
Decision No: 33/91 

Dated the 23rd day of July 1991 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 
J.G. RUTHERFORD 
of Christchurch 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.B. Fish 
J.L. Hardie 
J.R. Morris 

DECISION 

Introduction 

An item on Fair Go on 6 March 1990, broadcast on TV1, dealt with the Wainui 
Development near Akaroa on land owned by Rural Management Ltd. It also discussed 
the Kensington Development in Linwood, Christchurch, on land owned by New Zealand 
Land Development Co. Ltd. 

Mr Rutherford's Complaint to Television New Zealand Limited 

Mr Rutherford wrote a lengthy letter to TVNZ on 8 March 1990 to lay a formal 
complaint under the Broadcasting Act 1989. He referred to s.4 of the Act and stated 
that his complaint concerned factual omissions, misrepresentations and distortions. 

He wrote: 

The main area of concern is that in the programme there was reference to John 
Rutherford personally selling real estate to people who purchased it trusting him as 
.^awver to deliver the sections to them. The implication was that he was not fit to 

(sic) his profession as a lawyer. 



A firm called Jones for Homes, he continued, had been responsible for marketing the 
Kensington subdivision. He refuted the implication that he, John Rutherford, had 
personally sold the sections and had been getting rich by not delivering them. The long 
term agreement for sale and purchase of the sections, he added, had been used for many 
years and had been approved by solicitors in many towns. 

The programme referred to a section in the Kensington subdivision which the purchaser 
(who wished not to be named on the programme) subsequently found had been turned 
into a caravan park. Mr Rutherford said that as Fair Go had deliberately withheld the 
names of the people who had complained to it in the interests of sensationalism, he had 
been given no opportunity to explain the problem with sewerage on certain of the 
Kensington properties. Most of the other purchasers, upon being advised of the problem, 
had agreed to take new sections and subsequently received title. Referring to some 
further difficulties with this particular agreement, which had subsequently been resolved, 
he wrote: 

No opportunity was given to present the other side of this very damaging picture, 
contrary to the requirement of Section 4(d) (sic) of the Act. 

With regard to the Wainui subdivision, he stated that one of the dissatisfied purchasers 
(Mr Harwood) had bought the section from the previous owner of the development (Mr 
McKenzie). That fact, he said, refuted the implication that the purchaser had acquired 
the section from Rural Management Ltd, the subsequent owner - with which Mr 
Rutherford was involved - and had relied, for delivery of title, on Mr Rutherford's 
involvement as a "trustworthy solicitor". Indeed, the one purchaser featured since the 
land had been acquired by Rural Management, Mr Rutherford observed, had 
acknowledged that the difficulties encountered had been beyond the control of the 
vendor company. Furthermore, Fair Go had been advised of these difficulties before the 
programme was broadcast. He continued: 

Fair Go referred to the letters sent by this office in explanation as if they contained 
a number of unfounded excuses and in respect to anything that I had said it appeared 
that these were simply "claims" in respect to providing thousands of purchasers with 
sections and homes on this time payment basis and generally anything that came 
through from my side was implied to be unsatisfactory and that anything that was told 
to the Fair Go reporters by the defaulting purchasers was reliable and that they had 
therefore been badly treated. 

Having anticipated that a Mr Harwood and a Mr Mackey would be two of the 
dissatisfied section purchasers featured, he said that, before the item was broadcast, he 
had given Fair Go some facts about Mr Harwood's claim and the outcome of a caveat 
lodged by him. By not presenting this material he complained, Fair Go was produced 
"in a totally biased way" which could affect subdividers and section purchasers financially 
nationwide. Moreover, he related the absence of any reference to a Court decision 
adversj^to Mr Harwood to s.4(l)(b) of the Broadcasting Act which requires broadcasters 

standards consistent with the maintenance of law and order. 

plained, the programme invaded his privacy when it stated that he lived 



in a half million dollar home which was not registered in his name: 

The implication being that I had personally taken money off the luckless section 
purchasers but they would never get it out of me because I had salted the home I had 
bought with their funds, away in someone else's name. 

In a letter to Mr Rutherford dated 4 April 1990, TVNZ advised that its Complaints 
Committee had deferred its decision as more clarifying information was required. 

Mr Rutherford's letter to TVNZ in response, dated 10 April, noted that he reserved the 
right to complain directly to the Broadcasting Standards Authority if TVNZ proposed 
to procrastinate. He listed five points on which he expected an apology. 

