
Decision No: 77/92 

Dated the 15th day of October 1992 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 
RUSSELL GARBUTT 
of Dunedin 

Broadcaster 
RADIO NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

The efforts of some Maori to remove or deface a war memorial in Wanganui were the 
subject of an item on Mana News on National Radio on the evening of 19 May 1992. 
The item was repeated at 6.20am on Good Morning New Zealand on 20 May. 

Mr Garbutt complained to Radio New Zealand Ltd that the item was delivered in a 
manner, and accompanied by one presenter's comment, which breached the standard 
requiring respect for the principles of law. As the item did not include the views of the 
Wanganui authorities, he added, it also breached the standard requiring impartiality and 
fairness. 

Explaining that the facts reported were accurate and that the broadcast did not include 
editorial judgment, RNZ concluded that the mode of delivery was appropriate for a light 
and humorous item. The item was part of an ongoing story, RNZ continued, and it 
questioned whether the standard requiring impartiality was applicable in this instance. 
It declined to uphold the complaint. As Mr Garbutt was dissatisfied with RNZ's 
decision, he referred his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) 
of the Broadcasting Act 1989. 



The members of the Authority have listened to a tape of the item as it was broadcast on 
both Mana News and Good Morning New Zealand and have read the correspondence 
(summarised in the Appendix). As is its practice, the Authority has determined the 
complaint without a formal hearing. 

Mr Garbutt complained to RNZ about an item on Mana News, repeated the following 
day on Good Morning New Zealand, dealing with attempts to deface or destroy a war 
memorial in Wanganui. From the reporter's delivery, it was obvious that he found the 
item ironic, if not humorous, and after the repeat broadcast the presenter, Mr Geoff 
Robinson, referred to Robert the Bruce. Mr Garbutt said that the reporter's style 
condoned the actions of those who had attacked the memorial and that Mr Robinson's 
comment encouraged further law breaking. Accordingly, he complained that the 
broadcasts breached the standard requiring broadcasters to respect the principles of law. 
In addition, as the item did not include the views of the Wanganui authorities, it 
breached the standard requiring impartiality and fairness when dealing with controversial 
issues. 

RNZ assessed the complaint under standards 1.1(f) and l.l(i) of the Radio Code of 
Broadcasting Practice. They require broadcasters: 

(f) To respect the principles of law which sustain our society. 

(i) To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature, making 
reasonable efforts to present significant points of view either in the same 
programme or in other programmes within the period of current interest. 

Explaining that the item reported the facts accurately and did not include editorial 
judgment, RNZ declined to uphold the complaint about the substance of the item. The 
reference to Robert the Bruce, RNZ continued, did not show disrespect for principles 
of law. It also noted that the Mayor of the Wanganui District Council was unwilling at 
present to comment on a story which had been an issue for 10 years and that that fact 
had been reported on Mana News several weeks previously. RNZ maintained that the 
item did not breach standard l.l(i) and, in addition, questioned whether that standard 
was applicable to an item which was obviously light and humorous in nature. 

After reading the complaint about the broadcast, which included a transcript, the 
Authority's first impression was that the complaint might well raise a substantial and 
serious issue. That concern, however, was alleviated after listening to a tape of the item. 
Although the reporter's style when delivering the item could reflect adversely on his 
professionalism, its light hearted nature was soon apparent. Furthermore, it was obvious 
that the Maori reporter was laughing at his own people's efforts. Rather than raising an 
issue with racial overtones, the Authority considered that the broadcast resembled the 

stone Cops" type of story. In addition, the Good Morning New Zealand's presenter's 
ce to Robert the Bruce (presumably to the famous story about the spider) 
lly seemed to highlight the bungled effort rather than being an incitement for 



future law breaking. Accordingly, the Authority concluded that the item did not breach 
standard 1.1(f) of the Radio Code. 

In regard to the complaint about balance under standard l.l(i) and although 
acknowledging the merit of RNZ's submission that light heartedness may on occasions 
override the need for impartiality, the Authority approached the issue from a different 
direction. That approach avoided both the need to decide the relationship between light 
heartedness and impartiality and whether the item, in fact, dealt with a controversial 
question which warranted the application of standard l.l(i). The Authority decided that 
the story, while containing irony, outlined the facts which indicated clearly that the 
Wanganui District Council was not supportive of the memorial's removal and that, as the 
facts spoke for themselves, no balancing statement was required. Thus the Authority 
decided, the broadcast did not breach standard l.l(i). 

For the reasons set forth above, the Authority declines to uphold the complaint. 

Signed for and on behalf of iheAfS^n^^ 

Iain GallaWay 
Chairperson 

15 October 1992 



RNZ's Response to the Formal Complaint 

RNZ advised Mr Garbutt of its Complaints Committee's decision in a letter dated 15 
July 1992. 

