
Decision No: 95/93 

Dated the 9th day of August 1993 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

PATRICK CURRAN 
of Levin 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

The statement "Police in Northern Ireland say Tony Butler's killing is part of the IRA's 
on-going campaign against drug dealers" was included in an item on TVl's Holmes 
programme broadcast between 6.30 - 7.00pm on 19 January 1993. The item dealt with 
Danny Butler's (the dead man's brother) request for asylum in New Zealand. 

Mr Curran complained to Television New Zealand Ltd that the item was unbalanced and 
inaccurate as it promoted what he described as the mistruth that only the IRA was 
responsible for violence in Northern Ireland. In particular, the statement was at variance 
with earlier media reports which stated that a loyalist group, the Ulster Freedom 
Fighters, had claimed responsibility for the death of Tony Butler. 

Acknowledging that the report on 19 January conflicted with earlier announcements, 
TVNZ said that the 19 January comment should have reported that it was based on the 
latest information which varied from that given earlier. However, noting that the 
information which had been broadcast was supplied by a reputable source - Sky 
Television in Great Britain - TVNZ declined to uphold the complaint. Dissatisfied with 

i l j ^ ^ l ^ p c i s i o n , Mr Curran referred his complaint to the Broadcasting Standards 
^Aju|hori^j^rider s.8(a) of the Broadcasting Standards Authority 1989. 



Decision 

The members of the Authority have viewed the item complained about and have read 
the correspondence (summarised in the Appendix). As is its practice, the Authority has 
determined the complaint without a formal hearing. 

Mr Curran complained about a comment included in an item broadcast on Holmes on 
19 January. The item consisted mainly of an interview with Danny Butler who was 
seeking asylum in New Zealand. Mr Butler was afraid that he would be killed if he was 
returned to Northern Ireland, as had happened to his brother Tony, and it was reported 
that "Police in Northern Ireland say Tony Butler's killing is part of the IRA's on-going 
campaign against drug dealers". 

Referring to other media reports, including one on TVNZ's One Network News, that the 
illegal protestant terrorism group, the Ulster Freedom Fighters, had claimed 
responsibility for Tony Butler's death, Mr Curran stated that the item breached standards 
G6, G7 and G14 of the Television Code of Broadcasting Practice. The first two require 
broadcasters: 

G6 To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

G7 To avoid the use of any deceptive programme practice which takes 
advantage of the confidence viewers have in the integrity of broadcasting. 

The other one states: 

G14 News must be presented accurately, objectively and impartially. 

Expanding on the deceptive programming aspect of the complaint under G7, Mr Curran 
stated that the item used brief extracts, nearly subliminal, of a group of IRA members 
shooting into the sky. The implication, Mr Curran continued, was that Catholic terrorists 
were the only ones that Danny Butler need be worried about should he be returned to 
Northern Ireland. 

Although not an aspect of the complaint, in the correspondence Mr Curran referred on 
a number of occasions to a statement on the Holmes programme on 5 November 1992 
when, in an item about the danger of fireworks, the following comment was broadcast: 

It is, when you think about it, an absurd celebration. Setting off fireworks to 
celebrate the intention of a deranged Irish Catholic to blow up the institution of 
Parliament. 

Mr Curran considered that the inaccuracy in this comment reflected on TVNZ generally 
_and on the Holmes programme specifically and was an indication of the biased reporting 
NigD^tatievents in Northern Ireland In his Ongoing correspondence with TVNZ over the 
y e # | ^ M r Curran has maintained that TVNZ has blamed the Catholic/Republican 
terrorist^ for most of the violence in Northern Ireland and, consequently, through this 



approach, has absolved the Protestant/Loyalist terrorists. This continuing debate has 
resulted in the Authority ruling on two formal complaints from Mr Curran about TVNZ's 
coverage of events in Northern Ireland (Decision Nos: 47/91 and 41/92). 

To substantiate his argument that both sides are responsible for the violence, Mr Curran 
lent the Authority the Royal Ulster Constabulary's Annual Report for 1992 which 
recorded that, while in the past the Republican Groups had been responsible for the 
majority of the terrorist murders in Northern Ireland, in 1992 the Loyalists had been 
responsible for the majority (52%) of the 85 people slain as a result of the sectarian 
warfare. 

