
Decision No: 108/93 
Decision No: 109/93 
Decision No: 110/93 
Dated the 2nd day of September 1993 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaints by 

T H E S O C I E T Y F O R T H E 
PROTECTION OF THE UNBORN 
CHILD INC. 

and its President 

CARMEL ARMSTRONG 

and her daughters 

CATHERINE ANNE BARKER. 
NOREEN ELIZABETH RHODES 
a n d J E N N I F E R R U T H 
ARMSTRONG 

CO 

Broadcaster 
TV3 NETWORK SERVICES 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

"In my experience with abortion, I've terminated pregnancies of the children of the 
presidents of SPUC" was a comment made by Dr Richard Fisher, a gynaecologist and 

^sT^trician, on a 60 Minutes item "The Baby Maker" broadcast by TV3 Network Services 
L t d ^ ^ O p m on Sunday 1 November 1992. The item profiled Dr Fisher and his work 

^/"a^anilifeVtility specialist. 

\ o r Jo,'/ 
>-Av .--<•-:=. / 



The National President of the Society for the Protection of the Unborn Child Inc. 
(SPUC), Mrs Carmel Armstrong, complained to TV3 as President of SPUC, on her own 
behalf and on behalf of her three daughters, that the item breached the broadcasting 
standards relating to good taste, the maintenance of law, the protection of privacy and 
dealing fairly with people referred to. A public apology and compensation to each 
complainant for the breach of privacy were requested. 

Denying that the item, first, breached the good taste or the maintenance of law 
requirements, and secondly, that it had not breached the privacy or had been unfair to 
a group of national and regional presidents of SPUC (past and present) and their 
daughters, TV3 declined to uphold the complaint. Dissatisfied with TV3's response, Mrs 
Armstrong referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under 
s.8(l)(a) of the Broadcasting Act 1989. 

The members of the Authority have viewed the item complained about and have read 
the correspondence (summarised in the Appendix). As the issues have been dealt with 
comprehensively in the correspondence, the Authority has declined Mrs Armstrong's wish 
for a formal hearing and, following its usual practice, has determined the complaint 
without a formal hearing. 

An item on TV3's 60 Minutes programme broadcast on 1 November 1992 profiled Dr 
Richard Fisher, an obstetrician, gynaecologist and infertility specialist. During the item, 
he remarked: 

In my experience with abortion, I've terminated pregnancies of the children of the 
presidents of SPUC. 

SPUC is an acronym for the Society for the Protection of the Unborn Child Inc., a lobby 
group which actively advances a pro-life (anti-abortion) stance. The above comment 
provided the basis for the claim in the pre-broadcast publicity in the New Zealand Herald 
on 31 October 1992 that the item contained a "startling revelation". SPUC provided the 
Authority with a copy of the newspaper article. 

The President of SPUC (Mrs Carmel Armstrong) complained to TV3 both on the 
Society's and on her own behalf that the comment was defamatory and breached the 
broadcasting standards, and that it was a slur on her own children and the daughters of 
past presidents of the Society. The standards breached, she continued, were those in 
s.4(l)(a), (b) and (c) of the Broadcasting Act 1989 and standards 4 and 5 of the 
Television Code of Broadcasting Practice. In a later letter she complained on behalf of 
her three daughters and alleged a breach of the same standards. On her daughters' 
behalf, she said TV3's appropriate action would be a public apology to all the children 
of presidents of SPUC and compensation of $5,000 under the Broadcasting Act for the 
-4»wasJon of each of her daughter's privacy. 

Decision 

TiTy3Na^sessed the complaint under the standards nominated by the complainants. Section 



4 of the Broadcasting Act reads: 

4 (1) Every broadcaster is responsible for maintaining in its programmes 
and their presentation, standards which are consistent with -

(a) The observance of good taste and decency; and 
(b) The maintenance of law and order; and 
(c) The privacy of the individual; 

Standards 4 and 5 (now renumbered) of the Television Code of Broadcasting Practice 
require broadcasters: 

G4 To deal justly and fairly with any person taking part or referred to in any 
programme. 

G5 To respect the principles of law which sustain our society. 

