
1 
 

THE ‘BALANCE’ STANDARD 

John Burrows, April 2015 

 

Background 

I have been asked to review a group of recent Broadcasting Standards Authority (BSA) decisions on 

what is often called the ‘balance’ standard. The standard is statutory. Section 4 of the Broadcasting 

Act 1989 provides: 

Every broadcaster is responsible for maintaining in its programmes and their presentation, 

standards that are consistent with – 

(d) the principle that when controversial issues of public importance are discussed, 

reasonable efforts are made, or reasonable opportunities are given, to present significant 

points of view either in the same programme or in other programmes within the period of 

current interest. 

The word ‘balance’ does not appear in the statutory provision, but adequately captures its intent.1 

The requirement is mandatory, and applies to ‘every’ broadcaster. It is not confined to news and 

current affairs programmes, although only has sensible application in that context. The provision can 

only be removed or amended by Act of Parliament. 

This requirement of balance can be seen as part of the wider ideals of impartiality and objectivity 

which many believe should lie at the heart of good journalism. The ideals came to prominence, it 

would appear, at the beginning of the 20th century as a reaction to the self-interested aggressive 

media of an earlier time.2 When Joseph Pulitzer endowed the Columbia Journalism School in 1903 he 

said that ‘journalists must see themselves as working for the community, not commerce, not 

oneself, but primarily for the public’. In 1938 Henry Steed, a former editor of The Times, reinforced 

that vision by saying that ‘the underlying principle that governs, or should govern, the Press is that 

the gathering and selling of news and views is essentially a public trust.’  

This idea of journalism as public trust involves the notion that in a democracy there needs to be an 

informed citizenry. The public have a right, not just to news which is accurate and impartial, but also 

exposure to a range of viewpoints on controversial matters so that they can form their own views in 

an informed manner. The requirement of balance is encapsulated in the latter part of this ideal.  

At the time of the early New Zealand broadcasting legislation in 1961, broadcasting was solely a 

state activity. The Broadcasting Corporation Act of that year required that broadcasters have ‘due 

regard to the public interest’, and emphasised accuracy and impartiality in the presentation of 

news.3 There was an express balance requirement too, but not of the present kind; it was, rather, an 

aspiration that programmes as a whole maintained ‘a proper balance in their subject matter’.4 Paul 

                                                           
1
 In a symposium on the standard held by the BSA in May 2006 some commentators believed the word 

‘balance’ should be dropped as not adequately expressing what was required: see for example Jim Tully at 
page 39 of the proceedings Significant Viewpoints: Broadcasters Discuss Balance available on the BSA website. 
2
 The history is outlined in Richard Sambrook, Delivering Trust: Impartiality and objectivity in the Digital Age, 

Reuters Institute for the Study of Journalism, http://orca.cf.ac.uk and the New Zealand Law Commission, The 
News Media Meets ‘New Media’ NZLC IP 27 (2011), chapter 4. 
3
 Broadcasting Corporation Act 1961 s10(2)(c). 

4
 Ibid s10(2)(b). 

http://orca.cf.ac.uk/


2 
 

Norris noted that ‘there was much anguish over how to interpret this clause…’5 It was repeated in 

the same language in the Broadcasting Authority Act 1968.6 

The Broadcasting Act 1976, passed after the advent of private broadcasting, introduced a provision 

substantially the same as the one currently in force. Both the state broadcaster and private 

broadcasters were subject to the same requirement. They were to maintain standards which were 

generally acceptable in the community, and in particular were to have regard to (among other 

things) ‘the principle that when controversial issues of public interest are discussed, reasonable 

efforts are made to present significant points of view either in the same programme or in other 

programmes within the period of current interest’.7 The provision mirrors one which appeared in 

Australian broadcasting codes at about the same time. The only differences from the 1989 provision 

presently in force are: (i) in 1976 the broadcaster had to ‘have regard to’ the principle whereas today 

the broadcaster is ‘responsible for maintaining’ it – a more directive requirement; and (ii) ‘or 

reasonable opportunities are given’ has been added in the current version. Both those changes are 

minor. 

So we can effectively say that we have had the same ‘balance’ standard for nearly 40 years. It is 

mandatory and it applies equally to all broadcasters. 

Rationale 

The principal rationale for the requirement remains as valid today as it always was: the need for an 

informed citizenry who are provided with accurate news and a variety of views on important topics 

so that they can make up their minds in a considered way. This rationale has been repeated by the 

BSA in many recent decisions. For example in McMillan and TVNZ Ltd (2013-025) the majority said at 

[18]: 

The balance standard exists to ensure that competing arguments are presented, where 

necessary, to enable a viewer to arrive at an informed and reasoned opinion. 

However this is not the only rationale for the balance requirement. 

A second is that without some such requirement there is a danger of power imbalance. Persons in 

positions of power usually have readier access to the media, and more know-how and advice as to 

how to use it, than the average citizen. They are sometimes able to promulgate their views with an 

effectiveness and domination not available to others. This justification is not put as often as it might 

be, but was referred to in the minority opinion in the McMillan case at [37]: 

The balance standard requires the broadcaster to publish ideas it may not wish to, and 

constrains the format it can adopt. It ensures issues are not dominated by the powerful. 

A third rationale is that New Zealand has an increasingly diverse population. People of many 

ethnicities and cultures live here. People from different backgrounds may have different 

perspectives on issues. On issues of public significance it can be important that those differing 

perspectives are heard. Our duty to our fellow citizens requires it if we are to live in a respectful and 

harmonious society. 

                                                           
5
 BSA symposium, note 1 above, page 28. 

6
 Section 10. 

7
 Section 24(1)(e) (Corporation) and section 95(1)(d) (private). 



3 
 

These arguments are all valid and reasonable. They argue strongly for the retention of the balance 

standard. Such a standard appears in the codes of other media. Thus the Press Council Statement of 

Principles provides: 

In articles of controversy or disagreement, a fair voice must be given to the opposition view. 

(The Press Council statement provides for exceptions for long-running issues where every argument 

cannot be presented on every occasion, and where balance is to be judged on a number of stories 

rather than a single report.) 

The Code of Standards of the recently created Online Media Standards Authority provides: 

Balance on Controversial Issues Taking account of the context in which the content is 

published publishers should make reasonable efforts to ensure that where the content deals 

with controversial issues of public importance it makes due reference to a reasonable range 

of significant viewpoints on the issue. 

The changing context 

However maintenance of this standard in broadcasting is becoming increasingly difficult. 

Broadcasting has changed dramatically over the years, and continues to do so. It is becoming 

difficult to keep up. Those whose task it is to enforce the balance standard are finding the 

requirements of the 1989 Act more and more challenging. The developments may be summarised 

thus. 

First, at the time the Act of 1976 was passed there were not many news media in New Zealand. The 

Broadcasting Corporation, a state organisation, provided the only television service. Although 

private radio had commenced there were far less radio stations than today. Most people subscribed 

to their local newspaper – then, as now, there were no national dailies. There was not much 

competition among the media. Even in 1989, the date of the current Broadcasting Act, private 

television had only just begun. 

