
Decision No: 29/93 

Dated the 29th day of March 1993 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

F E M A L E I M A G E S A N D 
REPRESENTATION IN SPORT 
TASKFORCE (FIRST) 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

Six items of sports news were broadcast on One Network News on 1 September 1992. 
Four referred to male sport and lasted 276 seconds, one to mixed sport of 31 seconds 
and one to women's sport of 38 seconds. Of the time given to sports stories, the 
proportions were 80%, 9% and 11%. 

FIRST complained to Television New Zealand Ltd, as the broadcaster, that given that 
at least half the population of New Zealand were women, its news was not objective. 
Rather, it argued, the news was biased. Furthermore, it maintained, the unequal 
portrayal of news sport between men's and women's sports denigrated women and 
discriminated against them. 

Arguing that news coverage was apportioned on the basis of news value and that the 
statistical breakdown was largely irrelevant, TVNZ declined to uphold the complaint, 
.©isptisfied with TVNZ's response, FIRST referred its complaint to the Broadcasting 
^tanid^ds^ Authority under s.8(a) of the Broadcasting Act 1989. 



The members of the Authority have viewed the sports news broadcast as part of One 
Network News for the evenings 31 August - 4 September 1992. They have also read the 
correspondence (summarised in the Appendix). The representatives of FIRST argued 
that oral submissions would complement the written material. The Authority invited the 
parties to meet for the purposes of hearing informal submissions and discussion but as 
TVNZ declined to participate, the Authority believed that little if any further advantage 
would be gained by hearing further formal submissions, particularly as the written 
material was comprehensive. Accordingly, the Authority has followed its usual practice 
and determined the complaint without a formal hearing. 

The Complaint 

FIRST complained to TVNZ that as only a small proportion of the time given to sports 
news on One Network News reported women's sports, the broadcaster showed a lack of 
objectivity and balance contrary to standard 12 of the Television Code of Broadcasting 
Practice. Women's sport was contrasted with men's sports and mixed sports and, on 1 
September 1992, FIRST stated that coverage of women's sport amounted to only 11% 
of the time given to sports items. Further, FIRST argued that the broadcast breached 
standard 26 of the same Code as the imbalance in selection and presentation of news 
items was likely to encourage discrimination against women in such areas as sports 
sponsorship and sport funding. 

FIRST explained that the week selected to examine the coverage of women's sport was 
not typical. It was atypical in that the provincial netball championships (a women's 
sport) were taking place. 

Standards 12 and 26 of the Television Code read: 

12. News must be presented accurately, objectively and impartially. 

26. The portrayal of people in a way which is likely to encourage denigration 
of or discrimination against any section of the community on account of 
sex, race, age, disability, occupation status, sexual orientation or the 
holding of any religious, cultural or political belief shall be avoided. This 
requirement is not intended to prevent the broadcast of material which is: 

i) factual, or 

ii) the expression of genuinely-held opinion in a news or 
current affairs programme, or 

iii) in the legitimate context of a humorous, satirical or dramatic 
work. 

>,;- - • < ; . y. \ 
fe.^s ^ p 6 n s e to FIRST, TVNZ maintained: 

1 \ 1 ! GO 
C 
O X o 

f 



Coverage is apportioned on the basis of news value. 

Pointing out that both men and women might be interested in all sport, TVNZ argued 
that the sports news met the requirements to be accurate, objective and impartial and 
it did not accept that lack of gender balance led to discrimination contrary to standard 
26. 

When referring the complaint to the Authority, FIRST maintained that TVNZ, by relying 
on "professional news judgment", exonerated itself from any discriminatory news practice 
and, indeed, that that argument totally prevented any questioning of TVNZ's "so-called" 
professional news judgment. It concluded the referral with the following summary: 

The complaint does not seek to improve a "community image". We seek accuracy, 
objectivity and impartiality (none of which exclude professional news judgment 
exercised honestly) and we seek redress for discrimination about women's sport. 
We ask that our complaint be taken literally. The fact [that TVNZ's Complaints] 
Committee resorts only to rugby analogies, and is willing to read into our 
complaint so much that is not there, underscores our complaint. We do not 
believe that our complaint has been addressed satisfactorily and consider the TV 
One News programmes complained of breach the Code of Broadcasting Practice 
in relation to news coverage of women's sport. 