They were: 

1) That he sold the sections personally and that the programme's implication was 
that the purchasers had bought sections because of his legal status. 

2) That the programme did not give the company's point of view about Mr 
Harwood's complaint, despite the company having been awarded costs against Mr 
Harwood in Court when he attempted to delay the subdivision's progress by the use 
of a caveat. 

3) That the Mr McKenzie named in the programme was not a director of Rural 
Management Ltd but the previous owner of the Wainui subdivision. Since acquiring 
title, Rural Management had carried out major work at a rate consistent with 
obtaining the necessary bureaucratic approvals and in light of the contracting 
difficulties experienced. 

4) That no opportunity had been given to present the company's account of the 
difficulties experienced at the Kensington subdivision by the section purchaser who 
had lived in Australia for a while. 

5) That the New Zealand Land Development Company, the developer of the 
Kensington subdivision, was a non-profit consortium of builders. References to Mr 
Rutherford's personal property or a share of the company's profits were therefore 
incorrect. 

TVNZ's Response to the Formal Complaint 

In a letter dated 26 June, TVNZ advised Mr Rutherford of its Complaints Committee 
decision. TVNZ apologised for the length of time the response had taken, explaining 
that, first, exceptional circumstances required a re-ordering of priorities, and secondly, 
thaTtlie, complexities of the issues necessitated a detailed response. 

It began by restating, in summary, the development method used by the companies with 
which Mr Rutherford was associated: 



* The payments the purchasers made for their sections over five to seven years were 
used to develop the subdivision. 

* As the developer did not borrow capital, purchasers obtained sections, in effect, at a 
wholesale price. 

* When the development was completed, the purchaser was issued with the title for the 
land, and became responsible for the payment of rates. 

* The purchaser also acquired the capital gain in the value of the land. 

* Defaulting purchasers were entitled to a refund of their payments but only when the 
entire project was completed. 

* With regard to the Wainui and Kensington subdivisions, a number of factors had 
delayed the completion of the projects and as a result there had been a delay in 
purchasers obtaining title to their sections. 

Dealing with the specific issues raised by Mr Rutherford, TVNZ accepted that the script 
had indicated that Mr Rutherford was personally selling real estate. The programme had 
made clear that he was acting on behalf of companies, but for the ease of expression and 
following usual journalistic practice, this legal distinction between Mr Rutherford and the 
companies was not presented in full on all occasions. 

Regarding the implication that Mr Rutherford's legal status was designed to inspire trust 
and that this was misplaced, TVNZ pointed out that the programme neither used the 
word "trusting" nor "trust". Thus, the implication had no basis. Furthermore, TVNZ 
denied making the implication, inferred by Mr Rutherford, that he was accumulating 
wealth at the expense of the purchasers. 

TVNZ acknowledged that the programme did not explain that the investor whose land 
later became a caravan park had been repaid her investment plus interest. However, this 
was considered a small detail and the programme had explained that the investor had 
paid $5,500 and, 12 years later, had received $14,000 as compensation. 

Prior to the broadcast, steps had been taken to obtain Mr Rutherford's views and TVNZ 
believed that, "on the basis of the information then available", the programme complied 
with all the standards in s.4(l)(d) of the Broadcasting Act 1989. 

Emphasising that the programme's theme was that of the delay in making titles available, 
TVNZ expressed concern about Mr Rutherford's allegation that the Kensington section 
purchaser's name was deliberately withheld. 

The fact of the matter, as seen by the [Complaints] Committee, was that the section 
not delivered, and your suggestion was not accepted. 

' l^eov^Xany innuendo in the programme about cheating this purchaser, as Mr 
(^j^heff^rdmad alleged, was denied. TVNZ said that the programme had not presented 



Mr Rutherford's explanation, which was covered in his letter of complaint, as, first, the 
purchaser had not been given what she bought, and secondly, Mr Rutherford had been 
offered the opportunity to present his case on the programme in a letter dated 1 March 
1990 from the Fair Go reporter. 

With regard to the Wainui subdivision and Mr Harwood's caveat, TVNZ accepted that 
Mr McKenzie might well have been the vendor of a section to Mr Harwood. The letter 
proceeded to explain the transaction, including the fact that Mr Harwood had signed the 
agreement in Mr Rutherford's office, and it said the details justified the script used in 
the programme. 

