any person or organisation
taking part or referred to.

Guidelines

6a Care should be taken in the editing of programme material to
ensure that the extracts used are a true reflection, and not a
distortion, of the original event or the overall views expressed.

6b Contributors and participants in any programme should be
dealt with fairly and should, except as required in the public
interest, be informed of the reason for their proposed
contribution and participation and the role that is expected of
them.

12



6c

6d

6e

6f

6h

[33] It is important to keep in mind that a complaint about a breach of Standard 6
is a complaint about fairness in preparation and/or presentation of a particular
programme. The BSA’s conclusion relates to unfairness in presentation in the 7 p.m.
news special. The appellant’s submissions in part are based on the proposition that
in considering whether the 7 p.m. programme was in breach of Standard 6 the BSA
should have considered all other material broadcast by TV3 relating to the topic
through to at least 15 July. I reject that submission. Standard 6 is clear. It is
concerned with fairess in the preparation and presentation of a programme. It is the

programme itself which must be judged, along with the preparation for the

Programme makers should not obtain information or gather
pictures through misrepresentation or deception, except as
required in the public interest when the material cannot be
obtained by other means.

Broadcasters should acknowledge the right of individuals to
express their own opinions.

Broadcasters should take particular care when dealing with
distressing situations, and with grief and bereavement.
Discretion and sensitivity are expected.

Broadcasters should recognise the rights of individuals, and
particularly children and young people, not to be exploited,
humiliated or unnecessarily identified.

Broadcasters should avoid portraying persons in programmes
in a manner that encourages denigration of, or discrimination
against, sections of the community on account of sex, sexual
orientation, race, age, disability, or occupational status, or as a
consequence of legitimate expression of religious, cultural or
political beliefs. This requirement is not intended to prevent
the broadcast of material which is:

1) factual, or

ii) the expression of genuinely held opinion in news,
current affairs or other factual programmes, or

1i1) in the legitimate context of a dramatic, humorous or
satirical work.

Broadcasters should avoid causing unwarranted distress to
surviving family members by showing library or archival
footage of bodies or human remains. This guideline is not
intended to prevent the use of material which adds
significantly to the understanding of an issue of public interest.

13



programme, against the standard. This can be contrasted with Standard 4, which is
concerned with reasonable opportunities and efforts to present significant points of
view within a period of interest. In Standard 4 compliance is to be judged over a
period of time and will involve a broader assessment when compared with

Standard 6.

[34] The appellant also submitted that the identity of the Prime Minister’s
accusers was irrelevant and that “disclosure of the fact of the book, the content and
its author are all irrelevant considerations”. [ agree with the assessment of the

Authority in relation to this point. It said:

[296] Throughout the interview that was conducted with her, the
Prime Minister was unaware of, one, the previous interview,
two, Mr Hager’s allegations, and, three, the book that
contained the allegations. The viewers, however, knew the
nature of the allegations, who had made them, and the
existence of the book which was covered extensively during
the preceding 3 News. Furthermore, the book was referred to
as part of the reintroduction to the interview with the Prime
Minister after the commercial break. The Authority concludes
that this was unfair. In effect, the Prime Minister was accused
of a number of practices — including dishonesty — but was not
told the identity of her accuser.

[35] Clearly the identity of the accuser was relevant both to the Prime Minister
and to a viewer. The identity of an accuser in such a situation may well assist in part
in assessing what weight the allegations should have. And, as the BSA observed, the
context in which the 7 p.m. programme was shown (after the release of the book)
was both confusing and unfair. The 7 p.m. news special began with an introduction
by the presenter. It included essentially a summary of Mr Hager’s allegations,
although, as I will discuss under the Standard 5 complaint, allegations were
presented as established facts. At the end of this section of the programme the
presenter said, “Well, there we have it, the thrust of Nicky Hager’s controversial
book. After the break we hear from the P.M., Helen Clark”. When the interview
with the Prime Minister was introduced, it was not made clear that at the time of the
interview Ms Clark did not know of the existence of the book, the author or its
contents. The BSA’s conclusion that this was unfair again is a finding properly and

reasonably open on the facts. It identified the facts and applied the correct law.

14



Certainly it could not possibly be described as plainly wrong. The conclusions were

clearly open to the BSA on the facts of the case.

