
Decision No: 16/91 
Decision No: 17/91 
Decision No: 18/91 
Dated the 29th day of April 1991 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of complaints by 

HON. SIR ROGER DOUGLAS 

AND 

HON. RICHARD PREBBLE 

AND 

RT. HON. DAVID LANGE 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway 
J.B. Fish 
J.L. Hardie 
J.R. Morris 
Sir David Beattie 
G.F. Whitehead 

Chairperson 

Co-opted Member 
Co-opted Member 

Introduction 

On Sunday 29 April 1990, a programme produced by Television New Zealand Limited 
and entitled "For the Public Good" was broadcast on TVl's Frontline. As a result, TVNZ 
received eight formal complaints including one from the then Prime Minister, the Rt 
Hon (now Sir) Geoffrey Palmer, which was made on his own behalf, that of the 
Government and four Cabinet Ministers of the day (the Rt Hon David Lange, the Hon 
(now Sir) Roger Douglas, the Hon Richard Prebble and the Hon David Caygill). 

e / ^-Tvvo^ophe other complaints were made by the New Zealand Business Roundtable and 
T ^ Treasury. After TVNZ's Complaints Committee reached decisions upon those 



complaints, they were referred to the Broadcasting Standards Authority for investigation 
and review and are the subject of the Authority's Decisions No: 26/90 and No: 27/90. 
The present decisions, on the remaining complaints referred to the Authority about "For 
the Public Good", have been delayed by preliminary matters which required 
determination. As well, the Authority's task with respect to the remaining complaints 
has been complicated by the fact that each of the remaining complainants has 
commenced defamation proceedings against TVNZ as a result of the broadcast of "For 
the Public Good". 

The Complaints Referred to the Authority 

Although the former Prime Minister made the original complaint to TVNZ on behalf 
of himself, the Government and four Cabinet Ministers of the day, he and the other 
Cabinet Minister complainants proceeded independently in referring their complaints to 
the Authority for investigation and review, pursuant to s.8(a) of the Broadcasting Act 
1989. As a result, the Authority received, within the limitation period prescribed by the 
Act, referrals from the Rt Hon Sir Geoffrey Palmer, the Rt Hon David Lange, the Hon 
Sir Roger Douglas and the Hon Richard Prebble. 

Preliminary Matters 

(a) The Authority's Decision Not to Hold a Formal Hearing 

As is explained in full in Decision No: 26/90, the New Zealand Business Roundtable, in 
referring its complaint to the Authority, requested that a formal hearing be held. Being 
unable to consider this request in isolation from the fact that several other complaints 
had been referred to it about "For the Public Good", the Authority sought each 
complainant's view of the desirability or otherwise of a formal hearing being conducted. 
None of the present complainants expressed a preference for a formal hearing and, for 
reasons which are set out in Decision No: 26/90, the Authority decided at its meeting 
on 11 and 12 July 1990 not to hold one. All complainants were notified of the decision 
shortly thereafter. 

Later, at the request of the Business Roundtable, the Authority reviewed its decision not 
to hold a formal hearing and confirmed it. For the record, however, it should be noted 
that some weeks after the original decision was confirmed, two of the present 
complainants expressed dissatisfaction with the decision. 

(b) TVNZ's Submission that the Authority Decline to Determine or Defer the 
Determination of the Complaints 

„,.-The^complainants took varying amounts of time to elaborate in writing their reasons for 
referring their complaints to the Authority. However, as each completed referral came 

_.to,hand, the Authority forwarded it to TVNZ for its comments. In this way, Mr Lange's 
complaint, which was elaborated by letter dated 24 July 1990, was referred to TVNZ for 
comment on 27 July; Sir Roger Douglas's complaint, elaborated by letter dated 19 



September, was referred to TVNZ on 8 October; and Mr Prebble's complaint, elaborated 
by letter dated 5 September, was referred to TVNZ on 13 September. For reasons 
which will emerge, Sir Geoffrey Palmer did not avail himself of the opportunity to 
elaborate upon the reasons for the referral of his complaint. 

By letters dated 18 October 1990, TVNZ supplied its comments on the complaints of Mr 
Lange and Sir Roger Douglas. With respect to each, TVNZ's first submission was that 
the Authority should either decline to determine the complaint pursuant to s. 11(b) of the 
Broadcasting Act 1989, or defer considering it until the conclusion of the High Court 
proceedings for defamation commenced by the complainant. The reasons for TVNZ's 
submission were explained in its letter of response to Sir Roger Douglas's complaint, as 
follows: 

As with previous complaints where damages claims have been lodged, the 
company would point out that the Authority will be addressing disputed matters 
of fact and comment which will be subject to a hearing in the High Court where 
there is a possibility that the company may be liable for damages with regard to 
the same broadcast. A double jeopardy situation exists which it is submitted runs 
contrary to a reasonable interpretation of what constitutes natural justice (section 
10(2)(c) of the Act). In these circumstances the company would ask that the 
Authority exercise the powers available to it under s. 11(b) of the Act and not 
determine the matter or, alternatively, withhold reaching a determination until 
such time as the matter has been resolved in the High Court where evidence will 
be taken and the parties may be subject to cross-examination in pursuit of the 
truth of allegations contained in the complainant's claim, some of which coincide 
with points made in this particular complaint. 

Anticipating that TVNZ would, in due course, make the same submission with respect 
to the complaints of Sir Geoffrey Palmer and Mr Prebble, the Authority had a 
preliminary discussion of the matter at its meeting on 1 and 2 November. 

It was resolved there to give each of the complainants who had commenced defamation 
proceedings in respect of "For the Public Good", the opportunity to make written 
submissions to the Authority upon the matters raised by TVNZ. It was also resolved to 
inform those complainants of the Authority's preliminary view that, because of the time 
which might be involved, it would be inappropriate for it to defer considering a 
complaint until the conclusion of the High Court action brought by that complainant. 
Further, it was resolved to ask each complainant to supply the Authority with a copy of 
his Statement of Claim filed in the High Court. 

Accordingly, by letter dated 2 November, the Authority asked the complainants to supply 
comments, by November 12, upon TVNZ's submission that the Authority should either 
decline to determine the complaints or defer determining them until the conclusion of 
the relevant court proceedings. The letter also stated the Authority's preliminary view 

/-'<frpp^tef^rment would be inappropriate because of the lengthy delays which could be 
X&>^olv%<§jmd requested a copy of each complainant's Statement of Claim. 

THE 

co { 6rny°Mr][Prebble and Sir Geoffrey Palmer made substantive comments in response to 
o \ <^ U- 1 / - ? / 

, \ cp" /r;1- •/ 
"o>~- '' 



the Authority's letter. Sir Roger Douglas did not respond at all and while Mr Lange, in 
forwarding a copy of his Statement of Claim, promised that any comments he had would 
be made on time, no further comments were received from him. 

Mr Prebble's and Sir Geoffrey Palmer's comments on TVNZ's submission were at 
variance with one another. Mr Prebble, by letter dated 7 November, supplied his 
Statement of Claim and vigorously opposed the submissions that the Authority should 
either decline to determine or defer considering his complaint. He stated: 

As to your request for my comments on the matters raised by TVNZ there is an 
obvious answer. No question of double jeopardy arises because the remedies in 
each matter are totally different. 

The Court case concerns my individual reputation and the remedy is monetary 
damages. 

This complaint in front of the Authority concerns Broadcasting Standards. The 
complaint is entirely based on matters set out in the Broadcasting Act. The law 
states that broadcasters must in the public interest observe certain standards, such 
as accuracy and fairness. The law exists not just to be fair to individuals but in 
the public interest to ensure that the people of New Zealand receive a certain 
quality in broadcasting. 

The civil action may not be heard for over a year. It is always possible that a civil 
action may never be heard, for example there may be a settlement. This means 
the public interest is in fact dependent on a ruling from the Broadcasting 
Standards Authority. A ruling in perhaps two years time makes a mockery of the 
time limits and the sense of urgency that is contained in the Broadcasting Act. 

It would be quite extraordinary and totally contrary to the clear intention of 
Parliament if TVNZ could escape the provisions of the law merely because a civil 
action has been commenced. ... 

While it is probable that some facts and some comment will be common to both 
the complaint and the civil action, that by itself does not constitute double 
jeopardy. 

My hope that the Court case may be heard in the next twelve months could be 
wrong. As there are a number of Court actions and possible appeals, if the 
double jeopardy argument is upheld then the Authority might not hear the matter 
for three years. A three year delay would be totally unacceptable. 

(By letter dated 9 November, TVNZ responded to the referral of Mr Prebble's complaint 
and, as "anticipated, submitted that the Authority should either decline to determine or 
defer considering it.) 



By contrast to Mr Prebble's views, Sir Geoffrey Palmer, by letter dated 22 November, 
supported the submission that the Authority should defer considering his complaint until 
the conclusion of the defamation proceedings. Further, he refused to supply his 
Statement of Claim to the Authority on the basis that the matters in issue in Court and 
before the Authority were independent and fell to be considered under different 
principles and legislation. 

At its December meeting, the Authority gave further attention to these preliminary 
matters and confirmed its intention: 

(a) to proceed to consider and determine those aspects of the remaining Frontline 
complaints which did not involve disputed questions of fact likely to be in issue 
in the Court proceedings; and 

(b) to decline to determine any disputed questions of fact and the issues 
depending upon them, in exercise of the power conferred by s. 11(b) of the 
Broadcasting Act 1989, in deference to the Court's superior ability to resolve 
those questions. 

By letter dated 13 December, the four complainants were notified of the Authority's 
intentions. In addition, Sir Geoffrey Palmer, who had not yet filed with the Authority 
an elaboration of the reasons for referring his complaint to the Authority, was asked to 
clarify his intentions with regard to the pursuit of his complaint. 

Sir Geoffrey responded by letter dated 13 December. He stated that although he was 
entitled to have his broadcasting standards complaint and his defamation action 
determined concurrently, he had acceded to TVNZ's wish that the Authority defer its 
proceedings. He maintained that, in those circumstances, the Authority's decision not 
to defer was "wrong in law and manifestly unjust in fact". However, because he was not 
willing to take the matter to Court to be resolved, Sir Geoffrey advised that he was, 
under protest, finally and irrevocably withdrawing the referral of his complaint to the 
Authority. 

Thereafter, the Authority was in a position to begin an in-depth investigation of the 
complaints of Messrs Lange and Prebble and Sir Roger Douglas. Of most relevance for 
present purposes is the fact that Mr Lange's complaint raised, for the Authority's 
investigation and review, every aspect of Sir Geoffrey Palmer's original complaint which 
had not been upheld by TVNZ's Complaints Committee. In the course of examining Mr 
Lange's complaint, therefore, the Authority was faced with the same issues which it 
would have had to consider in the context of Sir Geoffrey's complaint, had he not 
withdrawn it. During that exercise, it became apparent to the Authority that a large 
number of matters of fact relevant to a review of the complaint were likely to be in issue 
in one or more of the defamation actions commenced in the High Court. 

y ^ ^ C m ^ ^ w a r e of the high degree of overlap between the issues raised by Mr Lange's 
/\o>w comp^dmand the issues in the defamation actions, the Authority revised its intentions 
;f\ ^...^lo.^flejnanner in which it should proceed. Thus, rather than declining to determine 
co [ ^ri^broadcisting standards matters which were dependent on disputed questions of fact 
6\ ^ /?/ 



likely to be in issue in one or more of the defamation actions, the Authority was 
persuaded to the view that it should, instead, defer the determination of those matters 
until the conclusion of the defamation actions. The advantage in deferring, the Authority 
considered, was that the public interest in the range of broadcasting standards matters 
raised by Mr Lange's complaint would - eventually - be upheld whereas declining to 
determine those matters would effectively dismiss the public's interest in those matters. 