TVNZ argued that the programme had presented fairly Mr Rutherford's lengthy letters 
about the delays experienced in completing the Wainui development. 

The Complaints Committee had found the complaint that Mr Harwood's caveat had 
substantially hindered the development to be incorrect. Giving the dates involved, the 
Committee concluded that the caveat had delayed progress for one and a half months 
out of 76 months. 

The complaint about the invasion of privacy was rejected as the few personal details 
presented were obtained from the public records, were germane to the item and fell 
within accepted journalism practices. There were, TVNZ argued, no claims in the 
programme that purchasers' funds had been misapplied. 

TVNZ concluded: 

In summary, the Committee was unable to determine that the programme breached 
any of the Act provisions you cited. The law and order element was seen to have no 
application. Privacy of the individual was not a real issue and was not seen as being 
proven. As for balance it was considered that key points in your pre-programme 
letters were incorporated into the programme. If there were some aspects not 
covered which you would have liked to have seen covered, then the initiative had 
been in your hands. You declined to accept the opportunity to explain matters in 
your own way, even though your appearance would have been at no personal cost. 
It appeared the programme gave you every reasonable opportunity to present what 
you might consider significant points of view. Given these circumstances the 
Committee was unable to uphold your complaint. 

Mr Rutherford's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

As Mr Rutherford was dissatisfied with TVNZ's decision, he referred the complaint to 
the Broadcasting Standards Authority on 13 July 1990 under section 8(a) of the 
Broadcasting Act 1989. 

Describing TVNZ's assessment of his complaint as inadequate, he challenged the validity 
of TVNZ's comments about the reference to his home in the programme. The 

, programnte had inaccurately described the house's location and value and, he continued, 



the name of the owner was well known in Christchurch as his accountant and a trustee 
for a family trust. 

He wrote: 

I refer to the innuendo in my complaint that I was endeavouring to try and hide some 
ill-gotten gains from the sale of sections under the cloak of someone else's name and 
while the answer to the complaint denies this inference there is no escaping the fact 
that there is hardly a word in the sentence referred to above that is accurate and the 
requested examination of the programme has done nothing to clear up such 
inaccuracies but rather simply confirms them. 

He agreed with TVNZ that the caveat placed on the title of the Wainui development by 
Mr Harwood was there only for a short time. However, there had also been a caveat 
put on the title by a co-complainant, Mr Mackey, which had been put there much earlier. 
And the fact remained that removal of these caveats caused delay to the subdivision. 

Recalling the history of the subdivision, Mr McKenzie's earlier ownership and the 
confirmation supplied to Fair Go, he said that TVNZ, despite requests to correct 
inaccuracies had, instead, repeated them. 

He objected to the graphic caricatures used on the programme and said Fair Go had 
"deliberately withheld" details of the Kensington subdivision purchaser's identity "to 
provide a sensational and inaccurate storyline with accompanying caricatures". He noted 
further that the programme's reference to Civic Enterprises Limited, another company 
in which he was involved, was an example of bias, if not malice, as that company planned 
to provide services in competition with Television New Zealand. 

He concluded: 

It seems that in a desire to sensationalise, the reporters for this programme have 
scant regard for facts and management is little better in its cursory and dilatory 
examination of the complaint. 

TVNZ's Response to the Authority 

TVNZ responded in a letter dated 5 March 1991 - 25 weeks later. The letter began by 
regretting the delay. It also noted that, as Mr Rutherford had pointed out, TVNZ had 
not responded to his complaint of 8 March 1990 within the 60 working day statutory time 
limit. Referring to the exceptional circumstances which occurred at that time (the 
complaints engendered by the Frontline programme "For the Public Good"), TVNZ 
wrote: 

^~-~4f,ou can be assured that we will endeavour to ensure that such a lapse on our part 
o > 3 d d b e | ^ n o t re-occur. 

dift-wasj dtpault, TVNZ observed, to respond to the complaint in a logical way first, in 



view of the complex history of the two subdivisions and secondly, the "scatter-gun 
approach" of Mr Rutherford's complaint about the invasion of privacy and what he 
described as the incorrect statements about his personal affairs. TVNZ maintained that 
the comment in the programme about the location of the house in which Mr Rutherford 
lived was substantially correct and to raise the valuation of $430,000 to a round figure 
of $500,000 was an accepted reporting convention. Thus the statement was not 
sufficiently inaccurate to breach the Code. Further, the limited disclosure of personal 
information was an acceptable practice of television journalism. In addition, TVNZ 
maintained, Mr Rutherford's initial complaint about this matter had concerned invasion 
of privacy. As his referral to the Authority raised a new allegation of inaccuracy, the 
Authority should decline to determine it. 