(134

[36] The appellant also submitted that the public interest was “in hearing the

P.M.’s unrehearsed reaction to an allegation ...”. The BSA as to this said:

[307] The Authority believes that the public interest claimed by the
broadcaster on this occasion in adopting the approach taken —
by not referring to the book or informing the Prime Minister
that she was answering specific allegations made by Mr Hager
and put to her by the interviewer as fact, and by including in
the interview with the Prime Minister — is not outweighed by
the broadcaster’s obligation to deal with a participant justly
and fairly in the presentation of a programme.

This conclusion again was properly open to the BSA and the detail of TV_3’s
submission was properly considered. The BSA’s finding related only to the
identity of the accuser and did not include any obligation to advise the Prime

Minister beforehand of the allegations.

[37] My conclusion is therefore there was ample factual material on which the
BSA could reach the conclusion it did. It is the expert tribunal whose function is to
find the facts on which to reach judgements about fairness and balance in the
presentation of programmes. This it has properly done. The appeal on these grounds

therefore will be dismissed. The decision of the BSA is confirmed.

Standard 5 Appeal

[38] The BSA found that the 7 p.m. news special breached Standard 5 in two ways

relating to impartiality. It found:

(1) In treating Mr Hager and the Prime Minister differently, the

requirement for impartiality was breached; and

(i)  In omitting reference to the 4.30 p.m. news conference on
10 July in the 6 p.m. or 7 p.m. news, impartiality and objectivity was
breached.

[39] Standard 5 provides:

15



News, current affairs and other factual programmes must be truthful
and accurate on points of fact, and be impartial and objective at all
times.

The Guidelines state:

Sa Significant errors of fact should be corrected at the earliest
opportunity.

5b Broadcasters should refrain from broadcasting material which
is misleading or unnecessarily alarms viewers.

5¢ Broadcasters must ensure that the editorial independence and
integrity of news and current affairs is maintained.

5d Factual reports on the one hand, and opinion, analysis and
comment on the other, should be clearly distinguishable.

5e Broadcasters must take all reasonable steps to ensure at- all
times that the information sources for news, current affairs and
documentaries are reliable.

[40] Some further factual background material is necessary before I consider this

appeal.

[41] On 10 July, after the release of Mr Hager’s book, a press conference was
called by the Government. The Prime Minister and Mr P Hodgson, a Cabinet
Minister, attended. Both spoke. Mr Hodgson concentrated on the scientific issues
relating to the testing of comn for genetic modification. The Prime Minister spoke
about Government responsibility issues. Early in the day the Minister responsible
for the testing programme, Ms Marion Hobbs, had herself released a press statement

regarding the science and Government responsibility issues.

[42] At the end of the Prime Minister’s interview on 9 July there had been a
discussion, between herself and the interviewer, regarding her return for a further
interview when fully briefed on the corn/GE issue. TV3 has maintained that it
expected the Prime Minister to appear for such an interview up until 5.45 p.m. on
10 July when she declined. During the 6 p.m. news on 10 July some time was spent
on the corn/GE release issue. It was described as the most important news issue of
the day. Mr Hager’s allegations were presented. As to the Government’s response

from their 4.30 p.m. conference, no detail was included in the 6 p.m. 10 July news or

16



in the 7 p.m. news special. The only quote from the 4.30 p.m. conference was the

Prime Minister stating:

I predicted correctly that the election campaign would be dirty. This
is dirt without precedent. The dirt is not now confined to the National
Party, it spreads to elements of the Green Movement.

[43] As with its approach to Standard 6, the appellant submitted that material
broadcast over the following few days, at least up until 15 July, should have been
considered by the BSA in assessing impartiality. They submitted that the inclusion
of the words “at all times” in Standard 5 indicated that compliance with the standard

was to be considered over a broad period while the issue was current.

[44] 1 reject this approach to Standard 5. The addition of the words “at all times”
is for emphasis. The complaint process in Standard 5 is focused on, amc;ngst other
matters, impartiality of a programme. The broadcaster will be judged on the
programme itself. It is for the broadcaster to ensure each such programme is
impartial. The perspective will be given by considering what the broadcaster knew

or ought reasonably to have known at the time the programme goes to air.

[45] The BSA’s conclusion that the interviewer’s failure to robustly question
Mr Hager, given the approach to the Prime Minister, is described by the appellant as
plainly wrong. The reasons for this claim include: thorough journalistic
investigation of the allegations; that this was a current affairs investigation; forceful
questioning of someone who was accused is fair; and, finally, the interviewee was
allowed to respond to the allegations without significant editing.. I consider each in

turn.