Arguing that the good taste standard in s.4(l)(a) applied only to language and behaviour 
and was irrelevant in the present circumstances, TV3 said that it had assessed the 
complaint under standard 26 of the Code (now renumbered as G13). However, it 
continued, as the comment was factual, the standard did not apply because of the first 
exception. The standard requires broadcasters: 

G13 To avoid portraying people in a way which is likely to encourage 
denigration of or discrimination against any section of the community on 
account of sex, race, age, disability, occupation status, sexual orientation 
or the holding of any religious cultural or political belief. This 
requirement is not intended to prevent the broadcast of material which is: 

i) factual, or 

ii) the expression of genuinely-held opinion in a news or 
current affairs programme, or 

iii) in the legitimate context of a humorous, satirical or dramatic 
work. 

With regard to the privacy aspect of the complaint, TV3 maintained that as there were 
a number of past and present national and regional presidents of SPUC, the argument 
about the invasion of an individual's privacy was not applicable. Moreover, as the 
defamation laws did not apply to groups, no principles of law had been breached. 

Concluding by stating that the item which profiled Dr Fisher gave a candid and factual 
insight into the complexities of the abortion issue, TV3 declined to uphold the complaint. 

^i^04sequently, it added, no apology was warranted. 

"„^B^sMfeferred the complaints to the Authority, Mrs Armstrong argued that TV3 had 
^J^^n^s&jdAthe defamatory effects of Dr Fisher's comments. Since SPUC had been 



established in 1970, she continued, there had been seven National Presidents who had 
been widely recognised by the public. Even if regional presidents were included, she 
added, the number with children of an age who might have sought an abortion were few. 
She concluded: 

We suggest that if the remarks of Dr Fisher had referred to the Presidents of the 
Medical Association, or indeed the Presidents of the groups who oppose us, those 
individuals would not have taken his statement to be of little consequence. Even 
those who support abortion would not welcome their privacy being breached in 
this manner. 

When it responded to the Authority's request for comment on these points, TV3 said 
that Dr Fisher's comment had arisen during the course of the interview and had been 
broadcast to illustrate the complexities of the abortion issue. Legal advice had been 
obtained before the broadcast and, as the comment could refer to any one of 40 or so 
people, it was considered neither defamatory nor an invasion of privacy. A list of 21 past 
national and regional presidents was attached and TV3 concluded: 

We reiterate that there is no basis for any claim of damages which can only be 
applied should there have been a breach of privacy. As there has been no such 
breach, there is no basis for any award of damages. We further reiterate that 
everyone associated with the production of this segment acted in a responsible 
manner and that the point made by Dr Fisher was important. 

The Authority approached the complaint by referring to the standards allegedly 
breached. It dealt first with s.4(l)(b) of the Act and standard 5 of the Code which 
require respectively maintenance of law and order and respect for the principles of law. 
They are dealt with together as they overlap with regard to the current complaint. As 
the principle of law in question appeared to be the civil law of defamation (rather than 
some criminal provision) and as the parties took a diametrically opposite stance on 
whether the broadcast was defamatory, the Authority decided it did not have the 
jurisdiction to resolve the dispute and declined to determine that aspect of the complaint. 

After examining the wording of each provision, the Authority then decided that s.4(l)(c) 
of the Act and standard 4 of the Code did not apply to the present complaint. Section 
4(l)(c) refers to the "individual" and standard 4 to "any person". Although it did not 
know the exact number of past and present national and regional presidents of SPUC, 
the number was such that the Authority considered that Dr Fisher's comment could not 
be regarded as referring to an identifiable "individual" or "person". His comment 
referred to one of a reasonably large number who could not be sufficiently identified for 
the broadcast to be in breach of either provision. 

With regard to the complaint that the broadcast breached the requirement for good taste 
and decency in s.4(l)(a), TV3 replied by suggesting that standard G13 was more 
applicable. That latter standard prohibits the broadcast of an item which encourages the 

^tenjgration of or discrimination against a section of the community identified by specific 
^c^ena. However, as that standard does not apply to the broadcast of factual material, 
iTVXTieBorted that Dr Fisher's broadcast comment was accurate and the standard was 



thus inapplicable. The Authority would comment on TV3's approach to the extent that 
it believed SPUC could be an eligible group to complain under standard G13 as a 
section of the community holding a political belief. Furthermore, if it accepted the 
complaint under standard G13, the Authority would be required to determine the 
veracity of Dr Fisher's comment. That is a matter, however, about which the Authority 
has not received comment as it was not an aspect of the standards originally nominated 
by the complainants. Accordingly, as it did not accept TV3's assertion that the good 
taste complaint which referred to s.4(l)(a) should be subsumed under G13, the Authority 
does not intend to discuss the matter further. 