The point about new material was also relevant to the impact of Mr Harwood's caveat 
on the progress of the Wainui subdivision. Mr Rutherford now acknowledged, TVNZ 
pointed out, that Mr Harwood's caveat was in place only for a short time but he now 
added that the caveat from Mr Mackey (a co-complainant) had contributed to the delay. 

TVNZ stated: 

This is the first time in his voluminous correspondence that the complainant has 
mentioned a caveat by Mr Mackey causing a delay of any kind. 

In any case, TVNZ observed, removing a caveat should not have been a significant 
obstacle. 

TVNZ acknowledged that Fair Go, in October 1987, had presented a programme in 
which featured the Wainui subdivision but it had been unable to relate the alleged 
inaccuracies raised at that time to the issues now raised by Mr Rutherford. TVNZ 
added that Mr Rutherford had not complained about the 1987 programme. 

TVNZ implicitly acknowledged that it had deliberately withheld the names of 
complainants from Mr Rutherford, despite his request for this information. It justified 
this action on the basis that a current affairs item required a balance in that it should 
deal with issues, not lengthy and elaborate arguments about specifics. 

Again pointing out that the referral to Pacific Enterprise Limited (sic) in Mr 
Rutherford's letter of 13 July was new material, TVNZ nevertheless denied that mention 
of this company was an example of bias or malice on its part. 

TVNZ argued that, although it appeared that Mr Rutherford was now seeking an 
examination of the whole programme, the Authority should confine itself to an 
examination, within section 4(l)(b) (c) and (d) of the Broadcasting Act 1989, to the 
factual points raised by Mr Rutherford in his letter of complaint of 8 March 1990. 

In conclusion, TVNZ recorded: 

Although the Company may have been dilatory in its examination you can be assured 
V it has not\been cursory. Each aspect of the complaint as originally made was carefully 



examined and nothing in the complainant's letter of 13 July 1990 would appear to 
warrant a reconsideration of any of the points made in the original complaint. If the 
Authority disagrees with this view the Committee will be only too willing to 
reconsider any particular point. 

Mr Rutherford's Final Comment to the Broadcasting Standards Authority 

At the Authority's invitation, Mr Rutherford commented on TVNZ's response in a letter 
dated 21 March 1991. 

He began: 

Generally the arrogance and inaccuracy of the TVNZ approach to the luckless 
subjects of Fair Go continues to be manifested in the latest letter. 

He discussed at length the history of his home which he rented from the family trust. 
He maintained that the phrase used in the programme that the house was "not in his 
name" contained an innuendo about his use of profits from property deals. The main 
theme of the programme was not the delay in obtaining title as TVNZ maintained, but 
"the inability of people to get their deposits back". Furthermore, he still regarded the 
comments about his home as a breach of privacy. 

As with other significant parts of the script, TVNZ didn't want to spoil the story by 
reporting the dull but truthful aspects. TVNZ never indicated the plan was to resort 
to argumentum ad hominum or asked me to explain my personal circumstances, and 
it could either have asked me direct or at least taken the time to get it right. In a 
programme devoted to investigative journalism and supported by legal staff, the public 
are entitled to more honesty and accuracy. 

With regard to the complaint about the caveat placed on the title of the Wainui 
subdivision, he acknowledged that his letter of complaint should have referred to both 
Mr Harwood's and Mr Mackey's caveats. He agreed with the procedure advanced by 
TVNZ for removing caveats and said that he had used it. However, Mr Harwood had 
taken the case to the High Court where the caveat lapsed and costs were awarded 
against him. Mr Rutherford noted that he had pointed out this fact to TVNZ but it had 
not been referred to in the programme. "This has to be an unfair presentation of 
important facts ...". 

Mr Rutherford claimed that TVNZ, and Fair Go in particular, criticised local 
manufacturers and entrepreneurs and was supported by unemployed failures who 
concurred with TVNZ's approach to criticise business enterprise whenever possible. 