Today there is a proliferation of news sources. Private television competes with the state channels 

for viewing audience. There are many radio stations. And, above all, there is a huge range of ‘new’ 

media accessible via the internet – online news services, blogs, and social media. All of these are 

accessible on computers, be they laptops, tablets, or smartphones. Anyone who compares these 

sources has access to a wide spectrum of viewpoints, opinions, and different interpretations of the 

facts – a host of information on which to base their own opinion. Is this an argument for saying that 

balance within one particular broadcast is now unnecessary? What, then, of people who are still not 

internet confident, or simply do not have the time or inclination to consult more than one trusted 

source of news? (Such research as there is suggests that this is in fact the position of many people.) 

Secondly, this competition, and the resultant drive for audience ratings, has led to new types of 

broadcasting. The unregulated ‘new’ media (blogs, social media and the like) have probably 

contributed, not just by providing other sources of news, but also by creating an expectation of 

daring and liveliness. Talkback radio has been around for a while, but has become more challenging. 

Now, on both radio and television, much news commentary consists of short provocative segments 

– so short in fact that real balance is hardly possible. Some ‘news’ programmes provide 

entertainment as much as information; some are humorous; some are ‘edgy’. In some the presenter, 

rather than being the impartial informer, enters the arena as a one-sided participant in the debate. 

‘Factuals’ (documentaries about real life) strive for dramatic effect. Even in what we may describe as 

true news and current affairs programmes there is a variety of style: breakfast television, for 



4 
 

example, is different from the evening news. These different styles appeal to different audiences. 

Yet the Broadcasting Act balance requirement applies to them all equally. One size is supposed to fit 

all. 

Developments in the law external to the Broadcasting Act pose different problems. Section 14 of the 

New Zealand Bill of Rights Act 1990, passed a year after the current Broadcasting Act, codifies the 

right of freedom of expression. That provision must be applied by the BSA. In every case where it has 

to consider whether it should uphold a complaint that broadcasting standards, including the 

requirement of balance, have been breached, the BSA must consider whether such a limitation on 

freedom of expression can be justified in a free and democratic society. Marginal cases are likely to 

go in favour of the broadcaster. This tipping of the balance towards greater liberty in broadcasting is 

in many ways welcome, but it does not make life any easier for complaints authorities. To reconcile 

the requirements of the Bill of Rights with those of the Broadcasting Act often requires a subtle 

balancing exercise. 

All of this raises the question of whether it is time to change our Broadcasting Act. The balance 

provision has been there in much the same form for 39 years. The United States abandoned its 

balance requirement in 1987. Should we do the same? I suspect not many would advocate that. If 

the public were to be asked whether they prefer a balanced or an unbalanced media, there can be 

little doubt what the answer would be. The balance standard remains high on the BSA’s complaints 

list. The BSA’s Annual Report for 2014 reveals that there were 30 complaints on lack of balance, 

placing it fourth among the complaint categories. Trained journalists, proud of their craft and 

conscious of its public interest role, value the need for objectivity and impartiality, of which balance 

is an integral part. As we have seen, even the most modern codes of journalistic practice continue to 

have a balance provision.  

Perhaps there is a stronger argument for saying that the legislation should be more nuanced, and 

that different requirements should apply to different kinds of broadcaster and different kinds of 

programme, and that account should be taken of the ready availability of information due to the 

internet. The ‘one size fits all’ nature of the current provision is one of the main sources of difficulty. 

As I shall show later, some other jurisdictions have gone some distance down that track. However to 

craft a form of words which could achieve this satisfactorily would be very difficult indeed. Inevitably 

some arbitrary lines would be drawn.  

The codes 

In fact in New Zealand the Codes of Broadcasting Practice themselves grapple with this diversity 

problem. It is interesting to note that that the statutory balance standard in section 4 of the 

Broadcasting Act is by far the most detailed of the standards in that section, and there is 

consequently less room for manoeuvre in Codes. But Codes have been made, and they impose some 

glosses on the statutory provision. The Radio Code, for instance, provides in the guideline to 

Standard 4 that the assessment of whether a reasonable range of views has been allowed for takes 

account of (among other things): 

 the programme type (eg talk or talkback which may be subject to a lesser requirement to 

present a range of views). 

The Pay TV Code provides that factual content which clearly approaches the issues from a particular 

perspective does not need to be balanced, but must be fair. 



5 
 

The Free-to-Air TV Code is the main focus of the following discussion. It, and the Radio Code which 

substantially mirrors it, are the Codes which have been in issue in all the decisions I have been asked 

to review. The Free-to-Air TV Code provides as follows: 

Standard 4 – Controversial Issues – Viewpoints 

When discussing controversial issues of public importance in news, current affairs or factual 

programmes, broadcasters should make reasonable efforts, or give reasonable opportunities, to 

present significant points of view either in the same programme or in other programmes within the 

period of current interest. 

Guidelines 

4a No set formula can be advanced for the allocation of time to interested parties on 

controversial issues of public importance. Significant viewpoints should be presented fairly 

in the context of the programme. This can only be done by judging each case on its merits. 

4b The assessment of whether a reasonable range of views has been presented takes account 

of some or all of the following: 

 the programme introduction; 

 whether the programme approaches a topic from a particular perspective (eg authorial 

documentaries, public access and advocacy programmes); 

 whether viewers could reasonably be expected to be aware of views expressed in other 

coverage. 

These code provisions gloss section 4 of the Act in a number of ways.  

First, they confine the balance requirement to news, current affairs and factual programmes. The 

Act does not do so, although it could be said that this limitation is implicit within it.  

Secondly, the requirement of the Act that other views be ‘presented’ can be reduced if viewers 

could reasonably be expected to be aware of them. That is a fairly liberal interpretation, but one 

which can be justified by something approaching necessity. If a matter has been the subject of 

ongoing discussion for a long time it would be bizarre to require that all significant views be fully 

‘presented’ every time it is raised.  

Thirdly, and most significantly, the ‘particular perspective’ guideline is assuming real prominence in 

recent BSA decisions. This guideline might at first seem to be engrafting an exception on to the 

statutory provision: is not a programme presenting only one person’s view the very converse of 

balance? But it can be justified, I think, on the basis that it does not absolve the broadcaster from all 

semblance of balance; rather it reduces what is necessary to satisfy it – although sometimes that 

appears to be very little.  

The ‘particular perspective’ guideline, as interpreted in the BSA jurisprudence, has led to the view 

that the important consideration is that the audience must not be misled or misinformed by the 

omission in the programme of other perspectives. That in turn depends on what the style of 

presentation has led the audience to expect. If it is obvious to the audience that the view being 

presented is only one person’s view, and that it does not tell the whole story, the broadcaster has a 

much reduced duty of balance. If on the other hand they expect a balanced debate and do not get it, 

they have been misinformed. They may even be misled or deceived into thinking that what is 

presented to them is all there is to it. I do not think the framers of the Act saw it in quite that way, 



6 
 

but they lived in a different era. The new rationale does contribute to making the Act work sensibly 

in the modern age. 

The decisions 

The majority of the ten BSA decisions I have been asked to review centre on just this question. They 

involved programmes where the emphasis was on one ‘particular perspective’. The expectation of 

viewers (or listeners), and whether they were misled or misinformed by the limited coverage, is 

often central to the reasoning. In some of them, particularly the most recent, the pressures placed 

on the balance standard by new and innovative forms of broadcasting are very apparent, and are 

acknowledged by the BSA. 

I shall deal with the decisions in chronological order so as to trace the development of the BSA’s 

thinking. 