Having revised its intentions and, by so doing, arriving at the position advocated by Sir 
Geoffrey Palmer, although for different reasons, the Authority was bound to offer Sir 
Geoffrey the opportunity to revive the referral of his complaint to the Authority. This 
it did by letter dated 8 April 1991. Sir Geoffrey had not replied by the time these 
Decisions were issued. 

From the foregoing account of the protracted and involved process by which the 
Authority has reached the point at which it can publish its determinations on the 
remaining complaints about "For the Public Good", the following summary of its position 
can be presented. 

- The Authority will not decide disputed questions of fact which are likely to be in issue 
in the defamation actions for the reason that the High Court is in a superior position to 
determine those questions. 

- The Authority will defer considering those broadcasting standards matters which 
depend on such disputed questions of fact until the conclusion of the relevant defamation 
actions. At that stage, it will adopt the Court's findings of fact in making its broadcasting 
standards decisions. If, however, any disputed questions of fact are left unresolved at the 
conclusion of the Court actions, eg because of settlements reached between the parties, 
the Authority will consider afresh how best it should proceed. 

The Authority is well aware that the manner of proceeding which it has adopted leaves 
unresolved, for the present, many broadcasting standards issues which were raised by the 
complainants. However, it considers that its approach is the only one which fairly 
protects both the interests of the parties to the Court actions and the public interest in 
broadcasting standards. Much as the public interest must be deferred in the present 
circumstances, the Authority believes that its Decisions Nos: 26/90 and 27/90 have, to 
a considerable extent, preserved the public interest in the broadcasting standards matters 
raised by "For the Public Good". 

For the above reasons, the Authority rejects the submission made by Television New 
Zealand Ltd that the Authority should exercise the power conferred by s.ll(b) of the 
Broadcasting Act 1989. 

. *For the Public Good" 

In its approximately 46 minute running time, "For the Public Good" dealt with two 
d i s t i n c t topics, namely: 



- the funding of New Zealand political parties' election campaigns (with particular 
emphasis on the funding of the Labour Party's campaign prior to its re-election to 
government in 1987); and 

- the lack of any formal requirement in this country that Members of Parliament declare 
their private interests. 

The complaints referred to the Authority by the present complainants concern the 
programme's treatment of both topics whereas the complaints referred by the New 
Zealand Business Roundtable and the Treasury, earlier decided by the Authority, 
focused only on the programme's treatment of the first topic. That focus was reflected 
in the explanation given, by way of introduction to the Authority's Decisions upon those 
complaints, of its view of the style and impact of "For the Public Good". The major part 
of that explanation is reproduced below. The Authority has refrained from expanding 
it to include an appraisal of the programme's treatment of the topic of Members of 
Parliament's private interests for the reason that that matter will be in issue in at least 
two of the defamation actions commenced as a result of the broadcast of "For the Public 
Good". 

In Decisions Nos: 26/90 and 27/90, the Authority described "For the Public Good" in 
these terms: 

The programme's format involved extensive use of extracts of interviews with 
politicians and ex-politicians, businessmen, present and past Labour Party 
executives and political and economic commentators. As a proportion of its total 
running time, approximately 60% of "For the Public Good" comprised interview 
extracts. The remaining portion of the programme was comprised largely of 
voice-over statements made by the reporter to the accompaniment of film of 
related events. A small proportion of the programme comprised reconstructions 
of events referred to by the reporter, and other visual effects created for the 
programme. Occasionally, those and other scenes were screened to the 
accompaniment of music. 

The foregoing account of the programme gives no indication of the impact which 
it had, or seemed to be designed to have, on its audience yet, in the Authority's 
view, that impact was such that it cannot be ignored in any assessment of the 
complaints referred to it. Although the reasons for its view of the programme as 
a whole will be explained below, in summary it can be said that the Authority 
considers that "For the Public Good" gave the clear impresion that leading 
businessmen had bought favours from the post-1987 Labour Government. 
Moreover, the programme achieved that effect despite a dearth of supporting 
facts. The Authority agrees with the statement in the Dominion editorial of 24 
May 1990: 

The programme was a closely contrived package of suggestion and 
nuendo, embroidered with emotive language and suggestive camera 
ots. 



From the moment when the "Frontline" presenter introduced the programme, it 
was indicated that matters which had been kept hidden from the public and which 
were detrimental to its interests would be revealed. If any viewers doubted that 
they had understood the presenter correctly, those doubts would have been 
allayed immediately the reporter began reading her script - for it was threaded 
through with emotive figures of speech consistent with the exposure of improper 
dealings. By way of example, the opening lines of the reporter's script were as 
follows: 

Away from the public gaze there is a dark side to New Zealand politics. 

Over the past six years, almost unquestioned, a group of highly-placed 
businessmen, politicians and public officials has dominated the processes 
of democracy in this country. 

For six years the public has accepted at face value the government's 
assurances that what's good for business was good for us all. 

What hasn't been revealed is what lies beneath the surface - a web of 
undisclosed connections that have served the ends of a few. 

Behind the facade of open government business donations to election 
campaigns have been made on the understanding particular policies would 
continue, sensitive government records have been destroyed, cabinet 
ministers have invested in the booming sharemarket and, in the pursuit of 
power, millions of dollars have flushed through the political system leaving 
no trace. 

Tonight we examine whether the connections between those who seek 
power and those who pay for their quest are truly for the public good. 

Bolstering the dark mood of statements such as those were some of the visual 
effects created for the programme. The Authority refers, for example, to the still 
photographs of tangled wires (the "undisclosed connections") upon which other 
visuals were superimposed on occasions during the programme, and to the 
supposed re-enactment of a silhouetted businessman having a telephone 
conversation in which he seemed to be agreeing upon a "deal" with a politician 
or other representative of a political party. The dramatic music accompanying 
some of the visuals heightened the atmosphere still further. 

As a result of the use of such techniques, it is the Authority's opinion that viewers 
were invited to react unfavourably to those interviewees who were seen to be 
maintaining a position different to that stated or alluded to by the reporter. Thus, 
while the interviews supplied the only evidence for the programme's conclusions 
^nd suggestions, when the connection between the reporter's and an interviewee's 
words was tenuous (as it was on several occasions) or even contradictory (as also 
bapftened on occasion), the mood was set for viewers to deduce that the reporter 
was telling the truth and the interviewee was not. 



The Authority notes that the language and other effects employed in "For the 
Public Good", which harmonised to create a sinister impression of the truth of the 
matters under examination, are characteristic of what is termed "advocacy" 
journalism. Advocacy journalism, however, has not been adopted as a programme 
policy or practice by TVNZ: its norm is "uncommitted" or traditional journalism. 
The Authority considers that the previous adherence of "Frontline" to that norm 
had earned the programme a worthy reputation. As a result, it is of the view that 
by using a mainstream vehicle such as "Frontline" to convey the messages 
contained in "For the Public Good", TVNZ made the abrupt transition from 
traditional to advocacy journalism in a totally unacceptable manner. 

DECISION NO: 16/91 - Complainant: Hon. Sir Roger Douglas 

Summary of Sir Roger Douglas's Complaint and TVNZ's Response 

In the letter of formal complaint to TVNZ dated 15 May 1990, written on behalf of Sir 
Roger Douglas and others, the then Prime Minister (Sir Geoffrey Palmer) alleged that 
"For the Public Good" breached s.4(l)(c) and (e) of the Broadcasting Act 1989 and 
standards 1, 4, 6,12,13, 15 and 17 of the Codes of Broadcasting Practice for Television. 

For present purposes, the following two paragraphs of Sir Geoffrey Palmer's letter are 
most relevant. 

21. Similar inaccuracies occur over the private financial position of the 
Rt Hon David Lange and the Hon Roger Douglas. These allegations are 
the subject of further legal action because they are so inaccurate and 
misleading. 

26. The deliberate non-disclosure of the special interest of the programme's 
witnesses to the alleged wrongdoing is further support for the argument that the 
programme makers were not prepared to have any inconvenient fact cast doubt 
on their theory. This is confirmed also by their failure to tell the public of the 
special interest of their "independent" economist, David Steele, who is not an 
impartial observer of the economy but a member of Left Currents (formerly the 
Workers Communist League) and an active political critic of the Government. 

TVNZ's Complaints Committee's decisions upon Sir Geoffrey Palmer's complaints were 
explained to him in a letter dated 6 June 1990 which states, with respect to the 
paragraphs quoted above: 

21. As your allegations were not delineated it was not possible for the 
Committee to examine this passage of your complaint. 

A full explanation was obtained by the Committee for the inclusion in the 
ramme of Mr David Steele. He is an economist who has published a 
antial analysis of the Business Roundtable entitled "The Business Roundtable 
89. His work was published under the aegis of the Trade Union Education 



Authority, a statutory body funded by the Government and reporting to 
Parliament. Mr Steele was at the time a full-time national coordinator for the 
Trade Union Education Authority. His contribution did not appear to be inspired 
by his earlier interests or current involvements. The Committee was unable to 
find that any standards provision had been breached in this regard. 

Although the Authority was notified by letter dated 28 June that Sir Roger Douglas was 
referring his complaint to it, correspondence about procedural matters intervened before 
the reasons for the reference were elaborated. It was by letter dated 19 September that 
Sir Roger identified, as the cause of his dissatisfaction with the Complaints Committee's 
decisions, the above-quoted two paragraphs from TVNZ's letter of 6 June. 

With regard to paragraph 21 of TVNZ's letter, Sir Roger stated to the Authority that the 
broadcaster had not directed itself to the substance of the complaint made by the former 
Prime Minister in the corresponding paragraph of his letter of formal complaint. In 
support of his contention that Sir Geoffrey Palmer had made a complaint there, Sir 
Roger referred to an earlier letter (dated 4 May) which Sir Geoffrey had written to 
TVNZ. With regard to paragraph 26 of TVNZ's letter, Sir Roger disputed the decision 
reached by the Complaints Committee. 

The Authority asked TVNZ for any further comments about the matters referred to it, 
receiving in response a brief letter dated 18 October. 

In summary, TVNZ repeated in that letter that because Sir Geoffrey did not identify, in 
paragraph 21 of his letter of 15 May, any inaccuracies or misleading material, the 
Complaints Committee could not know what he was referring to. The letter then makes 
a new point: 

Besides with his statement concerning the matter being "the subject of further 
legal action" it seemed as if he was implying that there was no need to go into the 
matter in further detail at that stage as he would be addressing it elsewhere. As 
it happens this action has been initiated in the High Court. 

TVNZ concluded its comments on this matter by submitting to the Authority that it had 
no case to answer and that no finding should or could be made with regard to this first 
segment of Sir Roger's complaint. 

With regard to Sir Roger's referral of the Committee's decision that no broadcasting 
standards had been breached by the non-disclosure of Mr David Steele's political 
affiliations, TVNZ elaborated on paragraph 26 of its letter of 6 June in these terms: 

Whether the said economist is biased or otherwise, what he had to say was a 
~ viewpoint expressed with some careful thought and fairly. It did not appear to 

reek of Workers Communist League rhetoric! 

It then pointed out that Mr Steele must have had the support of the government at some 
stage because it funded a body which enabled him to publish a substantial analysis of the 



Decision 

The first matter referred to the Authority centres on the meaning of paragraph 21 of the 
formal complaint made by Sir Geoffrey Palmer on behalf of Sir Roger Douglas and 
others. 

In his letter of 19 September to the Authority, Sir Roger drew attention to the fact that 
eleven days before writing the letter of formal complaint to the Chief Executive of 
TVNZ, Sir Geoffrey had written to the Chief Executive serving notice of his intention 
to complain formally. In that 4 May letter, a copy of which the Authority has read, Sir 
Geoffrey identified the persons on whose behalf he would be complaining and outlined 
the essence of the complaints which would be made. The main purpose of the letter, 
however, was to seek the immediate correction by TVNZ of what Sir Geoffrey alleged 
to be the "most obvious" errors of fact in the programme, eleven of which he identified. 
His description of the eleventh "most obvious" error is in these terms: 

There is an implication in the programme that the Rt Hon David Lange and Hon 
Roger Douglas were given money or shares by Sir Frank Renouf. (p 25-26 of the 
transcript) 

There is no truth to this allegation. Neither the Rt Hon David Lange or the Hon 
Roger Douglas received a gift of money or shares from Sir Frank Renouf during 
the campaign period or at any other time. 