Journalistic Investigation

[46] I consider that much of this approach misses the essential point made by the
BSA. When the programme was shown at 7 p.m. on 10 July, the broadcaster knew
there was a serious dispute about the facts claimed by Mr Hager. The
“investigation™ by the journalist was not an independent verification of Mr Hager’s
allegations from a different source. It was confirmation that documents on which

Mr Hager’s allegations were based were genuine documents. However, the

17



430 p.m. press conference in any event seemed to make it clear that it was not the
genuineness of the documents that was in issue but what they meant and what
conclusions could be drawn from them. I reject the proposition therefore that the
journalist’s enquiries somehow excused the need for impartiality by robust challenge

also to the allegations made by Mr Hager.

News v Current Affairs

[47] However the 7 p.m. programme was categorised, the requirements under

Standard 5 are the same. There is no substance to this part of the appeal.

Challenging and Forceful Style of Accuser

[48] The Authority concluded that the style used in challenging the Prim-e Minister
was not in breach of any standard. If it is the appellant’s submission that a similar
standard of forceful challenge to those who accuse was not required in this case, then
I reject that proposition. Obviously, in such circumstances much will depend upon
context. The context here clearly required forceful challenge of both accuser and
accused. These were serious allegations of Government failure of trustworthiness.
They were made at the most sensitive time possible, during an election campaign.
They had the potential to affect the result of an election and therefore which political
parties might be able to form a Government. The need for scrupulous impartiality
was heightened. This is the context the BSA correctly identified. In such

circumstances even-handedness of challenge was required.

First Airing of Issue

[49] Nor do I consider this factor is of relevance in this case, especially when one
considers the fact that TV3 knew when it screened the programme there was a

serious debate about Mr Hager’s allegations and conclusions.

Reasonable Viewer

[50] The appellant maintains that “no reasonable viewer would have considered

the programme partial because of the style of questioning”. This proposition cannot

18



be correct. The 7 p.m. programme put Mr Hager’s allegations as fact. The questions
asked of Mr Hager were leading, or he was simply left to tell his version of the
events, or the interviewer reinforced what Mr Hager had himself already said. The
whole tenor of the 7 p.m. programme was that Mr Hager’s allegations were the true
facts. There was no question of Mr Hager in the 7 p.m. programme which
challenged his allegations. This is in stark contrast to the questions asked of the

Prime Minister by the interviewer in the 7 p.m. programme. As to this the BSA said:

[397] The Authority begins its consideration of this aspect by noting
that the interviewer displayed two contrasting interview
techniques. The questions to the Prime Minister were forceful,
challenging and prosecutorial. In contrast, Mr Hager was
asked, in a restrained manner, either to advance the findings
contained in his book, or to confirm a summary of a finding
given by the interviewer. The issue for the Authority-is
whether the contrast displayed a degree of partiality or a lack
of objectivity which contravened Standard 5.

[398] TV3 contended that the forceful questions to the Prime
Minister were acceptable given that she has considerable skill
in dealing with the media, and she was the Prime Minister
during an election campaign. TV3 argued that special
conditions attach to particular people in specific roles.

[399] The Authority considers that reasoning should also apply to
Mr Hager. As Mr Wierda pointed out as an aspect of his
Standard 4 complaint, Mr Hager is a skilled publicist and has
considerable expertise in television. In addition, while not
standing for political office, Mr Hager published his book
during an election campaign. In the Authority’s opinion, he
should have been exposed to similarly robust questioning in
the interests of impartiality. Instead, in the 3 News Special and
subsequent programmes submitted by the broadcaster as being
in the period of current interest, Mr Hager was treated in either
a deferential or neutral manner in the segments of the interview
which were broadcast.

[51] 1 agree with the BSA’s analysis and approach. It had clearly established the
facts on which it reached its conclusion, and its conclusion was, in my view,
inevitable given those relevant facts. There was neither error of law nor error of

factual analysis.

[52] The appellant also submitted that it had reflected the Government’s position

adequately and accurately by its coverage in the 6 p.m. news that preceded the 7 p.m.

19



news special on 10 July. Although I doubt the relevance of this proposition given
the programme to be judged was the 7 p.m. programme, the submission in any event
does not stand up to an analysis of the facts. I have read, as did the BSA, a copy of
the transcript of the 4.30 p.m. press conference. Both the Prime Minister and
Mr Hodgson dealt extensively with both Government accountability and the science
issues. Although TV3 maintained they were separate and no breach was found by
the BSA with respect to coverage of the scientific issues, I consider they are linked.
After all, if the Government was correct about the science issues, then accountability

questions hardly arose, and vice versa.

