Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 155 results.
SORT BY
Decisions
Malcolm and Others and Television New Zealand Ltd - 1994-068
1994-068

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 68/94 Dated the 18th day of August 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by EDWARD MALCOLM and OTHERS of Nelson Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway Chairperson J R Morris R A Barraclough L M Dawson...

Decisions
SilkRoutes Artifacts and Carpets Ltd and Television New Zealand Ltd - 2000-063
2000-063

ComplaintHolmes – bargain priced Persian rugs – false statements – implied discounts not genuine Findings(1) Standard G1 – no express or implied inaccuracy – no uphold (2) Standard G4 – no implication of fraudulent misrepresentation – no unfairness to complainant or its director – no uphold (3) Standard G6 – reasonable opportunity given for comment – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary An item on Holmes broadcast on TV One at 7pm on 22 November 1999 featured Persian rugs sold by SilkRoutes Artifacts and Carpets Ltd. It was reported that rugs sold by SilkRoutes were advertised as "massively discounted". Customer concerns about the value of the rugs were raised, in particular by the purchasers of a Qum rug. SilkRoutes, through its solicitor, complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the item was inaccurate, unbalanced, inflammatory and unfair....

Decisions
Fotheringham and Television New Zealand Ltd - 1996-150
1996-150

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-150 Dated the 31st day of October 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by LIEUTENANT COMMANDER B I FOTHERINGHAM of Auckland Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates A Martin...

Decisions
Daly and Television New Zealand Ltd - 2004-130
2004-130

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Holmes – item about person who agreed to sell a rural home before the Manawatu floods – reported that after the floods the home was condemned and vendor and purchaser cancelled the contract – complainant trading as RE/MAX Associates continued to claim agency fee – item questioned morality of real estate company’s claim and reported that the fee was later remitted – allegedly unbalanced, unfair and inaccurateFindings Standard 6 (fairness) – unfair to complainant not to obtain his response – upheld Standard 4 (balance) – issue essentially one of fairness – balance subsumed under fairness – not upheld Standard 5 (accuracy) – no inaccuracies – in the interest of fairness, disputed issues would have clarified if been put to complainant for comment – essence of complaint dealt with under fairness – not upheldOrder Broadcast of statementThis headnote does not form part of the decision.…...

Decisions
Webb and Television New Zealand Ltd - 1995-095
1995-095

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 95/95 Dated the 21st day of September 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by ALLAN E WEBB of Wellington Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J Potter Chairperson L M Loates R McLeod...

Decisions
Group Opposed to Advertising of Liquor and Television New Zealand Ltd - 1994-109
1994-109

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 109/94 Dated the 7th day of November 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by GROUP OPPOSED TO ADVERTISING OF LIQUOR Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway Chairperson J R Morris W J Fraser L M Loates...

Decisions
Geddes and Television New Zealand Ltd - 1999-224
1999-224

Summary A representative of the Airline Pilots’ Association was interviewed on Holmes, broadcast at 7. 00pm on TV One on 2 September 1999, in connection with a strike by Ansett pilots. Mr Geddes complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the interview was biased, unbalanced and actively denigrated pilots involved in the dispute. He said he was appalled at the rudeness of the interviewer and his unprofessional, discourteous behaviour. TVNZ conceded that the interview could be described as "robust" but did not agree that it was rude or biased. The pilots’ representative was given full opportunity to respond on their behalf, it argued. It explained that, as management had declined to appear, balance was achieved by the presenter adopting a "devil’s advocate" position in order to prevent the item from becoming a chronicle of viewpoints from the Pilots’ Association....