Sir Roger's letter of 19 September cites the above quoted passage from Sir Geoffrey's 
4 May letter to TVNZ and states: 

In that paragraph attention is drawn to that part of the programme which alleges 
that shares were given to R O Douglas by Sir Frank Renouf. 

This complaint was further mentioned in the letter of 15 May from Rt Hon 
Geoffrey Palmer on page 7, paragraph 21. 

The Broadcaster did not direct itself to this part of the complaint in its reply 
dated 6 June. ... In that absence a finding should be made that there was no 

< ( (^---~<vidence to substantiate the allegation in the programme and that the innuendo 
< ^ ^ ^ s ^ t s shares being given was for the purpose of furthering the general theme of 

T H S me^fwgramme that R O Douglas was accepting bribes for supporting sales of 
Qlcr^^dSo^wfament assets to business persons making donations to him and the party. 

Business Roundtable, concluding: 

His qualifications for comment in this regard seemed impeccable. 

Having seen TVNZ's 18 October letter, Sir Roger informed the Authority, by letter 
dated 26 October, that he did not wish to comment further. 



TVNZ's Complaints Committee did not mention Sir Geoffrey's 4 May letter at any stage 
- even in response to Sir Roger's 19 September letter. Although the Authority would 
have expected the letter to have been in the Committee's possession when it reached its 
decisions on Sir Geoffrey's complaint, it is unaware of the facts of that matter. However, 
whether or not the Committee knew of the 4 May letter by the time it decided Sir 
Geoffrey's complaint, it is the Authority's view that the Committee's interpretation of 
and resulting inaction upon paragraph 21 of Sir Geoffrey's letter of formal complaint was 
not justified. 

The Authority considers that if the Committee was aware of Sir Geoffrey's 4 May letter 
at the time it came to decide his complaints, then it should have realised, from the 
prominence given in that letter to the programme's allegedly inaccurate implication that 
Mr Lange and Sir Roger Douglas had received a gift of money or shares from Sir Frank 
Renouf, that paragraph 21 of the letter of formal complaint was intended to frame a 
complaint about the truth and accuracy of that same part of the programme. But even 
if the Committee was unaware of Sir Geoffrey's earlier letter, it is the Authority's view 
that its conclusion that paragraph 21 of the letter of formal complaint was worded too 
vaguely to constitute a complaint was reached too hastily, for the following reasons. 

Sir Geoffrey stated in paragraph 21 that "similar inaccuracies" occurred in the 
programme with respect to the "private financial position of the Rt Hon David Lange 
and the Hon Roger Douglas". Insofar as the Committee may have been confused by Sir 
Geoffrey's reference to "similar" inaccuracies, the obvious place to seek clarification was 
the immediately preceding paragraphs of his letter of complaint. There, Sir Geoffrey had 
alleged instances of the programme's failure to check facts and had questioned the 
motives of the programme's makers in that regard, asking - as he did numerous times in 
the letter - what could have inspired the programme except a preconceived thesis that 
there existed a conspiratorial relationship between the Labour Government and named 
members of the business community. 

Sir Geoffrey's allegation that the programme as a whole was inspired by a "conspiracy 
thesis" was spelt out by him very plainly in the early paragraphs of his letter of complaint. 
There, he stressed that TVNZ's consideration of the complaints must be undertaken by 
viewing the programme as a whole and that the complainants' principal concern - with 
the programme's "conspiracy thesis" - must not be lost sight of. The remainder of his 
letter is then clearly presented to be identifying specific examples of, what Sir Geoffrey 
termed, the "three central pillars" of the alleged conspiracy thesis. 

In light of the contextual background which Sir Geoffrey so carefully supplied to 
paragraph 21 of his complaint, it seems plain that he was there alleging that the 
inaccuracies referred to had occurred as a result of the same alleged "conspiracy thesis". 

Further, the Authority cannot understand why the Committee might have been confused 
as to; the^nature of the programme content referred to by Sir Geoffrey in paragraph 21. 
His mention of the programme's treatment of the "private financial position of the Rt 
Hon David Lange and the Hon Roger Douglas" leaves no room for doubt about the 

'segment of the programme in question: there was only one segment of the programme 
which canvassed any aspect of the private financial positions of those two men. 



In support of its interpretation of paragraph 21 of Sir Geoffrey's letter of formal 
complaint, the Committee argued to the Authority that Sir Geoffrey's reference to 
"further legal action" being pursued with respect to the inaccuracies "seemed" to imply 
that he was not formally complaining about those inaccuracies but, instead, was 
informing TVNZ that the matter would be prosecuted elsewhere. The Authority agrees 
that Sir Geoffrey's reference to "further legal action" - the only such reference in his 
lengthy letter of complaint - does generate confusion as to his intentions. However, 
because TVNZ's Complaints Committee had doubts about Sir Geoffrey's intentions in 
this regard (it stated that Sir Geoffrey's choice of words "seemed" to imply that he was 
not making a formal complaint) and because it was also in doubt about the nature of the 
inaccuracies referred to by Sir Geoffrey in paragraph 21 of his letter of formal complaint, 
it is the Authority's view that, rather than unilaterally deciding that Sir Geoffrey was not 
making any complaint there, the Committee should have sought clarification directly 
from Sir Geoffrey. 

Had the Committee sought that clarification, the Authority believes it would have been 
informed that paragraph 21 of Sir Geoffrey's 15 May letter was indeed intended to frame 
complaints about both the truth and accuracy and the motives behind the inclusion of 
the segment of "For the Public Good" which dealt with the shareholdings of Mr Lange 
and Sir Roger Douglas. That is the assertion made to the Authority by Sir Roger, on 
whose behalf the complaint was made and, in the Authority's view, it is consistent with 
the wording used by Sir Geoffrey in paragraph 21 and throughout his letter of formal 
complaint. Further, Sir Geoffrey's 4 May letter supports that interpretation. 

Having determined that TVNZ's Complaints Committee should not have reached the 
conclusion that it did as to the meaning of paragraph 21 of Sir Geoffrey's letter of formal 
complaint, it follows that the Authority considers that the Complaints Committee should 
have determined the complaints which were made there. The first complaint alleges that 
standard 1 of the TV Programme Standards was breached by the programme's 
implications that Mr Lange and Sir Roger Douglas were given shares or money by Sir 
Frank Renouf. The second complaint, directed at the programme's motives, amounts to 
an assertion that standard 6, which requires balance, impartiality and fairness, was 
breached by the same segment of the programme, viewed in the context of the 
programme as a whole. 

The question remains as to what the Authority can and should do about the Complaints 
Committee's failure to determine Sir Geoffrey's complaints. Sir Roger submitted, in 
essence, that the Authority should, on its review and investigation of the Complaints 
Committee's inaction in this regard, find a breach of both standards 1 and 6. The 
Authority, however, considers that such a course is not open to it. In its view, except in 
the case of privacy complaints made directly to the Authority, it is not empowered by the 
Broadcasting Act 1989 to decide whether a breach of broadcasting standards has 
occurred unless and until the broadcaster concerned has reached its own decision on the 
matterMn the present situation, TVNZ's Complaints Committees has not reached such 

decision. Rather, after interpreting Sir Geoffrey's complaint in a manner 
lority considers was unjustified in the circumstances, it failed to address 
ifhether a breach of broadcasting standards had occurred. 



Section 13(l)(c) of the Broadcasting Act 1989 makes provision for this kind of situation. 
By its terms the Authority is empowered, when it decides that a complaint is justified in 
whole or in part, to make: 

An order referring the complaint back to the broadcaster for consideration and 
determination by the broadcaster in accordance with such directions or guidelines 
as the Authority thinks fit. 

It has been mentioned earlier that the truth of the allegations made in "For the Public 
Good" about Mr Lange's and Sir Roger Douglas's shareholdings will be in issue in, at 
least, the defamation actions commenced by those men. Because it considers that S.19A 
of the Broadcasting Act 1989 removes any cause for TVNZ to be concerned by the 
Authority's exercise of its S.13(1)(C) power in the present circumstances, the Authority 
resolved, at its meeting on 11 and 12 February 1991, to deal with the first part of Sir 
Roger's complaint by exercising the power to refer back to TVNZ the complaints made 
by Sir Geoffrey Palmer in paragraph 21 of his 15 May letter of formal complaint. 

A question of timing then arose. The Authority wished to publish its Decisions on the 
remaining complaints about "For the Public Good" in one document yet its proposed 
Order under S.13(1)(C) of the Broadcasting Act would require TVNZ to make a decision 
on an aspect of the original complaint. Moreover, it was conceivable that Sir Roger 
Douglas might not be satisfied with TVNZ's decision and would refer the matter to the 
Authority for investigation and review. 

Therefore, in light of these circumstances, the Authority further resolved at its February 
meeting to give advance notice to TVNZ and Sir Roger of its intention to exercise its 
S.13(1)(C) power with respect to the complaint about the programme's treatment of the 
shareholdings of Sir Roger Douglas and Mr Lange. It was hoped that the advance notice 
would enable TVNZ's Complaints Committee to consider the complaint speedily, giving 
Sir Roger the opportunity, should he be dissatisfied with the Committee's decision, to 
refer the complaint to the Authority for investigation and review prior to the conclusion 
of its deliberations on the remaining complaints about "For the Public Good". 

Accordingly, by letter dated 22 February 1991, the Authority informed TVNZ and Sir 
Roger Douglas of its decision to exercise its S.13(1)(C) power in the present matter. 
However, by letter dated 4 March, TVNZ responded that its Complaints Committee had 
determined not to consider the merits of the complaint which the Authority had resolved 
to refer back to it. The reasons for this stance were, first, the Committee's (incorrect) 
assumption that the Authority had reached its decision in reliance on Sir Geoffrey 
Palmer's letter of 4 May and, secondly, the alleged injustice which would occur if the 
Authority was later called upon to review the Committee's decision. It was alleged that, 
if that happened, the Authority would be conducting a "pre-trial" of a matter in issue in 
court proceedings. 

Without, acknowledging any merit in the arguments raised by TVNZ's Complaints 
Committee, the Authority recognises that the Committee's stance creates an impasse the 
justification for which, or the lack of it, can be decided only by the High Court. Rather 
than forcing that result and thereby further complicating an already complex situation, 



the Authority has determined to defer the operation of its Order made pursuant to 
S.13(1)(C) of the Broadcasting Act. 

Accordingly, the Authority refers back to TVNZ's Complaints Committee, for its 
consideration and determination as soon as the defamation actions commenced by Sir 
Roger Douglas and Mr David Lange have been concluded, the complaints which it has 
determined were framed in paragraph 21 of Sir Geoffrey Palmer's letter of formal 
complaint. 

The second matter referred to the Authority by Sir Roger Douglas concerns the absence 
of any acknowledgment of the political affiliations of Mr David Steele, an economist 
interviewed on "For the Public Good" and captioned "David Steele, Economist". TVNZ's 
Complaints Committee found that the absence of any such acknowledgment was not in 
breach of the broadcasting standards which regulate television. Sir Roger asserted, in 
his letter to the Authority of 19 September, that -

the failure to place Steele's affiliated connections before the public was 
unbalanced reporting. 

