
Decision No: 89/92 

Dated the 12th day of November 1992 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

NORMAN E.N. SMITH 
of Wellington 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R A . Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

In her final comment on 18 June 1992, the presenter of Tonight (Ms Anita McNaught) 
suggested that Queen Elizabeth might spend her recently earned stake, as owner of a 
winning race horse, on marriage counselling for her children. 

Mr Norman Smith complained to Television New Zealand Ltd, as the broadcaster, that 
the comment lacked good taste and decency and breached the broadcasting standard 
which required that news be presented accurately, objectively and impartially. 

Referring to the recent controversy about some royal marriages, TVNZ described the 
remark as a "good natured dig" after an accurate report of the Queen's winnings and 
declined to uphold the complaint. As he was dissatisfied with TVNZ's decision, Mr 
Smith referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of the 
Broadcasting Act 1989. 

feign 

^^Th^^e f^ tbe r s of the Authority have viewed a tape of the item complained about and 
/ <E^e;tfftaq^ne correspondence (summarised in the Appendix). As is its practice, the 



Authority has determined the complaint without a formal hearing. 

In the final item of TVNZ's news programme Tonight on 18 June 1992, broadcast on 
TV1 between 10.30 - 11.00pm, the presenter (Ms Anita McNaught) noted that the Queen 
had won $90,000 as the owner of a winning race horse. The presenter added that the 
Queen should consider spending some of the winnings on marriage counselling for her 
children. Mr Smith complained to TVNZ that the remark lacked both good taste and 
decency and objectivity. 

In response, TVNZ pointed out that royal marriages were the subject of considerable 
media comment and described the remark as neither malicious nqr snide but as a "good 
natured dig". After initially failing to understand the reference to the lack of objectivity, 
TVNZ said that a news presenter's personality was established by an occasional light-
hearted comment on an issue of no great substance and that such a remark did not 
breach the requirement for accuracy, impartiality and objectivity. It continued: 

We would not support our presenters making comment on major matters of 
political or industrial controversy or current public policy, but the Royal Family's 
success at the races is hardly in the same league. It provided an opportunity for 
the presenter to convey some interesting information, while at the same time 
sharing a gentle joke with the viewers. 

In his final comment to the Authority, Mr Smith asked: 

Does the news presenter's role include the prerogative to make personal comment 
in any way on the news being presented? I think not. 

The Authority considered the item against standards 2 and 12 of the Television Code of 
Broadcasting Practice which, Mr Smith said, the item breached. The former requires 
broadcasters: 

2 To take into consideration currently accepted norms of decency and taste 
in language and behaviour, bearing in mind the context in which any 
language or behaviour occurs. 

Standard 12 reads: 

12 News must be presented accurately, objectively and impartially. 

Addressing the good taste and decency aspect of the complaint first, the Authority 
believed that the remark at least gave the impression of light-hearted spontaneity and 
it agreed with TVNZ's description that it was "good natured". The Authority decided 
that the remark did not in fact raise an issue of good taste and decency and declined to 
iphold that aspect of the complaint. 

TiWh&n. considering the complaint that the remark was a personal aside which was 
/f/ Grj'inappr-ppmate to include in the news, the Authority examined the particular y;cjrcurrjsjtances in which it was made. On the one hand, it concurred with TVNZ in its 

DF yy i 
a h y 



observation: 

We would not support our presenters making comment on major issues of 
political or industrial controversy or current public policy ... . 

On the other, the remark complained about did not deal with an important national or 
international issue and it was unlikely to affect a viewer's perception of the news. 
Standard 12 requires news to be presented accurately, objectively and impartially and it 
is an important standard. However, it does not exclude comments which are not news 
items and which could not be interpreted as news. In answer to Mr Smith's rhetorical 
question, the Authority sympathises with his concern but does not think that the standard 
totally excludes all comments on the news particularly in the case of a light-hearted or 
trivial item such as the one under consideration. 

For the reasons set forth above, the Authority declines to uphold the complaint. 

12 November 1992 



Mr Smith's Complaint to Television New Zealand Limited 

Mr Norman E. N. Smith of Wellington complained to Television New Zealand Ltd 
about the final remark made by the presenter (Ms Anita McNaught) on Tonight on 
Thursday 18 June. It was reported that the Queen had received a stake of $90,000 as 
the owner of a winning race horse and Ms McNaught suggested that she use that 
money for marriage counselling for her children. 

Describing the comment as impertinent, Mr Smith said it lacked good taste and 
decency and breached the broadcasting standard which requires that news be 
presented objectively and impartially. 

TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TVNZ advised Mr Smith of its Complaints Committee's decision in a letter dated 7 
August 1992. It reported that the complaint had been considered against standards 2 
and 12 of the Television Code of Broadcasting Practice. 

Pointing out that there had been some recent publicity about a number of royal 
marriages, and taking into account the increasingly open debate about royalty, TVNZ 
referred to the presenter's delivery and demeanour and said the remark was a "good 
natured dig". It added that the comment had been neither malicious or snide and did 
not breach the good taste and decency requirement. As the report about the Queen's 
race winnings was accurate, TVNZ was unable to understand the complaint that the 
news was neither objective nor impartial. 

Mr Smiths' Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

As he was dissatisfied with TVNZ's response, on 1 September 1992 Mr Smith 
referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of the 
Broadcasting Act 1989. 

While he accepted that the item's taste was a matter of opinion, he said that it was 
the presenter's task to deliver the news impartially. A presenter, he added, who 
included personal comments breached the requirement for objectivity and 
impartiality. 

TVNZ's Response to the Authority 

^ As i^hxpractice, TVNZ sought the broadcaster's response to the complaint. Its 
^^e r^ ' i ^aa ted 2 September and TVNZ's response, 22 September. 



Our view, very simply, is that the remark was "a good natured dig" at the Royal 
family which at the time was in the midst of yet another marital scandal. 

It maintained that it did not breach the good taste and decency standard. 

In regard to the other aspect of the complaint, TVNZ said that the requirement for 
accuracy, impartiality and objectivity did not rule out the occasional "light-hearted" 
comment "on a subject of no great substance". Otherwise, it continued, presenters 
were without personality. It wrote: 

We would not support our presenters making comment on major matters of 
political or industrial controversy or current public policy, but the Royal 
Family's success at the races is hardly in the same league. It provided an 
opportunity for the presenter to convey some interesting information, while at 
the same time sharing a gentle joke with the viewers. 

It concluded by noting that the print media included cartoons and columnists and that 
the Royal Family were frequently the target of media humour. 

Mr Smith's Final Comment to the Authority 

When asked to comment on TVNZ's response, in a letter dated 28 September, Mr 
Smith argued that a printed newspaper story varied dramatically from an "off the cuff 
remark by a broadcaster. Mr Smith finished the letter with the following remark: 

The question to be answered is quite straight forward. Does the news 
resenter's role include the prerogative to make personal comment in any way 

e news being presented? I think not. 

TVNZ reported the concluding comments made by the presenter and added: 