In its response, TVNZ emphasised: 

The decision on what goes into a news programme has to be made on news 
judgement and news judgement alone. 

Accepting FIRSTs arguments, it continued, would result in a quota system and, it 
repeated, it was television's task to report news stories - not to make more people 
interested in watching women's sport. 

The Ruling 

The Authority first examined the question whether the complaint was a programming 
matter or a standards issue. If the former, the Authority would be precluded from 
investigating it as it has interpreted the provisions of the Broadcasting Act to exclude it 
from exercising any jurisdiction about programming matters. However, it decided that 
although there is an aspect of programming involved in the complaint, there is also an 
aspect of standards. Specifically, s.21(l)(e)(iv) of the Act provides that the Authority 
shall have a role in developing codes of broadcasting practice in relation to: 

(iv) Safeguards against the portrayal of persons in programmes in a manner 
that encourages denigration of, or discrimination against, sections of the 
community on account of sex, race, age, disability, or occupational status 
or as a consequence of legitimate expression of religious, cultural or 

S £ ^ & X political beliefs. 

ItThatiiec^mr^ment is encapsulated in standard 26 of the Television Code which was cited 



by FIRST in its complaint. Although FIRST'S complaint raised both programming and 
standards questions, the Authority concluded that there was a sufficient aspect of it which 
involved broadcasting standards for the Authority to consider whether or not it should 
determine the complaint. 

The Authority then observed that as both sides of the debate had considerable merit and 
as the complaint was neither solely a standards issue nor a matter of editorial judgment, 
the issues raised by the complaint were complex indeed. Nevertheless, it proceeded to 
examine the arguments advanced by the complainant and the broadcaster and its 
comments on them are reported below. 

On the one hand, the Authority sympathised with TVNZ's statement, although denied 
by FIRST, that upholding the complaint could well impose a quota in effect on news 
items. Furthermore, the quota would not necessarily apply only to women's sport. A 
quota could also be applied to news about other issues - women's or otherwise. 

On the other hand, the Authority agreed with FIRST that TVNZ should be challenged 
on its assumption that gender is irrelevant to sports news. The Authority accepted 
FIRSTs broad philosophical point about sport, and consequently sports news, that 
gender is relevant to both participation and spectator interest. Furthermore on a 
practical level, as FIRST argued, television coverage of a particular sport is highly 
relevant to sponsorship and other financial support. 

The Authority also noted that FIRST did not give examples of women's sport which had 
suffered because of lack of television coverage. Nor were examples given of women's 
sports events for the first week of September which were not covered, or for that matter, 
a comparison of the sports excluded when categorised by the sex of the participants. 
Netball was referred to but it is already one of the four major sports covered by TVNZ. 

The Authority did not doubt, taking into account the statistics supplied, that FIRSTs 
specific complaint regarding the comparative lack of television coverage given to 
women's sport was true. Nor did it doubt that participation in and the development of 
women's sport suffered by receiving less than 50% coverage on the television sports 
news. However, the Authority also acknowledged TVNZ's argument that its role, as with 
all news including sport, was to reflect community interests and that its role was not, for 
example, to adopt a proactive role in fostering the development of a particular sport. 

Nevertheless, the Authority observed and TVNZ implicitly acknowledged that television 
coverage of Australian rugby league had probably fostered the participation in and media 
coverage of that particular (male) sport. 