The Authority would agree with TV3 that the phrase "good taste and decency" in 
s.4(l)(a) should be interpreted with reference to standard G2 of the Code which refers 
to language and behaviour in context. Standard G2 requires broadcasters: 

G2 To take into consideration currently accepted norms of decency and taste 
in language and behaviour, bearing in mind the context in which any 
language or behaviour occurs. 

Accepting the complaint under s.4(l)(a) as expanded upon in standard G2, the Authority 
then examined whether Dr Fisher's broadcast remark observed the requirement for good 
taste and decency. 

As the item was a profile of an obstetrician and gynaecologist involved with infertility 
and in vitro fertilisation, the Authority accepted that a reference to his performance of 
abortions was justified. Having the comment on tape, TV3 took legal advice and being 
advised that it was neither defamatory nor an invasion of an individual's privacy, included 
it in the broadcast. Furthermore, a reference to the remark was used in the item's pre-
publicity. TV3 was obviously aware that the remark contained an element of 
sensationalism. 

The Authority decided that the remark was provocative. It believed that while the 
remark's inclusion illustrated the ethical dilemmas which Dr Fisher might confront in his 
work generally, its broadcast was not necessary in order to illustrate the complexities of 
the abortion issue. However, in deciding whether it had gone one step further and 
breached the broadcasting standard requiring good taste and decency, the Authority 
returned to one of its earliest decisions (No: 2/90) when it had dealt with the 
requirement of the standard. In that decision, it wrote: 

... the concept of good taste arid decency in a given situation or context pertains 
to conformity with such standards of propriety as the Authority considers to be 
in accord with generally accepted attitudes, values and expectations of New 
Zealand society. 

Applying that standard to the present complaint, a majority of the Authority considered 
that whereas the broadcast comment could well raise ethical questions, it did not infringe 

•<tk& g^arally accepted values of New Zealand society and, consequently, did not breach 
''s74TT>M^of the Act. 



The minority, emphasising that the remark referred to a group of people with a known 
stance on abortion and that it could reflect on the integrity of the organisation of which 
they were leaders, decided that the comment, in addition to being ethically questionable, 
was in clear breach of the accepted standard of decency and taste expected from a 
member of a profession from which the public is entitled to expect a greater degree of 
confidentiality. 

For the reasons set forth above, a majority of the Authority declines to uphold the 
complaint that the broadcast by TV3 Network Services Ltd of an item on 60 Minutes on 
1 November 1992 breached s.4(l)(a) of the Broadcasting Act 1989. 

The Authority declines to uphold the complaint that the same programme breached 
s.4(l)(c) of the Act or standard 4 of the Television Code of Broadcasting Practice and 
declines to determine the complaint under s.4(l)(b) of the Act and standard 5 of the 
Code. 

2 September 1993 



The Society for the Protection of the Unborn Child Inc.'s and Mrs Armstrong's 
Complaint to TV3 Network Services Limited 

In a letter dated 13 November 1992, the President of the Society for the Protection of 
the Unborn Child (SPUC), Mrs Carmel Armstrong, complained to TV3 Network 
Services Ltd both as President and on her own behalf about an item broadcast on 60 
Minutes at 7.30pm on Sunday 1 November. 

Mrs Armstrong said that the item depicted Dr Richard Fisher, an infertility specialist 
and an obstetrician/gynaecologist, saying "In my experience with abortion, I've 
terminated pregnancies of the children of the presidents of SPUC". That statement, 
she continued, was both defamatory and a breach of the broadcasting standards. She 
recorded her distress at the effect of the accusation upon her and her three daughters 
and the effect on the other Society presidents and their children. Even if the 
statement was true, she added, it had cast a slur on all the Society's presidents and 
their daughters. 

Broadcasting information gained while certifying for or carrying out an abortion, Mrs 
Armstrong continued, was reprehensible and, irrespective of the truth of the claim, its 
broadcast detracted from the Society's credibility in its efforts to maintain respect for 
human life and from her credibility as a spokesperson in particular. 

