
Decision No: 10/92 

Dated the 30th day of March 1992 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 
IN THE MATTER of a complaint by 

R. ODINOT 
of Eastbourne 

Broadcaster 
RADIO NEW ZEALAND LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

Mr Pik Botha, the South African Minister of Foreign Affairs, was interviewed by Ms Kim 
Hill on Radio New Zealand Limited's Morning Report on 10 October 1991. Morning 
Report is broadcast on National Radio between 7.00am and 9.00am, Monday to Friday. 

Mr Odinot complained to RNZ that the interview lacked courtesy, impartiality and 
fairness and resembled an interrogation. 

As RNZ declined to uphold the complaint, Mr Odinot referred it to the Broadcasting 
Standards Authority under s.8(a) of the Broadcasting Act 1989. 

Decision 

The members of the Authority have listened to a tape of Ms Hill's interview with Mr Pik 
Botha and have read the correspondence (summarised in the Appendix). The papers 
include a transcript of the interview. 

^ After^l&qrne preliminary correspondence, Mr Odinot complained to RNZ that the 
o,^tooaac^stNbreached the standards in the Broadcasting Act 1989 and in the Radio Code 

^of.Bioa^^ting Practice. As his complaint did not specifically list the standards which 
£ G 
O ' 



he alleged were breached, RNZ referred to his comments and assessed the programme 
against the following standards. The first was s.4(l)(a) of the Broadcasting Act 1989 
which requires that broadcasters maintain standards consistent with the observance of 
good taste and decency. The other standards, in the Radio Code of Broadcasting 
Practice, require broadcasters: 

1.1(e) To deal justly and fairly with any person taking part or referred to in any 
programme. 

1.1(h) To respect the principles of equity especially as they relate to the 
contribution and the views of all women in our society. 

1.1 (i) To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature, making 
reasonable efforts to present significant points of view either in the same 
programme or in other programmes within the period of current interest. 

Standard 5.2(b), under the heading of News and Current Affairs, reads: 

(b) News must be presented accurately, objectively and impartially. 

RNZ excluded standard 1.1(h) from its review on the basis that it was only cited partially 
by Mr Odinot and its full text disclosed its inapplicability. It also excluded 5.2(b) on the 
basis that it applied only to "news" while the interview in question fell into the category 
of current affairs. On the basis that the entire interview was an opportunity for Mr 
Botha to express his views, RNZ dismissed Mr Odinot's complaint under standard l.l(i). 
The Authority accepts RNZ's conclusions on these points except that the final question 
in the broadcast interview will be assessed against standard l.l(i). With that question, 
the listener could assume that Ms Hill terminated the interview without allowing Mr 
Botha time to respond. The Authority also considers that issue under standard 1.1(e). 

In his referral of the complaint to the Authority, Mr Odinot expanded on his original 
complaint to RNZ by observing that the interview was weighted in favour of history at 
the expense of the current situation. RNZ questioned whether the Authority could 
review this point as, it said, it was not covered by the original complaint. The Authority 
agrees with RNZ that it cannot consider an issue if it is first raised when a complaint is 
referred to the Authority. However, it considers the point about history as opposed to 
current events to be an aspect of the original complaint overall and accordingly includes 
it in its consideration. 

In regard to Mr Odinot's complaint about the interview's good taste and decency and, 
specifically, the manner in which the interview dealt with Mr Botha, RNZ interpreted 
good taste as good manners. It is an approach which, at least in this case, is accepted 
by the Authority. This focus corresponds with Mr Odinot's concern about Ms Hill's lack 
of courtesy. As subsidiary issues he was concerned with the interview's consequent 
unfairness to Mr Botha and its concentration on past events. 

i n llsmjdnsive comments referring to the nature of a current affairs in-depth interview, 
RNZ dcmsidered Ms Hill's approach to be justified. It found no evidence of factual 
inaccura^ j>n her part and said that the forthright and challenging questions did not go 

.beyond ,they bounds of courtesy and good taste. Mr Botha had not answered the final 
. . . /6V 



question, it recorded, as he indicated in the studio that he did not wish to participate 
further in the interview. 

The Authority considered Ms Hill had been well briefed and that her approach was 
challenging and, at times, aggressive. Indeed, her tone bordered on the hostile. 
However, the Authority also decided that Mr Botha, despite his apparent lack of fluency 
in English, had been given adequate opportunities to put his case. On that basis, it 
agreed with RNZ that most of the interview had not been unfair within the terms of 
standard 1.1 (i). 