Finally, the Authority accepted FIRSTs allegation that "professional news judgment" 
might be merely a facade for conventional attitudes and a shelter behind which those 
lacking innovation might hide. "News judgment" was not a defence which had to be 
accepted without challenge. 

i ... ...Having presented the arguments about whether the complaint raised broadcasting 
£7 C.: standkftia or programming issues, and acknowledging that the standards matters raised 
5 . 1 P C : i B 



involved editorial decisions which were inextricably entangled with the broadcast of any 
particular item, the Authority reached the following conclusion. 

FIRST has a number of substantive arguments which all broadcasters should take into 
account when reviewing editorial decisions about the news value of the items to be or 
not to be broadcast. The arguments about the imbalance of the coverage of women's 
sports which are well-documented overseas include the lack of sufficient highly visible 
role models, the lack of awareness of opportunities, the lack of encouragement to 
participate, and the lack of sponsorship and other financial support. However, because 
of the overlap between news judgment, which is the broadcaster's responsibility, and 
broadcasting standards, a shared responsibility between the Authority and the 
broadcaster, the Authority believed that it was inappropriate to determine this complaint. 

After giving consideration to issuing an Advisory Opinion to all broadcasters about the 
need to exercise news judgment about any sports item in a way which does not attract 
and provide grounds for complaints about the lack of objectivity or the promotion of 
discrimination, the Authority decided to defer issuing an Opinion at this time. The 
Authority believed that by making this complaint, along with the other actions taken in 
bringing issues to the notice of broadcasters, FIRST has ensured that broadcasters will 
continue to assess their own performance in this area and, if need be, increase the 
amount of women's sport coverage. 

For the reasons set forth above, the Authority declines in all the circumstances under 
s.ll(b) of the Broadcasting Act to determine FIRSTs complaint that Television New 
Zealand Ltd's coverage of women's sport for the week 31 August - 4 September 1992 
breached standards 12 and 26 of the Television Code of Broadcasting Practice. 

In view of the importance of the issue raised by this complaint, the Authority 
acknowledges that this conclusion is not entirely satisfactory. The Authority has made 
a concerted effort to reach a substantive decision on the complaint. However, the 
Broadcasting Act 1989 which incorporates a philosophy about broadcasting and sets out 
the Authority's functions and responsibilities provides the Authority with neither effective 
power nor a clear mandate to deal with the complaint. 

Despite the statutory lacuna, the Authority does not intend to suggest an amendment 
which would affect the Act's philosophy. Instead, it believes that it is an issue to which 
a commercial or social response on the broadcasters' part is more appropriate rather 
than a regulatory one by the legislature. Furthermore, the Authority suggests that the 
complainant give consideration to advancing its case by approaching substantial and 
influential funding organisations which are also concerned with achieving social 
objectives. 

Signed for and on behalf of the Authority 



0f. the community on account of sex. 

Ms Judy McGregor of Palmerston North and Ms Pamela Harvey of Wellington, on 
behalf of Female Images and Representation in Sport Taskforce (FIRST), 
complained to Television New Zealand Ltd about TVl's One Network News broadcast 
at 6.00pm on Tuesday 1 September 1992. 

They pointed out that six items of sports news were broadcast during the programme, 
four of which referred to male sport and one each to mixed sport and female sport. 
Timed in seconds the stories amounted to 276, 31 and 38 seconds respectively which 
translated into time proportions of 80%, 9% and 11%. 

Referring to TVNZ's promotional material which maintained that TVl's news hour 
provided all the news a New Zealander needed to know, they argued the entire 
programme had to comply with the broadcasting standard which requires that news be 
presented accurately, objectively and impartially. They also said that the broadcast 
complained about occurred during the week of the New Zealand netball 
championship and noted that netball had a large following measured in terms of 
participation. Although at least half of New Zealand's population were women, they 
wrote: 

By giving women 11% of sports news coverage when a major event of national 
interest to them is in progress, presents an opposite or different view of reality. 

Accepting that bias in the selection of news by way of omission was a reality, they 
argued that TVNZ's news showed a lack of objectivity and balance when coverage of 
women's sport amounted to only 11% of the time given to sports news. 