Brooking 

In Brooking and Television New Zealand Ltd (2009-012) the programme Breakfast featured an 

interview with Garth McVicar of the Sensible Sentencing Trust. Mr McVicar criticised a sentence 

recently imposed by a judge for a firearms offence, saying it was too lenient. He and the presenter 

continued to discuss sentencing policy in general. Mr Brooking complained, alleging that only one 

point of view had been presented, the presenter appearing to agree with Mr McVicar. The BSA, 

whose membership was different from that of the present Authority, upheld the complaint. It used 

an early version of the ‘expectation’ test: 

The Authority considers that the programme did not give viewers any sense that Mr 

McVicar’s views on sentencing were debateable or contentious. 

It concluded that the programme should have presented the opposing view – that sentences are 

generally adequate. That would not have required another interviewee; it would have been enough 

for the presenter to engage in some such device as ‘devil’s advocate’ questioning. Earlier 

programmes broadcast by the broadcaster dealing with the court case, the black market in firearms 

and changes to the Sentencing Act, were not in point. 

The BSA’s thinking seems clearly to have been that any balancing views would need to come from 

the same broadcaster, and would need to be ‘in the period of current interest’. This is despite the 

fact that most viewers would have been well aware of the existence of a long-running debate about 

sentencing. 

[U]pholding this complaint would ensure that when an interviewee only puts forward one 

perspective on a controversial issue, broadcasters make reasonable efforts to either 

challenge that perspective or present the alternative view in another programme within the 

period of current interest. (Paragraph [29]) 

The decision applies the standard fairly strictly. (It should be noted that the Code and Guidelines 

were slightly different then, but not in any way that is material to the decision.) 

Axford 

The remaining nine decisions are by the BSA as currently constituted. The first is Axford, Bate and 

Oldham and Television New Zealand (2011-115). The presenter Bryan Bruce presented a 

documentary about the life of Christ which challenged the traditional view in the scriptures, and 

suggested that the early Christians had rewritten the story of the crucifixion to blame the Jews for 



7 
 

Christ’s death. The documentary had been compiled after much research, a visit to Israel, and 

interviews with experts. Complaints were laid about lack of balance. The BSA did not uphold the 

complaints. It held, first, that the subject of the programme was not a controversial issue of public 

importance. It was of historical interest, but did not have ‘topical currency’ and was not of ‘public 

importance’ in contemporary life. That conclusion by the BSA has been questioned by other 

commentators, and I confess that I find it rather surprising myself. However the BSA having so 

found, that finding would itself have been enough to dispose of the complaint. The finding involves 

that the threshold for the balance standard was not met. But the BSA (as it typically does) 

nevertheless went on to give other reasons. The documentary was clearly authorial, and was 

approached from Mr Bruce’s perspective only. Viewers would not have been misled or deceived by 

the omission of other viewpoints (paragraph [16]). Moreover the traditional view of the scriptures is 

so well known that viewers must have been aware of it. Furthermore, Mr Bruce’s approach in 

dismissing the traditional view could be taken as an acknowledgement of its existence. 

The decision applies a more liberal approach than did Brooking. However on a subject such as this, 

where the opposing view (the gospel accounts), has been universally known for centuries, any 

heavier touch would have been unrealistic. The decision opens the door to a finding that where the 

existence of views opposed to that put forward in the broadcast is universally well known the 

requirement to acknowledge them is minimal, and in an extreme case may be non-existent.  

Bolot 

The next decision is Bolot, Finlay and Gautier and Radio New Zealand Ltd (2013-008). Five 

programmes on Nine to Noon, Checkpoint and Sunday Morning with Chris Laidlaw between 19 and 

25 November 2012 dealt with the Arab-Israeli conflict in the Gaza Strip. Complainants alleged that 

the programmes were biased in favour of the Palestinian perspective. The BSA declined to uphold 

the complaints. It held that the balance standard applied: the relevant segments of the wider 

programmes under consideration could be categorised as news or current affairs; and the subject 

matter, the Gaza conflict, was a controversial issue of public importance in this country, even though 

the events were based elsewhere. So the threshold for the balance standard was reached. But the 

broadcaster had clearly met its obligation to provide balance. In the period 15 – 25 November it had 

broadcast 250 items on the conflict, and the BSA found that it had gone to considerable lengths to 

present significant viewpoints. The decision is the only one in the batch under review where, even 

though an individual programme may have presented only one viewpoint, the broadcaster itself had 

maintained balance through other programmes in the period of current interest. In fact that 

justification is very seldom pleaded, an interesting observation in itself. 

Early Childhood Council 

In Early Childhood Council Inc and Television New Zealand Ltd (2013-017) a programme on Breakfast, 

called ‘Daycare vs Homecare’, contained an interview with the president of the Home Education 

Learning Organisation (HELO). It put forward a strong case for children being cared for at home, 

rather than in daycare facilities. There was no corresponding case put for daycare. Nor was the 

broadcaster able to point to any other broadcasts around the same time which did so. 

The BSA upheld the complaint of lack of balance. It noted the difficulties of classifying some items on 

programmes such as Breakfast which, it said, ‘are increasingly light-hearted and lifestyle-based’. But 

it said the item did fall within the category of current affairs, so the balance standard applied. The 

appropriate level of balance had not been attained. The item did present a ‘particular perspective’, 

and in some contexts that might have saved it. But here the way the item was presented was wrong. 



8 
 

It was framed as a debate. The segment was called ‘Daycare vs Homecare’, and the presenter 

introduced it by saying, ‘Do we send our kids to daycare or keep them at home with a nanny?’ Thus 

the expectation of viewers was that they would get a debate, whereas what they in fact got was one 

side of the story. Had it been made clear that the item presented one perspective only, it would 

have been enough to simply acknowledge that another view existed. But here it was framed as a 

debate. 

It ought to have been better balanced than it was. Alternatively, it needed to be framed 

more carefully so that viewers were not expecting a debate, only to get something closer to 

an advertorial… (Paragraph [35]) 

The BSA also noted that the question in such cases is:  

...how viewers would reasonably have perceived or understood the programme in question, 

and whether they were likely to have been deceived or misinformed by the omission or 

treatment of a significant perspective. (Paragraph [13]) 

To me there is something less than fully satisfying about this reasoning in this particular case. 

Whether the audience expected a debate or not, it must have been perfectly clear to them that they 

had heard only one side of an argument and that there was another side to it as well. It is difficult, 

therefore, to say that they were deceived. The real point is that they had been deprived of what lies 

at the heart of the balance standard, enough information to see all sides of the argument and make 

up their own minds. That alone would have been reason enough. Be that as it may, the test of 

expectation is now firmly established in the jurisprudence of the balance standard, and is proving a 

useful tool in the difficult task of fitting the balance standard to the rapidly escalating demands of 

modern broadcasting. 

Garrett 

Garrett and Radio New Zealand (2013-048) is not dissimilar to the Early Childhood Council decision. 

It involved a complaint about a Nine to Noon programme which discussed the ‘three strikes’ 

legislation. The legislation had been in force for about three years. Both the participants on the 20-

minute programme were opposed to the three strikes principle. The BSA upheld the complaint of 

lack of balance. The introduction to the programme asked whether the legislation was succeeding in 

its target. Listeners would have expected a balanced debate on the subject, and did not get it. It was 

not necessary that equal time be given to the other side; adequate balance might have been 

attained by devil’s advocate questioning, or simply by acknowledging the existence of significant 

perspectives. The broadcaster had attempted to get an interview with the Minister of Justice, but 

that was declined. In the circumstances that was not enough.  

