
Decision No: 46/93 

Dated the 22nd day of April 1993 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

JOHN MALLEY 
of Wellington 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

The theft of firearms from a licensed collection was dealt with in a segment on TVl's 
Crimewatch broadcast between 8.30 - 9.30pm on 27 October 1992. Among the stolen 
weapons, the item reported, were two semi-automatic machine guns while the 
accompanying visuals depicted a Chinese submachine gun and a Sten gun being fired 
fully automatically. 

Mr Malley complained to Television New Zealand Ltd that the item was inaccurate as 
automatic weapons were described as semi-automatics. It also involved a deceptive 
broadcasting practice as, by repeating a mistake made during at least two earlier 
broadcasts, TVNZ was trying to influence the public on the issue of semi-automatic 
firearms. 

Describing the mistake as an unfortunate but genuine error, TVNZ upheld the complaint 
that the item was inaccurate. It had drawn the mistake to the attention of the staff of 
Crimewatch and reminded them of the need for care in the matter of details. As the 
error was a genuine mistake and had not been noticed by a police officer checking the 

o sxiipi* TVNZ declined to uphold the other aspect of the complaint. Dissatisfied with 
bfttfe; TVNZ's decision not to uphold the aspect of the complaint alleging a deceptive 

Cpjogtamrne practice and with the action taken on the aspect of the complaint upheld, Mr 
• — * 

o r / 



Malley referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of 
the Broadcasting Act 1989. 

Decision 

The members of the Authority have viewed the item to which the complaint relates and 
have read the correspondence (summarised in the Appendix). As is its practice, the 
Authority has determined the complaint without a formal hearing. 

An item on Crimewatch, broadcast between 8.30 - 9.30pm on 27 October 1992 and 
involving a reconstruction, dealt with the theft of some firearms from a licensed collector. 
The item portrayed the type of weapons stolen and, while reporting that two semi­
automatic machine guns had been taken, showed a visual of a Chinese submachine gun 
and a Sten gun being fired automatically. As it was inaccurate to describe a fully 
automatic weapon as a semi-automatic one, Mr Malley complained to TVNZ that the 
item breached standard 1 of the Television Code of Broadcasting Practice which requires 
broadcasters: 

1 To be truthful and accurate on points of fact. 

In addition, he maintained that the item breached standard 7 of the Code which requires 
broadcasters: 

7 To avoid the use of any deceptive programming practice which takes 
advantage of the confidence viewers have in the integrity of broadcasting. 

In support of his complaint under standard 7, he stated that it was not the first occasion 
that TVNZ had depicted fully automatic weapons while the script referred to semi-
automatics. As Crimewatch had a reputation for accuracy and as many police officers 
were present who would have been able to explain the difference between semi-
automatics and sub machine guns, he wrote: 

I cannot help but feel this is a continuing deceptive practice designed to influence 
the public on the issue of semi-automatic firearms. 

TVNZ acknowledged that the item contained a factual error and had breached standard 
1. The visuals had been correct in showing a Chinese type 50 sub-machine gun and a 
Sten Mark II but the script had been incorrect in referring to "two semi-automatic 
machine guns". Describing the mistake as unfortunate but a genuine error, TVNZ said 
that the Crimewatch staff had been reminded of the need for special care in matters of 
detail. 

Noting that standard 7 implied that something underhand had occurred, TVNZ said that 
t h > ^ i p t had been checked by the police officer in charge of the investigation and, as 
tt^gJXmistake had occurred, it denied that the item had breached standard 7. 

Whfen^e pferred his complaint to the Authority, Mr Malley expressed his dissatisfaction 



with the action taken by TVNZ having upheld his complaint under standard 1 and, 
moreover, maintained that the broadcast breached standard 7. In regard to the first 
matter, he argued that the mistake should have been publicly acknowledged and, 
secondly, in view of previous mistakes and in order to avoid a repetition, it was necessary 
for the distinction between semi and fully automatic weapons to be explained to all staff. 

In response, TVNZ argued that the broadcast of a correction was not justified as the 
error was a relatively minor one. In addition, the item had been factually accurate 
visually and had conveyed the relevant public service message which would help the 
police recover the weapons. Furthermore, TVNZ wrote, the comparatively minor 
correction of this sort in a public service programme could well confuse and distract from 
the information conveyed in the item. TVNZ commented: 

While we understand Mr Malley's frustration at what he sees as inaction over his 
complaint, it is the Company's view that the public good has been best served by 
letting the matter lie. 

