
Decision No: 22/91 

Dated the 14th day of May 1991 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by the 
CHRISTIAN HERITAGE PARTY 
OF NEW ZEALAND 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.B. Fish 
J.L. Hardie 
J.R. Morris 

DECISION 

Introduction 

The programme, Decision 90, broadcast by TV1 on 27 October 1990, covered the results 
of the general election held on that day. 

Christian Heritage Party's Complaint to Television New Zealand Limited 

On 7 November 1990, Mr Graham Capill, the Executive Director of the Christian 
Heritage Party, wrote to TVNZ Limited to lay a formal complaint on the grounds that 
Decision 90 was biased and unfair. 

Three matters were noted to support this contention. 

1) The Christian Heritage Party was not given a single mention despite the 
fact that it polled better than the Democrats and Social Credit in most electorates 
where the Party contested seats. Providing election night figures to support this, 
it was said that to be categorised as an "other" political party throughout Decision 

. was neither fair, nor accurate, at the very least it was misleading. 



2) Much was made of the size of the Green vote although only averaging 
approximately 2.5% higher than the Christian Heritage Party's average in the 
electorates where it contested seats. 

3) Coverage of Otago and Southland electorates was minimal compared with 
the results from North Island electorates. 

The letter concluded by noting that the media seemed to be trying to ignore the efforts 
of the Christian Heritage Party. 

TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TVNZ's Complaints Committee dealt with this complaint at its meeting on 28 November 
and Mr Capill was advised of the decision in a letter dated 5 December 1990. 

The complaint about the programme was considered in the context of standard 6 of the 
Television Codes of Broadcasting Practice which requires broadcasters: 

To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

Pointing out that Decision 90 adopted a nationwide perspective, TVNZ said that the 
news story of the evening was the collapse of the Labour vote and the landslide victory 
for National. It continued: 

It was considered that had your party been seen, in any way, to have influenced 
the election result nationally, or in any individual electorate, it would have been 
mentioned. On the basis of an analysis of the results it did not. 

While agreeing that the Christian Heritage Party outpolled both the Democrats and 
Social Credit in a number of seats, it observed that Christian Heritage nationally polled 
9591 votes or 0.53 per cent of the total poll. The Greens, on the other hand, polled 
124,898 votes (6.9 per cent) and emerged as the country's third party. The letter 
continued: 

The Committee considered that from a national perspective it was plainly 
untenable to suggest the electoral achievements of Christian Heritage were of 
equal or greater significance than those of the Greens. 

TVNZ agreed that the programme did not carry all the final results. Explaining that 
many results were received later than expected and that some were received as the Party 
leaders were making their speeches, TVNZ stated that no region was discriminated 
against. 

The letter concluded that the programme was not unbalanced because, as a news 
prograrhme, it focused on National's sweeping victory and the collapse of the Labour 
vote A a collapse in which the Greens and the New Labour Party were instrumental. 



Christian Heritage Party's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

As the Party was dissatisfied with TVNZ's decision, it referred the complaint to the 
Broadcasting Standards Authority under s8(a) of the Broadcasting Act 1989 in a letter 
dated 20 December 1990. 

While accepting that describing the collapse of the Labour vote became an important 
object of the programme during the broadcast, the Party maintained that this was not the 
programme's sole objective. Viewers, the Party maintained, would also be interested in 
the results from their own electorates. 

Even accepting a narrow objective on TVNZ's part, then on the basis that Christian 
Heritage voters previously voted National, the Party said that Christian Heritage should 
have been mentioned in relation to the Yaldhurst and Palmerston North electorates. In 
both those electorates the unsuccessful National candidate lost by fewer votes than the 
number received by the Christian Heritage candidate. 

Furthermore, TVNZ in its letter when recording Christian Heritage's nationwide tally 
of 9591 votes had deliberately ignored the fact that the Party only contested 18 seats and 
in each of these 18 electorates had gained between two and five percent of the vote. 
Failure to mention the Party's results in some specific seats, the Party submitted, was a 
"deliberate manipulation that is unfair and biased". 

