Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 271 results.
SORT BY
Decisions
Federated Farmers New Zealand and Television New Zealand Ltd - 2010-138
2010-138

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item on the environmental state of the Manawatu River – presenter stated that the river was "rated among the most polluted in the Western World" – reporter said that the Cawthron Institute had described the river as "one of the most polluted in the Western World" – allegedly inaccurate FindingsStandard 5 (accuracy) – while statements that Manawatu River was one of the most polluted in the Western World were not precise, the overriding message was correct – viewers not misled – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast at 6pm on Monday 9 August 2010, looked at the environmental state of the Manawatu River....

Decisions
Schwabe and Television New Zealand Ltd - 2000-067
2000-067

ComplaintOne News – offensive language – horse named Bugger me – unsuitable for children FindingsStandard G2 – newsworthy – not gratuitous – no upholdStandard G12 – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary A news item broadcast on One News on TV One at 6. 00pm on 21 February 2000 described the controversy in the harness racing industry which had arisen over a horse named "Bugger Me". Paul Schwabe complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the word "bugger" was offensive and its use on television had a detrimental effect on children and society in general. TVNZ responded that in the context of a news item reporting on a controversial matter, the use of the word bugger did not breach broadcasting standards....

Decisions
New Zealand Trade Union Federation and Television New Zealand Ltd - 2000-069
2000-069

ComplaintOne News – news item on Select Committee deliberation on changes to ACC – inaccurate, unbalanced and lacked objectivity FindingsStandard G1 and Standard G14 – acceptable summary of complex situation – no inaccuracy or lack of objectivity – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary A news item concerning Select Committee deliberations on proposed changes to accident insurance legislation was broadcast on One News on TV One between 6. 00 and 7. 00pm on 29 February 2000. The New Zealand Trade Union Federation complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the broadcast was inaccurate, unbalanced and lacked objectivity. In its opinion, the item sought to create the impression that proposed changes were "purely irrational", unsupported by evidence, promoted only by the Alliance and Labour parties, and only continued to be supported because of an election promise....

Decisions
Shrapnell and Television New Zealand Ltd - 2000-073
2000-073

ComplaintOne News – footage of atrocities in Chechnya – disturbing and alarming – unsuitable for children FindingsStandard V16 – no warning – broadcaster did not demonstrate it was mindful of children – footage graphic and disturbing – uphold Decision No: 2000-033 distinguished ObservationStandard V12 – not cited – potential uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary Footage of atrocities committed by the Russian army in Chechnya was broadcast on One News on TV One between 6. 00–7. 00pm on 25 February 2000. A body was seen being pushed off a truck, and another was shown being dragged by the heels behind a truck. There were also shots of more bodies being buried by soldiers. John Shrapnell complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that it was unacceptable to show graphic shots of such atrocities in the early evening....

Decisions
Schwabe and Television New Zealand Ltd - 2000-075
2000-075

ComplaintOne News – offensive language – film title – 'shagged' FindingsStandard G2 – decline to determineCross ReferencesDecision No: 1999-163 and No: 2000-056 This headnote does not form part of the decision. Summary An actor from the film "Austin Powers – The Spy who Shagged me" was interviewed on Holmes on 9 February 2000 between 7. 00–7. 30pm. The item included audio and video clips from the film and the word "shagged" appeared in a graphic containing the film’s title. Paul Schwabe complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the word "shagged" was an "offensive, aggressive, macho anti-woman term" and should not have been promoted in an item which was "irresistible to all members of the family, including impressionable children"....

Decisions
Hobo and Television New Zealand Ltd - 2000-081
2000-081

ComplaintOne News – file footage of partly naked meningitis victim – unconscious – privacy FindingsPrivacy principles (i), (ii), (vi) and (vii) – facts not highly offensive and objectionable – public interest and consent defences – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary File footage of an unconscious man then suffering from meningococcal meningitis was shown during an item on One News broadcast on TV One between 6. 00 and 7. 00pm on 30 April 2000. Kathleen Hobo complained to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989 that the footage breached the man’s privacy, as he was filmed naked, except for a disposable nappy. In its response, Television New Zealand Ltd, the broadcaster, said that the man’s mother had consented to the filming before the original broadcast, and that it considered the rebroadcast footage was neither voyeuristic nor exploitative....

Decisions
Cox and Television New Zealand Ltd - 2010-161
2010-161

Complaint under section 8(1A) of the Broadcasting Act 1989One News – item on education programme established to prevent youth suicide and self harm – included footage of students – allegedly in breach of privacy FindingsStandard 3 (privacy) – students, teachers and parents identifiable but no private facts disclosed in broadcast and filming was in a public place – those shown not particularly vulnerable – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on Friday 26 November at 6. 25pm, reported on the establishment of an education programme in a South Auckland community aimed at preventing youth suicide and self-harm. The news reader introduced the item by stating that “Kaumatua gathered to bless a South Auckland school after a number of teen deaths in the area. One is related to a circulating text message promoting self-harm”....