The complainants referred to an earlier Authority decision (No: 18/90) where it was 
accepted that in rare circumstances the non-broadcast of an item could amount to a 
breach of standards. Taking into account, first, the high degree of credibility TVNZ 
ascribed to its news, and secondly, that their research showed that the coverage of 
women's sport on 1 September was not out of step with the average, the complainants 
argued: 

The bias in favour of men's sports stories, and the considerably lower 
percentage of women's sports stories does not accurately represent the actual 
situation in New Zealand considering population, sports participation rates, 
audience appeal or the availability of topical, newsworthy stories available for 
selection and presentation according to journalistic convention. 

They also complained that the coverage of women's sport breached standard 26 of the 
Television Code of Broadcasting Practice which prohibits the broadcast of 
programmes which encourage the denigration of, or discrimination against, a section 



Arguing that TVNZ's portrayal of women's sport was less equal, less newsworthy and 
less significant than its portrayal of men's sport, the complainants maintained that the 
imbalance was likely to encourage discrimination against women in the area of sports 
sponsorship and funding. Further, as the media image of sports women fostered self-
esteem and positive role models for young women, the inferior status accorded 
women's sport by TVNZ was likely to denigrate women. The complaint concluded: 

The programme standard uses the words "is likely to encourage" which imposes 
a higher standard of duty on broadcasters. Biased selection of sports on One 
Network News on 1 September 1992 in favour of male sport is likely to 
encourage denigration of, and discrimination against, women in the 
community. 

TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TVNZ advised Ms Judy McGregor of FIRST of its Complaints Committee's decision 
in a letter dated 7 October 1992. 

It started by noting that the complaint omitted any reference to professional news 
judgment which, it said, applied to all branches of the news media. It continued: 

In the view of the Committee, no news outlet can possibly apportion its 
coverage on the basis of gender - or for that matter on the basis of race, 
occupation, religious affinity, sexual orientation or any other similar criteria. 

Coverage is apportioned on the basis of news value. 

Arguing that the exercise of news judgment meant the selection of items with the 
greatest relevance to the greatest number of people and, contrary to an implication in 
the complaint, TVNZ said that both men and women were interested in all sports 
whether they be rugby or netball. The public interest in the netball championships 
had been acknowledged by coverage in the news each evening during the week. 
TVNZ then described the statistical breakdown as irrelevant, adding that, with all 
news, impact was not measured by duration or column inches. 

With regard to the requirement for accurate, objective and impartial news, TVNZ 
maintained that its main sports news of 1 September met that standard. 

Similarly, TVNZ did not accept the complaint that lack of gender balance led to 
discrimination. Declining to uphold the complaint, it added: 

The Committee noted your belief that media image is important in fostering 
self esteem and your implication that Television New Zealand News and 
Current Affairs has a role in changing the image of women's sport. With 

, it is the view of the Complaints Committee that social engineering is 
responsibility of news media outlets - whose role is to reflect the 

nity in which they operate. News bulletins report, they do not 



Ill 

campaign. 

FIRSTs Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

Dissatisfied with TVNZ's response, in a letter dated 2 November 1992 Ms McGregor 
on FIRSTs behalf referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority 
under s.8(a) of the Broadcasting Act 1989. 

FIRSTs letter made the following points: 

1) The complaint referred to TVl's news coverage at 6.00pm on 31 August - 4 
September whereas TVNZ dealt with sports coverage generally. 

2) A quota system had not been advocated. Rather, FIRST argued that TVNZ's 
"so-called professional news judgment" did not accept women's sport as 
newsworthy as men's and, consequently, its news discriminated against and 
denigrated women. FIRST objected to TVNZ's subjective analysis "of so-
called professional news judgment of what is newsworthy". Moreover, arguing 
that TVNZ had ridiculed the complaint, it recorded: 

What we object to is TVl's subjective analysis of so-called professional 
news judgment of what is newsworthy. Taken to its logical conclusion 
TVl's exoneration of its discriminatory news practices would mean that 
their so-called professional news judgment can never be questioned. 