The Party questioned the importance that TVNZ gave to the vote for the Greens and 
its impact on the Labour vote. It suggested that the Christian Heritage's impact on the 
National Party, although on a smaller scale because of the limited number of seats 
contested, was similar. 

It repeated its earlier claim about geographical bias adding that the programme was 
slanted towards the North Island. It concluded: 

... we believe Television New Zealand has, again, in this programme 
demonstrated a bias that is oriented towards subjective value-judgements, not 
supported by impericle data, (sic) 

TVNZ's Response to the Authority 

The Authority, on 25 January 1991, sought TVNZ's comments on the referral. TVNZ 
responded in a lengthy letter dated 6 March 1991 which examined some of the election 
results in detail. It wrote: 

Decision 90 was conceived as a programme which was not only designed to 
y^^^^omde definitive results in key electorates, but also to highlight newsworthy 
> % - - i v aspects of those results and voting trends as well as any surprises. 

-Meters of less substance which might be revealed in the aftermath, following fine 



analysis, and which might reflect interesting quirks and speculation as to what 
"might have been if only" had no place in the tumbling tide of mounting figures 
and big results which broke forth that night. Participants who made no clearly 
decisive impact on the final result were virtually submerged in the statistical 
backwash as the programme came to a close. 

TVNZ addressed the points raised by the Christian Heritage Party. The final figures for 
the Yaldhurst and Palmerston North electorates were presented and TVNZ commented 
with regard to the latter: 

Here again it is submitted that there is nothing in these figures which would 
suggest to a careful political analyst that National failed to win this seat because 
of the impact of Christian Heritage. But it can be safely recognised that the 
combined Greens and New Labour vote may have eaten substantially into Mr 
Maharey's vote. 

In summary, TVNZ recorded: 

It is somewhat nonsensical, it is submitted, to compare the impact of the Greens 
vote on Labour, with that of Christian Heritage on National. The Greens (along 
with New Labour) clearly played a spoiling role in the election. Although the 
country may still have ended up with a National administration had the two 
parties not been there, it is possible to point to examples in individual electorates 
where these parties quite clearly played a "spoiling role" In no sense did 
Christian Heritage appear to play a "spoiling role" in National's election 
campaign. 

Regarding the complaint about the bias against election results in the South Island, 
TVNZ maintained that Decision 90's approach was to provide an informative and 
interesting record of the events as they occurred. In retrospect, there were five 
important and newsworthy trends which the programme highlighted. TVNZ concluded: 

To suggest that the programme was unbalanced, biased or in any way in breach 
of code 6 defies the reality of the situation. TVNZ Ltd on the night acted as a 
sort of electronic referee wending its way through a colossal logistics and 
statistical exercise, which amounted to a demonstration of the idiosyncrasies of 
democracy in full stride. It does not believe it erred insofar as code 6 is 
concerned or that hindsight insight has found cause for a blowing of the whistle. 

Christian Heritage Party's Final Comment to the Authority 

At the Authority's invitation, the Party commented on a letter dated 26 March 1991. It 
stated that as TVNZ did not know the evening's newsworthy events in advance, fairness 

•<~~^p^Wssuggest that the first four placings in every electorate should have been shown. 
^"Tffis^guM have ensured that the minor parties "received some mention where credit was 

Jdiie". "if tlais methodology had been applied to the Yaldhurst electorate: 



... then the Christian Heritage Party and the Independent candidate would have 
received passing mention. Not only would this satisfy Code 6 but would have 
given a far more pleasing coverage to many listeners who wanted to know who 
made up the large "other" category result. 

The Party emphasised that nowhere did it argue for a mention of all Christian Heritage 
candidates, let alone all candidates. Rather, results other than the main trend were 
required in the interests of fairness. 

Decision 

The Authority has studied the correspondence and carefully considered the arguments 
advanced by the Christian Heritage Party in support of its complaint and by TVNZ in 
response. 