The question the Authority then considered was whether Ms Hill's aggressive approach 
breached the standard requiring good taste. After careful consideration, the Authority 
decided the approach, although by no means the only available one, was justified in the 
circumstances. This was the first official visit to New Zealand for some years by a 
representative of the South African government. Mr Botha had been involved with the 
ruling party for many years. He was a politician, not merely a visitor, who could have 
expected some fairly intense questioning. Further, the doctrine of apartheid has for 
various reasons been a major concern in New Zealand. Accordingly, the Authority 
considered Ms Hill's aggressive manner, for the most part, was justified in the 
circumstances. 

The part which was questionable was Ms Hill's final question when she challenged Mr 
Botha with the comment: "You flouted the United Nations for years in Namibia". After 
a sigh, apparently from Mr Botha, Ms Hill thanked him for joining Morning Report and 
"signed off'. RNZ argued that the sigh indicated that Mr Botha was not prepared to 
respond. The Authority believed that was by no means clear. Listeners could well have 
assumed that an exasperated Mr Botha was curtly cut-off before being allowed to answer. 
RNZ itself also noted that the question could be criticised in that it was a statement 
designed to score debating points rather than to elucidate information. 

The Authority examined the question whether Ms Hill, in her final remark, had been 
unfair to Mr Botha by interrupting him with an accusation rather than asking a question. 
It could be argued that the final question was only a small part of an acceptable 
interview and thus should not be elevated as a major point by which the entire interview 
should be judged. On the other hand, it must be noted that Ms Hill is a professional 
broadcaster. The Authority also took into account the point, not necessarily apparent 
to the listener, that Mr Botha had refused to participate further in an increasingly 
vitriolic discussion. After balancing the requirements in the standards with the listeners' 
interest in the interview about the dramatic changes in South Africa, the Authority 
concluded that Ms Hill had deliberately adopted the position of the devil's advocate. 
While she may have allowed her apparent antagonism towards Mr Botha and the regime 
to influence her approach, the Authority considered that overall she had not breached 
the standards requiring good taste, balance and dealing with people fairly. 

For the reasons set forth above, the Authority declines to uphold the complaint. 

Signed for and on behalHCTh^Authority 



Mr Odinot's Formal Complaint to Radio New Zealand Limited 

In a letter dated 16 October 1991, Mr Odinot complained to Radio New Zealand 
about Ms Kim Hill's interview of the South African Foreign Affairs Minister (Mr Pik 
Botha) on Morning Report on 10 October 1991. He complained about Ms Hill's lack 
of courtesy, impartiality and fairness. Adding that a deeply felt objection to apartheid 
did not justify questioning Mr Botha's integrity and veracity, he wrote: 

The overall impact of the interview reflected a rather poorly conducted 
interrogation of an accused person in a Court of Law - surely not the function, 
purpose or responsibility of the NZB news service. 

In a later letter dated 22 October, he said the broadcast breached the good taste and 
decency standard in the Broadcasting Act 1989 and the standards in the Radio Code 
of Broadcasting Practice requiring that people taking part in a programme be treated 
justly and fairly, that broadcasters respect the principles of equity, that news be 
presented accurately, objectively and impartially, and that broadcasters show balance, 
impartiality and fairness when dealing with controversial issues. The requirements 
correspond with s.4(l)(a) of the Broadcasting Act and standards 1.1(e), 1.1(h), l.l(i) 
and 5.2(b) of the Radio Code. 

RNZ's Response to the Formal Complaint 

RNZ advised Mr Odinot of its Complaints Committee's decision in a letter dated 29 
November 1991. It noted that RNZ had received four formal complaints about the 
interview and, as they were based on similar grounds, one decision encompassed them 
all. 

The complaints had been examined under s.4(l)(a) of the Broadcasting Act 1991 and 
standards 1.1(a), 1.1(e), 1.1(h), l.l(i) and 5.2(b) of the Radio Code of Broadcasting 
Practice. Section 4(l)(a) requires broadcasters to maintain standards consistent with 
the observance of good taste and decency. The general standards (other than 1.1(a) 
which was not cited by Mr Odinot) require broadcasters: 

(e) To deal justly and fairly with any person taking part or referred to in 
any programme. 

(h) To respect the principles of equity especially as they relate to the 
contribution and the views of all women in our society. 

To show balance, impartiality and fairness in dealing with political 
atters, current affairs, and all questions of a controversial nature, 

^rrlaking reasonable efforts to present significant points of view either in 
\the\ same programme or in other programmes within the period of 
jctiilrent interest. 