3) Disagreeing that the complaint had suggested that women had no interest in 
news stories about rugby and rugby league, FIRST said that TVNZ's news 
judgment exhibited a perception that women were less newsworthy than men 
and, accordingly, the news was unbalanced. 

4) FIRST described as "not true" TVNZ's claim of due prominence for netball 
during the week of 31 August - 4 September. The statistics were relevant, 
FIRST added, to show a continuing pattern of "faulty news judgment leading to 
bias and discrimination". "Discrimination" was then defined, following the 
United Nations Convention for the Elimination of all forms of Discrimination 
Against Women, as a "distinction, exclusion or restriction" and thus, FIRST 
insisted, TVNZ's gender imbalance was discriminating. 

5) FIRST disagreed strongly with TVNZ's contention that an item's duration was 
of no significance in assessing its impact. Referring to the practices in other 
media as evidence, FIRST said that those practices showed the 
inappropriateness of TVNZ's arguments. 

6) In regard to TVNZ's statement that news judgment meant publishing "those 
^ having the greatest interest to the greatest number of people", FIRST 

S-^^t^ad ratings in fact measured the least disliked programme broadcast at any 
T H E particular time. The crude audience measures available, FIRST continued, did 



not allow TVNZ to state with authority that it had selected "those stories 
having the greatest interest to the greatest number of people". Moreover, and 
as crude as they were, the ratings supported the case for more coverage of 
netball. A piece of Australian research was attached which showed that 7 out 
of 10 viewers (evenly split between men and women) wanted more women's 
sport on television. 

7) Questioning how TVNZ reached its conclusions about some of its alleged 
beliefs, FIRST stated that it did not ascribe a social engineering function to 
TVl's news. Furthermore, it noted, TVNZ did not fulfil its self-defined role as 
reflecting the community as its news did not acknowledge women's sport in 
terms of participation or interest levels. 

8) FIRST concluded with the following summary: 

The complaint does not seek to improve a "community image". We 
seek accuracy, objectivity and impartiality (none of which exclude 
professional news judgment exercised honestly) and we seek redress for 
discrimination about women's sport. We ask that our complaint be 
taken literally. The fact the [Complaints] Committee resorts only to 
rugby analogies, and is willing to read into our complaint so much that 
is not there, underscores our complaint. We do not believe that our 
complaint has been addressed satisfactorily and consider the TV One 
News programmes complained of breach the Code of Broadcasting 
Practice in relation to news coverage of women's sport. 

In the completed Complaint Referral Form received from Ms McGregor on FIRSTs 
behalf, she wrote: 

We believe that oral submissions will supplement and complement the 
complaint as lodged. 

TVNZ's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. 
Its letter is dated 20 November 1992 and TVNZ's reply, dated 21 December, dealt 
with the eight issues raised by FIRST when it referred the complaint to the Authority. 

1) Contrary to FIRSTs allegation, TVNZ said that it had dealt with news 
coverage - not with sports coverage generally. 

2) Arguing that to accept the complaint under standard 26 would result in 
a quota system, TVNZ noted that the reference to such a process was 

"""-designed to illustrate its impracticality rather than as an exercise in 
lie. It continued: 

The decision on what eoes into a news programme has to be 



made on news judgement and news judgement alone. 

3), 4) and 5) 

One Network News, TVNZ maintained, had given due prominence to 
the netball championships. Newsworthiness, not statistics, was the basis 
for selecting an item and, TVNZ continued: 

We consider news value to relate to what the media organisation 
perceives to be that which has the greatest interest to the 
greatest number of people. Thus, in sports news, news value 
tends to reflect the major sports of the society which is served by 
that organisation. 

The major sports are quite clear. In the United States they are 
football, baseball and basketball. In England they could be 
identified as soccer and cricket. In New Zealand we believe few 
would dispute that rugby, league, cricket and to a lesser extent, 
netball are the major sports. 

