
Decision No: 120/93 

Dated the 16th day of September 1993 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

A.J. & P.M. MOFFATT-VALLANCE 
of Christchurch 

Broadcaster 
TV3 NETWORK SERVICES 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

The Oprah Winfrey show was lampooned in an item on Issues broadcast on TV3 on 12 
May 1993 between 7.30 - 8.00pm. The lampoon was directed at the proclivity of some 
talk shows to sensationalise and trivialise the experiences of their guests. 

^ Mr and Mrs Moffatt-Vallance complained to TV3 Network Services Ltd that the skit, in 
addition to lampooning the Oprah Winfrey show, lampooned claimants for compensation 
for sexual abuse and was deeply offensive. Adding that it was distressing to survivors of 
sexual abuse to be the subject of satire, they said that the item breached a number of 
broadcasting standards. 

Maintaining that sexual abuse was a legitimate topic for Issues to deal with but that the 
item lampooned the style of some talk shows - not either the claimants for or the 
number of compensation claims for sexual abuse - TV3 declined to uphold the complaint. 

^Dissatisfied with TV3's response, the complainants referred the complaint to the 
y < Jir6atlcais|ing Standards Authority under s.8(l)(a) of the Broadcasting Act 1989. 

? C ; " : V v \ 



Decision 

The members of the Authority have viewed the item complained about and have read 
the correspondence (summarised in the Appendix). As is its practice, the Authority has 
determined the complaint without a formal hearing. The length of time between the 
broadcast complained about and the Authority's decision is a matter about which the 
Authority continues to be concerned. It is aware of the statutory time limits and the 
need for care in view of the provision in the Act which allows for appeals to the High 
Court, and appreciates that broadcasters usually try to respond promptly to complaints. 
It is thus disappointing when a broadcaster takes nearly two months to reply to 
complainants as occurred on this occasion. 

A segment of the comedy programme Issues, broadcast at 7.30pm on 16 May and which 
lampooned the Oprah Winfrey show, was the subject of a complaint from Mr and Mrs 
Moffatt-Vallance. The skit showed "Ms Winfrey" interviewing "guests" who were in some 
way involved in physical or sexual abuse as children. 

The complainants wrote that the item, by.lampooning survivors of sexual abuse, was 
deeply offensive. By suggesting that claims for sexual abuse to the Accident 
Compensation Corporation were made on whim or out of greed, they continued, the item 
had treated claimants unfairly and had encouraged their denigration. Further, the 
broadcast had involved the use of a deceptive programme practice when it implied that 
sexual abuse claimants were responsible for the majority of ACC expenditure when it 
indicated that $20,000 (not $10,000) was the amount of compensation available for each 
claimant. Because sexual abuse involved the rape of children, as the final aspect of their 
complaint the Moffatt-Vallances stated that the programme breached the standard which 
states that a warning is necessary before the broadcast of a programme dealing in detail 
with rape. 

TV3 assessed the complaint under the standards nominated by the complainants. The 
first three require broadcasters: 

G4 To deal justly and fairly with any person taking part or referred to in any 
programme 

G7 To avoid the use of any deceptive programme practice which takes 
advantage of the confidence viewers have in the integrity of broadcasting. 

G13 To avoid portraying people in a way which is likely to encourage 
denigration of or discrimination against any section of the community on 
account of sex, race, age, disability, occupation status, sexual orientation 
or the holding of any religious, cultural or political belief. This 
requirement is not intended to prevent the broadcast of material which is: 

i) factual, or 

ii) the expression of genuinely-held opinion in a news or 
current affairs programme, or 



iii) in the legitimate context of a humorous, satirical or dramatic 
work 

The other standard reads: 

V5 Programmes having rape as a theme must be treated with the utmost care. 
Explicit detail and prolonged focus on sexually violent contact must be 
avoided. Any programme dealing with rape in any detail must be 
preceded by a warning. 

TV3 maintained that the item lampooned shows, such as Oprah Winfrey's, which 
sensationalised and trivialised the experiences of its guests. The issue of sexual abuse 
within families was used to indicate that such behaviour was accepted in New Zealand 
to "an alarmingly high degree". TV3 stated that it was public knowledge that a large 
number of claims had recently been lodged with the ACC for such abuse but the 
programme had not suggested that the claims lacked merit or were being responsible for 
the majority of payouts. The amount of compensation, TV3 added, was not relevant. 
Further, it said that the item had not dealt with the rape of children. 

Pointing out that Issues programmes discussed controversial issues, TV3 said that the 
item's satire would "most certainly" not be to the public's harm. Although the complaint 
was not upheld, TV3 added that the complainants' concerns had been drawn to the 
programme producers' attention as the complainants had requested. 

When they referred the complaint to the Authority, the Moffatt-Vallances explained that 
a large number of claims had been lodged before the legislation was changed in October 
1992 which abolished lump sum payments but that fact had not been acknowledged in 
the item. They also maintained that the item contained the implications about the 
claimants' motives to which they had referred in their original complaint. 

In a recent decision (No: 27/93) the Authority has decided that the reference in standard 
G7 to a "deceptive programme practice" refers to some explicit technique used by a 
broadcaster. It does not apply, as the Moffatt-Vallances complained, to a programme's 
suggestion that some people referred to were acting with questionable or deceptive 
motives. As the standard was thus inappropriate, the Authority declined to determine 
that aspect of the complaint. The Authority decided that standard G4 was not relevant 
to the complainants' concern on this occasion as it refers to a specific person. However, 
it considered that the matters were met by the reference in standard G13 to a "section 
of the community" united on the basis of disability. 

