
Decision No: 58/92 

Dated the 14th day of September 1992 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

MENTAL HEALTH FOUNDATION 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

"A civil war" was the wording used, accompanied by some direct physical action, in a 
promotional message (promo) broadcast by Television New Zealand Ltd on 15 May 1992 
to describe the forthcoming second Australian State of Origin Rugby League match 
between New South Wales and Queensland. 

The Director of the Mental Health Foundation (Dr Barbara Disley) complained to 
TVNZ that the promo involved the gratuitous use of violence to achieve heightened 
impact. TVNZ upheld the complaint and noted that, because of internal concerns about 
the violent nature of the promo, its Director of Programmes had earlier issued an 
instruction that promos for rugby league were not to promote violence. 

The Foundation's Director asked TVNZ to broadcast a public apology to explain that 
it had been inappropriate for the promo to link sport and violence. TVNZ declined to 
do so and pointed out that it had issued its internal instruction before the formal 
complaint had been received and that a public apology would raise viewers' interest in 
a promo which had been removed because it breached broadcasting standards. 
Dissatisfied with TVNZ's decision not to broadcast an apology, Dr Disley on the 

! laudat ion ' s behalf referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority 
junc|e^\.8(a) of the Broadcasting Act 1989. 
: : : t \V 



CO 

o,\ c ; 

The members of the Authority have viewed the promo complained about and have read 
the correspondence (summarised in the Appendix). As is its practice, the Authority has 
determined the complaint without a formal hearing. 

The Director of the Mental Health Foundation (Dr Barbara Disley) complained to 
Television New Zealand Ltd about the broadcast of a promo for the second State of 
Origin Rugby League match between Queensland and New South Wales. The promo, 
she wrote, involved the gratuitous use of violence in order to achieve heightened impact. 
TVNZ upheld the complaint and advised the Foundation that, prior to the receipt of the 
formal complaint, an internal memorandum had been issued directing that rugby league 
promos were not to promote violence. 

Dr Disley on the Foundation's behalf considered that that action was insufficient and 
argued that self regulation of the media would only operate satisfactorily when 
broadcasters publicly acknowledged their errors. She said that an apology in this 
instance should be screened within the same time bands and with the same degree of 
frequency as the original promo. TVNZ declined to adopt the suggestion partly on the 
basis that, for viewers to understand the apology, it would be necessary to rescreen the 
offending promo and it was not prepared to do that. 

The Authority disagreed with TVNZ that it would be necessary to broadcast the promo 
again in order to broadcast a correction. Indeed, it wondered whether the superficiality 
of that argument provoked the Foundation into referring the complaint to the Authority 
when a more thoughtful response might otherwise have been acceptable. 

The Authority, however, did not accept the Foundation's argument that a public apology 
was necessary each time a broadcaster breached the broadcasting codes. Sometimes the 
broadcast of a correction might be appropriate but it would depend on the facts of each 
situation. 

In considering TVNZ's action after it had upheld the Foundation's complaint and the 
request that the apology be broadcast to the same extent as the promo, the Authority 
noted that the promo, which should not have been screened at all because it breached 
the Television Code, was broadcast for an unknown number of times before it was 
removed following a directive from the Director of Programming. Further, the Authority 
took into account the fact that the directive was issued some days before the 
Foundation's formal complaint was received. 

The directive stated: 

Rugby League Promos 

I don't want our promos for Rugby League to promote violence and, whilst not 
c'V ft - o f i sh ing to take away the excitement of major confrontations such as NSW versus 

o>y'Z. " ^ v .Queensland, I do believe we can get that excitement without necessarily 
/5y \fchcpuraging violence. 
CO I .. j . 

file:///fchcpuraging


Would you ensure that a more creative approach that shows the excitement of the 
game is our preferred way of doing things. 

John McCready 
Director of Programmes 
19 May 1992 

The Authority decided that this short and sharp directive displayed a sense of 
responsibility. As TVNZ took responsible, if unannounced action, the Authority 
concluded that the self-regulatory regime had operated satisfactorily in this case and that 
nothing more would be achieved by ordering the broadcast of a public correction. 

For the reasons set forth above, the Authority declines to uphold the complaint. 