This background has been included as it impacts on Mr Curran's attitude as reflected in 
his complaints and on TVNZ's responses. The Authority has also taken the Annual 
Report into account in reaching a decision on this complaint. 

In response to Mr Curran's complaint about the reference to Tony Butler's death on 
Holmes on 19 January, TVNZ acknowledged that it had been earlier reported that the 
Protestant Freedom Fighters had claimed responsibility for Tony Butler's death. The 
statement on Holmes, it added, was made on the basis of the latest information available 
and had been received from the British Sky network. TVNZ commented: 

While the Complaints Committee did not believe "Holmes" was wrong in 
reporting the latest information concerning the death, it did believe it was 
unfortunate that "Holmes" did not acknowledge that the information it was giving 
was at odds with, or a development on what had been reported earlier. 

Dealing with the standards cited by Mr Curran, TVNZ maintained that as many stories 
change as more information becomes available, and as it was reported as a police 
statement - not as a fact - the balance and fairness requirement of standard G6 had not 
been breached. Standard G7 had not been contravened, TVNZ continued, as the shots 
of the gunmen, while brief, were not subliminal and were not an example of a deceptive 
programme practice. As for the accuracy requirement in standard G14, TVNZ 
maintained that the item was accurate at the time of the report. It also met the 
requirement for objectivity in standard G14 as the story about Danny Butler's fight to 
stay in New Zealand also included a quote from the Refugee Status Authority that there 
was "a real chance Danny Butler would be killed by the IPLO if he returned to Northern 
Ireland". 

TVNZ declined to uphold each aspect of the complaint. 

When he referred his complaint to the Authority, Mr Curran noted a number of TVNZ 
items about Northern Ireland which he maintained were unbalanced and, specifically 
with reference to the comment about Guy Fawkes, he asked: 

If TVNZ lied about the Irish Catholic who tried to blow up the British Parliament 
' l ^ , t N f * e w hundred years ago how can you believe anything it says in this context now? 

(Jc.i.;More\generally, he questioned whether the Holmes programme, in the context of Irish 



news relating to Irish terrorism, had been "a model of honesty and impartiality." 

In its response to the Authority in regard to these comments, TVNZ expressed the 
opinion that Mr Curran did not appreciate that reporters, in the aftermath of a crime, 
did not accept the police version of events unquestioningly. Further information would 
be obtained and checked and double-checked and, TVNZ opined: 

We believe most television viewers and newspaper readers accept and recognise 
that "facts" presented in developing stories will inevitably be subject to revision 
as most (sic) information unfolds. 

Repeating that the item was essentially a story about Danny Butler and his fight to 
remain in New Zealand and that there had been references to both the Sky account of 
Tony Butler's death and a report from the Refugee Status Authority on Danny Butler's 
fear, TVNZ argued that the standards had not been breached. 

The Authority has provided a reasonably full account of the complaint and its 
background in order to illustrate that the factual issue (who was responsible for Tony 
Butler's death?) is not one it can resolve and that the central concern raised by this 
complaint deals with sources of the material broadcast as much as the broadcast itself. 
The question of sources was dealt with at length in Decision No: 47/91. Because of its 
relevance to the current complaint, the Authority considers that it merits repetition. In 
that Decision, it was recorded: 

Although the Authority has not upheld Mr Curran's complaint, it understands his 
concern about the way Northern Irish issues are dealt with on television. It also 
understands TVNZ's efforts over the years to give Mr Curran what it described 
as "full, frank and free" explanations but which Mr Curran has rejected as 
unsatisfactory. 