This decision seems correct. It shows that the balance standard continues to have teeth in 

appropriate cases. The arguments for and against the three strikes legislation are nowhere nearly as 

well known, and not as readily accessible to ordinary members of the public, as was the case in 

Axford. Of particular interest is the BSA’s use in Garrett of the expectation argument. The 

programme had been introduced by asking whether the legislation was targeting serious criminals as 

intended. 

[L]isteners would have anticipated an informative discussion of the pros and cons of the 

legislation; the framing of the item in this way created an expectation of a balanced debate. 

(Paragraph [18])   



9 
 

The balanced debate they expected did not eventuate, and they were left unable to arrive at 

an informed and reasoned opinion themselves. (Paragraph [34]) 

McMillan 

The next case is the most significant of the group. It was a split decision, and it contains more 

extended discussion than in any other decision of the modern pressures on the balance standard. It 

is McMillan and Television New Zealand Ltd (2013-025). 

The programme Seven Sharp presented the predictions of a climate scientist about the effects of 

climate change by the year 2100, and included the opinion of a health expert about associated 

health risks. The state of affairs they predicted was drastic. A complaint was laid that the projections 

were extreme, and less alarmist viewpoints should have been presented as a counterbalance. By a 

majority the BSA declined to uphold the complaint. 

The BSA noted that the style of Seven Sharp is to apply comedy and entertainment techniques to 

serious issues. 

This type of programming and format is increasingly common in New Zealand television, and 

raises new questions about the application of broadcasting standards which only apply to 

‘news and current affairs’… (Paragraph [5]) 

The majority opinion traced the changes in broadcasting since the 1989 Act, describing them as 

‘dramatic’. The requirement for balance:  

...must reflect the present broadcasting environment in New Zealand, and it must reflect the 

increased flows of information which now pass over us on topics of all kinds… What we now 

have is a proliferation of broadcast media, and indeed media which is consciously delivered 

from a political perspective, and a more discriminating viewing public. (Paragraph [25]) 

The majority then said that while viewers and listeners must be left to make up their own minds on 

controversial issues and must have sufficient information on which to do so, the purpose of the 

balance standard is: 

…to ensure that viewers or listeners are not misled; that they are not given false 

information; that their views are not wrongly shaped. (Paragraph [26]) 

This is effectively a reformulation of what I have previously called the ‘expectation’ principle: if a 

programme presents only one perspective, it must be made clear to the audience that that is what it 

does; they must not be led to believe that it is a balanced account. 

In the present case the majority found that viewers would not expect balance in an item such as the 

one under consideration. It was obviously focused on only one point of view. It did not purport to be 

a balanced examination. Moreover almost everyone knows that global warming has long been a 

contentious issue. There would not be many people unaware of the debate swirling around it.  

The majority then went on to make an important statement which recognises the limitless quantities 

of information now available to us: 

We think a programme can be an advocacy piece and it can be unbalanced and it can give 

information that is incomplete, so long as the nature of the programme and its purpose is 

obvious, and there is other balancing information available to the viewer or listener. That 

other information can come from a variety of other sources or places. It may be found in 

other broadcasts at or around the same time, it may be in newspapers or elsewhere. It may 



10 
 

be something which is visible to everybody in the universe of information. (Paragraph [29]; 

emphasis added) 

At the end of their opinion the majority expressed the same point with even greater force. 

We do not want to see the impact of programmes of this kind dampened down by some 

contrary view of which everybody is aware, having to be expressed internally within the 

programme. (Paragraph [32]) 

These paragraphs make two significant advances which had only been hinted at in previous 

decisions. First, the balance requirement can be satisfied by information readily available through 

other media, and not just the broadcaster itself. Secondly, the programme in question need not 

refer to that balancing information, at least where its existence is very well known. These advances, 

critically important though they are, will not apply in more than a few cases where the subject of the 

broadcast is well documented and familiar to everyone. 

One member of the BSA, Ms Mary Anne Shanahan, took a different view in the McMillan case. She 

would have upheld the complaint. She agreed that programmes which clearly present a particular 

perspective, as this did, do not require the same degree of balance as programmes which purport to 

provide an objective examination of an issue. But, she said, even in a ‘particular perspective’ 

programme it is important that there be a clear acknowledgment that there are other points of view. 

In this programme there was not. 

There was no acknowledgment that there is disagreement or that there are alternate 

views… There is a large amount of information in the public domain presenting different – or 

even fundamentally opposed – views, to those expressed in the Seven Sharp item. In an 

appropriate case the existence of such information may well be a weighty factor, supporting 

a finding that a broadcaster complied with the balance standard where only minimal 

reference was made to opposing views. However in this item there was nothing – no 

reference or context given at all as to the place of these experts in the debate. (Paragraphs 

[44] to [45]) 

The fundamental difference between the majority and minority views is a narrow but important one. 

The majority believed that the public would know of the existence of the competing arguments, so 

there was no point in telling them in the programme in question. The minority, on the other hand, 

felt this could not be taken for granted. Those applying the standard ‘cannot assume a sophisticated, 

all-knowing, informed audience’. While many viewers would be aware of the competing arguments, 

there may be many others who were uninformed (paragraph [46]).  

However taking the majority view as the leading one, we can now at this point assert that a 

programme giving only one side of an argument complies with the balance standard if: 

 it is clear that it is presenting just one perspective, so that the audience is not expecting a 

balanced debate; 

 full information about competing views is available to the public, even if it be in media 

external to the broadcaster; and 

 the existence of competing views is acknowledged in the programme, or is so well known 

that there is no need to refer to it. 

This is taking us to the limits of liberal interpretation of section 4 of the Act. I shall return to this 

topic in my concluding comments. 



11 
 

McQueen 

The next case was decided three months after McMillan. McQueen and TVWorks Ltd (2013-081) 

involved a segment on Campbell Live which contained an interview with a woman who had 

contemplated taking the life of her mother as she suffered in the final days of terminal cancer. A 

complaint alleged that the programme failed to present other significant views on euthanasia and 

was thus unbalanced. The BSA did not uphold the complaint. The item was clearly focused on one 

woman’s perspective, and the audience would not have expected an even-handed analysis of the 

arguments for and against euthanasia. The issue had been the subject of widespread debate, and 

the range of significant viewpoints was well known. There was no need to rehearse them again. Yet, 

unlike in McMillan, the BSA did regard it as a requirement that the programme should acknowledge 

the existence of those other arguments.  

We consider that it was sufficient for the item to acknowledge the debate and the existence 

of other perspectives, without discussing those perspectives in detail. (Paragraph [11]) 

It cited four comments from the programme to support the conclusion that the broadcaster had 

done that adequately. Whether this signals an acceptance of the minority view in McMillan or simply 

illustrates that each case depends on its own facts is not certain. 

However perhaps the main interest of McQueen lies in a tantalising snippet in paragraph [9]. Many 

BSA decisions state that for the balance standard to apply the subject matter must be an issue of 

‘public importance’, it must be ‘controversial’ and it must be ‘discussed’. Those criteria appear in the 

words of both the Act and the Codes. If any of them are not met the threshold for the application of 

the standard is not reached. In paragraph [9] of McQueen the BSA said: 

We do not consider that the Campbell Live item amounted to a ‘discussion’ of [the 

euthanasia] issue, such that it was required to present alternative views. 