Having considered the arguments raised by Sir Geoffrey Palmer in the original complaint 
as well as those of TVNZ's Complaints Committee, the Authority has concluded that this 
aspect of the broadcast of "For the Public Good" did not breach the obligation, imposed 
by standard 6 of the Television Programme Standards: 

To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

The Authority agrees with TVNZ that David Steele's contribution to the programme did 
not appear to be inspired by any interests or involvements which may have been adverse 
to the policy of the Government of the day. Further, in its view, the remarks made by 
Mr Steele on the programme were, for the very large part, uncontroversial. In the first 
segment in which he appeared in the programme, Mr Steele explained the Business 
Roundtable's heightened activity in promoting a set of policies on economic and social 
matters ranging beyond the industrial arena. In the other segment, Mr Steele elaborated 
on the topic, introduced by the reporter and already commented on by a former Prime 
Ministerial advisor, of the Roundtable's ability to lobby the government effectively. He 
stated that very close personal links existed between a number of people in the Business 
Roundtable and -

people in government in the bureaucracy, say in Treasury, and with key people 
in both the major political parties and that's an influence which is going on all the 
time. It's a very close personal influence. 

then stated: 

think then further from that as well is what you call the power of the 
:al cheque book whereby um...the Business Roundtable firms are making 



substantial donations to both of the major parties and um...naturally enough the 
ah...he who pays the piper calls the tune and there is a tendency for them to want 
to get their ah...those donations um...reflected in the policy positions that 
government adopt. 

Immediately after this segment from Mr Steele's interview, an extract from an interview 
with former Prime Minister Mr Lange was screened in which he stated that there was 
"a wonderful sort of almost ah...incestuous liaison" in the ideology of major business 
interests and the Treasury. Mr Lange's concluding words in that interview extract were: 

What I'm saying is that there is a very, very vigorous ah...coalition proposing 
certain principles ah...with which I do not concur, ah...which I think a vast number 
of New Zealanders if they knew about them wouldn't concur but which have 
actually won favour and gained currency. 

The Authority considers that much of what Mr Steele stated on "For the Public Good" 
was both related to and in line with the comments made by the former Prime Ministerial 
advisor (whose political affiliations were not identified) and by Mr Lange - whose 
affiliations are well known. Had Mr Steele not qualified his remark about "he who pays 
the piper calls the tune" in the way that he did (ie by saying that there was a "tendency" 
for donors to political parties to "want" to get their donations reflected in government 
policy), the Authority may have taken a different view of the matter before it. However, 
as things stand, Mr Steele's comments were either confirmed by Messrs Gaynor and 
Lange or were expressed in terms which made them innocuous. 

The Authority appreciates that there are situations in which commentators upon a 
proposal or ideology which is being discussed in the media should, for the sake of 
balance, have their political affiliations revealed. In its view, however, the present 
situation - in which the actual comments made could not reasonably be thought to be 
inspired by the commentator's political affiliations - did not call for the commentator to 
be labelled in accord with those affiliations. 

For the foregoing reasons, the Authority declines to uphold Sir Roger Douglas1 

complaint that the broadcast of "For the Public Good" was unbalanced for failing to 
acknowledge the political affiliations of Mr David Steele, an economist interviewed on 
the programme. 

DECISION NO: 17/91 - Complainant: Hon. Richard Prebble 

Introduction 

^"Thexhronological sequence of correspondence relevant to Mr Prebble's complaint begins 
with the original letter of formal complaint, dated 15 May 1990, which was made on his 
(and otherss) behalf by the former Prime Minister (Sir Geoffrey Palmer). Next is a letter 
from TVNZ dated 6 June which explained its Complaint Committee's decisions on the 
Complaint.! jMr Prebble referred his complaint to the Authority by letter dated 27 June 



but correspondence about procedural matters intervened before the reasons for his 
referral were elaborated in a letter dated 5 September. Finally, by letter dated 9 
November, TVNZ made comments upon Mr Prebble's reasons for referring his 
complaint to the Authority. 

The relevant correspondence will not be summarised here in chronological order because 
TVNZ, in its 9 November letter, challenged the right of Mr Prebble to refer to the 
Authority several of the matters upon which he seeks its ruling, on the basis that they 
were not raised in the original complaint. It is convenient, therefore, to turn directly to 
the matters raised by Mr Prebble in his 5 September letter and to examine, with respect 
to each one, TVNZ's 9 November comments, the original complaint's relevance to the 
matter and any relevant decision of TVNZ's Complaints Committee. 

Summary of Mr Prebble's Complaint to the Authority and Correspondence Relevant to 
each Issue 

1. In his letter to the Authority of 5 September, Mr Prebble states: 

Television New Zealand's Complaints Committee did not adequately consider the 
complaints as they apply to me. ... 

It is central to the standards set out in the Broadcasting Act that broadcasters 
must allow those who are the subject of a broadcast to be able to comment either 
on the broadcast itself or very soon after. 

He then quotes s.4(l)(d) and (e) of the Broadcasting Act 1989, which provide: 

(1) Every broadcaster is responsible for maintaining in its programmes and 
their presentation, standards which are consistent with -

(d) The principle that when controversial issues of public importance are 
discussed, reasonable efforts are made, or reasonable opportunities are given, to 
present significant points of view either in the same programme or in other 
programmes within the period of current interest; and 

(e) Any approved code of broadcasting practice applying to the programme. 

In summary, Mr Prebble's first complaint is that TVNZ's Complaints Committee 
responded inadequately to the original complaint by not finding broadcasting standards 
breached by the failure of the makers of "For the Public Good" to approach him for 
comment when he was implicated by the programme in its thesis that the Government 
sold assets in return for favours. 

^ E y ^ ^ ! & first comment in response, in its 9 November letter, is that if its Complaints 
' C6mm(t te \ did not consider Mr Prebble's concerns fully, it was because the original 
-iCjffl^laMjad not spell them out fully. It then asserts that Mr Prebble cannot rely on 
X l ( l ) ( d ) ;6f jthe Broadcasting Act 1989 in referring his complaint to the Authority 



because that provision was not mentioned by Sir Geoffrey Palmer in his letter of formal 
complaint and was not considered by the Complaints Committee when reaching its 
decisions. 

It is true that Sir Geoffrey's letter of formal complaint did not cite s.4(l)(d) of the 
Broadcasting Act amongst the various provisions of the Act and Code of Broadcasting 
Practice for Television which are there mentioned. Standards 4 and 6 of the Code were 
cited, however, requiring television broadcasters: 

4. To deal justly and fairly with any person taking part or referred to in a 
programme 

and 
6. To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

Further, apart from a general reference early in the letter to the programme's attribution 
of motives and attitudes to Members of Parliament without providing them with the 
opportunity to comment, Sir Geoffrey specifically highlighted the programme's makers' 
failure to seek comment from Mr Prebble on two matters. 

First, in paragraph 15 of his 15 May letter, Sir Geoffrey referred to the segment of "For 
the Public Good" in which the reporter stated: 

David Lange may have believed he could now rest easy but in the nights following 
Richard Prebble's sacking dirty work was afoot. 

At the SOE office confidential government information was shredded. Frontline 
has spoken to one staff member who was asked for a password so files could be 
deleted. 

One can only speculate at the reason for the destruction of such files. It seems 
unlikely, however, to have been in the public good. 

The letter of complaint stated: 

With respect there was no need for a competent journalist of honest intent to 
speculate. She could have asked the Minister of SOE's. No interview was sought 
with the Minister. 

Secondly, paragraph 19 of Sir Geoffrey's letter of complaint is devoted to that segment 
of "For the Public Good" in which the reporter said that Mr Prebble and Sir Roger 
Douglas supported the Brierley's led consortium which was ultimately successful in 
purchasing Air New Zealand. After stating that it was a matter of public record that 
both men preferred the British Airways bid and emphasising that all bidders had been 
treated carefully, Sir Geoffrey asked with regard to the programme's statement: 

Why again was this not checked with the people concerned? No, attempt was 
made to check this fact with the people concerned. They were given no 



There was no imputation that the departing Minister of State Owned Enterprises 
was responsible for this incident, hence there was no allegation against him. As 
a consequence no interview was sought with him. 

Secondly, with regard to the reporter's statement about the bidder for Air New Zealand 
preferred by Sir Roger Douglas and Mr Prebble, it is stated: 

As Mr Douglas had declined to be interviewed there was no possibility of such 
matters being canvassed with him. 

2. Mr Prebble's letter of 5 September asserts next that the Complaints Committee's 
response to Sir Geoffrey Palmer's complaint was inadequate for not finding broadcasting 
standards breached by TVNZ's failure, after the broadcast of "For the Public Good", to 
give Mr Prebble the opportunity to defend himself against the allegations made about 
him in the programme. 

Having already quoted s.4(l)(d) and (e) of the Broadcasting Act 1989, Mr Prebble 
explains his reasons for complaining, as follows: 

...Television New Zealand should have interviewed me after running the 
programme. They interviewed the Prime Minister and the former Prime Minister 
but declined for some reason to interview me. ... the Complaints Authority [ie 
TVNZ's Complaints Committee] should have instructed Television New Zealand 
to give me an opportunity to be heard. Offering rights to the PM was not 
adequate to meet the needs of my case. 

TVNZ, in its letter of 9 November, responds by asserting again that Mr Prebble cannot 
invoke s.4(l)(d) of the Broadcasting Act when it was not raised in the original complaint. 
But, turning to the substance of the complaint, TVNZ observed that it felt it was 
sufficient that the Prime Minister and former Prime Minister were seen to comment after 
the programme, pointing out that since the Prime Minister had acted on behalf of Mr 
Prebble in making the complaint, it seemed that his comments after the broadcast were 
also made on Mr Prebble's behalf. In its words: 

l^f^De (the Prime Minister) was not speaking on behalf of the complainant he 
r. cemjoly did not make that clear. 

opportunity to respond on the programme to what must be considered a serious 
allegation. 

TVNZ's Complaints Committee's decisions, insofar as they deal with the complaint that 
the programme's makers failed to seek comment from Mr Prebble on the two topics 
outlined above, are explained in its 6 June letter. 

First, with regard to the reporter's statement about the shredding of information, it is 
stated: 



If what the Prime Minister said following the programme did not represent what 
he (the complainant) would wish to have had him say, the company can hardly be 
culpable! 

It should be noted that TVNZ's references to Sir Geoffrey Palmer commenting about 
"For the Public Good" after its broadcast, do not refer to comments made on the 
Frontline programme of 10 June 1990, in which a summary was presented of the 
Complaints Committee's decisions upholding complaints about the programme and 
statements by some of the complainants were read out: Sir Geoffrey declined TVNZ's 
offer to be interviewed on that programme and to have a statement read out. 

3. Mr Prebble's 5 September letter goes on to identify five statements or allegations 
made in "For the Public Good" which he asserts breached the broadcaster's obligation, 
imposed by standard 1 of the Television Programme Standards, to be truthful and 
accurate on points of fact. The correspondence relevant to each is summarised below. 

(a) Mr Prebble challenges the truth of the reporter's statement that he owed his 
reappointment to Cabinet to the influence of the collective will of a "coterie of the 
powerful" comprising: 

politicians, business leaders, heads of SOEs and government departments and ex-
Treasury officials 

stating: 

I am in Cabinet because the Parliamentary party as a whole elected me. 

TVNZ responds, in its 9 November letter, by observing that nowhere in Sir Geoffrey 
Palmer's original complaint was the statement about Mr Prebble's reappointment to 
Cabinet specifically identified as a cause for concern. As a result it argues that Mr 
Prebble was seeking to raise a new matter with the Authority, which was beyond its 
power to address. 

It is true that Sir Geoffrey's original complaint did not specifically identify the statement 
about Mr Prebble's reappointment to Cabinet as a cause for concern. In framing his 
complaint, Sir Geoffrey made plain that it was not his intention to analyse "For the 
Public Good" line by line. Instead he focused on the overall impression given by the 
programme which, he said, was one of "secretive wrongdoing by the government" and 
which, he asserted, was deliberatedly created by: 

the accumulation of half truths, lies, and innuendoes presented to the 
accompaniment of cliched graphics and music. 

Sir Geoffrey's complaint, therefore, while giving numerous examples of statements made 
in the programme which, he alleged, breached standard 1 of the Television Programme 
Standards, was plainly focused more on his broader allegations that, taken in its entirety, 
the programme's broadcast breached standards 4 and 6 (previously quoted). 