It would appear that TVNZ pinpointed the crux of the differing approaches in its 
17 June letter to the Authority. There it explained that television news 
programmes dealt, in effect, with headlines which were accompanied by 
appropriate visuals. Further, TVNZ stated that it was terrorism by the IRA which 
has dominated world-wide media headlines about events in Northern Ireland. Mr 
Curran, as a viewer of TVNZ, is the recipient of the reports sourced 
internationally which TVNZ has editorially considered as relevant for New 
Zealand audiences. The Authority considered, in agreement with TVNZ, that the 
broadcasts do not reflect bias on the part of TVNZ or by its journalists. Rather, 
throughout the long history of violence in Northern Ireland the coverage appears 
to reflect internationally ingrained attitudes. However, there may come a time 
when, in view of the escalation of Loyalist terrorism, internationally sourced 
coverage is no longer sufficient. 

Mr Curran, because of his close interest in Irish affairs, is aware of the amount 
__=™»4)f violence perpetrated by the different groups in Northern Ireland. However, at 

cf\^JlPP^sent the Authority does not consider TVNZ to be at fault in perpetuating the 
' T H „ m ^ b n a l and widely accepted approach which focusses on the IRA when it 
(Jor.r.v.ruT \~y\ 



broadcasts items which are supplied by its international news sources. The 
Authority would point out, nevertheless that New Zealand's perspective on 
controversial international events, whether in Ireland or, for example in the 
Falklands, the Middle East or Yugoslavia does not necessarily correspond with 
the approach taken by the international news sources used by TVNZ. To achieve 
a balance in some situations, broadcasters may well have to present an alternative 
perspective from informed New Zealanders. 

The Authority was required to deal with the specific aspects of Mr Curran's complaint 
that the broadcast of an item on Holmes on 19 January 1993 breached standards G6, G7 
and G14. The comment objected to was a small part of a story about Danny Butler and 
his family which acknowledged that sectarian violence in Northern Ireland was 
committed by protagonists from both sides. Furthermore, TVNZ made use of reputable 
sources and the statement which was broadcast was not reported as a fact but was 
attributed to the Police. The item also included a contrary reference, on this occasion 
attributed to the Refugee Status Authority. 

The Authority agreed with TVNZ that it should have reported that the comment from 
Sky varied from an earlier report, but it did not believe that it was essential for it to do 
so. Accordingly, the Authority decided that the broadcast had not breached standards 
G6 or G14. 

As for the visuals of some Northern Ireland gunmen shooting into the air, the Authority 
thought that their inclusion could be regarded as sensationalist but accepted that they 
were an attribute of television as a visual medium and were justified in a story which 
dealt with Danny Butler's fear of being shot. As they could not be described as a 
deceptive programme practice, the Authority concluded that standard G7 had not been 
contravened. 

For the above reasons, the Authority declines to uphold the complaint. 

Signed for and on behalf o><Ber^BjSkrity 

9 August 1993 



(a) Preliminary Correspondence 

In a letter dated 21 January 1993, Mr Patrick Curran of Levin wrote to TVNZ's 
current affairs division asking for the source of a news report. TVl's Holmes 
programme, he recorded, had stated that Irishman Tony Butler had been killed in 
Northern Ireland as part of the IRA's "on-going campaign against drug dealers" while 
TVl's One Network News, Radio New Zealand and some newspapers had earlier 
attributed the murder to Protestants/Loyalists who were members of the Ulster 
Freedom Fighters. 

He also asked whether Guy Fawkes had been described as an Irish Catholic on the 
Holmes programme on 5 November 1992. 

TVNZ advised Mr Curran in a letter dated 3 February 1993 that Sky news in Britain 
was the source of information of the comment about Tony Butler on Holmes and that 
the introduction to the item about Guy Fawkes on 5 November stated: 

It is, when you think about it, an absurd celebration. Setting off fireworks to 
celebrate the intention of a deranged Irish catholic to blow up the institution 
of Parliament. 

Stating that TVNZ covered news on the basis of newsworthiness, TVNZ quoted 
Authority Decision No: 47/91 (determining a complaint from Mr Curran about the 
way TVNZ covered Northern Irish issues) which accepted that internationally 
ingrained attitudes, rather than TVNZ, could be biased against the IRA. It also 
recorded that, if loyalist terrorism increased, internationally sourced coverage might 
no longer be sufficient. 