If that is correct a personal perspective programme would not engage the balance standard at all. A 

finding that there was no discussion would be the end of the matter. But the BSA then immediately 

moved to more familiar, and probably safer, ground by saying that the requirement of balance is 

merely lessened if the programme is clearly from a particular perspective. That is what the Guideline 

to the Code says. Yet the ‘no discussion’ point deserves more in-depth analysis. It is raised again in 

the Easte and Sabin cases. I shall revisit it there. 

Quayle 

Quayle and Television New Zealand (2014-072) involved a Sunday programme which reported on a 

proposal to decline funding for a drug needed to treat a rare blood disorder. It contained interviews 

with two people with the disorder and a health professional. Mr Quayle complained on the ground 

that the programme portrayed Pharmac as irresponsible and heartless, and did not go into the 

reasons funding had been declined. The BSA declined to uphold the complaint. It found that the item 

was ‘transparently presented from the perspective of people who opposed Pharmac’s proposal’. All 

that was required to provide balance, therefore, was: 

…to acknowledge the controversy or debate and the existence of other perspectives, 

without discussing those perspectives in detail. (Paragraph [18]) 

The programme had done this. It had referred several times to the cost of the drug, and had read an 

accurate summary of a written statement provided by Pharmac. Most viewers would have 

understood the need of the drug agency to prioritise, and the impressions of Pharmac that they took 



12 
 

away from the programme ‘would not have been misinformed’. The decision seems to be a 

straightforward application of the principles established by the BSA in earlier decisions.  

Easte 

Easte and Mediaworks TV Ltd (2014-093) is a classic illustration of the difficulty of applying the 

balance standard to rapidly evolving new styles of broadcasting. The Paul Henry Show ran a segment 

on Auckland’s tram service. Its thrust was that the trams were a very costly project which had been 

unsuccessful; the trams were ‘gathering dust’ in a shed. The programme contained a lively 

discussion between the host and a reporter, and included graphic depictions and satire. It was, the 

BSA said, intended to be humorous and engaging. 

Its late-night timeslot means its content is often more edgy and challenging than would be 

usually expected of a news programme. (Paragraph [5]) 

The BSA declined to uphold a complaint that the programme was unbalanced. The following strands 

of reasoning appear in the decision: 

 There seems to be doubt as to whether the item was a ‘discussion’ for the purposes of the 

balance standard. (Paragraph [15]) 

 Be that as it may, the programme did not purport to be a serious and even-handed 

examination of the issue. It was transparently presented from one critical perspective as to 

how the Council had chosen to spend a lot of money. The audience would not have expected 

an examination of other views. (Paragraph [16]) 

 In any event efforts which were reasonable in the circumstances had been made to get 

another view; Waterfront Auckland had declined a request for comment. (Paragraph [17])  

 The tram service is an ongoing matter which is likely to attract other coverage, and viewers 

could access information elsewhere if they wanted to. (Paragraph [17]) 

This concentration of a number of alternative reasons into a short space means that none of them 

are developed fully. But we can at least say that the familiar principles of audience expectation, and 

absence of misleading, were confirmed. They were at the core of the decision. Significant also is the 

acknowledgement, as in McMillan, that the existence of further information in other media sources 

can be taken into account. 

Two of the other arguments in the decision are more controversial. The first is a cryptic suggestion 

that it may even be enough if further information and debate is likely to occur in the media. That 

rather speculative suggestion is less satisfying. The second is the point made in McQueen that a brief 

one-sided coverage of an issue may not amount to a ‘discussion’ of it. As in McQueen, however, that 

point was not developed, and was not the basis of the decision. 

Sabin 

The final decision is Sabin and Mediaworks TV Ltd (2014-078). Campbell Live interviewed the leader 

of an American group advocating the legalisation of cannabis. He noted that some states had voted 

to legalise cannabis. He put a case that there are tax advantages in doing so. Mr Sabin complained 

on the basis that this contentious allegation ‘should be matched like for like’ to provide balance. The 

BSA declined to uphold the complaint. It found that the programme was clearly from the perspective 

of one individual, and that:  

…one person’s explanation of the US political landscape… while of interest, and while it may 

later inform debates here – did not amount to a discussion of a controversial issue of public 



13 
 

importance which triggered the requirement to present alternative views in a local context. 

(Paragraph [11]) 

What is not clear from this passage is whether there was no discussion, or whether the subject 

matter was not ‘a controversial issue of public importance’. However, whichever it was, this finding 

was enough to decide the case, and other points discussed by the Authority were of hypothetical 

interest only. 

However the Authority did go on to say that the cannabis debate had been long-running in New 

Zealand: it was reasonable to assume that most viewers would be aware of it, and the range of 

views about it. If reform were to be considered here: 

...it is inevitable that there will be further coverage, and that may well address and counter 

the specific points about taxation benefits made by the interviewee. (Paragraph [14]) 

This is a reassertion that even if the broadcaster does not present opposing views itself, it can be 

sufficient if they are discoverable from other sources. The assumption that future publicity may well 

address the issues echoes the point made in Easte, and is drawing a fairly long bow, but is not a 

ground of decision. 

Finally, the decision touches on, but does not really address, a potentially important point. The Act 

and Code apply the balance standard to ‘controversial issues of public importance’. But what was 

the ‘issue’ in Sabin? Was it the general subject of legalisation of cannabis, or the much narrower 

issue of the taxation benefits of legalisation? It was the latter in relation to which Mr Sabin appears 

to have wanted counter-argument. He said it should be matched ‘like for like’. This question of an 

‘issue within an issue’ was no more than adverted to in the BSA decision, and given the approach 

taken by the Authority it was not necessary to tackle it head-on. Some day it may have to be. The 

question of how one frames the issue could be determinative of the outcome of a complaint.  

Summary 

In summarising the position arrived at in these decisions, two things must be borne in mind. First, 

the decisions are fact- and context-dependent. Programmes differ so much in style and content that 

it is dangerous to try to formulate firm rules. Any principles we extract from the decisions must be 

subject to that consideration. Secondly, the BSA is not a court. It is a tribunal, only one of whose 

members needs to be a lawyer. It has a heavy load of complaints to deal with. So we cannot 

approach its decisions with the same degree of legal analysis that we give to judgments of the High 

Court. As Justice Asher has put it we must not excessively judicialise it.8 Yet there needs to be 

reasonable consistency of decision so that broadcasters have some guidance. While decisions are 

not binding, as court decisions are, it is nevertheless legitimate to try to formulate the principles 

which emerge from the decisions. 

That said, we may summarise the present position as follows. 

 It continues to be acknowledged that the purpose of the balance standard is to ensure that 

viewers and listeners are exposed to competing arguments on important issues to enable 

them to arrive at their own informed and reasoned opinion. 

 A programme may present a one-sided particular perspective provided it is very clear that 

that is what it is, and viewers are not misled into thinking it tells the whole story.  

                                                           
8
 Television New Zealand Ltd v West [2011] NZHC 435; [2011] 3 NZLR 825 at [98] 



14 
 

 Views contrary to those presented in the programme in question may be located in other 

programmes of the same broadcaster, or anywhere in other media or information sources. 