As was explained in its letter of 6 June, TVNZ's Complaints Committee's found Sir 
Geoffrey's complaint justified in several matters of detail. However, the standards 
breaches which it recognised did not, in its view, add up to provide support for Sir 
Geoffrey's broader allegations that the programme's motives and overall style themselves 
breached broadcasting standards. 

One final matter is relevant to Mr Prebble's present complaint. Another complainant 
to TVNZ had specifically challenged the truth and accuracy of the programme's 
statement about the cause of Mr Prebble's reappointment to Cabinet and the Complaints 
Committee upheld that complaint. 

(b) Mr Prebble's next truth and accuracy complaint relates to : 

The allegations in the programme that I have breached the trust placed in me by 
the electorate and permitted the process of democracy in New Zealand to be 
subverted by my involvement in selling the Government's economic policy and 
state assets to big business in return for financial donations to the Labour Party. 

Mr Prebble states that those allegations were factually wrong: that state businesses under 
his control were sold by competitive tender, that he gave no favours to any bidder and 
was very careful with the taxpayers' assets. 

In its 9 November letter, TVNZ again asserts that Mr Prebble is seeking to raise 
material not covered by the original complaint and which is, as a result, beyond the 
Authority's power to examine. In particular, it argues that Sir Geoffrey Palmer, in 
making allegations about the programme's "conspiracy thesis", did not specifically allege 
that Mr Prebble was implicated by that thesis. 

Sir Geoffrey's complaint in this regard was framed generally, ie without reference to 
particular members of the Government. Relevant excerpts from his letter of 15 May 
include: 

3. When considering the complaint then, the programme must be viewed as 
a whole. It is obvious when viewing the programme as a whole, and when the 
misrepresentations and lies used in the making of the programme are known, that 
there was a conscious use of words, music and graphics to support a pre­
determined basic thesis. That thesis was that the people's trust in the 
Government had been misplaced because it had sold both its economic policy and 
state assets in return for financial donations to certain ministers acting in their 
capacity as party politicians. 

6. The conspiracy theory developed by Frontline was that in return for 
financial donations to the 1987 election campaign the Government pursued an 

^,^7^eQnomic policy that has ruined the economy of New Zealand while enriching a 
" few capitalists through giving to them state owned assets. ... 

/1T„.„ \ 

'\"il.1 The third feature of the conspiracy theory was the allegation of misuse of 



campaign funds. There is an implication throughout the programme that not only 
was money given in exchange for State Owned Enterprises but that whatever 
money was given was used improperly by Ministers and by implication Party 
officials and anyone who was associated with the campaign. 

In its 6 June letter, TVNZ's Complaints Committee explained that it did not accept that 
the programme's thesis was that public trust in the Government had been misplaced 
because it had sold policy and state assets in return for campaign donations. Nor did it 
find any evidence supporting Sir Geoffrey's alleged "conspiracy theory". However, it did 
have "serious misgivings" about presentation and production techniques used in the 
programme, citing as "shortcomings in the programme" the inappropriate use of music 
for dramatic effect and the restaging of events "in a way that created a mood not in 
proper keeping with what appeared to have occurred". As a result, the Committee found 
that standard 12's requirements of objectivity and impartiality were breached. 

Finally, with regard to paragraph 22 of Sir Geoffrey's complaint: 

The Committee was unable to find any suggestion of impropriety by Ministers as 
seems to be implied by this passage of your letter. However, it did acknowledge, 
as in the case of other complaints from business leaders, that it was possible to 
draw an implication that big business stood to receive favours in the SOE sales 
process as a result of donations... . 

As a result of those implications, the Committee considered that the programme should 
have included an explanation of the competitive tendering process by which state assets 
were sold and that the omission of any such explanation breached the fairness 
requirement of standard 4 of the Television Programme Standards. 

(c) Mr Prebble's third challenge to the truth and accuracy of "For the Public Good" 
relates to the reporter's statement that he approved of the sale of Air New Zealand to 
the Brierley's led consortium, which statement, he alleges, implied that his approval was 
given to pay back big business for favours he had improperly obtained. Contrary to the 
reported statement, Mr Prebble states that he opposed the Brierley/Qantas bid and went 
so far as to file an objection to it with the Commerce Commission. 

TVNZ, in its 9 November letter, observes that its Complaints Committee, in dealing with 
Sir Geoffrey Palmer's complaint, found that the programme's statement about Mr 
Prebble's support for the Brierley's consortium breached the truth and accuracy 
requirement of standard 1. As a result, it argues that the Authority has no task to 
perform: the Committee had upheld the substance of the complaint which Mr Prebble 
seeks to refer to the Authority. 

Certainly TVNZ's Complaints Committee did find that a breach of standard 1 occurred 
by the reporter's statement about Mr Prebble's preferred bidder in the Air New Zealand 
sale. However, Sir Geoffrey's original complaint about this matter was not confined to 
alleging a breach of standard 1. It is plain from paragraph 19 of his letter of 15 May 
that he was using the reporter's statement as an example of an untruth which lent 



credence to the "conspiracy theory of wrongdoing over the sale of SOEs" which, he 
alleged, ran through the programme. As has been noted above, the Complaints 
Committee rejected Sir Geoffrey's allegation that a "conspiracy theory" fashioned the 
programme. 

(d) Mr Prebble's fourth challenge is to the reporter's statement in the programme that 
he attempted to get rid of the Chairman and a Board member of Air New Zealand and 
replace them with a merchant banker and a Brierley's representative. Mr Prebble alleges 
that the statement implied that he sought to give the Brierley's consortium an improper 
advantage in purchasing Air New Zealand. Contrary to the reported statement, Mr 
Prebble states that he recommended the reappointment of the Chairman and the Board 
member. 

Again, this matter is one which TVNZ states, in its 9 November letter, was not raised 
in the original complaint and which, therefore, was not considered by its Complaints 
Committee and cannot be considered by the Authority. 

Sir Geoffrey Palmer's complaint did not specifically mention the reporter's statement 
about Mr Prebble's attempt to alter the composition of Air New Zealand's Board. 
Paragraph 19 of the complaint was devoted to the reporter's statement that Messrs 
Prebble and Douglas preferred the Brierley's bid for Air New Zealand (see (c) above) 
but no mention was made of the further, related statement about which Mr Prebble now 
complains to the Authority. This omission was curious because in the letter dated 4 May 
which Sir Geoffrey wrote to the Chief Executive of TVNZ, informing of his intention to 
complain formally and requesting the urgent correction of the "most obvious" errors of 
fact in "For the Public Good", Sir Geoffrey listed as the sixth of the eleven cited "most 
obvious" errors, the reporter's statement about Mr Prebble's attempt to change the 
composition of Air New Zealand's Board. 

Because TVNZ's Complaints Committee focused on Sir Geoffrey's 15 May letter of 
formal complaint and responded only to points there made, it did not address the matter 
of the truth or otherwise of the reporter's statement about Mr Prebble's attempt to 
change the Air New Zealand Board membership. 

(e) The final challenge made by Mr Prebble to the truth and accuracy of "For the 
Public Good" concerns the reporter's statements about Government information being 
destroyed in the SOE office. The first statement, which occurred in the introduction to 
the programme, was: 

Behind the facade of open government business donations to election campaigns 
have been made on the understanding particular policies would continue, sensitive 
government records have been destroyed, cabinet ministers have invested in the 

/U^pha^ng sharemarket and, in the pursuit of power, millions of dollars have 
$>/ flusftlsdsthrough the political system leaving no trace. 
y o ' ' * - ' \ v ' \ 
i r , Tonight we examine whether the connections between those who seek power and 

o\ 7c' ' / 



those who pay for their quest are truly for the public good. [Emphasis added.] 

The only other reference to the destruction of government records occurred towards the 
end of the programme when, as already quoted, the reporter stated: 

... in the nights following Richard Prebble's sacking dirty work was afoot. 

At the SOE office confidential government information was shredded. Frontline 
has spoken to one staff member who was asked for a password so files could be 
deleted. 

One can only speculate at the reason for the destruction of such files. It seems 
unlikely, however, to have been in the public good. 

Mr Prebble asserts that the clear implication from the reporter's statements was that 
documents were destroyed in order to conceal some corrupt activities. Contrary to this, 
he maintains that no confidential Government records were destroyed and that the 
actions of SOE office staff in clearing out their desks and computer programmes were 
perfectly normal and proper. 

TVNZ's 9 November letter states that a press statement issued by Mr Prebble on 1 May 
1990 verified that documents were disposed of and files purged at the SOE office at the 
relevant time. However, it continues: 

... as this matter is the subject of allegations to be determined in the High Court, 
and the company will be involved in vigorously defending the complainant's 
allegations there, the company does not have any further comment to offer on this 
aspect at this stage. 

The relevant part of the press statement referred to by TVNZ is in these terms: 

I am assured from my interviews with then-members of the SOE office that no 
Government documents were destroyed. The only documents disposed of were 
personal papers. The SOE staff also advise me that, in order to prevent 
themselves being drowned in paper, they regularly purged their files as most of 
these documents are duplicated in Treasury. 

As a matter of practice, Government documents are not sent to the public tip. 
The shredder is infrequently used and documents are normally burnt under secure 
conditions. While I was Minister for State-Owned Enterprises, we did not 
maintain a registry function. This was done by Treasury. 

-Paragraphs. 15 and 16 of Sir Geoffrey Palmer's original complaint were devoted to the 
reporter's statements in "For the Public Good" about the destruction of Government 
information. Of relevance to Mr Prebble's present complaint are the following passages 
from Sir Geoffrey's letter of 15 May: 



The four staff members of the SOE Unit at the relevant time will sign affidavits 
to state no "sensitive government records" were destroyed. 

The truth is that with the change of Minister staff left the office. In the course 
of leaving they had to hand over records and clear personal files inside the 
computing system. One staff member who left immediately was asked for his 
password to clear his files and retrieve relevant government files. This was done. 
There was no great mystery about the incident, except in the minds of those 
seeking to manufacture a conspiracy. The deletion of one's personal 
correspondence, (not to mention the records of the office's racing syndicate) 
hardly seem to rate the description of "sensitive government records." 

TVNZ's Complaints Committee's did not uphold Sir Geoffrey's complaint in this regard. 
Its 6 June letter explained that the reporter accepted information in good faith but it 
agreed that she had insufficient details to make the speculative comment that the 
destruction of records at the SOE office was "unlikely ... to have been in the public 
good". It was critical of the reporter's "phrasing and descriptions" in the relevant part of 
the programme, particularly the speculative comment quoted above, but considered this 
merely: 

... to have been imprudent and not in the best interests of objective journalism. 

... it was not considered to be in breach of a code requirement. 

Further, it highlighted a conflict of evidence on the matter, noting that: 

Mr Prebble had told reporters (Press 3 May), that his former staff denied the 
claim that they were asked for a password so files could be deleted. Yet your [ie 
Sir Geoffrey Palmer's] letter at paragraph 16 states that "One staff member who 
left immediately was asked for his password to clear his files and retrieve relevant 
government files." This is consistent with information received by the reporter 
who also was advised that the staff member was asked for the password late at 
night - it could not wait. This had raised the question as to why the hurry late at 
night. According to the reporter there was an inference to be drawn from the 
timing of the request. 

4. After setting out the above five.matters, Mr Prebble's 5 September letter states: 

The statements made on the Frontline programme and the dramatic sinister way 
in which music and visual effects were used were contrary to TVNZ's own code 
of practice. 

TVNZ, in its 9 November letter, treats Mr Prebble's reference to the programme's visual 
and audio effects as a separate complaint and reiterates that its Complaints Committee 
founoLiiiat presentation and production techniques used in "For the Public Good" 
&^a}ched7 îe; objectivity and impartiality requirements of standard 12 of the Television 

.^^ograrnm^JStandards. 