Mrs Armstrong maintained that the comment breached the standards in s.4(l)(a), (b) 
and (c) of the Broadcasting Act 1989 and standards 4 and 5 of the Television Code of 
Broadcasting Practice. They require broadcasters to observe standards of good taste, 
to maintain the principles of law, to protect the individual's privacy and to deal fairly 
with people referred to in a broadcast. Pointing out that it did not matter for the 
complaint whether Dr Fisher's claim was correct or not, Mrs Armstrong concluded by 
seeking a public apology to the present and past presidents of the Society and 
compensation for the breach of privacy. 

Catherine Anne Barker's. Noreen Elizabeth Rhodes' and Jennifer Ruth Armstrong's 
Complaint to TV3 Network Services Limited 

In a letter date 23 November 1992, Mrs Carmel Armstrong complained to TV3 
Network Services Ltd about the same programme on behalf of each of her three 
daughters. 

Alleging that Dr Fisher's broadcast comment was defamatory, Mrs Armstrong said 
that none of her daughters had had an abortion and the defamation was increased as 

Jher daughters were readily identifiable. She pointed out that the number of 
rd^gh|ers of the seven National Presidents since the Society was founded in 1970 was 
jsrhm^aW that one of her daughters could easily have been thought to be the one Dr 
!^f§hetfpreferred to. Her daughters, she added, were deeply distressed. 



Mrs Armstrong repeated that the item breached the broadcasting standards listed in 
her earlier letter and, on her daughters' behalf, sought a public apology to the 
children of the presidents of the Society and compensation under the Broadcasting 
Act for $5,000 for each of her daughters. 

TV3's Response to the Formal Complaints 

In a letter dated 1 March 1993, TV3 advised Mrs Armstrong of its Complaints 
Committee's decision on the complaints from the Society, from her and her 
daughters. It reported that the complaints had been assessed under the provisions 
cited in the letters of complaint and that the decision was based on legal advice given 
to the Complaints Committee. 

TV3 dismissed the good taste complaint as inapplicable as the standard was 
concerned with language and behaviour. The complainants' point, TV3 added, 
seemed to allege a breach of standard 26 of the Television Code but as standard 26 
included an exception for factual comment, it was not contravened by the broadcast 
of the factually accurate programme. 

The complaint under the maintenance of law standard in both the Act and the 
Television Code was declined, TV3 wrote, as the law allegedly breached was the 
defamation law. However no defamation occurred as Dr Fisher had referred to a 
grouping of people whereas defamation requires reference to an individual. Similar 
reasoning applied to the privacy complaint which, TV3 said also referred to a 
comment about a group rather than an individual. It continued: 

This grouping includes all National Presidents and Regional President, both 
present and past (plus all their daughters). This is a substantial number; such 
a size that any invasion of privacy argument is not applicable. 

The Complaint about dealing unfairly was also declined as the item had not referred 
to an individual but to a substantial group. 

Describing the issues raised by the programme as ones which dealt with extreme 
situations, TV3 recorded: 

The segment complained of was of documentary style and centred upon the 
professional life of Dr Fisher and his achievements (and those of Fertility 
Associates) in the field of infertility. Dr Fisher specialises in cases of below 
normal fertility. Widely recognised as New Zealand's foremost 'baby doctor', 
Dr Fisher has also aborted pregnancies. His argument gave the viewer an 
insight into the complexities of the abortion issue. 

e interview was candid and factual. It portrayed the issue of fertility 
bortion as one which does not and can not fit neatly between 

rmined points of view, that people of all persuasions and beliefs 
cted by it. Further, that there are factors of such gravity that 



they leave some people with no choice but to partake in a course of 
action, abhorrent as it may be to them, which is contrary to their stated 
beliefs. 

As the complaints were not upheld, TV3 said that an apology was not warranted and 
the question of compensation was inappropriate. 

The Complainants' Complaints to the Broadcasting Standards Authority 

As they were dissatisfied with TV3's decision, in a letter dated 26 March 1993 Mrs 
Armstrong, on the complainants' behalf, referred the complaints to the Broadcasting 
Standards Authority under s.8(l)(a) of the Broadcasting Act 1989. The details of the 
referral were included in the Authority's Complaint Referral Form dated 20 April 
1993. 