[53] The coverage of the 4.30 p.m. press conference by TV3 consisted of one brief
sentence by the Prime Minister relating to the politics of the issue. This coverage
could not possibly be described as adequate. It did not deal in any sense with the
substance of the Government’s reply either as to the science or accountability. And |
reject the suggestion, as did the BSA, that because TV3 considered the Prime
Minister had cancelled an interview at the last minute it did not have time to include
the material in its 6 p.m. or 7 p.m. coverage that night. I accept and agree with the
BSA’s conclusion TV3 would have had sufficient time to include material from the
4.30 p.m. press conference. This proposition is reinforced by the fact that TV3 did
include some limited coverage from the 4.30 p.m. press conference in its 6 p.m.
coverage. More importantly, even if it did not have time to edit the 4.30 p.m.
material for its 6 p.m. coverage, it knew the contents of the Government’s response
and yet it chosé to continue with the 7 p.m. pre-recorded special as if the

Govemnment response did not exist; indeed, as if there had been no response.

Offer of Subsequent Interview

[54] The two points made by the BSA with respect to the appellant’s proposition
that the offer of a second and further interviews to the Prime Minister cured any
impartiality present in the 7 p.m. news special are correct. The offer of another
interview does not “fix” any lack of impartiality in the original interview. And the
rejection of the offer later on 10 July by the Prime Minister was, as the BSA have
observed, in quite different circumstances with quite different knowledge from that

which pertained at the interview on 9 July. At the end of the interview on 9 July the

20



Prime Minister did not know that the allegations were based on a book by Mr Hager
which was to be released the following day. In any event, I repeat: subsequent
interviews could not affect the partiality of the 7 p.m. programme. It was for the
broadcaster to ask itself the question, when looking at the 7 p.m. programme: have
we breached Standard 5? Is this programme impartial in the way it presents various

viewpoints?

[55] The conclusions by the Authority that the differential treatment apparent in
the interviewer’s approach to Mr Hager and the Prime Minister at the 7 p.m. news
special breached the impartiality provisions of Standard 5 in my view are based on
an accurate analysis of the facts and law. And I am satisfied that the conclusion of
the BSA that the omission of proper coverage of the 4.30 p.m. news conference on
10 July while continuing with the 7 p.m. programme breached Standard 5 for
impartiality and objectivity. This conclusion was based on the proper analysis of the
facts and law and in my view nothing the appellant has said has challenged that
proposition. The two appeals therefore by Television 3 with regard to the findings

that it breached Standards 6 and 5 are dismissed.

Costs Appeal

[56] The BSA in a separate decision made two costs awards. Firstly, it awarded
costs of $3,500 in favour of the Crown with respect to each of the four complaints it
found established, a total of $14,000. And it awarded costs to The Honourable

Helen Clark and Mr Munro of $11,000 as a contribution towards their legal fees.

[57] Section 16(1) and (4) of the Broadcasting Act authorise such costs. They

state:

16 Power to award costs

(1)  Subject to subsection (2) of this section, the Authority may, in
any proceedings, order any party to pay to any other party such costs
and expenses (including expenses of witnesses) as are reasonable, and
may apportion any such costs between the parties in such manner as it
thinks fit.

21



(4)  Without limiting subsections (1) to (3) of this section, where the
Authority finds a complaint against a broadcaster to be justified, in
whole or in part, the Authority may order the broadcaster to pay to the
Crown by way of costs, within one month after the date on which
notice in writing of the decision is given to the broadcaster under
section 13(2) of this Act, such sum not exceeding 35,000, as the
Authority thinks fit.

[58] The appellant appealed against both these costs awards. The statute does not
provide for an appeal directly from an award of costs by the BSA. Section 18, the

relevant section relating to appeals, states:

18 Appeal against decision of Authority
(1)  Where the Authority makes—
(a) A decision under section 11 of this Act; or

(b) A decision or order under section 13 [or section 13A] of
this Act,—

the broadcaster or the complainant may appeal to the High Court
against the whole or any part of the decision or order.

(2) Repealed

(3)  Every appeal under this section shall be made by giving notice
of appeal within one month after the date on which the appellant was
notified of the decision or order appealed against or within such
further time as [ ] the High Court may allow.

(4) The Court shall hear and determine the appeal as if the decision
or order appealed against had been made in the exercise of a
discretion.