Mr Malley in his referral of the complaint to the Authority emphasised two matters: his 
dissatisfaction with the inadequacy of TVNZ's action after upholding his factual 
inaccuracy complaint under standard 1 and, under standard 7, his concern about the past 
mistakes and the need to eliminate any possibility of their recurrence. In view of the 
overlap between these points, the Authority dealt with the two aspects of the complaint 
as one matter. TVNZ described the current mistake as genuine and although intention 
to deceive on the broadcaster's part is not an essential requirement of standard 7 
(deceptive programme practice), the Authority felt that the appropriate way to begin to 
consider the complaint was to review the action taken by TVNZ having upheld the 
factual inaccuracy (standard 1) complaint. 

The Authority would also note, because of complaints it has ruled on (Decision Nos: 
74/92, 75/92 and 76/92), that it is aware of at least one other occasion when TVNZ has 
referred inaccurately to semi-automatic weapons while showing visuals of fully automatic 
weapons being fired. However, the Authority noted one substantial distinguishing 
component about the current error. Mr Malley said that the complaint should not have 
occurred because of the police presence on Crimewatch to which, TVNZ replied, the 
script had been checked by the Police. That had not occurred on the previous occasion. 

In view of those circumstances, the Authority accepted that the mistake on this occasion 
was a genuine error and, although it might have been careless, it was not deliberate. 
Although an intention to deceive is not an essential element in a finding that standard 
7 has been breached, on this occasion the Authority decided that the mistake in the 
context of the entire item did not amount to a deceptive programme practice in 
contravention of the standard. At the same time, however, the Authority accepted that 
Mr Malley's suspicions, in view of the other occasions when TVNZ has reported 
inaccurately on semi-automatic weapons, were understandable. 

^W^^w^viewing TVNZ's action which, having upheld the complaint, involved on this 
^ ^ ^ c c a s ^ i ^ m i n d i n g the Crimewatch staff of the need to ensure that details were accurate, 
Y ,the^Aumor\ty noted Mr Malley's argument for, first, a public acknowledgment of the 



error, and secondly, training of all TVNZ staff to ensure that the mistake is not repeated. 
TVNZ believed that its action was adequate as the breach was not a major one, the 
visuals were correct, the public service message was conveyed, and a correction in the 
circumstances would well confuse viewers. Moreover, it maintained, the suggestion was 
not practical in view of the steady turnover of TVNZ staff. 

The Authority considered, first, the arguments in favour of a public correction and 
decided, in agreement with TVNZ, that the error was not major and as the broadcast, 
for the most part, was accurate, the broadcast of a correction indeed could well confuse 
the viewer. The Authority also took into account the fact that many, if not most, viewers 
would not have noticed the error and that it was a detail of peripheral relevance to the 
thrust of the item. Moreover, as the viewers who noticed the error would have realised 
that a mistake had been made because of their familiarity with semi or fully automatic 
weapons, the Authority decided that an order to broadcast a public correction would 
principally involve a punitive action being imposed on the broadcaster rather than one 
imposed for the benefit of viewers. Although an order which includes a punitive sanction 
might sometimes be appropriate, the Authority concluded that this was not such an 
occasion. 

The second aspect of the complaint referred to the action taken internally and, Mr 
Malley argued, TVNZ should ensure that all staff understood the difference between 
semi and fully automatic weapons. While appreciating Mr Malley's concern, the 
Authority decided that for two reasons it would not suggest to TVNZ that it carry out 
this action. First, there were practicalities such as staff turnover as TVNZ noted. 
Secondly, the Authority accepted that while the issue about the difference between semi 
and fully automatic weapons was of major importance both publicly and privately to 
those who were licensed to have such guns, it was not a major matter for most viewers. 
Accordingly, the Authority decided not to order TVNZ to undertake any further action. 

For the reasons set forth above, the Authority, first, declines to uphold the complaint 
under standard 7 of the Television Code of Broadcasting Practice, and secondly, declines 
to uphold the complaint that TVNZ's action, having upheld the standard 1 complaint 
was inadequate. 