Because of the length of the programme (4 hours), the Authority did not re-view it while 
considering this complaint. However, all Authority members had watched it at the time 
it was screened in October last year and accepted, as the complainant alleges, that no 
mention was made of the Christian Heritage Party during the programme. This point 
was not contested by TVNZ. 

The core of the Christian Heritage Party's concern was that, while not expecting that all 
its candidates should have been referred to, the programme was unbalanced in not 
referring to its performance in at least two electorates where the votes received by its 
candidates might have influenced the outcome. The two seats named were Yaldhurst 
and Palmerston North where the number of votes received by the candidate for the 
Christian Heritage Party exceeded the majority achieved by the successful Labour 
candidate. The Party was of the opinion that its supporters were likely, in the Party's 
absence, to have voted for the National Party. Thus, it argued, it could well have 
influenced the outcome in these two electorates and according to the criterion TVNZ 
expounded in its letter of 5 December 1990, the Party deserved a mention. However, 
in each electorate the number of votes it received was packaged in the all-encompassing 
"other" category. 

Furthermore, the Party argued, a lack of balance was apparent in that the programme 
referred to the Democratic and Social Credit Parties when, in 15 of the 18 seats 
contested by the Christian Heritage Party, the Christian Heritage candidate outvoted the 
candidates from these parties. 

TVNZ emphasised that the programme adopted a nation-wide perspective. It argued 
that its coverage captured the noteworthy events of the evening which were the collapse 
of the Labour vote and a landslide victory for the National Party. Many of the former 

.Labour supporters, it continued, voted for either the Green or the New Labour Party 
/ c^#hieb^between them, captured over 12% of the vote nationwide. This was contrasted 
? ^ with ttie; .nationwide support for the Christian Heritage Party of 0.53%. 

,TVNZ did |iot dispute that the Christian Heritage Party raised valid speculative points 

• \ \ C r / 



in regard to Yaldhurst and Palmerston North. However, they were points outside the 
principal trends apparent during the evening. Thus, TVNZ maintained, they were points 
for consideration during a detailed analysis of the results rather than during the 
presentation of nationwide results on election night. 

TVNZ observed that the final results, contrary to expectations before the broadcast, were 
not received until after 9.00 pm. The presenters were thus required to maintain the 
programme for some two hours until the first final result was received. 

When the final results started to arrive in quantity, the programme continued with its 
plan to deliver "live" the concession and victory speeches of the party leaders. When 
these speeches were concluded, the programme was required to announce many final 
results while, at the same time, highlighting the performance of a number of senior 
members of the various parties contesting the election. 

The Authority is of the view that TVNZ's explanation shows signs of trying to excuse, 
after the event, a less than totally satisfactory programme. The Authority acknowledges 
that external constraints, including the late arrival of the results and the timing of the 
leaders' speeches, dictated the pace of the second half of the programme and the 
consequent exclusion of the announcements of the results from all electorates. 
Nevertheless, the Authority considers that this situation might have been anticipated and 
better use made of all the time (4 hours) set aside for the programme. 

The programme's format, apparently determined in advance of the evening, was 
seemingly found to be capable of handling the results of the 1990 General Election to 
only a limited extent. In these circumstances, TVNZ had little option other than to focus 
on the principal events as they emerged during the evening. The central focus, however, 
was achieved at the expense of coverage of some electorate results and comment on the 
performance of some candidates. 

Although it seems that the programme's format and planning did not correctly anticipate 
the events as they occurred and it appeared to lack the flexibility to deal with the 
unexpected, the Authority considers in the circumstances that the programme did not 
show imbalance, partiality or unfairness to any reprehensible extent. Thus, the 
programme did not breach the requirements of standard 6 of the Television Codes of 
Broadcasting Practice. 

For the reasons set forth above, the Authority declines to uphold the complaint. 

Nevertheless, the Authority wishes to record that it is sensitive to the frustration suffered 
by the complainant. It understands the Christian Heritage Party's concerns expressed 
both on its own account and also on behalf of the people of Otago and Southland. Their 
grievances about the programme appear to the Authority to be legitimate and based on 
expectations, which remained unfulfilled, about what the programme would deliver. 