TVNZ's letter concluded: 

TVNZ constantly reviews its sources of news from overseas. We believe we 
still make every effort possible, to ensure its accuracy and impartiality. When 
appropriate we add information from New Zealand to add to the public's 
understanding of issues in Ireland and elsewhere. 

(b) The Formal Complaint 

Mr Curran's formal complaint to TVNZ, dated 14 February 1993, alleged that the 
Holmes item which referred to Tony Butler on 19 January was unbalanced, inaccurate 
jmudmade use of a deceptive programme practice in contravention of standards 6, 7 

; %hd;)̂ 2','Of the Television Code of Broadcasting Practice. 

• , , M i ^ i j ^ n o t e d that reports in the print media, on radio and on One Network News 



had dealt with the murder of Tony Butler in Belfast as his brother, Danny Butler, was 
seeking asylum in New Zealand. Those stories had ascribed the responsibility for 
Tony Butler's murder to the Ulster Freedom Fighters. However, the item on Holmes 
had ascribed the responsibility for Tony Butler's murder to the IRA as part of its 
campaign against drug dealers. Moreover, Mr Curran maintained, the item on 
Holmes had borrowed a technique for subliminal advertising by briefly flashing on 
three occasions a film clip of IRA gunmen while screening an interview with the 
Butler family. 

The item breached the balance requirement of standard 6, Mr Curran continued, by 
blaming the IRA for Mr Butler's death without referring to the earlier reports. The 
"very quick flashes of the IRA film clip" breached the standard 7 prohibition on 
deceptive programme practices as it involved a "shameful journalistic trick, innuendo 
and omission". 

The standard 12 requirement for accuracy, objectivity and impartiality was 
contravened, Mr Curran concluded, as the item did not report the Protestant killer 
gangs and the sectarian war in Northern Ireland. 

TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TVNZ advised Mr Curran of its Complaints Committee's decision in a letter dated 10 
March 1993. 

Describing as the central issue of the complaint the statement on Holmes about Tony 
Butler's murder when compared with other news reports, TVNZ said that the Holmes 
item was based on the latest information available from the British Sky network. The 
possibility that the death was linked to drug gangs, despite the claim by the Ulster 
Freedom Fighters for responsibility for the murders, had also been carried in the 
"Sunday Times" of 17 January. 

In its conclusion to the background of the complaint, TVNZ stated: 

While the Complaints Committee did not believe "Holmes" was wrong in 
reporting the latest information concerning the death, it did believe it was 
unfortunate that "Holmes" did not acknowledge that the information it was 
giving was at odds with, or a development on what had been reported earlier. 

Dealing with standards cited (using the amended numbering system), TVNZ 
maintained that by reporting the latest information, the item had not breached 
standard G6. As the item did not contain any examples of subliminal shots, the 
deceptive programme requirement in G7 was not breached. 

Tte-the item was accurate and objective on the day it was broadcast - that police 
repbrtfed that Tony Butler's death could be linked to drug dealing - standard G14 was 

. complied, with. The complaint was not upheld. 



Dissatisfied with TVNZ's decision, in a letter dated 5 April 1993 Mr Curran referred 
his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of the 
Broadcasting Act 1989. 

Beginning by describing the comment about Guy Fawkes as a "blatant lie", Mr Curran 
argued that TVNZ was biased in its reports about the IRA. In a letter dated 9 May 
accompanied by the Authority's Complaint Referral Form, Mr Curran said that he 
was not surprised when TVNZ declined to uphold his complaint as TVNZ: 

... sees nothing wrong with its current affairs programmes broadcasting the 
propaganda line that the Catholics/republicans are the only terrorists operating 
in Ulster. 

He reported that he had written to the police headquarters in Belfast and a 
spokesperson had advised him that the police press release about Tony Butler's 
murder had not mentioned any drug connection. Accordingly, Mr Curran continued, 
the complaint raised the question whether TVNZ had invented the IRA connection 
to the Tony Butler murder. Moreover, a report in the "Evening Post" on 23 January, 
four days after the broadcast, recorded that Tony Butler had been murdered by 
Protestants. 