(5) Inits determination of any appeal, the Court may—

(a) Confirm, modify, or reverse the decision or order
appealed against, or any part of that decision or order:

(b) Exercise any of the powers that could have been
exercised by the Authority in the proceedings to which the
appeal relates.

(6) Repealed

(7)  Subject to the provisions of this section, the procedure in respect
of any appeal under this section shall be in accordance with rules of
Court.

22



[59] Noticeably absent from the rights of appeal is an appeal from s 16 of the Act.
I am satisfied, however, that where a substantive finding of the BSA is modified or
reversed by the High Court pursuant to s 18(5) then there would be the ancillary
power to modify or reverse any costs order made relating to the finding successfully
appealed from. That situation is not the case here, except for the successful appeal
with respect to the alleged breach of Standard 4. A costs order of $3,500 was made
pursﬁant to s 16(4) by the BSA with respect to this complaint. That costs order is
now properly set aside. It can be reconsidered when the Authority reconsiders the
Standard 4 complaint. Because this was a complaint by Mr Owen, no issue of legal

fees or any adjustment arises.

[60] The appellant recognised at the hearing that there was no jurisdiction to
appeal the other costs orders. It therefore made appliéation to amend the
proceedings to treat them as judicial review proceedings. The first and second
respondents opposed the application. I heard argument on the merits as if the
application for leave had been granted and propose to deal with the application itself

by considering therefore the merits of review.

[61] The appellant submits that the BSA failed to consider the following relevant

factors in awarding both sets of costs:

(1) That the conclusions of the BSA only partially upheld the

complaints;

(i)  The complaints upheld were not the principal focus of the

complainants;

(iii) Mr Owen’s complaint was not detailed and the Authority itself
embarked on an investigation. This submission is no longer relevant
given I have set aside the costs award relating to Mr Owen’s

complaint; and

(iv)  Inconmsistency — the appellant claims that it is very rare for the

BSA to award costs to the Crown (s 16(4)) and virtually unknown

23



where complaints are only partially upheld. And the appellant says

the amount awarded is well above any “normal” range.

[62] 1 consider the two costs awards, to the Crown and partial reimbursement for
legal fees, to be well within the BSA’s discretion. The Authority found that the
programme breached Standards 4, 5 and 6 of the Code. While every complaint made
alleging a breach of these standards was not accepted by the BSA, a breach of the
standards of balance, impartiality and fairness in a programme as significant as this
(given it was broadcast during an election campaign) was a serious lapse by the
broadcaster. The complaints of breach of standards were upheld. Whether the
breach of standards upheld was or not was the principal focus of the complaints may
be subject to debate. The essential point is that complaints of breaches of Standards
4, 5 and 6 were upheld. Taking account of time and circumstance, ‘.these were

serious.

[63] As to inconsistency, the appellant has extracted from the BSA’s annual
reports the following statistics. In the 42 cases where a complaint was upheld no
order was made in 19 cases; a statement of correction only in 12 cases; costs to the
Crown in three cases; and costs to the complainant in seven cases. This crude

analysis of previous decisions does not establish any lack of consistency.

[64] While consistency may be important, in the end it is the facts of the

individual case which will matter. As the Authority said,

The programme complained about broadcast during a general election
campaign dealt with a highly controversial issue. The issue was dealt
with in part in a way which contravened the standards relating to
balance, faimess and accuracy.

stressing again the importance of context.
[65] And, as to the legal fees, the BSA said:

The Prime Minister and the Chief Press Secretary sought costs
incurred for legal expenses amounting to $16,250. Taking into
account that representation by counsel was not unreasonable given the
nature of the complaints and, although some aspects of the complaint
were not upheld, the Authority considers an order to pay the
complainants costs in the sum of $11,000 is appropriate.



I note also that Television 3 were represented by counsel throughout.

[66] The appellant, in my view, therefore, has not established any inconsistency or
that the BSA failed to consider any relevant factors in reaching its conclusions
regarding costs. The application for leave to amend these proceedings to judicial
review is refused, there being no merit in the substantive grounds for review. I set
aside the $3,500 costs award with respect to Mr Owen’s complaint of a breach of

Standard 4 for the reasons already given.

[67] 1 invite counsel for the first and second respondents to file submissions on

costs within 14 days and the appellant within a further 14 days.

&% as./pm.this 1O % day of jC-lJbJM"‘[ 2004

25



Solicitors
C Bradley, TV3 Network Services Limited, Auckland, for appellant
Morrison Kent, Wellington, for first and second respondents