The complainants referred to a programme preview published in the NZ Herald on 
31 October which forewarned of "startling revelations" and argued that TV3 had 
minimised the defamatory impact of Dr Fisher's comments. They also rejected TV3's 
remark that the comment was justified in order to give viewers an insight into 
abortion, noting that the programme was about in vitro fertilisation, not abortion. 
The complainants also rejected TV3's argument that the comments referred to a 
grouping and not to individuals. Describing that argument as "spurious", Mrs 
Armstrong said viewers would be aware that Dr Fisher referred to Presidents who 
were well-known media spokespeople. 

Mrs Armstrong noted that the records showed that Dr Fisher had been carrying out 
abortions since 1985 and even if he had been referring to Branch Presidents, the 
number with daughters of child bearing age who might have sought an abortion were 
few. 

On the complainants' behalf and in view of the sensitive nature of the topic, Mrs 
Armstrong stated that the Authority might find a verbal submission useful and she 
observed: 

We suggest that if the remarks of Dr Fisher had referred to the Presidents of 
the Medical Association, or indeed the Presidents of the groups who oppose 
us, those individuals would not have taken his statement to be of little 
consequence. Even those who support abortion would not welcome their 
privacy being breached in this manner. 

TV3's Response to the Authority 

A&Js its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint, 
j t j f t ^ ^ t e r of request enclosing all the papers from SPUC was dated 23 April 1993. In 

l e > J p t t ^ f l a t e d 28 May 1993, TV3 sent the Authority a videotape of the item and 
^promised \fs comment in a few day's time after it had been checked by its lawyer. It 



was finally received in a letter dated 12 July and began with the following: 

Whilst we recognise you would have wished these comments earlier, we must 
state our desire to be most thorough in our discussions and subsequent 
response. 

In dealing with the substance of the complaint, TV3 stated: 

Dr Fisher's statement was deemed to be pertinent to the programme and was 
not defamatory nor deliberately provocative and rose naturally out of the 
discussion. The NZ Herald article was considered general in its nature and 
the comments therein were made after the recording of the interview. The 
article can not in any way indicate an intent at the time of the interview. 

Before the broadcast, TV3 continued, it was ascertained that there were 
approximately 40 past or present national or regional presidents of SPUC and legal 
advice confirmed that, in view of that number, no defamation or invasion of privacy 
could occur. A list of 21 such presidents was attached. 

Describing the programme as a profile of Dr Fisher and not about fertilisation or 
abortion, TV3 said Dr Fisher stood by his comment and his comment has given 
viewers an insight into the abortion issue. He had not made the comment in 
justification of anything other than to demonstrate the complexities of the issues 
involved. 

TV3 accepted that Mrs Armstrong was known and recognised in her role but 
repeated that there were a number of regional and national presidents of various 
degrees of public recognition. TV3 concluded: 

We reiterate that there is no basis for any claim of damages which can only be 
applied should there have been a breach of privacy. As there has been no 
such breach, there is no basis for any award of damages. We further reiterate 
that everyone associated with the production of this segment acted in. a 
responsible manner and that the point made by Dr Fisher was important. 

The Complainants' Final Comment 

When asked if she wanted to respond on behalf of all the complainants, in a letter 
dated 4 August Mrs Carmel Armstrong made a number of points. 

First, she asked how TV3 had come up with the number of 40 presidents. She 
repeated that because of her involvement in SPUC and other community groups, she 
was well-known in the community. 

IP disagreed that Dr Fisher's comment contained an insight into the 
rcomplbaties of abortion. Instead, she said it revealed a person who was unable to 
'̂ nSweV<lhte question of why undertake an activity (abortions) which destroyed life. 

, o \ / > / . • 



She believed that Dr Fisher could have made the point contained in his comment in a 
number of different ways - for example by stating that he had carried out abortions 
on women who had previously opposed that procedure. 

She also pointed out that TV3, because of the actions taken before the broadcast, was 
aware that the comment would be controversial and it could have been reworded. 
She added that as Dr Fisher had been performing abortions only since 1985, the 
number of relevant "presidents" of SPUC was limited. 

Referring to the effect of the statement on people because of the organisation 
referred to, she said that her daughters had been unable to defend themselves as, by 
elimination, the daughter of the president to whom the comment applied would have 
^ d i J^spnfidentiality breached. 