Signed for and on behalf of the Authority 

Iain Gallawj 
Chairperson 

14 September 1992 



Mental Health Foundation's Complaint to Television New Zealand Ltd 

In a letter dated 25 May 1992, the Director of the Mental Health Foundation (Dr 
Barbara Disley) complained to Television New Zealand Ltd about a promo broadcast 
to promote the forthcoming rugby league match between New South Wales and 
Queensland. The promo, she said, described the game as "a civil war" and was 
accompanied by some direct physical interaction between players. 

Expressing the Foundation's concern that the promo reinforced the concept of 
violence in sport, she said that it breached the broadcasting standard which prohibited 
the gratuitous use of violence to achieve heightened impact. 

TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TVNZ advised the Mental Health Foundation of its Complaints Committee's decision 
in a letter dated 11 June. It recorded that the promo had been assessed under 
standard 22 which had been cited by the complainant. TVNZ wrote: 

After viewing the trailer the Committee was in no doubt that aspects of 
battering, even foul play, had been prominent. This had been highlighted by 
the technique of fast repeat editing. There could be no doubt that the code in 
question had not been properly observed even though it was claimed that the 
trailer represented a fair reflection of the style of programme being promoted, 
and that humour was an ingredient. 

The complaint, it added, had been upheld. 

TVNZ also recorded that, because of internal concerns expressed before the 
complaint had been lodged, its Director of Programmes had issued an instruction that 
promos for rugby league were not to promote violence. 

Mental Health Foundation's Response to TVNZ 

On being advised that its complaint had been upheld, in a letter to TVNZ dated 15 
June 1992, Dr Disley on the Foundation's behalf requested the broadcast of a public 
apology to the extent that the offending promo had been screened. It was important, 
she wrote, for TVNZ to acknowledge and to apologise for not adhering to the Code. 
She added: 

The television industry has a major responsibility within the context of self 
-^""""regulation of media codes on violence to ensure that such incidents do not 

occut and to publicly apologise when they do. Self regulation will only work if 
it also\includes this latter responsibility. 



TVNZ's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. 
The letter is dated 17 July and TVNZ's reply, 23 July. TVNZ said that the promo 
would need to be broadcast again to ensure that the apology was properly 
understood. In response to the Foundation's request that the apology should be 
broadcast for the same number of times as the original promo, TVNZ regarded the 
request as both unrealistic and untenable. It also argued that the promo, as it 
portrayed some not unusual rugby league action, would not be regarded as unsuitable 
for screening by a number of viewers. 

TVNZ believed that it had taken the appropriate action, adding: 

It was recognised that there will always be lapses of judgement in even the 
best run organisations. We would submit that provided steps are taken to 
remedy such shortcomings promptly and properly there is no call for 
excessively punitive on-air measures, which could have the end result of 
provoking an unnecessary and possibly heated public debate between those 
who would claim that the material was a good reflection of rugby league and 
those who would say such material should be banned. 

Mental Health Foundation's Final Comment 

When asked to comment on TVNZ's reply, in a letter dated 3 August 1992, Dr Disley 
argued that an apology with a brief reference to the offending advertisement would 
Ve>sufficient to stir the memory of viewers - particularly those who had found it 
ofrensrve. 

The Foundation rejected the argument that repeated broadcasting of an apology 

TVNZ's Response to the Mental Health Foundation 

In a letter dated 23 June, TVNZ advised the Foundation that it declined to act on the 
suggestion. First, it said, an apology would require the rebroadcast of the offending 
promo to ensure that viewers understood the issue and it was not prepared to do that. 
Secondly, internal action had been taken before the receipt of the Foundation's 
formal complaint which would suggest that self-regulation was operating 
appropriately. 

Mental Health Foundation's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

As it was dissatisfied with TVNZ's decision not to broadcast an apology, in a letter 
dated 29 June, Dr Disley on the Foundation's behalf referred the complaint to the 
Authority under s.8(a) of the Broadcasting Act 1989. Having upheld the complaint, 
she said, TVNZ should be held accountable for the breach of the Television Code. 



would be untenable when there was constant repetition of advertisements and 
promotions which appeared to be part of the marketing strategy of TVNZ. It did not 
accept that TVNZ could justify its initial decision to run the promo as a "lapse of 
judgment" and argued, moreover, that TVNZ's staff should have explicit instructions 

such an item would not be broadcast again. 