Decision 

1. The first matter requiring decision concerns the failure of the makers of "For the 
Public Good" to seek comment from Mr Prebble on subjects discussed on the programme 
in a manner which, he alleges, reflected adversely upon him. The subjects specifically 
identified by Sir Geoffrey Palmer in the original complaint as those on which Mr 
Prebble's comments should have been sought are (i) the alleged destruction of sensitive 
Government records and (ii) Mr Prebble's alleged support for the Air New Zealand bid 
of the Brierley's led consortium. 

TVNZ has asserted that Mr Prebble has no basis for referring this complaint to the 
Authority because s.4(l)(d) of the Act, which Mr Prebble cited in his letter of referral, 
was not cited in the original letter of complaint and so was not considered by the 
Complaints Committee. It argued that the Authority cannot invoke s.4(l)(d) in 
investigating and reviewing any decision of the Committee which may be relevant to Mr 
Prebble's complaint as any such decision was based on other broadcasting standards 
provisions. 

The Authority agrees with TVNZ that because s.4(l)(d) was not cited by the original 
complainant it cannot provide the basis for an investigation and review of the Complaints 
Committee's decisions. However, TVNZ seems to have overlooked the fact that, in 
referring his complaint to the Authority, Mr Prebble not only cited s.4(l)(d) but also 
s.4(l)(e) of the Broadcasting Act 1989. The latter provision requires broadcasters to 
maintain standards consistent with any approved code of broadcasting practice. The 
Authority considers that if the original complaint invoked, in relation to the programme's 
failure to seek comment from Mr Prebble, any of the Television Programme Standards 
contained in the Broadcasting Codes of Practice, then Mr Prebble's referral of the 
complaint, in reliance on s.4(l)(e) of the Act, would be properly based. 

The original complaint by Sir Geoffrey alleged breaches of s.4(l)(e) of the Act and, 
specifically, of standards 1, 4, 6, 12, 13 and 17 of the Television Programme Standards. 
In dealing with the matter of the reporter's statement that Mr Prebble supported the 
Brierley's bid for Air New Zealand, TVNZ's Complaints Committee found that a breach 
of standard l's requirement of truth and accuracy had occurred. However, it rejected 
Sir Geoffrey's contentions, both with regard to that statement and with regard to the 
statements about government information being destroyed, that Mr Prebble's comments 
should have been sought by the programme's makers. Although the Committee did not 
specifically identify the standard or standards against which it assessed and rejected those 
further contentions of Sir Geoffrey's, the Authority considers that the standards invoked 
by Sir Geoffrey are standards 4 and/or 6. In brief, those standards require just and fair 
dealing with any person referred to in a programme and balance, impartiality and 
fairness in dealing with political matters and current affairs. 

Because the Authority is of the view that the original complaint alleged breaches of 
specific standards of the Code of Broadcasting Practice for Television with regard to the 
programme's makers' failure to seek Mr Prebble's comments, it considers Mr Prebble's 

^reliance on s.4(l)(e) of the Broadcasting Act to be sufficient to invoke the Authority's 
power to review the Complaints Committee's decisions on the matter. Those decisions 



will be examined in turn. 

(i) The first subject upon which Sir Geoffrey alleged that Mr Prebble should have 
been asked for comment was the alleged destruction of what the reporter described as 
"sensitive government records" and "confidential government information". TVNZ's 
Complaints Committee decided that there was no imputation in the programme that Mr 
Prebble, the departing Minister of State-Owned Enterprises, was responsible for the 
alleged destruction and, because of this, supported the programme's makers' decision not 
to interview him on the matter. 

The Authority does not agree that the statements did not contain imputations against Mr 
Prebble. In its view, the only person other than Mr Prebble who could have been 
directly responsible for the "dirty work afoot" in the SOE Unit in the nights following his 
removal from Cabinet was the new Minister for State-Owned Enterprises. However, the 
programme gave no indication that the new Minister had been involved in the alleged 
destruction of "confidential government information". As a result, the Authority 
considers that the statement that confidential information was destroyed in the SOE Unit 
immediately after Mr Prebble lost the SOE portfolio implied that the departing Minister 
had something to hide and which he had ordered to be erased from the records. 

Because it is the Authority's view that the programme implied that Mr Prebble was 
responsible for the "dirty work afoot" in the SOE Unit immediately after his removal 
from Cabinet, it considers that the broadcaster did not deal fairly with Mr Prebble in 
broadcasting the allegations about the destruction of government records without first 
seeking his comments on the matter. Both standards 4 and 6 of the Television 
Programme Standards require broadcasters, in the preparation and presentation of 
programmes, to act fairly. 

In Decision No: 26/90, the Authority analysed the respective ambits of standards 4 and 
6. It concluded that standard 6's more general requirements of "balance, impartiality and 
fairness" captured the essence of a complaint invoking both standards in respect of the 
same grievance when the programme complained about dealt with "political matters, 
current affairs and ... questions of a controversial nature." Sir Geoffrey's original 
complaint cited both standards 4 and 6 and either or both could have supported his 
complaints about the failure of the makers of "For the Public Good" to provide Mr 
Prebble with the opportunity to comment. 

Had Sir Geoffrey not identified standard 6 as a basis for his original complaint, the 
Authority would have found a breach of standard 4 established in the present 
circumstances. However, because of the duplication of the content of those standards 
when the programme in question deals with current affairs, the Authority's decision has 
been reached in terms of standard 6. 

The second subject upon which Sir Geoffrey alleged that Mr Prebble should have 
oV&ê S? asked for comment was that of Mr Prebble's preference for a bidder for Air New 

-Zealand. TVNZ's Compaints Committee's response is notable for its failure to address 
Gcthis point. , It merely comments that Sir Roger Douglas, who was also stated by the 



reporter to prefer the Brierley's-led bid, declined to be interviewed so that there was no 
possibility of the matter being canvassed with him. 

Since Mr Prebble was not asked for comment on any matter that was discussed in "For 
the Public Good", including the matter of his preferred purchaser of Air New Zealand, 
and since the reporter's statement about the matter was not true and accurate - as 
TVNZ's Complaints Committee found - the Authority has concluded, again, that TVNZ 
did not deal fairly with Mr Prebble in broadcasting the reporter's statements without first 
seeking his comments on the matter. 

As is explained in (i) above, the Authority's decision has been reached in terms of 
standard 6 of the Television Programme Standards. 

For the above reasons, the Authority upholds the complaint that standard 6 of the 
Television Programme Standards was breached by the broadcast of the allegations made 
in "For the Public Good", about the destruction of government records and Mr Prebble's 
preferred bidder for Air New Zealand, without an opportunity first being given to Mr 
Prebble to comment. 

2. The next matter requiring decision concerns the failure of TVNZ, after the 
broadcast of "For the Public Good", to provide Mr Prebble with an opportunity to defend 
himself against the allegations made about him on the programme. TVNZ has 
challenged the right of Mr Prebble to rely on s.4(l)(d) of the Broadcasting Act in 
referring this matter to the Authority: that provision was not cited in the original 
complaint and so was not considered by its Complaints Committee. 

Again, the Authority notes that Mr Prebble, in his 5 September letter, also cited s.4(l)(e) 
of the Act before elaborating the present complaint. By so doing, the Authority 
considers he invoked the Television Programme Standards relied on by Sir Geoffrey 
Palmer in the original complaint. Standard 6, which requires broadcasters to show 
balance, impartiality and fairness in dealing with political matters and current affairs, was 
amongst those cited by Sir Geoffrey. The Authority observes that standard 6 may well 
be sufficiently general in its terms to require broadcasters to do what s.4(l)(d) explicitly 
requires, ie to maintain standards consistent with: 

The principle that when controversial issues of public importance are discussed, 
reasonable efforts are made, or reasonable opportunities are given, to present 
significant points of view either in the same programme or in other programmes 
within the period of current interest. 

Apart from questioning whether Mr Prebble has any basis for referring his complaint to 
the Authority, TVNZ challenges the merit of the complaint, arguing that because Sir 
Geoffrey Palmer made the original complaint on behalf of Mr Prebble, it was sufficient 
that he was seen to comment after the programme's broadcast. 

The Authority considers there are stronger grounds for TVNZ's challenge to the merit 
of Mr Prebble's complaint: the fact that TVNZ offered Sir Geoffrey a "Right of Reply" 
interview on the Frontline programme of 10 June as well as the opportunity to have a 
statement prepared by him read out on that programme - offers which Sir Geoffrey 
declined. Having read the correspondence outlining the terms of TVNZ's offers to Sir 



Geoffrey (relevant extracts from which are set out below), the Authority is satisfied that 
the offer of the interview was made with the genuine intention of providing Sir Geoffrey 
with the opportunity to "set the record straight" not only with regard to his own concerns 
about "For the Public Good" but also those of the other complainants on whose behalf 
he had complained. 

The final terms of the offer made by TVNZ were reached after considerable 
correspondence between Sir Geoffrey Palmer and TVNZ in early June 1990. It began 
with TVNZ's 1 June letter, in which an "interim response" was made to Sir Geoffrey's 
complaint, informing him briefly of the decisions reached by the Complaints Committee 
on his complaints and promising elaboration of the Committee's reasons - which 
followed in TVNZ's 6 June letter. At the conclusion of the 1 June letter, it was stated: 

... the Committee has recommended that a statement be read on Frontline 
outlining the areas where it found reason to uphold your complaint. This would 
also include areas where the Committee felt the programme had either been 
imprudent or breached journalistic practice, but not at a sufficient level to uphold 
a complaint against broadcasting standards. 

It has further recommended that following such written explanation you should 
be given the opportunity to be interviewed on behalf of yourself, the government 
and the other members of Parliament on whose behalf you made the complaint. 
This would relate to the process of the sale of State Owned Enterprises as well 
as the role of businesses making donations to political parties. 

Contact will be made with your office within the next few days in this regard. 

Contact was made with Sir Geoffrey's press secretary by Mr Norris of TVNZ but, critical 
of the terms proposed by TVNZ for his participation in the 10 June Frontline 
programme, as well as TVNZ's Complaints Committee's treatment of his complaint, Sir 
Geoffrey wrote to the Chief Executive of TVNZ on 7 June. Of relevance to the 
proposal made by Mr Norris are the following passages from Sir Geoffrey's letter: 

On 18 May you stated publicly through a media release that there would be an 
apology given and a right of reply. ... 

There is, [Mr Norris] says, to be an apology - but what is to be said is not 
disclosed. In addition, I am to be interviewed by Mr Ross Stevens for about 12 
minutes, on subjects and within limits dictated by TVNZ. 

This is not a "Right of Reply". It is a transparent attempt to re-start the 
"Frontline" allegations, under the editorial and production control of people 
already found wanting. 

In particular, how anyone who has read Mr Stevens' statements about the 
. •>' ''"programme in the "NZ Women's Weekly" could imagine he has the independence 

arid impartiality to participate in a "Right of Reply" I do not know. 



I will have none of this. If and when TVNZ shows it can conduct a proper 
inquiry, and offer a true "Right of Reply", I will consider the matter again. 

The Chief Executive of TVNZ responded, by letter dated 8 June, stating first that he 
believed there had been a misunderstanding about the Complaints Committee's role and 
the proposed content of the 10 June Frontline programme. As to the latter, it was stated 
that the complaints about "For the Public Good" which had been upheld by the 
Committee would be the subject of an apology and that TVNZ had offered those who 
had a complaint upheld the chance to have a statement, written by them and covering 
the faults found by the Committee, read on air. 

The Chief Executive continued: 

In addition, we offered you the opportunity to be interviewed on the matters 
related to this programme. 

... On this occasion, as my public statements have said, a programme was seriously 
flawed. We will apologise and I would like you to assist us in trying to to 
establish in an interview the true relationship between big business and the 
Labour Party. I believe that is the responsible way to proceed. 

If you do not wish to appear I invite you to prepare a statement to be read on the 
programme. 