Signed for and on behalf of the^^Aujdiority 



In a letter dated 4 November 1992, Mr John Malley of Wellington complained to 
Television New Zealand Ltd about a segment of the programme Crimewatch 
broadcast on TV1 at 8.30pm on 27 October 1992. 

The item had covered the theft of some firearms from a licensed collector and 
reported that a number of semi-automatic machine guns had been taken. The 
accompanying visuals depicted a Sten gun being fired automatically and a Chinese 
submachine gun. 

Mr Malley stated that the item breached standards 1 and 7 of the Television Code of 
Broadcasting Practice requiring respectively truth and accuracy and the avoidance of 
any deceptive programme practice. It was inaccurate as no submachine gun could be 
described as semi-automatic when quite plainly a full automatic. He referred to 
earlier items broadcast by TVNZ when fully automatic weapons had been described 
as semi-automatic and argued that it was a continuing deceptive practice designed to 
influence the public on the issue of semi-automatic weapons. That view, he added, 
was reinforced as the inaccurate broadcast had occurred on Crimewatch which was a 
programme with a reputation for accuracy and where many police officers were 
present who would have been able to explain the difference between semi-automatic 
weapons and submachine guns. 

He requested the broadcast of an apology on the next episode of Crimewatch together 
with an explanation about the distinction between automatic and semi-automatic 
weapons. 

TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TVNZ advised Mr Malley of its Complaints Committee's decision in a letter dated 17 
December 1992. 

It reported that the item had referred to the loss of "two semi-automatic machine 
guns" whereas a later check of the facts showed that the items were fully automatic 
and had, in fact, been correctly demonstrated. TVNZ acknowledged that a mistake 
had occurred in the script despite being checked by the police officer in charge of the 
investigation. Describing the mistake as an unfortunate and genuine error, TVNZ 
upheld the complaint under standard 1 and stated that the Crimewatch staff had been 
reminded of the need for special care. 

Z said that standard 7 implied that something underhand had occurred and, as 
ingle mistake had been made, it declined to uphold that aspect of the 

t. 



Mr Malley's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

Dissatisfied both with the action taken on the aspect of the complaint upheld and that 
the other aspect had not been upheld, in a letter dated 10 January 1993 Mr Malley 
referred his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) the 
Broadcasting Act 1989. 

As TVNZ had given viewers incorrect information about what constituted a semi­
automatic weapon, Mr Malley argued that the error should have been publicly 
acknowledged. Otherwise, he added, the complaints procedure was a farce. 

In regard to the standard 7 complaint, he accepted that mistakes occurred but argued 
that all staff should be informed of the differences between the weapons. By not 
doing so, he continued, TVNZ management had shown that they did not care if it 
happened again. 

He believed a public admission of the mistake was appropriate as was advice to all 
TVNZ staff about what semi-automatics were and were not. 

TVNZ's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. 
Its letter is dated 22 January 1993 and TVNZ's reply 2 February. 

TVNZ said that the script, because it dealt with a specialist area, had been checked 
by the police officer in charge of the investigation of the burglary during which the 
firearms were stolen. Although the mistake in the script had occurred early in the 
item, the true nature of the weapons was clearly shown later in the item and referred 
to correctly in the accompanying script. The error was regretted but as it was not 
regarded as a major one and as a correction could serve to confuse or detract from 
the information at the core of the item, it had been decided: 

... the public good had been best served by letting the matter he. 

TVNZ concluded: 

The staff involved are aware of their error and will doubtless take extra care if 
confronted by similar information in the future. Mr Malley's suggestion that 
all staff be advised of the nature of semi-automatic weapons is well-meant but 
not practical given the steady staff turnover that occurs in a large organisation 
such as ours. 

alley's Final Comment to the Authority 

ed for a brief comment on TVNZ's response, in a letter dated 22 February 
alley that TVNZ, over the years, had consistently incorrectly identified 



fully automatic weapons as being semi-automatic. Consequently, he argued, many 
viewers would now believe that machine guns were semi-automatic firearms. Had 
there been only one mistake he would have been unlikely to complain but: 

The perpetuation of this lie must be stopped and the only way it can be 
>ed is that TVNZ must either publicly admit they made a mistake or 

a fine. Anything else is not a deterrent to their reporting inaccuracies. 