Decisions
Visser and Television New Zealand Ltd - 2010-189
2010-189

FindingAuthority declines to accept the complaint on the grounds that it does not have jurisdiction to do so. This headnote does not form part of the decision. Broadcasts [1] Between 5 and 7 November 2010 on One News, a number of items reported the performance of New Zealand rowers at the World Rowing Championships at Lake Karapiro. Complaint [2] Edward Visser complained that the items hardly included any reports on the performance of “foreign competitors”. Broadcaster’s Response to the Complainant [3] TVNZ responded that the complaint was a matter of personal preference rather than broadcasting standards. Referral to the Authority [4] Mr Visser asked the Authority to review TVNZ’s decision. He disagreed that his complaint was a matter of personal preference, and argued that TVNZ was “breaching the Charter”....

Decisions
Lace and Television New Zealand Ltd - 2008-053
2008-053

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News– item reported on the Warriors rugby league team’s anti-bullying campaign – included video footage of high school students fighting – allegedly in breach of good taste and decency, law and order and violenceFindings Standard 1 (good taste and decency) – introduction clearly signposted that item contained violent material – contextual factors – not upheld Standard 2 (law and order) – item did not encourage viewers to break the law or promote, condone or glamorise criminal activity – not upheld Standard 10 (violence) – broadcaster exercised sufficient care and discretion – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6....

Decisions
Harang and Television New Zealand Ltd - 2000-047
2000-047

Complaint One News – offensive behaviour – scantily-clad woman – unsuitable for children FindingsStandard G2 – brief footage – no uphold Standard G12 – not unsuitable for children – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary A charity hair dressing event was the subject of an item on One News broadcast on TV One on 6 February. The item included a brief shot of a woman dancer who was one of the entertainers at the event. Kristian Harang complained to Television New Zealand Ltd that it was offensive to show the scantily-clad woman’s "naked backside" in prime family viewing time. He considered that many children watching would have been led to believe it was normal to be naked in public. In its response, TVNZ pointed out that the woman was not naked but was wearing a thong....

Decisions
Hall and Television New Zealand Ltd - 2000-053
2000-053

ComplaintOne News – defence spending – F-16 fighter plane deal – cost misrepresented – inaccurate FindingsStandard G14 – no inaccuracy – cost quoted was approximate and based on reliable source material – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary An item on One News broadcast by TV One between 6. 00–7. 00pm on 24 February 2000 commented that an "expensive" proposed F-16 fighter plane deal with the United States "could cost taxpayers a billion dollars". Mr Hall complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the total cost of the project was approximately half of what was reported. TVNZ responded that the billion dollar figure was cautiously based on the opinion of sources with expertise in the area. It declined to uphold the complaint. Dissatisfied with TVNZ’s decision, Mr Hall referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s....

Decisions
Schwabe and Television New Zealand Ltd - 2000-056
2000-056

ComplaintOne News – report referred to film "Austin Powers – The Spy Who Shagged Me" – "shagged" – offensive language FindingsStandard G2 – decline to determine Cross ReferenceDecision No: 1999-163 This headnote does not form part of the decision. Summary An item on One News broadcast by TV One between 6. 00–7. 00pm on 12 January 2000 described the development of a new open top sports car by Jaguar. In that context, reference was made to the film "Austin Powers – The Spy Who Shagged Me". Mr Schwabe complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that "shagged" was an offensive, aggressive and macho anti-woman term which was unacceptable for broadcast at a time when children were encouraged to watch television....

Decisions
Slater and Television New Zealand Ltd - 2000-062
2000-062

ComplaintOne News – Gisborne pathologist – misdiagnosis – inaccurate interpretation of statistics; unfair to pathologist FindingsStandard G1 – not inaccurate – no uphold Standard G4 – not unfair to report the errors – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary The inquiry into the misdiagnosis of cervical smears in Gisborne was the subject of a report on One News broadcast on TV One on 7 January 2000 between 6. 00–7. 00pm. The item reported that the pathologist’s error rate was 86%. Stuart Slater complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the report was inaccurate and unfair to the pathologist. In his view, an attempt should have been made to provide a neutral, informed commentary against the allegations made. TVNZ responded that its report accurately represented the figures released by the Health Funding Authority and were attributed to it....