Mr Curran wrote: 

The point is, and its right at the heart of my complaint, was Holmes justified in 
keeping absolutely silent about the existence of the terrorist from the 
Loyalist/Protestant side and by doing so presenting a totally unbalanced and 
dishonest picture of the most tragic sectarian slaughter in Northern Ireland. 

He also maintained that the visuals of the IRA gunmen were one-sided. 

Citing from a variety of sources, Mr Curran emphasised that violence in Northern 
Ireland was the responsibility of both the Loyalists and the Republicans and argued 
that TVNZ should be advised by the Authority to improve its standards as many of its 
items about Northern Ireland made a mockery of the standards requiring honest and 
honourable journalism. 

TVNZ's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. 
Its letter is dated 11 May 1993 and TVNZ's response 8 June. TVNZ reported that its 
letter to Mr Curran dated 10 March carried the substance of its response. It 
emphasised that the item broadcast on 11 January was based on the best known facts 

that time. Acknowledging that the drug reference might have been at odds with 
,je&riier reports which blamed Tony Butler's death on the Ulster Freedom Fighters, 
*NZ \epeated the latest information which the item used was based on an 

Mr Curran's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

file:///epeated


authoritative report carried on Britain's Sky network. It added that that source had 
also been alluded to in the New Zealand "Sunday Times". 

TVNZ continued: 

We believe that Mr Curran has an imperfect understanding of the role of 
reporters. In the immediate aftermath of a crime, reporters do not accept 
unquestioningly information from official police sources, although they might 
report these sources with suitable attribution. More often the real information 
comes through "off the record" briefings either from the police or from those 
directly involved. Sometimes people will provide information which 
contradicts official police statements - but do not themselves wish to be 
quoted. All these matters have to be checked and double-checked and are not 
broadcast or printed until the journalists involved are satisfied that the 
information they have is both credible and reliable. (Even then, subsequent 
revelations from other sources can see the story change again at a later date). 

We believe most television viewers and newspaper readers accept and 
recognise that "facts" presented in developing stories will inevitably be subject 
to revision as more information unfolds. 

Pointing out that the item on 19 January dealt essentially with the status on Danny 
Butler in New Zealand, not with events in Northern Ireland, TVNZ maintained that 
the report was accurate, fair and impartial. 

Mr Curran's Final Comment to the Authority 

When asked to comment on TVNZ's response, in a letter dated 30 June 1993 Mr 
Curran enclosed a copy of the Royal Ulster Constabulary's Annual Report for 1992 
which reported that for the first time since 1976, Loyalist/Protestant terrorists killed 
more people in Northern Ireland than did Republican/Catholic terrorists (39 to 36). 
Those figures, Mr Curran emphasised, disproved the stance taken on Holmes which 
suggested by "omission and innuendo" that the only terrorists in Northern Ireland 
likely to kill Danny Butler were "from the Catholic side of the sectarian fence". 

Disputing the accuracy and competency of TVNZ news presentation of events 
generally in Northern Ireland, Mr Curran wrote: 

Time and again in recent months TVNZ has broadcast the claim that Holmes 
seeks out the facts and tells them straight. No way did it attempt to seek out 
the facts of sectarian strife in Ulster and the grave danger to Danny Butler, 
from republican and loyalist killers, especially as he had been branded an IRA 
man in Parliament in NZ. 

- A s 'for the use of the three fleeting images of IRA gunmen flashed on the 
screen, may I ask you, have you ever, before or since, outside of advertising, 

C j seen trkt technique used in news items or current affairs programmes? 



Further Correspondence 

In a further letter to the Authority dated 9 July 1993, Mr Curran recounted some 
events dealt with in the item and observed that Tony Butler's death "surely was a 
sectarian killing". 

He also referred to some recent reports on TVNZ dealing with events in Northern 
Ireland which, he said, demonstrated TVNZ's inability or unwillingness to report the 
UteteTTfraedom Fighter's activities. He enclosed a newspaper report which he urged 

/^th% Auth^jtyMo read and to contrast its coverage to that given by TVNZ. 

I - C "" = :r \ \ 
' / 

\ 