 While it will usually be necessary to acknowledge the existence of other views in the 

programme in question, even that may not be necessary if their existence is very well-

known. 

 Section 14 of the New Zealand Bill of Rights Act 1990, the freedom of expression provision, is 

an important element in decision making on all broadcasting standards, including the 

balance standard.9 

The position was thus summarised by the majority in McMillan: 

We are not willing to take from a broadcaster the freedom to express a one-sided view 

where it is obvious that is what they are doing, and it is clearly for the purpose of 

entertainment and stimulation of discussion. For us to say that on occasions such as this 

there has to be some internal balance, in our view, reduces editorial freedom and interferes 

with the principle of freedom of expression. We do not think that anybody was misled. 

(Paragraph [32]) 

Ironically, the more blatantly and overtly one-sided a programme is, the more chance it has of being 

safe from challenge, because the less chance the audience has of being misled. 

Reconciliation with the Act 

We may well wonder what the framers of the original Act in 1976 would have thought of this. Even 

when the provision was re-enacted in 1989 there would have been no conception of how matters 

would develop. It is convenient to set out the relevant part of section 4(1) of the 1989 Act again: 

Every broadcaster is responsible for maintaining… standards that are consistent with –  

(d) the principle that when controversial issues of public importance are discussed, 

reasonable efforts are made, or reasonable opportunities are given, to present 

significant points of view either in the same programme or in other programmes within 

the period of current interest. 

It is fairly clear that the legislators assumed that each broadcaster would itself present a range of 

views in its own programmes.  

Section 4 is a provision of an Act of Parliament. Codes, and decisions of the BSA, cannot depart from 

it. At the very least our Codes and BSA decisions have placed a substantial gloss on it. 

 It is not easy to translate a requirement that a number of significant points of view be 

broadcast by the broadcaster into a requirement that a one-sided perspective be obvious for 

what it is. The ‘expectation’ and ‘no misleading’ principles do not clearly emerge from the 

words of the Act. 

 The requirement that points of view be ‘presented’ has become a requirement that they be 

acknowledged, unless they are very well known to everyone, in which case even that may 

not be necessary. 

 The requirement that the particular broadcaster must present the other points of view does 

not apply if those points of view are available in other media. 

Liberality of statutory interpretation is not unusual in other contexts, but here it is taken to its limits. 

                                                           
9
 The Bill of Rights will be discussed below at pages 15-16. 



15 
 

Liberal construction can be justified in a number of situations.  

The first is when it is necessary to give effect to the clear purpose of the Act’s provisions. It is difficult 

to argue that justification here, because the purpose of section 4(1)(d) is to present the audience 

with a range of views so that they can make up their own minds; some would say the ‘particular 

perspective’ approach does not advance that objective. 

The second is where the liberality is justified to achieve consistency with the Bill of Rights. Indeed 

section 6 of the New Zealand Bill of Rights Act 1990 provides that wherever an enactment can be 

given a meaning that is consistent with the Bill of Rights that meaning must be preferred. There is no 

doubt that the freedom of expression provision in the Bill of Rights has often been relied on in BSA 

cases, including balance cases, to justify not imposing constraints on a broadcaster. The question as 

to whether section 4(1)(d) ‘can’ be given the meanings thus placed on it receives a hesitant, but 

probably affirmative, answer. 

Thirdly, there are situations where the march of time has posed such difficulties for the application 

of an out-of-date statute that some boldness is required in interpreting it. Advances in digital 

technology have posed such problems for many Acts – among them our copyright legislation, the 

Privacy Act 1993, the Official Information Act 1982, the Films Videos and Publications Classification 

Act 1993 and, of course, the Broadcasting Act 1989 (in many contexts, not just the present one). 

Such Acts have to be made to work sensibly in a new and totally different environment, and this 

would not be the first occasion on which heroic interpretation has been employed to achieve that 

end. 

In my view the BSA has had little choice but to take the course it has, and I think the resulting 

principles are workable and sensible. They take a realistic view of the modern world of information, 

and the expectations of a new audience attuned to very different ways of getting information than 

were those who wrote the legislation. They also accord with freedom of expression. 

Freedom of expression 

On this last point, as I have said, section 14 of the New Zealand Bill of Rights Act 1990 (BORA) has 

played a strong part in the BSA decisions. The freedom of speech it codifies can only be limited if 

such a limitation is reasonable, and can be justified in a free and democratic society (BORA section 

5). A BORA analysis involves a proportionality assessment which weighs the value of the speech in 

question against the damage to the balance standard were the complaint not to be upheld. BORA is 

not always referred to by name in the BSA decisions, but its ideal of freedom of speech almost 

invariably is. Justice Asher has said in a High Court case that the BSA must undertake a BORA analysis 

whenever it is considering upholding a complaint.10 In fact the strongest references to freedom of 

speech in the BSA balance cases are in those where it declines to uphold – in other words where it 

finds the programme did not infringe the balance requirement. There have been some strong 

statements. I have already quoted the passages from the majority judgment in McMillan. There are 

similar endorsements in Axford and Easte: 

In our view the type of speech engaged on this occasion amounted to intellectual opinion on 

an historical and religious topic, which we consider is of high value in our democratic, 

tolerant and largely secular society. The right to comment on and to challenge different 

ideas and beliefs, including religious beliefs, is important because it contributes to the 

                                                           
10

 The West case (note 8) at [90]. Steven Price’s very helpful analysis of BORA as it is applied by the BSA is 
available on the BSA website. 



16 
 

advancement of knowledge and self-fulfilment of the speaker, which are core values 

underpinning the right to freedom of expression. (Axford, paragraph [9]) 

This item, in our view, carried high value. It is legitimate and important for the expenditure 

of public money to be scrutinised and subject to robust criticism. …Strong justification, in 

terms of the harm caused by the broadcast, is required to restrict the broadcaster’s right to 

have these types of discussions, and the audience’s right to be exposed to critique on how 

rate-payers’ money is being spent by councils. (Easte, paragraph [9]) 

This emphasis on freedom of speech has done much to set the BSA on the course it has adopted. 

However there is another aspect of BORA which is unique to cases involving the balance standard. 

The very rationale of the balance standard is consistent with freedom of expression in that it 

requires the presentation of more views than are present in the programme under complaint. It 

advocates more speech rather than less. In some of the decisions upholding the complaint that has 

been noted. In the Early Childhood Council case the Authority said: 

We are satisfied that upholding the balance complaint would not unreasonably restrict the 

broadcaster’s right to freedom of expression because requiring the presentation of more 

information in the form of an alternative viewpoint, promotes, rather than hinders, the free 

flow of information and free speech principles. (Paragraph [36]) 

The minority in McMillan made the same point (paragraph [37]). However a different dimension of 

freedom of expression is engaged when the Authority declines to uphold a complaint: that is the 

dimension of editorial freedom, the right of the media to present facts and opinions in the manner 

they wish. Section 14 of the Bill of Rights emphasises this in upholding the freedom to impart 

information and opinions of any kind in any form. This is the dimension most often addressed in the 

balance cases. This duality is yet another subtlety of the Bill of Rights.  

International comparisons 

So the Codes and decisions of the BSA show how that body is handling the demands placed by the 

modern broadcast media on traditional broadcasting standards. In the light of these local 

developments it is interesting to compare how matters stand internationally.  