Regarding the purchaser of the section in the Kensington subdivision, whose name was 
, withheld from him prior to the broadcast, he wrote: 

As tins was such a hair-raising part of the story and so important to the theme of 
-J: denlgrWflg me, TVNZ should have asked for some form of explanation of the 



proposed cartoon depiction and script. An untrue representation of this matter was 
clearly deliberately concocted, showing me in cartoon form talking to [the unnamed 
purchaser] when I have never met the lady. 

Explaining the background of this complaint, he questioned whether TVNZ left out that 
information to improve its programme. He repeated his account of his small 
shareholding in a non-profit company and by not presenting this information, asserted 
that TVNZ was "perpetuating a deliberate misrepresentation". 

He described TVNZ's misnaming of Civic Enterprises Limited as Pacific Enterprise 
Limited as another example of its "casual disregard for facts", and explained that 
company's proposed involvement in television services in competition with Sky Network 
in which TVNZ had a substantial interest. However, the only reference ever made to 
Civic on television, in contrast to other media, was "the innuendo in this programme that 
its promoter is a bad character". 

TVNZ's suggestion to limit the scope of the Authority's inquiry, Mr Rutherford said, was 

... tantamount to an admission that the standards of journalism on the programme are 
cumulatively below reasonable standards but that viewed as isolated incidents they 
might scrape through unscathed. 

He concluded that TVNZ, with its resources, should be able to do a better job. 

Decision 

The Authority has expressed its displeasure in some recent decisions about the time 
TVNZ has taken to respond to some referrals. While not unaware of the pressures on 
TVNZ's Complaints Committee in 1990 as a result of the furore raised by the Frontline 
programme "For the Public Good", the Authority takes cognisance of the phrase that 
justice delayed is justice denied. It appreciates that in recent months TVNZ has 
responded with reasonable alacrity to the Authority's referrals, but records that TVNZ 
took six months to respond with comments on the referral of Mr Rutherford's complaint. 

The Authority has studied the voluminous (and sometimes misdirected) correspondence 
relating to this complaint and carefully considered the arguments put forward by Mr 
Rutherford in support of his complaint and by TVNZ in response. All the members 
have viewed the relevant Fair Go item. At the Authority's request, TVNZ made 
available the October 1987 Fair Go item on the Wainui development and the members 
have also viewed that programme. 

In his initial letter of complaint to TVNZ, Mr Rutherford referred to s.4 of the 
Broadcasting Act 1989 as the basis of his complaint. Subsequent correspondence has 
specified s.4(l)(b), (c) and (d). These state that broadcasters are responsible for 
maintaining standards which are consistent with: 

(b) The maintenance of law and order; and 



(c) The privacy of the individual; and 

(d) The principle that when controversial issues of public importance are 
discussed, reasonable efforts are made, or reasonable opportunities are given, 
to present significant points of view either in the same programme or in other 
programmes within the current period of interest. 

The Authority accepts TVNZ's submission that the complaint based on s.4(l)(b) is not 
relevant. Although the item did not discuss the High Court's action in ordering costs 
against Mr Harwood when dealing with his caveat, the Authority regarded this omission 
as an issue to be considered under the rubric of balance in s.4(l)(d). 

Much of the correspondence subsequent to the initial complaint focused on the question 
of privacy. The item made the following statement: 

John Rutherford lives in this cliff-top home overlooking Sumner. The property has 
a government valuation of half a million. But it is not in his name. 

The script was accompanied by a visual of the house. Putting to one side Mr 
Rutherford's point that this implied that he was trying to hide "some ill-gotten gains" as 
a point to be considered under s.4(l)(d), the Authority examined this aspect of the item 
to see whether it intruded on the complainant's privacy in contravention of s.4(l)(c). 

Privacy was discussed fully by the Authority in Decision No: 5/90 and the conclusions 
were affirmed in Decision No: 18/91. The Authority has emphasised that its task 
involves striking a balance between an individual's privacy and the public's right to know. 
In this case, the facts disclosed were information available to the public. As the 
disclosure of this information was unlikely to be offensive or objectionable to a person 
of ordinary sensibilities, the Authority concluded that there had not been a breach of 
s.4(l)(c). The description of the house's exact location and the rounding-up of the 
valuation from $430,000 to half a million dollars are matters more appropriately 
challenged under standard 1 of the Television Code of Broadcasting Practice which 
requires broadcasters to be truthful and accurate on points of fact. As Mr Rutherford 
did not refer to standard 1 in his complaint, the Authority is unable to rule of this aspect 
of these matters. 