Decisions
Harang and Television New Zealand Ltd - 2000-005
2000-005

Summary An excerpt from the performance of the Paul Taylor Dance Company was shown at the conclusion of One Network News broadcast on TV One on 25 November between 6. 00–7. 00pm. Kristian Harang complained to Television New Zealand Ltd that the item, which he said showed naked men, breached acceptable standards of decency and also was offensive to children who might have been watching. TVNZ responded that all of the dancers, both men and women, were wearing patterned tights. It noted that ballet tights were part of the normal attire for both classical and modern dance performances. In the circumstances, it concluded that no standards were relevant. Dissatisfied with TVNZ’s decision, Mr Harang referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989. For the reasons given below, the Authority declines to uphold the complaint....

Decisions
Carapiet and Television New Zealand Ltd - 2001-119
2001-119

ComplaintOne News – collapse of floor during wedding celebration in Jerusalem – amateur footage of moment of collapse – gratuitous and sensationalist – breach of good taste and decency FindingsStandard G2 – footage a legitimate part of news item – not especially graphic – no uphold Standard V12 – action taken by broadcaster sufficient – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary An item broadcast on One News at 6pm on 26 May 2001 reported on a civil disaster in Israel, in which the floor of a building in Jerusalem had collapsed during a wedding party, killing 30 people and injuring hundreds more. The item featured amateur video footage from the wedding celebration, including the moment the floor collapsed. J Carapiet complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the broadcast breached standards of good taste and decency....

Decisions
Seal and Television New Zealand Ltd - 2001-125
2001-125

ComplaintOne News – item reported findings of preliminary study reported in Science – excessive amounts of vitamin C – possibly carcinogenic – inaccurate and unbalanced FindingsStandard G1 – tentative nature of research stressed – no uphold Standard G6 – care when interpreting result emphasised – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary The preliminary results of a research programme which suggested that excessive doses of vitamin C might contribute to tissue damage linked to cancer was the subject of an item on One News broadcast at 6. 00pm on 15 July 2001. Glenn Seal complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the item was neither accurate nor balanced. In response, TVNZ pointed out the item’s emphasis on the preliminary nature of the research, and added that it was not claimed that vitamin C caused cancer. It declined to uphold the complaint....

Decisions
Schwabe and Television New Zealand Ltd - 2011-041
2011-041

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item included the word “dickhead” – allegedly in breach of the good taste and decency standard FindingsStandard 1 (good taste and decency) – contextual factors – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6pm on Wednesday 2 February 2011, reported on MP Hone Harawira’s falling-out with the Māori Party. The presenters stated that “the maverick MP [had] lashed out on his Facebook page” and “called his Māori Party colleagues ‘dickheads’”. Close-up footage of the comments was shown, as a voiceover read them aloud: It looks like these dickheads only have expulsion on their mind. If that’s their plan, then we may need to refocus....

Decisions
Alcohol Advisory Council of New Zealand and Television New Zealand Ltd - 2011-079
2011-079

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item showed press conference with boxer David Tua, with “Woodstock Bourbon and Cola” liquor brand visible – allegedly in breach of liquor standard Breakfast – weather presenter interviewed “Jim Beam Grid Girls” at location for the ITM 400 in Hamilton – allegedly in breach of liquor standard FindingsStandard 11 (liquor) – items contained liquor promotion in the form of promotion of liquor brands – items did not mention alcohol or advocate liquor consumption – both programmes were aimed at adults – liquor promotion socially responsible – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcasts [1] During an item on One News, broadcast on TV One at 6pm on 17 March 2011, boxer David Tua was shown at a press conference leading up to a boxing match....

Decisions
Clayton and Television New Zealand Ltd - 2011-077
2011-077

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item reported on Hone Harawira’s travel expenses – stated that he “racked up a $35,000 travel bill. . . that’s almost $4000 more than the Māori Party’s total travel bill” – allegedly inaccurate and unfair to Mr Harawira FindingsStandard 5 (accuracy) – comparison based on Parliamentary Service expenditure only – failed to mention that Māori Party MPs also received funds from Ministerial Services – created misleading impression that Mr Harawira spent more than the entire Māori Party on travel – upheld Standard 6 (fairness) – Hone Harawira is a political figure who should expect robust criticism – not unfair – not upheldNo Order This headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] An item on One News, broadcast at 6pm on Thursday 28 April 2011, reported on MP Hone Harawira’s travel expenses....

Decisions
Office of the Prime Minister and Television New Zealand Ltd - 2011-082
2011-082

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item discussed “new questions on a car deal related to John Key’s National Party getting money from a top BMW dealership” – allegedly in breach of accuracy standard FindingsStandard 5 (accuracy) – item did not state as fact or imply that there was a link between the car contract and the donation – item fairly presented views of the Prime Minister and the dealership involved – high level of public interest in reporting allegations made in Parliament – not inaccurate or misleading – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6pm on 11 May 2011, was introduced by teasers which stated, “new questions on a car deal related to John Key’s National Party getting money from a top BMW dealership”....

1 2 3 ... 14