Decisions
Butchart and Television New Zealand Ltd - 1999-045
1999-045

SummaryAn item on Holmes, broadcast on TV One on 12 February 1999 beginning at 7. 00pm, referred to a contest "to conceive the first child of the new millennium". The presenter commented on "this first child of 2000", in describing the contest. Mr Butchart complained to Television New Zealand Limited, the broadcaster, that the statements were totally untrue. He said the next millennium began with the beginning of 2001, just as the first millennium began with 0001, and the second began with 1001. He sought a correction of what he called the untrue statements. TVNZ responded that it was accurate to reflect the fact that by broad popular consensus, the world (or that part of it which used the Christian calendar) would mark the birth of the new millennium as midnight passed on the last day of 1999. It declined to uphold the complaint....

Decisions
Minister of Housing (Hon Murray McCully) and Television New Zealand Ltd - 1997-154
1997-154

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-154 Dated the 27th day of November 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaint by MINISTER OF HOUSING (HON MURRAY McCULLY) Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod J Withers...

Decisions
Price and Television New Zealand Ltd - 1999-144
1999-144

Summary An item on Holmes featured the Alpha Club which, it reported, represented itself as a travel club. The item suggested the club was involved in pyramid selling activities, and included amateur footage of a club meeting, a woman encouraging another person to join the club, and interviews with people who had attended meetings. An Auckland barrister expressed an opinion that he was in "no doubt" that the activities amounted to pyramid selling. The item was broadcast on TV One on 10 May 1999, commencing at 7. 00 pm. Mr Price complained to Television New Zealand Limited, the broadcaster, that the broadcast was inaccurate, unbalanced, biased and misleading, and that he had suffered financial loss as a result. TVNZ responded that the barrister interviewed was a recognised expert in the field of consumer law....

Decisions
Lee, Page and Norris and Television New Zealand Ltd - 2004-153
2004-153

Complaints under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Holmes – item on art piece commissioned for Venice Biennale at cost of $500,000 in public money – interview with Peter Biggs of Creative New Zealand – allegedly unfair to Mr Biggs and misleading/inaccurate FindingsStandard 4 – not unbalanced – Mr Biggs was able to present his view – not upheld Standard 5 – item did not suggest that braying toilet was the work to be exhibited – not misleading or inaccurate – not upheld Standard 6 – Mr Biggs not treated unfairly – as a seasoned media commentator he was able to get his point across – not upheld Standard 8 – not relevant – declined to determine This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Healing and Television New Zealand Ltd - 1999-217
1999-217

Summary The forthcoming Parole Board hearing for Paul Dally was dealt with during an item on Holmes broadcast on TV One beginning at 7. 00pm on 18 August 1999. Mr Dally had pleaded guilty to the murder of 13 year-old Karla Cardno in 1989, and the item included an interview with Mr Mark Middleton, Karla’s stepfather. In response to some questions as to why he had asked the Parole Board to release Mr Dally, Mr Middleton said that it provided the opportunity for him and his friends to "take him". R J Healing complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the reporter’s questions were insensitive, and had encouraged a distressed man into making statements he might later regret. TVNZ declined to uphold the complaint as a breach of the standards relating either to taste or fairness....

Decisions
Picken and Marchioni and Television New Zealand Ltd - 2004-051, 2041-052
2004-051–052

Complaints under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989 Holmes – interview with Winston Peters MP about free dinner in restaurant partly owned by Peter Simunovich – meal occurred while Parliamentary Select Committee investigated Simunovich Fisheries – Mr Peters member of that committee – possibility of corruption suggested by others interviewed – allegedly unbalanced, impartial and unfairFindings Standard 4 (balance) and Guideline 4a – Mr Peters given ample opportunity to answer allegations – not upheld Standard 5 (accuracy) – “free” fish dinner allegation acceptable basis for programme – not upheld Standard 6 (fairness) and Guideline 6b – Mr Peters given ample notice of expected contribution – devil’s advocate approach acceptable in view of serious allegation – Mr Peters given ample time to respond – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Burnell, Minister of Social Services, Work and Income (Hon Roger Sowry) and Commissioner for Children (Hon Roger McClay) and Television New Zealand Ltd - 1999-087, 1999-088, 1999-089
1999-087–89

Summary An item on the Holmes programme examined the situation of a woman and her eight year old son who was described as suffering from Attention Deficit Disorder Syndrome. Footage of the child, exhibiting what were said to be some behavioural problems of the syndrome, was shown on the programme which was broadcast on TV One on 4 March 1999 commencing at 7. 00 pm. Ms Burnell complained to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989 that the programme violated the child’s rights of privacy and confidentiality. He was identified by his first name, his face was visible, and he clearly expressed his total opposition to being filmed for public viewing, she wrote....