The Authority accepts that the rounding of various figures is common journalistic 
practice. However, in members' experience, it is customary to round to the nearest 
round figure. In the Authority's view, there is no justification for rounding $430,000 to 
"$500,000", an increase of $70,000, rather than "$400,000", a decrease of $30,000. In 
addition, the use of qualifying words such as "almost", "nearly" or "approximately" should 
be used. 

In the Authority's opinion, the core of the complaint focused on s.4(l)(d) and the issues 
to,.be -assessed against this standard were: 

i ) . . x4fae opportunity given to Mr Rutherford to present his point of view on the 
: I general issues raised by Fair Go in its fax to him dated 1 March 1990; 



ii) the opportunity given to Mr Rutherford to respond in particular to the 
unnamed purchaser's difficulties following the purchase of a section in the 
Kensington subdivision; 

iii) the item's theme; 

iv) the coverage given to the Court findings about the caveats lodged against the 
land at the Wainui subdivision; 

v) the coverage given to Mr Rutherford's explanations for the delays in 
completing the Wainui subdivision; and 

vi) the innuendo about Mr Rutherford's financial circumstances. 

The Authority noted that the item appeared on the Fair Go programme. It cannot agree 
with Mr Rutherford that this programme is designed to castigate local entrepreneurs. 
It applauds the popular programme both as a source of consumer information and as an 
avenue for consumers who may be unable to obtain redress in another way. However, 
it also notes that the businesses and business people investigated are frequently placed 
under the spotlight in a television environment where they may well feel victimised. 
They may be subject to censure of a devastating kind as much because of their lack of 
familiarity with the surroundings and the processes, as for the events which have brought 
them to the notice of the programme makers. 

In some contexts the Authority accepts that the requirements of s.4(l)(d) may be 
interpreted with some flexibility, for example on talkback radio. However, because of 
the philosophy and indeed the title of the Fair Go programme, the Authority considers 
that the programme must adhere conscientiously to the standards prescribed in the 
Broadcasting Act. In other words, Fair Go must give all the people who appear on the 
programme, both consumer and business people, a fair go. In most instances, the 
Authority considers, this occurs. 

Bearing these preliminary conclusions in mind, the Authority examined the six issues 
identified as alleged breaches of s.4(l)(d). 

(i) TVNZ maintained that Mr Rutherford was given notice of the issues to be 
discussed and an adequate opportunity to respond. In a fax to Mr Rutherford 
dated 1 March 1990, TVNZ offered to fly him to Wellington at its expense to 
appear on the programme and, during a 4 minute interview, to deal with the 
issues. The three areas to be discussed were also noted in the fax. If Mr 
Rutherford was reluctant to accept that offer, the possibility of a pre-recorded 
interview was raised although Fair Go reserved the right to edit that interview. 
Mr Rutherford advised the Authority that because of the cost involved in 
leaving his office, he declined the trip to Wellington. He rejected the 
possibility of an "edited" interview because of the emphasis which the 
programme makers might give the interview during the editing process. His 
attitude was influenced by the 1987 item on the Wainui subdivision where his 
comments by letter had been "largely disregarded". 



TVNZ said that Mr Rutherford had focused on an "edited" interview and given 
minimal consideration to a live interview. 

The Authority, noting that s.4(l)(d) requires broadcasters to give "reasonable 
opportunities" for the presentation of significant points of view, concluded that 
TVNZ had met that standard. The viewing of the October 1987 item on Fair 
Go acted as confirmation in that, although Mr Rutherford did not appear on 
that programme, there seemed to be little in it to justify his jaundiced attitude 
to the programme. 

Nevertheless, the Authority suggests to TVNZ that consideration be given to 
conducting live line fed Fair Go interviews using studios or facilities in 
different cities, as TVNZ does for other programmes, so that the interviewees 
are not required to travel to the Avalon studio in person for an interview 
lasting only a few minutes. 