The Authority believed that the choice of a topic like physical or sexual abuse of children 
for such a programme was questionable and shared the complainants' concern about the 
portrayal of victims of abuse. One of the men depicted in the skit said that he had been 
abused only after hearing that compensation was available. In spite of this remark, the 

.Authority did not conclude that the skit implied that sex abuse claims were responsible 
for .most of the ACC's spending, that the majority of claims were false or that claimants 
w£re<mb!tivated by greed, as the complainants alleged. 



The Authority decided that the item primarily mocked the Oprah Winfrey show and the 
ACC compensation system. While sharing the complainants' concern about choosing 
child abuse as the topic, the Authority believed that the light-hearted and "over-the top" 
nature of the item meant that it would not be taken seriously by most viewers. The one 
questionable "victim" portrayed by the item would not cause viewers to believe that all 
sex abuse victims are cheats. Although the item could be criticised for being insensitive, 
the Authority did not believe it had breached the standards. Furthermore, as the item 
was part of a comedy show and as it had focussed on physical rather than sexual abuse 
and did not deal with rape in any detail, the Authority decided that the programme was 
not required by standard V5 to be preceded by a warning. 

For the reasons set forth above, the Authority declines to determine the standard G7 
aspect of the complaint and declines to uphold the other aspects. 

16 September 1993 



A..T. and P.M. Moffatt-Vallance's Complaint to TV3 Network Services Limited 

In a letter dated 16 May 1993, Mr A.J. and Mrs D.M. Moffatt-Vallance of 
Christchurch complained to TV3 Network Services Ltd about an item on the 
programme Issues broadcast on TV3 between 7.30 - 8.00pm on Wednesday 12 May. 

The segment lampooned the Oprah Winfrey show and the guests portrayed in the skit 
were involved with claims for compensation for sexual abuse from the Accident 
Compensation Corporation (ACC). Describing themselves as survivors of sexual 
abuse, the complainants said the item was "deeply offensive". Further, they stated 
that such survivors were not suitable subjects for satire. 

The complainants listed the broadcasting standards which they maintained had been 
breached by the broadcast. The prohibition on the use of a deceptive programme 
practice (standard G7) was contravened when the item implied that sexual abuse 
claimants were responsible for the majority of ACC expenditure and when the item 
accepted that $20,000 (not $10,000) was the amount of compensation available. 

By suggesting that such claims were based on whim, sexual abuse survivors had not 
been treated fairly (standard G4) and to suggest that claims were based on greed 
contravened standard G13. The item also breached standard V5 as the issue of the 
rape of children was dealt with without a prior warning. 

The complainants asked that their complaint also be forwarded to the producers, 
writers and actors involved with Issues. 

TV3's Response to the Formal Complaint 

TV3 advised the complainants of its Complaints Committee's decision in a letter 
dated 9 July 1993 and reported that the complaint had been assessed under the 
nominated standards. 

It began: 

The sketch about which you complain set out to lampoon the proclivity of talk 
shows like THE OPRAH WINFREY SHOW to sensationalise and trivialise 
the experiences of its guests; also to indicate that in New Zealand society 
many accept violence in the family to an alarmingly high degree. 

Acknowledging that the item, as a matter of public knowledge, referred to the large 
-jawnber of claims for abuse which had recently been lodged with the ACC, TV3 said 

C j - t j f ^ j j ^ a s not suggested that the claims lacked merit or that such claims were 
/' ig^(SvkM& for the majority of ACC payouts. The amount of compensation, it added, 
^^as^ ) f \ r e^van t . The sketch had not, TV3 continued, at any time dealt with the 



TVTs Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. 
.Jts letter is dated 28 July 1993 and TV3, in its response dated 30 July, declined to 
cdmmenf'further. 

"rape of children". 

TV3 pointed out that sexual abuse had been discussed widely in the media recently 
and as a matter of public interest it was a legitimate topic for Issues to discuss. 
Noting a number of other controversial matters with which Issues had dealt, TV3 
argued that the broadcast would not cause any harm to those who were concerned 
about the matter. 

Declining to uphold the complaint, TV3 said the complainants' concerns had been 
drawn to the attention of the programme's producers. 

Mr and Mrs Moffatt-Vallance's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

As they were dissatisfied with TV3's decision, in a letter dated 13 July 1993 the 
complainants referred the complaints to the Broadcasting Standards Authority under 
s.8(l)(a) of the Broadcasting Act 1993. 

They listed four specific aspects on which they were dissatisfied. The first point was 
the misleading aspect of the item in that it suggested that a large number of lump 
sum claims were lodged recently with the ACC whereas lump sum claims ceased in 
October 1992 - seven months before the broadcast. Because of the impending change 
in the legislation, a large number of lump sum claims had been lodged in 1992 but 
the item did not acknowledge that fact. 

Secondly, while accepting that the point was not made directly, they insisted that the 
item carried the inference that many of the claims lacked merit. They referred to 
parts of the script which bore that implication and, as a result, had suggested that the 
claims were motivated by greed. 

As the third point, the complainants said that the item was factually incorrect by not 
acknowledging the change to the legislation and they also maintained that sexual 
abuse commonly involved the "rape of children". 

The character playing Oprah Winfrey had said "get in fast, the money is running out" 
which when combined with the programme's tone, was the basis of the complainants' 
fourth point that payment for sexual abuse was a major reason for the ACC's massive 
expenditure. 