Decisions
Inland Revenue Department and Television New Zealand Ltd - 1999-164–167
1999-164–167

SummaryA defaulting taxpayer said to have incurred a penalty of over $86,000 for non-payment of an $84. 00 tax bill had subsequently committed suicide, according to an item on Holmes broadcast on 2 February 1999 between 7. 00–7. 30pm. In an item on 3 February the programme highlighted other cases where tax bills were said to have escalated to become huge debts. On 4 February Holmes reported that the Inland Revenue Department (IRD) had responded to a previous programme by admitting it was in the wrong in its treatment of a defaulting taxpayer featured on the first programme. A further statement from the IRD read out in the programme on 5 February summarised some previously unreported facts relating to one of the cases referred to in the 3 February item....

Decisions
O'Brien and Television New Zealand Ltd - 1995-131
1995-131

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 131/95 Dated the 16th day of November 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by VALERIE O'BRIEN of Invercargill Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod...

Decisions
Letica and Television New Zealand Ltd - 1997-102
1997-102

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-102 Dated the 14th day of August 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by L LETICA of Auckland Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Housing New Zealand Ltd and Television New Zealand Ltd - 1999-007
1999-007

Summary Overcrowding in state owned housing was the focus of an item on Holmes broadcast on 27 August 1998 between 7. 00–7. 30pm. The issue had become topical when, the previous day, the Chief Executive of Housing New Zealand had suggested that for some families it was a matter of choice that they lived in overcrowded conditions. Michael Cashin, Chairman of Housing New Zealand, complained to Television New Zealand Ltd that the broadcast was unfair and unbalanced because it misrepresented the status of the family shown. In his view it was unfair and inaccurate that the programme portrayed the family as having not being offered any other options and being left to endure overcrowded accommodation. He maintained that TVNZ should have sought a privacy waiver so that Housing New Zealand could respond by discussing the true circumstances of the family shown....

Decisions
Anonymous and Television New Zealand Ltd - 2004-106, 2004-107
2004-106–107

Complaints under section 8(1)(a) and section 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989Holmes – item about ongoing Family Court proceedings concerning custody of a child – father interviewed anonymously and gave details of evidence and proceedings – brief visuals of baby – mother believed that as baby was identifiable, she was also identifiable – personal details broadcast about her – some allegedly inaccurate – child shown without mother’s permission – alleged breach of privacy of mother and baby – item allegedly unbalanced, unfair and inaccurate – broadcaster allegedly failed to maintain standards consistent with the maintenance of law and orderFindings Standard 2 (law and order), Standard 4 (balance), Standard 5 (accuracy), Standard 6 (fairness) – referral outside statutory time limit – s....

Decisions
New Zealand Film and Television School Ltd and Television New Zealand Ltd - 1999-112, 1999-113
1999-112–113

SummaryThe New Zealand Film and Television School Ltd was the subject of items on Holmes broadcast at 7. 00pm on 15 and 16 December 1998. The item on the 15th suggested that some students had been expelled because they complained about aspects of the school’s programme. It also included an interview with Ms Marilyn Hudson, the School’s Managing Director. The item on the 16th included comments from other dissatisfied past and present students and their families, and an interview with a spokesperson from the New Zealand Qualifications Authority. On behalf of the School, Ms Hudson complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, about both items. She said that the first item contained inaccuracies, and was unbalanced, misleading and unfair both to her and the School. The second item, Ms Hudson complained, also contained some inaccuracies, and again was unbalanced, misleading and unfair....

1 2 3 ... 8