The item featured an unnamed purchaser of a section at the Kensington 
subdivision who, upon her return from Australia, found her site occupied by 
a caravan park. The item included a graphic of this woman apparently 
personally buying her section from Mr Rutherford. Although the purchaser 
later obtained a refund plus interest, the item stated that this process was 
delayed as the records of the purchase had been destroyed in a fire. Mr 
Rutherford advised the Authority that the possibility of the destruction of the 
records was raised because of his inability to locate them. However, they were 
later located after he had been notified of the purchaser's name change. 

The original fax to Mr Rutherford advising him of the issues to be dealt with 
mentioned the delay in the delivery of the Kensington titles. It did not refer 
to this particular case either in general terms or specifically. Had Mr 
Rutherford agreed to be interviewed either on the programme or in a pre­
recorded interview, the case presumably would have been put to him and his 
reaction recorded but unless he had been advised of the purchaser's change 
of name, previously examined his records and retained all the details in his 
mind, he might well have been unable to provide an adequate response in 
front of the cameras. 

Although the Authority did not regard the use of graphics which incorrectly 
implied that Mr Rutherford had had personal contact with the purchaser as, 
in itself, justifying a finding that the programme had breached s.4(l)(d), the 
fact that the problems involved with the sale of this section appeared to reflect 
on Mr Rutherford's competence and credibility and the fact that he had not 
been informed in advance of this case, is in the Authority's opinion a clear 
breach of the requirement in s.4(l)(d) that Mr Rutherford be given a 
reasonable opportunity to present his point of view. 

i4rx0gard to the item's theme, TVNZ maintained that the non-delivery of the 
-,se< |̂oY titles was the focus. Mr Rutherford argued at different times that the 



theme was his incompetence as a legal practitioner or the failure of the 
purchasers to obtain a return of their deposit. In the Authority's opinion, both 
parties have adopted an unreasonably restricted interpretation of the item's 
theme. For example, if delivery of the title was the sole theme, as TVNZ 
maintained, the Authority would question TVNZ about why it did not stick to 
that. But the Authority also agreed with both parties in that the points they 
raised were relevant to the item's theme. The Authority concluded that the 
item dealt with both the non-delivery of title and with the difficulty in 
obtaining refunds, the non-delivery appearing as particularly reprehensible in 
view of Mr Rutherford's legal status. An example of this last point was the 
item's reference to Mr Rutherford's success as a law student. 

Although this conclusion about the item's theme did not in itself involve a 
decision about the programme's adherence to s.4(l)(d), it is relevant to the 
Authority's conclusions on points (iv) to (vi) below. 

Although Fair Go, in their advice on 1 March 1990 to Mr Rutherford about 
the issues to be addressed in the item, did not mention Mr Harwood's and Mr 
Mackey's actions, in his letters to Fair Go Mr Rutherford dealt with their 
activities at length. His complaint to TVNZ stressed his concern that the item 
did not record that the High Court had ordered Mr Harwood to pay costs 
when uplifting the caveat put on the land then owned by Mr McKenzie. 

The Authority noted that both Mr Harwood and Mr Mackey admitted on the 
programme that they had breached their contracts for the purchase of sections 
at Wainui. The Authority also noted that while the presence of the caveats 
exacerbated the delays in developing the subdivision, they were not the 
primary impediments to the completion of the development. The caveats, the 
Authority concluded, were incidental to the item's thrust and though it was 
unwise for the item not to mention the Court's order of costs against Mr 
Harwood, this omission was not crucial to the overall balance of the item. 

Mr Rutherford, by letter, gave Fair Go the numerous reasons for the delays 
in completing the Wainui subdivision. This letter was covered on the 
programme reasonably rapidly in a format regularly used on the programme 
whereby issues are summarised by a number of presenters. Mr Rutherford 
regarded the presentation of these points as contributing to his claim of 
imbalance. 

The Authority is aware that the manner of presentation may have a 
considerable impact on the credibility which the viewer may accord to any 
explanation. For example, the tone may be sneering or the body movements 
may suggest disbelief. 

However, although the entire tone of the Fair Go programme is usually one 
where the consumer whose cause is being advanced is assumed to be credible 
and the person or body complained about is assumed to be of questionable 
credence, the Authority considered that the presenters' summary of the letter 



was provided so as not to question Mr Rutherford's reasons except in this 
general way. 

