
Directory
The current members of the Broadcasting 
Standards Authority are: 
Joanne Morris (Chair), Tapu Misa, 
Diane Musgrave and Paul France.

Contact us at:
2nd Floor, Lotteries Commission Building,
54–56 Cambridge Terrace, 

0800 Number
The Broadcasting Standards  
Authority’s free phone number is

0800 366 996
A recorded message explains the 
complaints process, and a connection
through to the office is provided.

 
PO Box 9213, Wellington, 6141, 
New Zealand.
Phone: 64 4 382 9508 
Fax: 64 4 382 9543
Email: info@bsa.govt.nz
Website: www.bsa.govt.nz
Editorial enquiries: info@bsa.govt.nz

QUARTERLY 
NUMBER 40, DECEMBER 2008

New research on violence  
in entertainment

In early November the Broadcasting 

Standards Authority and the Office 

of Film and Literature Classification 

jointly issued a research report, Viewing 

Violence: Audience Perceptions of Violent 

Content in Audio Visual Entertainment.

The research adds to other research 

conducted over the years, updating both 

agencies with New Zealander’s thoughts 

and feelings about violent content in 

audio-visual entertainment on TV, in films 

and DVDs , and on internet and mobile 

platforms. 

The qualitative study of 117 teen and 

adult New Zealanders’ views, conducted  

by research agency Colmar Brunton,  

found that:

Viewers are generally able to put •	

violence in audio-visual entertainment 

into content (ie: they are able to 

distinguish it from real violence and 

make allowances for that).

Viewers have strong opinions about how •	

violence should be classified. On the 

whole there is not a great deal of 

difference between how people would 

classify clips for various media and how 

those clips are currently being classified.

Viewers feel that violence in news/reality •	

is far worse (ie.more harmful) to view 

than fictional violence/

Adults are highly concerned to  •	

protect children from the possible 

harms of viewing violent content but  

not so concerned about how it might 

affect them.

Offensive language within scenes of •	

violence in audio-visual entertainment is 

not considered harmful on its own but is 

felt to increase to degree of violence in 

some cases.

An important finding from the study is 

the fairly uniform desire of participants 

for a system of warning to be applied to 

challenging content delivered on the  

newer electronic platforms, including  

the internet.

Research participants discussed a 

selection of clips in focus groups, online 

bulletin boards or individual interviews. Of 

the 117 participants, 44 were teenagers 

aged 14-17 who participated in bulletin 

boards and interviews. The clips which 

formed the basis for discussion were 

selected from material either classified by 

the OFLC or deliberated on by the BSA as 

a result of a complaint about an alleged 

breach of broadcasting standards.

Information gained from this research 

will inform the decisions of the BSA when 

determining complaints alleging breaches 

of the violence standards in the Free-to-

Air Television and Pay Television Codes of 

Broadcasting Practice. 

This was the first time that the two 

agencies had partnered on a research 

project. 

The full report is available on both the  

BSA and OFCL websites: www.bsa.govt.nz 

www.censorship.govt.nz

Following on from our previous awareness campaigns, the BSA has launched a series of posters in busses in both 

Wellington and Auckland. The posters promote understanding of programme classifications, and are specifically aimed  

at caregivers of children. 
Three versions of the poster have been produced; in English, Chinese and Samoan. The campaign runs from December until March 

2009. Keep an eye out for them next time you catch a bus! 

New awareness campaign on the move!

Website 
evaluation
Over the next few months we are 

conducting an evaluation of the BSA 

website. This is in preparation for 

redesigning our website in the near future. 

We would appreciate it if you would take 

some time to let us know your thoughts. 

What do you like or don’t like about 

our website? Is it easy to use? What 

information would you like to see online 

that isn’t currently there? 

Send your comments to  

kateb@bsa.govt.nz or, if you would prefer 

anonymity, use the feedback form on the 

contacts page of the BSA website  

http://bsa.govt.nz/contact.php

Election 
Programmes 
complaints 
process
As mentioned in the last issue of 

BSA Quarterly the revised BSA 

Election Programmes Code came 

into effect on 1 June of this year. 
With the recently held general 

election, we had a chance to test 

out this Code and the new process 

where complaints about election 

programmes come directly to the 

BSA (rather than to the broadcaster 

in the first instance). To deal with 

this new process the BSA introduced 

a fast track system.  We aimed to 

determine any ‘urgent’ complaints 

within three days of receipt. 

Although the BSA received over 

150 phone and email enquiries about 

election programmes, they resulted 

in only three formal complaints. 

We were pleased that our process 

ran smoothly and all formal election 

complaints were determined and 

released within two days of being 

received by the BSA. Thank you to 

co-operation from all those involved, 

especially TV3, 

TVNZ and the 

National and 

Labour parties. 