Television New Zealand did not make that selection - it simply 
reflects a public interest in those sports which, with the possible 
exception of league, has existed since before television began. 

Outside of these major sports, TVNZ argued, news value tended to 
arise from individual performances and Susan Devoy was cited as an 
example of that practice. 

6) Arguing that television, unlike many other media organisations, was 
able to assess public interest in sport with considerable accuracy, TVNZ 
recorded some ratings for various sports programmes. It wrote: 

Professional news judgement reflects such interest levels and it 
remains our view that the news coverage accorded the Netball 
championships was appropriate to the level of interest. 

7) TVNZ stated: 

h~ < 

We contest the view of the complainants that duration is a test of 
newsworthiness. Despite the complainants' assertions to the 
contrary our research shows that in a newspaper the longest 
items are found consistently on the feature pages - yet rarely are 
they the most significant. We enclose samples from the sports 
pages of the "The New Zealand Herald" where the lead item is 
not always that which takes up the most space. We also give 

iples from the sports pages where there are several leads -
thing a television news bulletin is unable to do. 



8) TVNZ concluded by observing, first, that it was not a task of a news 
service to make more people interested in watching women's sport, and: 

Second, we believe the complaint is addressed to the wrong 
people. They are blaming the media for the indisputable fact 
that the sports which attract the greatest public interest in New 
Zealand are primarily male sports. 

Television New Zealand reports news stories - in whatever field 
they occur. 

FIRST'S Final Comment to the Authority 

When asked to comment on TVNZ's response, in a letter received on 18 January 
1993, Judy McGregor on FIRSTs behalf made six points. 

1) TVNZ, it was argued, continued to refer to general sports programmes 
when the principle - the greatest interest to the greatest number of 
people - might be relevant. To apply that principle to news, however, 
would mean, first, that the lowest common denominator prevailed, and 
secondly, that the broadcast might not meet the broadcasting standard 
that news be presented accurately, objectively and impartially. 

2) FIRST had never proposed the introduction of a quota system. 

3) By using the news judgment alone as the standard for news, FIRST 
argued, TVNZ was falling short of its statutory responsibilities. By only 
presenting information about netball during the week in question, 
TVNZ had failed to comply with its responsibility to present news 
accurately and objectively. 

4) FIRST questioned the validity of ratings as they only measured what 
was watched from the available choice. If rugby, rugby league and 
cricket were the only sports shown in quantity, the data would inevitably 
perpetuate the status quo. 

5) Pointing out that newspaper and magazines did not lead with fillers, 
FIRST maintained its argument that duration was relevant to 
newsworthiness. 

6) FIRST concluded: 

TVNZ seems to be suggesting our complaint is political and 
relevant. Our complaint relates to specific news programmes 

is lodged against specific clauses in the code of practice. 
Z has declined to provide any answer to our complaint in 



relation to Clause 26 People Considerations relating to 
denigration of women. We ask that the complaints be 
considered in the context of the statutory requirements of 
broadcasters. 

Referring to the number of participants, FIRST observed that TVNZ had 
acknowledged the high numbers who played netball but had again emphasised news 
value - as measured by wide public interest - as the relevant criterion. 

Further Correspondence 

In view of the complex issues raised by this complaint, the Authority proposed to the 
parties that an informal roundtable discussion be held to alow them to elaborate on 
their points of view. 

Whereas Ms McGregor was prepared to participate on FIRSTs behalf, TVNZ 
declined to do so. It advised the Authority in a letter dated 4 February 1993 that tits 
position was summed up in its letter of 21 December to the Authority when it wrote: 

The decision on what goes into a news programme has to be made on news 
judgement and news judgement alone. 

/ • ^ ^ i N ^ N Z also questioned whether the Broadcasting Act allowed the informal nature of 
o-/-"""^ ^e^Sis^ssion which had been proposed. 