The Authority noted that the reasons given by Mr Rutherford for the delays 
disclosed circumstances which were largely beyond his control. Although it 
could be argued that this aspect was not featured adequately, it is not an issue 
relevant to the disagreements between the companies in which Mr Rutherford 
was involved and the section purchasers. Furthermore, the item did point out 
that the actions undertaken by Mr Rutherford to complete the development 
included working on the subdivision himself. 

The Authority concluded that while the item stressed Mr Rutherford's 
responsibilities for the delays and minimised the responsibilities of the other 
parties, it did not do so in a way which breached s.4(l)(d). 

(vi) The final issue requiring a finding involved what Mr Rutherford described as 
the programme's innuendo about his "ill-gotten gains". As with a number of 
the points above, the Authority had reservations about the manner in which 
this segment of the item was presented. 

It concluded that this segment, like some others, was presented in such a way 
to suggest that the complainants' credibility was to be contrasted positively 
with that of Mr Rutherford. In other words, the facts presented "gilded the 
lily" in portraying the positive aspects of the purchasers' complaints compared 
with the negative aspects presented of the vendors' circumstances. However, 
this aspect of the item was not so exaggerated as to amount to a breach of 
s.4(l)(d). 

Finally, the Authority considered the overall thrust of the programme. The item noted 
that some companies in which Mr Rutherford was involved were responsible for the non­
delivery of title to some sections, for delays in completion of some subdivisions and for 
delays in reimbursing some purchasers who were entitled to be reimbursed. 
Nevertheless, the item discussed the companies's subdivision method which itself was 
susceptible to delays and the reasons for the delays in the case of the Wainui and 
Kensington subdivisions. Further, the item suggested that the problems were a matter 
for which Mr Rutherford was personally responsible and, because of his legal 
qualifications, that the delays suggested negligence, at least, on his part. 

On the other hand, the item recorded that the actions of two of the section purchasers 
had contributed to the delays and that Mr Rutherford was personally trying to ameliorate 
the situation. 

In other words, all the parties involved had to accept some responsibility for the events 
portrayed. However, taking into account the programme's style, it seemed to the 
Authority that the evidence on either side was not entirely balanced. Against this 

^backgrollftd, Mr Rutherford's indignation was clearly understandable and was enhanced 
/ by what ^e:) considered the programme's snide reference to Civic Enterprises Limited. 

Adding^ to \tys\ obvious mistrust of TVNZ's procedures was its inability to give this 



company its correct name in a letter to the Authority, so it is easy to see why Mr 
Rutherford argued that the inclusion of more details favourable to his case would have 
resulted in a much more balanced programme. The Authority agreed with the point but 
it did not find that the exclusion of these details contributed to a lack of balance to the 
extent that the requirements in the Broadcasting Act 1989 were breached. 

Mr Rutherford, having been advised that the item would focus on the Wainui and 
Kensington subdivisions, explained in detail the reasons for the delays and the item 
summarised his detailed written explanation. Mr Rutherford also correctly anticipated 
that Mr Harwood and Mr Mackey would be some of the featured dissatisfied section 
buyers. As a result he provided Fair Go with a detailed history of the Wainui 
subdivision, including an account of the placing and the removal of the caveat put on the 
title by Mr Harwood. This aspect was dealt with on the programme, too cursorily in Mr 
Rutherford's view, but sufficiently in the Authority's opinion. 

However, Mr Rutherford was given no cause to anticipate the reference to the unnamed 
purchaser who was featured in the item's discussion of the Kensington subdivision. In 
the view of the Authority, by withholding this information, TVNZ failed to satisfy the 
requirements of the Broadcasting Act. 

The Authority upholds the part of the complaint that the programme's broadcast 
breached the requirement in s.4(l)(d) of the Broadcasting Act 1989 that reasonable 
opportunities be given to present significant points of view, for the reason that Mr 
Rutherford was not informed of the programme's focus on the unnamed purchaser of 
a section at the Kensington subdivision. 

However, the Authority declines to uphold the complaint that the programme's 
broadcast breached s.4(l)(b) or s.4(l)(c) of the Broadcasting Act 1989 or that, beyond 
the finding noted in the preceding paragraph, it breached s.4(l)(d) of the Act. 

The Authority orders TVNZ to broadcast during one of the current series of Fair Go, 
within 30 days of the date of this Decision, a brief summary, approved by the Authority, 
of this Decision. 

Signed for and on behalf of the Authority 

Order 

23 July 1991 