The full 

decisions and 

the Election 

Programmes 

Code can be 

found on the 

BSA website 

www.bsa.govt.nz



DECISIONS 

Printed copies of the codes of broadcasting practice for radio, free-to-air television, and pay TV, and of the 
radio and television complaints guide are available free of charge from the BSA, email: info@bsa.govt.nz, 
freephone: 0800 366 996 |  Full decisions can be found on the BSA’s website www.bsa.govt.nz 

Decisions of interest included the following:

The BSA issued 39 decisions between July and September 2008

Balance, accuracy
On 7 March 2008 on Radio New Zealand National, the host of 

the Nine to Noon programme interviewed Pacific correspondent 

Michael Field, who was asked to give an update on what had 

been happening in Fiji. Mr Field said that the situation in Fiji 

was “progressively getting worse”. He made a number of 

statements including that the head of Fiji Broadcasting was 

“military-appointed”, that the publisher of the Fiji Sun, Russell 

Hunter, had recently been deported and his family given eight 

days to leave Fiji, and that a particular judge’s house had been 

burned down after she publicly criticized a report by the head of 

the Fiji Human Rights Commission.

Christopher Pryde, the Solicitor–General of the Republic of the 

Fiji Islands, complained that the programme was unbalanced 

and inaccurate.

The Authority found that the balance standard did not apply to 

the programme. It said that the programme was an “opinion 

piece” and listeners would have understood that Mr Field 

was giving his own expert opinion; they would have had no 

expectation that they would be hearing a range of views. 

The Authority upheld the accuracy complaint, finding that Mr 

Field made four inaccurate statements in the programme: the 

head of Fiji Broadcasting was not “military-appointed”; Russell 

Hunter’s family was given more than eight days to leave Fiji; 

the judge’s house had not been burned down; and there was no 

evidence that the judge publicly opposed a report by the head 

of the Fiji Human Rights Commission and was then attacked 

because of this comment.

The Authority did not impose an order, stating that the 

publication of the decision would serve as a reminder to 

commentators that they must ensure the accuracy of factual 

statements. Decision ref. 2008-040

Privacy
In November 2007, TVNZ broadcast an independently produced 

local reality series called Skin Doctors that followed the work 

of appearance medicine specialists.  One episode followed a 

woman having breast augmentation surgery.  The woman’s 

breasts were shown during the surgery footage, and she was 

also shown topless and wearing a bra during consultations with 

her surgeon.

The woman, LM, complained to the Broadcasting Standards 

Authority that her privacy had been breached.  She said she 

had agreed to be filmed because she thought that it was for 

a documentary, and on the condition that she would only give 

consent for the footage to be used after viewing the final item.  

But LM did not view the final item or give consent for it to  

be broadcast.

The Authority upheld the complaint, accepting that LM had 

not consented to appearing in the broadcast.  The Authority 

said the privacy breach was at “the highest end of the scale“, 

and had caused the complainant both significant distress and 

personal and professional consequences. In its decision, the 

Authority acknowledged that TVNZ broadcast the programme 

on the understanding that the production company had obtained 

the necessary consent from the woman.

The Authority ordered TVNZ to pay $5000 to the complainant 

and $10,000 towards her legal costs with a further $3000 to the 

Crown. Decision ref. 2007-138

Programme classification,  
children’s interests

A promo for the comedy programme Ugly Betty was broadcast 

on TV2 at 7.25pm on Sunday 4 May 2008 during 2Tube, a locally 

produced weekly review of the internet, combining bloopers, 

funny web clips, international advertisements, and comedic 

local home videos. 2Tube was rated G.

A voice-over in the promo said that Betty was going to meet 

“the king of dating advice”. The character to Betty, “Men want 

to get laid, Betty, I want to help them.” The author held up his 

book, and recited the title: “Tap That – how to score with hot 

[mute]”. The word “bitches” was muted. The author went on 

to say that “the easiest way to bag a woman is to insult her”, 

which was closely followed by a shot of another male character, 

Henry, saying “genius” while reading the book. Betty shot him a 

disapproving look, and he responded “penis?” in an attempt to 

cover his first comment.

Aidan Harrison complained that the sexual themes in the 

promo made it unsuitable for broadcast during 2Tube. 

The Authority upheld the complaint under Standards 7 

(programme classification) and 9 (children’s interests). It found 

that the promo should have been classified PGR rather than 

G, because the repeated comments of a sexual nature were 

clearly more suitable for a mature audience. The Authority 

held that the promo should not have been broadcast during a 

G-rated programme that children should have been able to view 

unattended.

The Authority did not impose an order. It stated that the 

decision would serve as a reminder to broadcasters to take 

care when advertising PGR programmes during G-rated host 

programmes.Decision ref. 2008-066