United States 

The United States used to have the Fairness Doctrine. It was introduced by the Federal 

Communications Commission (FCC) in 1949. It required the holders of broadcast licences to present 

controversial issues of public importance, and to do so in a balanced way. Some of the language in 

which the doctrine was couched is familiar to us in New Zealand. However the FCC abandoned the 

doctrine in 1987, on the ground that they believed it unconstitutional. It had been introduced when 

access to the airwaves was a scarce resource. By 1987, with the proliferation of new types of 

broadcasting, anyone could find a forum to publicise and promote their individual views. The FCC 

felt that the Fairness Doctrine actually restricted journalistic freedom to the detriment of the public 

and ‘to the degradation of the editorial prerogative of broadcast journalists’.11 This constitutional 

perspective is of relevance to the way the BSA uses the Bill of Rights, and is basically consistent with 

it, although the BSA has of course lacked the ability to dispense with the statutory balance 

requirement. 

                                                           
11

 See the account in Stuart N Brotman, Communications Law and Practice Law Journal Press 1995 at 2.04. 



17 
 

The jurisdictions most like our own – Australia, Canada and the United Kingdom – do retain a 

balance requirement. However in all of them distinctions are drawn between different types of 

broadcaster. 

Australia  

In Australia, for instance, the state TV channels and the commercial channels operate under 

different rules. For example the ABC code requires impartiality.12 It notes that a democratic society 

depends on contrasting opinions, and that the ABC aims to equip audiences to make up their own 

minds. Commercial TV, on the other hand, only has an obligation to deal fairly with any viewpoint it 

presents. It does not have to present other, different, perspectives. The difference is thus expressed 

by ACMA: 

A broadcaster operating under statute with public funds is legitimately expected to 

contribute in ways that may differ from commercial media, which are free to be partial to 

private interests. 

Pay TV has no requirement of impartiality at all. 

Viewers can presumably choose the style, and hence the broadcaster, they prefer. 

The ACMA code for the ABC provides that there should be opportunities over time for principal 

relevant perspectives on matters of contention to be expressed. Assessing impartiality requires 

consideration of a number of factors including: the content; the circumstances in which it is 

published; the likely audience expectations of the content; the degree to which the matter is 

contentious; and the range of principal relevant perspectives.13 The italicised words are familiar to us 

in New Zealand.  

ACMA decisions show that the state broadcaster is held fairly strictly to the code requirements. By 

way of example, in decision 3107 (14 March 2014), the ABC had broadcast a programme about the 

fluoridation of water. It took a pro-fluoride stance. ACMA declined to uphold a complaint of lack of 

impartiality, but only because: (i) the programme had acknowledged the existence of controversy 

and thus of other views; (ii) the line it took was supported by evidence; and (iii) the ABC indicated 

that it was prepared to put the contrary view in subsequent programmes. That is probably a more 

stringent approach than would be taken here, but it must be seen in the light of the special position 

of the state broadcaster. 

Canada 

Canada draws a similar distinction. The CBC, the state broadcaster, is subject to the CBC Code: 

Journalistic Standards and Practice.14 It has a balance standard: 

We contribute to informed debate on issues that matter to Canadians by reflecting a 

diversity of opinion. Our content on all platforms presents a wide range of subject matter 

and views. 

                                                           
12

 The codes can be found on the website of ACMA, www.acma.gov.au.  
13

 ABC Code and associated guidelines, clause 4. 
14

 Full information about the Code of Journalistic Standards and Practice and the decisions of the Ombudsman 
can be found at www.ombudsman.cbc.radio-canada.ca. 

http://www.acma.gov.au/
http://www.ombudsman.cbc.radio-canada.ca/


18 
 

On issues of controversy we ensure that divergent views are reflected respectfully, taking 

into account their relevance to the debate and how widely held those views are. We also 

ensure that they are represented over a reasonable period of time. 

Complaints about non-compliance can be made to the CBC Ombudsman. The Ombudsman decisions 

reveal that it takes the obligation of balance over time seriously. (See for example: ‘Covering Gaza’, 7 

October 2014.) However this is within reason; it has held, for example that climate change doubters 

do not merit equal air time to the opposite view. If it did this would be a ‘false equivalence’: ‘Wild 

Weather’, 13 January 2015. 

Private broadcasters have their own code which is administered by an industry funded, self-

regulatory body, the Canadian Broadcasting Standards Council.15 Their code contains a balance 

provision too, but it is more open-ended, and therefore flexible, than the state code: 

Recognising in a democracy the necessity of presenting all sides of a public issue, it is the 

responsibility of broadcasters to treat fairly all subjects of a controversial nature. 

The decisions of the CBSC have consistently held that it is for broadcasters themselves to determine 

the content of their programmes. Programme hosts are entitled to hold and express their own 

opinions, even if unpopular. Even though the code says all sides of an issue should be presented, 

broadcasters are not required to bring together all views in a single programme. (See for example 

decisions 0985, 23 October 2013 and 2124, 10 November 2012.) However in cases of clear 

unfairness the complaint will be upheld (see for example decision 0630, 15 August 2012). 

United Kingdom 

In the United Kingdom a distinction is also drawn between categories of broadcaster, although it is 

more limited than that in the two other jurisdictions: regional radio has a less demanding 

requirement than that which applies to television and national radio.16 

However the UK codes also adopt another categorisation to mitigate the difficulty of a ‘one size fits 

all’ doctrine. They draw a distinction according to the importance of the subject matter. The 

distinction is between matters of major controversy, and matters less than major. This is required by 

Act of Parliament, section 320 of the Communications Act 2003. 

‘Due impartiality’ must be preserved on ‘matters of political or industrial controversy and matters 

relating to current public policy’. This does not always require an opposing argument to be 

presented. Whether it does or not depends on factors such as ‘the nature of the programme; the 

programme’s presentation of its argument; the transparency of its argument; the audience it is 

aimed at, and what the audience’s expectations are’. This is little different from the New Zealand 

position as it has been developed by the BSA. It is interesting to note the audience expectation 

criterion with which we are familiar here. As in New Zealand too, it is recognised that presenters of 

‘personal view’ or ‘authored’ programmes may present their own views. But in such a case 

alternative viewpoints must be adequately represented either in the programme itself, or in a series 

of programmes taken as a whole. A ‘series of programmes’ is defined to mean programmes in the 

same service. This is a stronger requirement than is adopted in New Zealand, although it applies only 

when it is the presenter who is putting forward the personal view. 

                                                           
15

 Full information about the CBSC codes and decisions can be found at www.cbsc.ca.  
16

 For full information about the Ofcom codes and guidance notes, and links to relevant decisions, see 
www.stakeholders.ofcom.org.uk. The guidance notes are detailed and particularly helpful. 

http://www.cbsc.ca/
http://www.stakeholders.ofcom.org.uk/


19 
 

However a higher standard applies when the programme deals with matters which can be 

categorised as ‘major’: 

In dealing with matters of major political and industrial controversy and major matters 

relating to current public policy an appropriately wide range of significant views must be 

included and given due weight in each programme or in clearly linked and timely 

programmes. 

This clearly imposes a higher standard than we apply in New Zealand. In particular it requires a range 

of views to be presented by the same broadcaster in linked programmes. However this rigorous 

standard applies only when truly important issues are in question. So there is differentiation by 

content as opposed to the single absolute standard which applies by statute in New Zealand. 