Standard 5.2(b), under the heading of News and Current Affairs, reads: 

(b) News must be presented accurately, objectively and impartially. 

RNZ ruled that standard 1.1(h), which was cited only partially, was not relevant in 
view of its full requirements. It also dismissed the complaint under 1.1 (i) as it argued 
that Mr Botha, during the interview, had been given a reasonable opportunity to 
present his views. As standard 5.2(b) only applied to news, RNZ ruled that it was not 
relevant to a current affairs interview. 

RNZ then assessed the item under s.4(l)(a) (interpreting good taste as good 
manners) and 1.1(e). As another complainant has also referred to standard 1.1(a), 
which requires broadcasters to be truthful and accurate on points of fact, the 
Committee also reported on that aspect of the complaint in its reply to Mr Odinot. 

Describing the interview as a "current affairs" one, i.e. an in-depth interview, RNZ 
stated that the interviewer was required to have a thorough knowledge of the issue 
and to ask questions on behalf of listeners. RNZ continued: 

Politicians or others involved in public affairs cannot expect a serious interview 
of this type to be only an opportunity to make unchallenged political or 
personal statements. The interview is intended to be neither a soap-box for 
the interviewee nor a "short trot with a cultured mind"; and the serious 
interviewer must be expected to play a serious part in the interview, not merely 
to fill the role of a verbally nodding head. 

In such an interview, neither the interviewer nor the broadcaster is doing the 
job properly when responses known to be inaccurate, evasive, inconsistent or 
otherwise unclear are not challenged. The object is not to catch the 
interviewee out but to elicit for the listener a relevant whole response over the 
range of a subject, with answers, not evasions. 

It is not an interviewer's job to further his or her own point of view, or make 
statements "pushing a personal barrow". However, in such a wide-ranging 
historical context as that of the interview under consideration, it is acceptable 
and indeed necessary that many questions should be prefaced by a brief 
statement by way of recapitulation. Such statements introducing or clearly 
implying a question must be factually accurate, concise and relevant, and must 
not become an interviewer's "monologue". 

Quoting a 1981 decision by the Broadcasting Tribunal (the Authority's predecessor) 
that an interviewer may act as the devil's advocate and noting that Mr Botha was the 
first South African government member to visit New Zealand for some years, the 
Committee found no evidence of factual inaccuracy and, although some of the 
questions were forthright and challenging, they did not go beyond the bounds of 
courtesyand good taste. Further, Mr Botha had been given every opportunity to 
answer the questions and he had not responded to the final question as he had 
indicated in the studio that he refused to participate further in the interview. RNZ 



Mr Odinot's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

As he was dissatisfied with RNZ's response, in a letter dated 11 December 1991 Mr 
Odinot referred his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of 
the Broadcasting Act 1989. 

He considered the interview was unbalanced, and therefore lacked fairness and 
impartiality, as it was weighted in favour of historical events at the expense of current 
progress in South Africa. 

RNZ's Response to the Broadcasting Standards Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's comment on the complaint. 
Its request is dated 12 December 1991 and RNZ responded on 16 December 1991 
and 31 January 1992. 

In its first letter, RNZ argued that Mr Odinot was confused about the function of a 
current affairs interview. Further, concern was expressed that Mr Odinot's criticisms 
appeared to shift from the specific interview into the general area of current affairs 
programming. RNZ argued that as Mr Odinot had not referred to the 
history/current events distinction in his initial complaint, it was one which the 
Authority should not review. Nevertheless, even if it was considered, RNZ 
maintained that it was an editorial question rather than an issue of balance. 

In its second letter, RNZ referred back to the specific points made in Mr Odinot's 
original complaint and said that it had responded to them. It again argued that a 
complainant, when referring a complaint to the Authority for review was not entitled 
to modify the grounds of the complaint and it listed the grounds against which its 
Complaints Committee had examined the original complaint. 

In regard to the specific interview, RNZ noted that the event was the first occasion 
for some years for RNZ staff to interview a serving South African government 
minister. Attempts to obtain direct answers were not rudeness, it continued, in view 
of the interviewer's thorough and accurate grasp of the facts. 

Mr Odinot's Final Comment to the Authority 

When asked to comment on RNZ's replies, in a letter dated 7 February 1992 Mr 
<t^dtfprtsreaffirmed the basis of his complaint as explained in his letters of 16 and 22 
- O c t o b e r ^ 1. 

concluded that no standards had been breached. 