Finally, Frontline is no longer "under the editorial control of people already found 
wanting". It has a new Acting Executive Producer. A new Executive Producer 
will be appointed as soon as possible and there is to be a new Editor of Current 
Affairs. Mr Stevens' credentials for impartiality as Presenter are impeccable. 
There is absolutely no motive in inviting you to be interviewed other than a desire 
to set the record straight. 
[Emphasis in original.] 

Sir Geoffrey responded the same day, as follows: 

I note your comments as to the apology (text still not given) and the interview. 
Your description of the interview is not what Mr Norris offered my press 
secretary. 

Mr Stevens, in the article I cited, described the programme in the following terms: 
"I'd say that programme was Frontline at its best." He has never to my knowledge 
withdrawn that claim. 

I remain willing to agree to an apology, and a statement or interview which is a 
true "Right of Reply". 

Again by letter dated 8 June, the Chief Executive of TVNZ replied: 

... I must emphasise that I believe it would be to your advantage and to the 



advantage of those whom you represent in the complaints, if you were to provide 
us with a written statement to be read on air. I can also assure you that an 
interview would indeed give you the opportunity of a "Right of Reply". 

Mr Norris has confirmed that Mr Stevens will discuss with you the questions 
before the programme and Mr Norris, who is overseeing the structure of the 
programme, will ensure that it is fair and assist you to explain your point of view. 

Finally, I have spoken to Mr Stevens in the last 24 hours and I know that he 
would now not claim that this programme "was Frontline at its best". I think the 
fact that he will be presenting the "Right of Reply" programme will emphasise 
that he now recognises its deficiencies. 

I trust that this further reassurance will encourage you to take the opportunity. 

As was stated earlier, the Authority is satisfied that TVNZ's offer to Sir Geoffrey Palmer 
to participate in the 10 June Frontline programme was made on terms sufficiently 
favourable to Sir Geoffrey to enable him to "set the record straight" and, in the process, 
canvass the concerns of those on whose behalf he had complained, including Mr Prebble. 
It has concluded, therefore, that the responsibility for TVNZ's failure, after the broadcast 
of "For the Public Good", to publicise Mr Prebble's concerns about the programme does 
not lie primarily with TVNZ. In the Authority's view, the company made genuine and 
reasonable attempts to secure Sir Geoffrey's participation in the 10 June programme and 
Sir Geoffrey, being the original complainant, was the appropriate person for TVNZ to 
approach for comment both about his own reaction to the programme and that of those 
on whose behalf he had complained. 

Accordingly, the Authority declines to uphold the complaint that a breach of 
broadcasting standards occurred by TVNZ's failure, after the broadcast of "For the 
Public Good", to give Mr Prebble the opportunity to defend himself against allegations 
made about him on the programme. 

3. The five "truth and accuracy" complaints referred to the Authority by Mr Prebble 
will be dealt with in turn. 

(a) The first centred on the reporter's statement attributing Mr Prebble's 
reappointment to Cabinet to the collective will of a "coterie of the powerful" which 
included business leaders, heads of SOEs and government departments and ex-Treasury 
officials. TVNZ has argued that this statement was not identified in Sir Geoffrey 
Palmer's complaint as a cause for concern and, as a result, was not considered by the 
Complaints Committee and cannot be the subject of the Authority's consideration. 

The Authority agrees with the result of TVNZ's analysis. However, it wishes to 
-aeaptiasise two matters. First, in deciding another complaint made about "For the Public 

%} .Gobd'^TyNZ's Complaints Committee found the reporter's statement about the cause 
•of Mr Prebble's return to Cabinet to be untruthful and, as a result, in breach of standard 

( I I of the\Television Programme Standards. Thus the substance of Mr Prebble's complaint 



has already been upheld by TVNZ. 

Secondly, the Authority finds it ironic that it is TVNZ's Complaints Committee's 
inadequate consideration of Sir Geoffrey's complaint which has prompted Mr Prebble 
to make the present complaint only to suffer the Authority's ruling that it has no power 
to deal with the matter. To explain, Sir Geoffrey's complaint was clearly expressed to 
be primarily concerned with the broad allegations that the programme, taken as a whole, 
was unbalanced and unfair. Sir Geoffrey emphasised that because the complainants did 
not want their main concern - with the overall effect of the programme - lost sight of, 
the complaint would not analyse the script line by line and make more numerous, 
specific, allegations of standards breaches. Thus, the examples supplied in the complaint 
(of allegedly untruthful statements and improper conduct by the programme's makers) 
were not represented to comprise an exhaustive list of flaws in the programme: they were 
supplied primarily to support the broad allegations of the programme's lack of balance 
and fairness. 

However, TVNZ's Complaints Committee did not respond to Sir Geoffrey's generally 
focused complaints in the manner in which it should have done, ie by considering the 
effect of the programme as a whole. Instead, by focusing narrowly upon the examples 
from the programme cited in the complaint, the Committee rejected Sir Geoffrey's 
primary allegations that the broadcast of the programme breached TVNZ's obligations 
to show balance and fairness in dealing with political matters and current affairs. Thus 
the Committee's focus achieved what Sir Geoffrey emphasised - and the Authority 
endorses - should not have been done in the assessment of his complaints: it treated the 
examples which were supplied for the primary purpose of supporting the general 
allegations that the programme lacked balance and fairness as if they alone - in isolation 
from one another - were of primary concern to the complainants. 

Therefore, the Authority considers that TVNZ's Complaints Committee's improper 
response to Sir Geoffrey's complaints has caused Mr Prebble to challenge now the truth 
of details in the programme which could well have been specifically challenged in the 
original complaint but which were omitted because of the complainants' overriding desire 
to make plain their principal grievance with the programme. Accordingly, while the 
Authority has no power to consider Mr Prebble's complaint, it sympathises with the 
reasons which inspired Mr Prebble to seek to refer the matter to it. 

Further, the Authority observes that, had TVNZ acknowledged in its 9 November letter 
to the Authority that the substance of Mr Prebble's complaint had already been upheld 
by it, in the context of another complaint, Mr Prebble may have been persuaded to 
withdraw the complaint thereby precluding the need for the Authority to give attention 
to the matter and, because of the circumstances, to emphasise that Mr Prebble's 
complaint has merit while being beyond the Authority's power to consider. 

Because the original complaint did not allege to be untruthful the statements about the 
,eaii$e of Mr Prebble's reappointment to Cabinet and because, as a result, TVNZ's 

Complaints, Committee was not required to, and did not, consider whether the broadcast 
of those statements breached standard 1 of the Television Programme Standards, the 
Authority is not empowered to investigate and review the matter. 



(b) Mr Prebble's second truth and accuracy complaint is the most general. He 
asserted that the programme made false allegations that he breached the trust of the 
electorate and permitted the process of democracy to be subverted by his involvement 
in selling economic policy and state assets to big business in return for financial 
donations to the Labour Party. TVNZ responded, again, that this went beyond the 
original complaint, was not considered by its Complaints Committee and cannot be 
considered by the Authority. 

In Decision No: 26/90, the Authority determined that the broadcast of "For the Public 
Good" gave the untruthful impression that the New Zealand Business Roundtable had 
engaged in covert activity to subvert democratic government. Necessarily, that 
determination indicates the Authority's view of the impression given by the programme 
of the propriety of the post-1987 Labour Government's conduct but it does not assist Mr 
Prebble in the present allegation that he, personally, was implicated in breaching the 
trust of the electorate and subverting the process of democracy. The Authority considers 
that it should defer any consideration of this more specific matter because of its 
relevance to the defamation action commenced by Mr Prebble. Once that action is 
concluded, the Authority will consider whether Mr Prebble's present complaint is 
properly referred to the Authority and, if so, its merits. 

For the above reasons, the Authority defers its consideration of the complaint alleging 
the untruthfulness of allegations made in "For the Public Good" that Mr Prebble 
breached the trust of the electorate and subverted the democratic process. 

(c) The third complaint about the truth and accuracy of "For the Public Good" related 
to the reporter's statement that Mr Prebble (and Sir Roger Douglas) supported the 
Brierley's led bid for Air New Zealand, which statement, Mr Prebble alleged, implied 
that his approval was given to pay back big business for favours. TVNZ's response was 
that its Complaints Committee upheld Mr Palmer's original complaint about the untruth 
of the statement and that, therefore, the Authority has no task to perform with regard 
to this complaint. 

As was noted in the course of summarising the correspondence on this complaint, Sir 
Geoffrey Palmer's original complaint was not confined to alleging the untruth of the 
reporter's statement about the Ministers' support for the Brierley's Air New Zealand bid. 
It also made plain that the statement supported the larger allegation that a "conspiracy 
theory of wrongdoing over the sale of SOEs" motivated the programme. TVNZ's 
Complaints Committee did not uphold that larger complaint. In the Authority's view, 
which is contrary to TVNZ's, Mr Prebble's reference to the Authority of the alleged 
implications of the statement raises that larger complaint about the motivation for the 
programme. Inevitably, however, that matter will be in issue in the defamation actions 

commenced as a result of the programme's broadcast and, as has been explained earlier, 
4h#i$iJrhority has resolved to defer its consideration of broadcasting standards matters 
which ^ep&nd on disputed questions of fact likely to be in issue in those actions. 

"For the above reasons, the Authority defers its consideration of the complaint about the 



implications of the reporter's statement that Mr Prebble supported the Brierley's led bid 
for Air New Zealand. 

(d) The fourth complaint challenged the truth of the reporter's statement that Mr 
Prebble attempted to alter the composition of the Board of Air New Zealand, which 
statement, Mr Prebble alleged, implied that he sought to give the Brierley's consortium 
an improper advantage in purchasing Air New Zealand. Again, TVNZ responded that 
this matter was not raised in the original complaint so was not considered by the 
Complaints Committee and cannot be considered by the Authority. 

As was stated earlier, the omission of this matter from Sir Geoffrey's complaint is 
curious. In the letter to the Chief Executive of TVNZ written eleven days before the 
letter of formal complaint, Sir Geoffrey listed eleven of, what he termed, the "most 
obvious" errors of fact in "For the Public Good" and requested their immediate 
correction. The sixth error there cited was the reporter's statement about Mr Prebble's 
attempt to change the Air New Zealand Board. Despite the prominence afforded the 
statement in his earlier letter, Sir Geoffrey did not cite it in his formal complaint as a 
example of an untruth supporting his larger allegation of the programme's "conspiracy 
thesis". The other alleged untruths listed in the earlier letter, however, were cited in the 
formal complaint. 

For whatever reason the reporter's statement about Mr Prebble's attempt to alter the Air 
New Zealand Board was not mentioned in the formal complaint, its omission meant that 
TVNZ's Complaints Committee was not required to consider its truth or otherwise. 
Accordingly, the complaint now sought to be referred to the Authority was not part of 
the original complaint and cannot be investigated and reviewed by the Authority. 

For the above reasons, the Authority is not empowered to investigate and review the 
complaint about the untruth and the implications of the reporter's statement that Mr 
Prebble attempted to alter the composition of the Air New Zealand Board. 

(e) The final truth and accuracy allegation. complaint centred on the reporter's 
statements about the destruction of Government information which, Mr Prebble alleged, 
implied that documents were destroyed to conceal corrupt activites. TVNZ's Complaints 
Committee did not uphold the original complaint about this matter but was critical of 
the reporter's "phrasing and descriptions", especially her speculative comment that the 
alleged destruction of records seemed unlikely to have been in the public good. Further, 
it highlighted a conflict of evidence on the matter of a staff member of the SOE Unit 
being asked for a password to clear his files, observing that Mr Palmer had confirmed 
that this had occurred whereas Mr Prebble had denied it. 

The situation with regard to this allegation is similar to that with regard to (b) and (c) 
above. 

For the above reasons, the Authority defers its consideration of the complaint as to the 
untruthfulness of the reporter's statements about the destruction of confidential 
Government information. 



