BSA Decisions Ngā Whakatau a te Mana Whanonga Kaipāho

All BSA's decisions on complaints 1990-present
BSA Decisions
Palmer and Television New Zealand Ltd - 2019-005 (20 May 2019)

The Authority did not uphold a complaint that an item on 1 News, which reported on the United States (US) government shutdown, breached the accuracy standard. The Authority found the statement: ‘The crisis began after Democrats refused to sign off on the President’s demands for eight and a half billion dollars to build a border wall with Mexico’, was unlikely to mislead or misinform viewers about the latest events in the US government shutdown, reported on during the item. The Authority noted that in the context of the item as a whole, the presenter’s comment was an acceptable shorthand introduction to the key issues reported on. Finally, in this case the Authority found that the broadcaster was not required, in the interests of accuracy, to specify that the amount sought for the border wall was reported in New Zealand dollars.

Not Upheld: Accuracy

Tempero and MediaWorks TV Ltd - 2019-011 (7 May 2019)

The Authority has not upheld a complaint that a Newshub item, which featured blurred footage of a child, was in breach of the children’s interests standard. The item reported on the conviction of a British tourist for stealing from a service station and featured blurred footage of the woman’s child as the pair exited a New Zealand court. The Authority noted that the children’s interests standard is designed to protect children when viewing and listening to broadcasts. Complaints about children featured in broadcasts are more appropriately dealt with under other standards. In any event, there was no material in this item that might have adversely affected child viewers. The child was fully blurred throughout the item, protecting their identity, and while the item contained footage of the child making an obscene gesture, the item as a whole was focused on the actions of the adult family members and the resulting convictions. There was no element of exploitation or humiliation of the child, and the Authority found the harm alleged did not reach the threshold required to find a breach of broadcasting standards.

Not Upheld: Children’s Interests

Truijens and Radio New Zealand Ltd - 2019-012 (7 May 2019)

The Authority has not upheld a complaint that an interview on The Weekend, which covered various aspects of racism in Canada, breached the good taste and decency and discrimination and denigration standards. The Authority found that the interviewee’s use of ‘goddamn’ as an expletive was unlikely to undermine or violate widely shared community norms. Further, the interviewee’s reference to the colonial treatment of Canada’s indigenous people did not breach the discrimination and denigration standard. The Authority found that the comments did not apply to a recognised section of the community consistent with the grounds for discrimination listed in the Human Rights Act 1993. The Authority therefore found any restriction on the right to freedom of expression would be unjustified.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration

Harvey and MediaWorks TV Ltd - 2019-008 (7 May 2019 )

The Authority has not upheld a complaint that comments made by Duncan Garner on The AM Show regarding Don Brash’s visit to Te Tii Marae as a part of Waitangi Day celebrations breached broadcasting standards. During the broadcast, Mr Garner made comments about Dr Brash’s potential reception at Te Tii Marae including: ‘good luck Don, nice knowing you and yeah I think you need security’, ‘hope you return in one piece’ and ‘Rest in Peace’. The Authority found Mr Garner’s comments were unlikely to undermine widely shared community standards and did not amount to unduly disturbing violent content, considering the context of the broadcast and the flippant nature of the comments. The Authority also found the balance and fairness standards were not breached.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Violence, Balance, Fairness

Rama and Radio New Zealand Ltd - 2019-007 (7 May 2019)

The Authority has not upheld a complaint that the use of the term ‘booted out’, in reference to the Speaker of the House, Hon Trevor Mallard, ejecting the Leader of the Opposition, Hon Simon Bridges, from the House, was inaccurate. The Authority found there was no reason to suggest the broadcaster did not make reasonable efforts to ensure the accuracy of the broadcasts complained about. The Authority found that the use of terms such as ‘booted out’ and ‘kicked out’, in reference to Members of Parliament who have been ordered by the Speaker of the House to leave the House, is common in New Zealand and therefore its use was unlikely to mislead or misinform listeners.