Conclusions on international comparisons 

The conclusion to be drawn from these comparisons is that there is much to be said for drawing 

distinctions between different categories of broadcaster. In New Zealand we do not. Radio New 

Zealand’s Act, unlike those of Television New Zealand and Māori Television, does impose a function 

of providing ‘comprehensive, independent, impartial and balanced news services and current 

affairs’, but there has never been any suggestion that the BSA treats it differently from other 

broadcasters in relation to the balance (or indeed any) standard. It is judged by the Broadcasting Act 

and the ordinary television and radio codes.  

‘One size fits all’ poses its problems, as we have seen. Any sharper differentiation in the Act and 

codes between types of broadcaster is unlikely to be viable in a country of this size. Whether 

differentiation between types of programme (length, style, purpose, format) is feasible may be 

worth consideration.  

Conclusions 

I conclude on the position arrived by the BSA decisions. In this new world of ratings-driven 

broadcasting, the BSA has been faced with a big challenge. Even in the 6 years since the Brooking 

decision the media landscape has been changing rapidly. To maintain high standards of balance by 

insisting on a literal interpretation of the Broadcasting Act would have led to a well-nigh 

unsustainable situation. So the BSA has had to apply the standard more flexibly in a way which is 

realistic in the current climate. That has involved some stretches in interpretation, but given the 

universe of information and opinion now available from a huge variety of sources, the solutions it 

has arrived at are not unreasonable. I think the BSA has performed a difficult task well, and in none 

of the decisions I was asked to review did I think the outcome is wrong. If there are people who think 

that some of the decisions are too liberal – and there probably are – the fault lies not with the BSA, 

but with the effect of commercial pressures and audience preferences on broadcasting in this 

country. 

Decision writing 

I have left till last a consideration of the BSA’s structure and style of decision writing. It is 

satisfactory. As has often been noted the BSA is not a court, its workload is heavy, and its resources 

small. One does not expect the extended judicial reasoning which is appropriate in a High Court 

judgment. The length and style of the decisions are comparable to those of overseas regulatory 

bodies such as ACMA (Australia), Ofcom (United Kingdom) and the CBC Ombudsman (Canada). They 

are expressed in language which is accessible to ordinary people, although they perhaps do not have 



20 
 

the conversational quality which is achieved by the CBC Ombudsman (whose decisions are in the 

form of letters to the complainant). 

Most of the decisions I reviewed adopt a standard format. First comes a Summary in the form of a 

headnote. I find those summaries very helpful, even though they are not part of the decision. Then 

there is an Introduction, which briefly describes the nature of the complaint. There follows a section 

headed Nature of the item and freedom of expression which sets out the content of the programme 

complained about, and usually discusses the ‘value’ of the speech involved for the purposes of the 

BORA analysis. Then follows a discussion of whether the broadcasting standard(s) have been 

breached, and the BSA’s reasons for its findings. Particularly when the complaint is upheld, there is 

often a return at the end to Bill of Rights considerations.  

However this format is not invariably adopted. In McQueen and Sabin the Nature of the item and 

freedom of speech heading was omitted. This did not seem to me to affect the quality of the 

reasoning.  

There are four matters which merit further mention. 

First, in some of the decisions a number of alternative reasons are given. A classic example is Easte. 

As I stated in the analysis above there were at least 4 strands in the reasoning. Sabin and Axford are 

in the same category. This is not objectionable in itself – in fact it is in accord with the way much 

legal argument proceeds in New Zealand, both in the way counsel argue cases and in the way even 

court judgments are written. It may, colloquially, be called a ‘belt and braces’ approach. I am 

certainly not suggesting the BSA should cease the practice, because it usually reflects very fairly the 

matters which were taken into account in arriving at the decision. But in a short decision where all 

the reasons are of necessity compressed, it can initially be a little difficult for a reader to see what 

reasons were the really important ones, and which were more in the nature of supporting 

arguments. 

Secondly, some of the decisions contain tantalising dicta – throwaway lines, even – which set one 

thinking, and wishing there could be more discussion. One is the intimation in a couple of the cases 

that a programme which contains only one particular perspective may not be a ‘discussion’ for the 

purpose of triggering the standard. Another is the suggestion that the likelihood of future discussion 

in the media can count towards satisfying the balance requirement (less persuasive). How narrowly 

or broadly one defines the ‘issue’ that has to receive balanced treatment is another question: it was 

raised but not answered in Sabin. Another matter that has been little discussed, but could be pivotal, 

is at what point a programme which is mostly entertainment crosses the line and ceases to be ‘news 

or current affairs’. Of course one does not expect detailed discussion of these thorny questions in 

decisions where it is not necessary for the decision. I simply note that they have been raised, and 

wonder whether an opportunity will arise to deal with them in more detail in future.  

Thirdly, on a related matter, sometimes the brevity of a decision inevitably means that important 

arguments are not as fully analysed and reasoned as they would be in a court case. One neither 

expects nor wants that. However I have intimated earlier, for example in relation to the Early 

Childhood Council case, that in a few instances I did not find the ‘expectation’ and ‘audience 

misleading’ arguments entirely clear. It seems that they can mean different things in different 

contexts, and those differences were not always fully explored. The outcome arrived at, however, 

always seemed to me to be right, and one could see why it had been reached. 



21 
 

Fourthly, the treatment of the Bill of Rights Act deserves further mention from the point of view of 

style rather than content.17 Justice Asher gave much helpful guidance in Television New Zealand v 

West.18 He said that while a detailed jurisprudential discussion is not expected, a BORA analysis is 

required, particularly when the BSA is considering upholding a complaint. The BSA has received 

much advice over the years on how to conduct that BORA analysis. It has not always been consistent 

advice, testimony to the very unfortunate complexity which attends this important piece of 

legislation. Of the most recent commentaries, one commentator has advised that a proportionality 

analysis should come at the beginning of the decision so that its principles feed into and inform the 

decision as a whole.19 Another commentary advises that it is better at the end, so that an analysis as 

to whether the programme has breached a broadcasting standard can then be tested against the 

BORA principles.20 For the most part the BSA has adopted the former approach. For my part I doubt 

whether, provided the analysis is properly undertaken, it makes any difference to the final outcome 

at which point in the decision it appears. 

In conclusion, then, the BSA’s decisions are always sensible in content, and one is always able to see 

how and why they were reached, even though they sometimes compress a great deal into a few 

pages. They achieve all that is necessary for a busy tribunal of this kind. As Justice Asher said in the 

West case21: ‘At the moment Authority decisions are commendably brief and to the point.’22 

                                                           
17

 As to content see pages 15-16. 
18

 See above note 8. 
19

 Steven Price, above note 10, writing in 2012. 
20

 Simon Mount, Jim Mora and Raymond Miller, writing in 2013. This review is found in the 2013 research 
publications on the BSA website. 
21

 Television New Zealand Ltd v West above note 8 at [98].  
22

 In addition to the references in the footnotes above I acknowledge the assistance I have received from other 
publications on the BSA website: Martin Hirst, Balancing Act: A Review of the Balance Provision in the New 
Zealand Broadcasting Standards (2007); and two guidance documents by the BSA itself: Balance on Radio and 
Balance on TV (both 2012). 