Noting that the reporter did not know the people involved in the incidents reported 
and that the facts were presented accurately, RNZ stated that the item did not offer 
an editorial judgment: 

but concentrated on the humorous aspect of the situation with a mode of 
delivery which was obviously appropriate to a light and humorous item. 

The presenter's reference to Robert the Bruce, RNZ continued, was appropriate to 
the nature of the item and, as it did not express disrespect for the principles of law, it 
did not breach the standards which required respect. 

With regard to the aspect of the complaint about balance, RNZ said that the 
argument about the war memorial in question had been an issue for some 10 years, 
that it had been an ongoing story since 1991 and that the Mayor was unwilling to 
comment until after a meeting of all the interested parties. 

RNZ stated: 

[respective of those considerations, however, the Company seriously questions 
jther the item, given its nature and intention, is one which attracts the 
nations set out in the standard cited. Its whole approach is light and 

After some preliminary correspondence, in a letter dated 4 June 1992 Mr Russell 
Garbutt complained to Radio New Zealand Ltd about an item broadcast on Mana 
News on National Radio on 19 May 1992 and repeated the following morning on 
Good Morning New Zealand. 

Mr Garbutt complained, first, that the item was delivered in a way which breached 
the standard requiring broadcasters to respect the principles of law. The reporter, Mr 
Garbutt continued, gave the impression that he condoned the action of those who had 
attempted to deface or damage a war memorial in Wanganui. Moreover, a presenter 
on Good Morning New Zealand, Mr Geoff Robinson, had referred to Robert the 
Bruce which indicated that he encouraged further law breaking. 

Secondly, as the item did not present the views of the authorities in Wanganui, it 
breached the standard requiring broadcasters to be impartial and fair when dealing 
with controversial issues. 



humorous, and is not appropriate to controversy (which the Wanganui Council 
itself seems to have successfully avoided for something like a decade). It is 
very doubtful whether the situation is controversial in the sense of the Code 
standard or of the Act's direct provision which it echoes, and the item's 
reporting of the matter does not raise serious controversy. 

It declined to uphold the complaint. 

Mr Garbutt's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

As he was dissatisfied with RNZ's response, in a letter dated 4 August 1992 Mr 
Garbutt referred his complaint to the Authority under s.8(a) of the Broadcasting Act 

Mr Garbutt maintained that RNZ, in its reporting of a controversial issue, had 
treated one side of the issue sympathetically while ignoring the other. Further, when 
reporting in a humorous manner the efforts by some to deface or destroy the 
monument, the broadcasts tended to condone unlawful acts. He stated: 

A test of the argument would be to reverse the situation and consider the 
reactions to a Maori memorial being defaced by Europeans. Would the same 
sort of reporting be acceptable? 

RNZ's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. 
The papers were forwarded on 11 August and RNZ's reply is dated 17 August. 

RNZ argued that it was essential when dealing with this complaint to acknowledge 
that Good Morning New Zealand, like a newspaper, included serious current affairs, 
human interest stories and humorous items. The item complained about, RNZ 
continued, did not encourage law breaking and, in fact, reported a bungled illegal 
activity. As the item exposed the folly of human behaviour, RNZ believed that the 
complaint bordered on the trivial. 

Similarly, RNZ argued the story was not of a controversial nature envisaged by the 
requirement in the standard for fairness and impartiality. Nevertheless, the story was 
an ongoing one and the Mayor recently confirmed that discussions were in abeyance 
and that there would be no comment until after a meeting of all parties. Further, 
RNZ recorded, Mana News had carried a report on the subject some two or three 
weeks earlier which had dealt with the history of the issue and when it was reported 
that the District Council had held "ongoing talks" for "over a decade". 

RNZ concluded: 

'OAs a final comment the company, noting Mr Garbutt's point about an item 

1989. 



embodying hypothetical "reversed roles" as a touchstone of evaluation, suggests 
that were the essential elements and circumstances of the story to remain the 
same, it would have received the same treatment. 

Mr Garbutt's Final Comment to the Authority 

When asked to comment on RNZ's response, in a letter dated 21 August Mr Garbutt 
stated that he was fully aware of the different style of items on Good Morning New 
Zealand and that, if the item had been presented as a satirical piece on the 
appropriate show, it could well have been acceptable. However, it had been 
presented on two news programmes and it contained the clear message that the 
vandalism referred to could be condoned. He maintained that both broadcasts of the 
item failed to show respect for the laws which sustained society. 

In view of the controversial history of the memorial which was now supplied by RNZ, 
he was unable to accept the broadcaster's argument that the issue was somehow not 
as controversial and thus not subject to the requirement for balance. He added that 
as he was now aware of the background from RNZ's letter - not from its broadcasts -
the interests of balance should have been met by providing listeners with the 
information he now had been given. 

In conclusion, he wrote: 

My contention in this case, is that the item was, and is, controversial and that 
there was a lack of balance. 