Not Upheld: Accuracy

Abel and MediaWorks TV Ltd - 2019-004 (7 May 2019)

The Authority has not upheld a complaint that a news item on Newshub Live at 6pm was insensitive and encouraged the denigration of Christians. The item covered the controversy around an Australian advertisement, which featured two Roman soldiers asking Jesus on the cross to consent to organ donation via an app. The Authority found that while the advertisement made light of the crucifixion, the news item itself was a balanced discussion of the controversy that did not contain any statements encouraging the denigration of, or discrimination against, Christians. 

Not Upheld: Discrimination and Denigration

WAVESnz and Radio New Zealand Ltd - 2018-103 (24 April 2019)

A complaint that a segment on Checkpoint that discussed vaccinations was inaccurate was not upheld by the Authority. WAVESnz complained that several statements made by Professor John Fraser during the segment regarding the safety of vaccinations and the contents of vaccines were inaccurate and misleading. The Authority noted that it was not its role to determine the scientific accuracy of Professor Fraser’s statements. It found, however, that RNZ made reasonable efforts to ensure the accuracy of the broadcast, taking into account a number of factors including Professor Fraser’s reputation and the lack of any reason to question the accuracy of the views expressed by Professor Fraser. The Authority did not identify any real or potential harm and therefore found any restriction on RNZ’s right to freedom of expression on this occasion would be unjustified.

Not Upheld: Accuracy

Singh Bains and Radio Virsa - 2018-104 (24 April 2019)

The Authority has not upheld a complaint about a broadcast of Punjabi talkback programme, Dasam Granth Da Sach, in which the hosts identified the complainant and broadcast audio clips of him speaking about various religious topics. While the complainant was clearly identified, the Authority found no private information or material was disclosed during the broadcast over which the complainant had a reasonable expectation of privacy. The information disclosed during the broadcast was available in the public domain, and in these circumstances, the Authority found that its intervention in upholding the complaint would represent an unreasonable and unjustified limit on the right to freedom of expression. The Authority noted, however, that there were steps available to the broadcaster to mitigate the potential for harm, particularly in its use of social media content, and encouraged the broadcaster to consider the Authority’s guidance on these issues before broadcasting such content in the future.

Not Upheld: Privacy

Evans and MediaWorks TV Ltd - 2018-092 (24 April 2019)

The Authority has upheld a complaint about a broadcast of The DailyMail TV, finding that footage broadcast during the programme was inappropriate for the PGR classification and time of broadcast, and required an audience advisory for disturbing content. The programme was broadcast at 3.30pm on a weekday, and featured partially censored footage of an American stabbing victim in the moments before she died. While the woman’s injuries were blurred, her distressed facial expression and blood splatters on the floor were visible. A second story featured censored footage of two 19-year-old women who claimed they had been drugged, filmed inside a bar naked and allegedly performing sex acts. The Authority found that this content went beyond what could be expected from a PGR-classified programme broadcast during children’s normally accepted viewing times and that the programme should have been classified AO – Adults Only. Further, the sexual material and disturbing nature of these stories required an audience advisory.

Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests

Order: Section 16(4) – $1,000 costs to the Crown

Bird and Television New Zealand Ltd - 2012-111

Two items on Fair Go investigated claims about a wooden gate manufacturer. Customers were interviewed about their experiences with the company and its director, and the item contained footage, filmed from a public footpath, of the company director at his workshop. The Authority did not uphold the complaint that the item breached standards relating to privacy, law and order, controversial issues, fairness, accuracy, discrimination and denigration, and responsible programming: no private facts were disclosed about the director, and footage taken on his property was not broadcast; the impression created about him and his company was based on the opinions of customers, which were exempt from standards of accuracy; the director was provided with a fair and adequate opportunity to respond and the item included comprehensive summaries of his statement; and the broadcast was accurate in all material respects and would not have misled viewers on the essential issues.

Not Upheld: Good taste and Decency, Law and Order, Privacy, Controversial Issues, Accuracy, Fairness, Discrimination and Denigration, Responsible Programming

1 ... 6 7 8