4. The final matter mentioned in Mr Prebble's referral of his complaint to the 
Authority was the "dramatic sinister way in which music and visual effects were used 
contrary to TVNZ's own code of practice." In its 9 November letter, TVNZ observed 
that, in deciding Sir Geoffrey Palmer's original complaint, its Complaints Committee 
found a breach of standard 12 of the Television Programme Standards had occurred by 
reason of the presentation and production techniques used in "For the Public Good". 
Accordingly, it argued, Mr Prebble was seeking to refer a complaint already upheld by 
the broadcaster. 

The Authority does not believe that Mr Prebble intended to refer this matter separately 
to the Authority but, instead, intended to make the point - stressed so often in the 
original complaint - that in assessing his complaints, the Authority should consider the 
programme as a whole and be especially mindful of the production techniques employed 
therein. In reaching the limited number of decisions which it has already reached on the 
substance of Mr Prebble's complaints, the Authority has given that point due 
consideration. When it comes to consider the substance of those of Mr Prebble's 
complaints which have been deferred until the conclusion of the relevant defamation 
actions, the Authority will, likewise, give due weight to the effect of the programme as 
a whole insofar as it bears on the complaints. 

It remains only to note - as has been noted in earlier Decisions - that standard 12 of the 
Television Programme Standards, which applies specifically to "news" programmes, is not 
relevant to a programme such as "For the Public Good". Therefore, TVNZ's Complaints 
Committee's decision that the special effects employed revealed a lack of objectivity and 
impartiality in the programme should have been made in terms of the broader standard 
6, which applies to programmes dealing with political matters and current affairs and 
requires balance, impartiality and fairness to be shown therein. 

Although the Authority has upheld Mr Prebble's complaint that he should have been 
given an opportunity to comment on some matters before the programme was broadcast, 
it has deferred its consideration of several of his complaints. Further, it is mindful of 
the penalties already imposed by the Authority on TVNZ as a result of the broadcast of 
"For the Public Good". For those reasons, the Authority declines, in this Decision, to 
make an Order pursuant to s.13 of the Broadcasting Act 1989. 

DECISION NO: 18/91 - Complainant: Rt. Hon. David Lange 

Introduction 

Mr Lange's complaint, as with the complaints from Sir Roger Douglas and Mr Prebble, 
began with the former Prime Minister's (Sir Geoffrey Palmer's) letter of formal 

_ it to TVNZ dated 15 May 1990. TVNZ's response of 6 June recorded its 
^ J^-Gb^^a^nts Committee decisions. Mr Lange referred his complaint to the Authority for 

^ / m^es t i g^pn and review in a letter dated 2 July 1990. 



By letter dated 24 July 1990, Mr Lange advised the Authority that he was referring to 
it all the complaints made in Sir Geoffrey Palmer's letter of formal complaint which had 
not been upheld by TVNZ's Complaints Committee. He chose to elaborate on only 
three of those complaints, namely those which focused on allegations made in "For the 
Public Good" about: 

(i) Mr Lange's use of a jet funded by UEB; 

(ii) Mr Lange's support for a proposal whereby the Labour Party's debt to the 
advertising agency Colenso Communications Ltd would be written off; and 

(iii) State assets and Government policies being bought by donation to the Labour 
Party's election campaign. 

With respect to each of these matters, Mr Lange challenged both the assertions made 
in the programme and the sufficiency of TVNZ's Complaints Committee's investigation 
of the complaints about them. His letter was referred to TVNZ. 

TVNZ, in its response dated 18 October, confined its comments about Mr Lange's 
referral to the three issues specifically raised in his letter. Neither that letter nor the 
other correspondence will be summarised as most of the matters aired are covered by 
the Authority's earlier stated conclusions that: 

- The Authority will not decide disputed questions of fact which are likely to in 
an issue in the defamation actions for the reason that the High Court is in a 
superior position to determine those questions; and 

- The Authority will defer considering those broadcasting standards matters which 
depend on such disputed questions of fact until the conclusion of the relevant 
defamation actions. At that stage, it will adopt the Court's findings of fact in 
making its broadcasting standards decisions. If, however, any disputed questions 
of fact are left unresolved at the conclusion of the Court actions, eg because of 
settlements reached between the parties, the Authority will consider afresh how 
best it should proceed. 

Disputed Factual Matters 

As noted, a considerable number of the points covered in Sir Geoffrey Palmer's letter 
of 15 May 1990, all of which are included in Mr Lange's complaint, raise matters which 
are likely to be in issue in the defamation proceedings. 

Paragraphs 2 - 9 and 29 of Sir Geoffrey's letter complained about the programme as a 
whole, in regard to both its style and themes. The Authority believes, because the issues 
raised id-these paragraphs go to the crux of the defamation proceedings, that it would 
be inappropriate to comment on these points beyond what has been stated under the 
heading "For the Public Good" given by way of introduction to these Decisions. 



In addition, as disputed matters of fact are involved, the Authority declines, at this stage, 
to comment further on the following matters raised in Sir Geoffrey's letter: 

- Paragraph 10 concerning the manner in which the Frontline reporter obtained 
the interview with the Prime Minister. 

- Paragraphs 11, 27 and 28 which discuss the Labour Party's funding for the 1987 
election campaign. 

- Paragraphs 12 and 13 which relate to the dinner hosted by the Prime Minister 
at Vogel House. 

- Paragraphs 15 and 16 about the alleged destruction of records at the SOE office. 

- Paragraph 17 which deals with a meeting attended by Mr Lange in Auckland. 

- The issues raised in paragraph 18 about Mr Lange's travel in an aircraft funded 
by UEB. 

- Paragraph 19 concerning the views of Sir Roger Douglas and Mr Prebble about 
the preferred purchaser for Air New Zealand. (These have been discussed in 
some measure in the Decisions on the complaints from these two former Cabinet 
Ministers.) 

- Paragraph 20 and the comments about the Labour Party debt to Colenso 
Communications Ltd. 

- Paragraph 21 and the allegations about Mr Lange's and Sir Roger Douglas' 
business dealings with Sir Frank Renouf. (In the decision in Sir Roger's 
complaint, the Authority has ordered that the original complaint about these 
allegations be referred back for TVNZ's Complaints Committee's consideration 
at the conclusion of Sir Roger's and Mr Lange's defamation actions.) 

- Paragraph 22 about the misuse of campaign funds. 

- Paragraphs 23 and 24 which discuss alternative methods of funding political 
parties and raise issues relating to the programme's balance. 

- Paragraph 26 dealing with Mr David Steele's political affiliation. (This has been 
ruled upon in relation to Sir Roger Douglas' complaint.) 

For the above reasons, the Authority defers its consideration about the complaints from 
Mr Lange which depend on disputed questions of fact until the conclusion of the 



Privacy Issue 

The one matter raised by Mr Lange, which is not deferred and is not discussed in the 
Decisions on Sir Roger Douglas' or Mr Prebble's complaints, is contained in Paragraph 
14 of Sir Geoffrey Palmer's letter. 

The complete paragraph reads: 

14 The extent to which the people making the Frontline programme had 
become convinced of their conspiracy theory and the lengths to which they were 
prepared to go to try and give it some substance, was demonstrated by the 
deceitful way in which they filmed Vogel House. Mr Chris Wilkes the Director 
gained access to the Ministry of Transport building in Lower Hutt through lying 
to the Acting General Manager of the Civil Aviation Division of the Ministry. He 
stated he wanted to film the traffic flows from the roof of the building. Further, 
he wanted to film them after dark. The truth was that he and the makers of 
Frontline intended to invade the privacy of myself and members of the public who 
were my guests at dinner, by filming them without their permission. The way in 
which the sequence was filmed and presented was clearly designed to imply every 
person there was involved in some wrongdoing. It is now clear that the only 
wrongdoing was the lying by Mr Chris Wilkes and his abuse of the trust of a 
public employee who gave him access to the building under false pretences. 
Again no permission was sought to film Vogel House. It was obviously much 
more exciting to act like someone out of "Boy's Own". The question must be 
raised as to whether anyone could every trust the integrity of Mr Chris Wilkes as 
a director ever again. 

As most of the paragraph raises points which will be addressed in the defamation 
proceedings, the Authority refrains from making comment. However, insofar as the 
paragraph refers to an intended invasion of privacy, a broadcasting standards issue is 
raised which can be separated out from the issues relevant to the defamation actions. 

The former Prime Minister's letter of formal complaint specifically alleged a breach of 
s.4(l)(c) of the Broadcasting Act 1989 which provides: 

(1) Every broadcaster is responsible for maintaining in its programmes and 
their presentation, standards which are consistent with -

(c) The privacy of the individual; 

TVNZ replied to this allegation in its 6 June letter of response to the formal complaint. 
After discussing the filming from the Ministry of Transport buildings, it wrote: 

The other shots in the sequence - general shots toward the windows of Vogel 
House - were taken from a different location and in this regard the Committee 
was able to confirm that, in obtaining this coverage, no trespass or 
misrepresentation was involved. It was considered there was nothing illegal in the 
filming of this sequence. 



It was not believed to be in the category of filming private citizens in their private 
homes when engaged in strictly private activities, as Vogel House is not currently 
seen as being used as your private residence. In recent years it has been apparent 
that you and your predecessor used it only on public or semi-public occasions and 
then by you only in your capacity as Prime Minister. On the night in question 
Vogel House had become the venue for a dinner paid for by the Labour Party, 
hosted by yourself and, given the political nature of the dinner, it was considered 
to be a matter of public interest. The extent to which the privacy of you or your 
guests was invaded was insignificant - no sound was recorded - and any privacy 
factor needed to be balanced against the public interest. This part of your 
complaint was not upheld. 

In Decision No: 5/90, the Authority examined the concept of privacy and section 4(l)(c) 
of the Broadcasting Act 1989 in considerable detail. Summarised briefly, the Authority 
concluded that the following principles were relevant to s.4(l)(c): 

- an individual's privacy cannot be protected by law to such an extent as to override the 
legitimate interests of other members of society; 

- in striking a balance between the interests of individual privacy and the public's right 
to know, s.4(l)(c) protects against the public disclosure of private facts (and perhaps 
public facts) provided that the facts disclosed would be highly offensive or objectionable 
to a person of ordinary sensibilities; and 

- in striking a balance between individual privacy and the public's right to know, s.4(l)(c) 
protects an individual against unreasonable intrusion, ie the intentional interference with 
another's interest in solitude or seclusion. This could include intrusion into a person's 
home either physically or by the use of microphones or other listening devices. The 
intrusion would have to be of a prying nature, be offensive and occur in a private place. 

The facts the Authority considers are relevant to the present complaint are: 

the guests were invited to Vogel House which, at the time, was the Prime 
Minister's official residence; 

the guests were not identified nor were they identifiable as they arrived; 

some guests were identifiable when filmed through the windows; 

the filming of the guests through the window took place from a site on 
which, TVNZ wrote, they were legally entitled to be; and 

no sound was recorded while the guests were filmed through the window. 

Decision 



above, and putting aside the issues which may be relevant to the defamation proceedings, 
the Authority has concluded that the privacy complaint cannot be upheld. 

For the reasons set forth above, the Authority declines to uphold Mr Lange's complaint 
that the broadcast of the film of guests arriving at, and inside, Vogel House breached 
s.4(l)(c) of the Broadcasting Act 1989. 

To repeat the point made on several occasions above, it is stressed that this 
determination applies only to the complaint that this particular part of the programme 
breached the privacy standard. It does not refer to the pretence adopted by TVNZ to 
gain access to the Ministry of Transport building, nor any contribution which the filming 
of the guests arriving at Vogel House, or inside the building, may have had to the style 
or theme of the programme. However, they are issues which could be central to the 
defamation proceedings. 

Sir David Beattie and Mr G.F. Whitehead were co-opted as persons whose qualifications 
and experience were likely to be of assistance to the Authority. They took part in the 
deliberations of the Authority but the Decisions are those of the permanent Members. 


