BSA Decisions Ngā Whakatau a te Mana Whanonga Kaipāho

All BSA's decisions on complaints 1990-present
BSA Decisions
Reekie and MediaWorks TV Ltd - 2019-018 (18 July 2019)

A news segment on The AM Show about name suppression included a clip from an interview with former Attorney-General, Chris Finlayson QC, which had been broadcast live on air earlier in the programme. The clip from the interview played during the news item related to Mr Finlayson’s comments about bullying allegations in Parliament, rather than his views on name suppression laws. The broadcaster acknowledged this clip placement was in error. A complaint was made that this error was significantly inaccurate, as it would have misled viewers as to Mr Finlayson’s views regarding name suppression laws. The Authority did not uphold the complaint, finding that while the broadcaster made an error in playing the clip during that particular news segment, it was not significantly misleading in the context of the item as a whole. The Authority acknowledged the technical mistake and did not uphold the complaint.

Not Upheld: Accuracy

Housing New Zealand Corporation and Māori Television Service - 2018-100 (24 June 2019)

Māori Television Service (MTS) aired a story on Te Kāea about how hapū Te Parawhau felt they had been shut out of negotiations on the sale of a piece of land, known as Pūriri Park in Northland, to Housing New Zealand (HNZ). The Authority upheld HNZ’s complaint under the balance standard, finding the omission of HNZ’s point of view from the initial broadcast likely prevented audiences from arriving at an informed and reasoned opinion about the sale and HNZ’s involvement. The Authority also upheld HNZ’s complaint under the accuracy and fairness standards, finding that while MTS aired a follow-up broadcast featuring comment from Te Parawhau and HNZ, this broadcast did not remedy the harm caused to HNZ by the initial broadcast of inaccurate information about the land sold. As a result, HNZ was likely to be adversely affected by the broadcast and was not provided with a fair and reasonable opportunity to comment. The Authority emphasised that while public entities may be subject to greater scrutiny, they are still entitled to fair and accurate treatment in broadcasting.

Upheld: Balance, Accuracy, Fairness; No Order

van der Merwe and Mediaworks TV Ltd - 2019-015 (24 June 2019)

The reality television series, Harnas Wildlife Rescue Camp, profiles various workers and volunteers and their day-to-day activities at the Harnas Wildlife Foundation (Harnas) in Namibia. The Authority did not uphold a complaint that Harnas was being misleadingly promoted through the programme as an ethical wildlife sanctuary, when in the complainant’s view, the facility and conditions were inhumane. The Authority found that the programme was presented as a slice-of-life, observational documentary, which did not shy away from presenting difficult material and the challenges facing Harnas. As such, viewers were shown the conditions at Harnas and were provided with sufficient information to make up their own minds about the welfare of the animals. On this occasion therefore, the harm alleged to have been caused did not outweigh the right to freedom of expression.

Not Upheld: Accuracy

Finau and Television New Zealand Ltd - 2019-016 (4 June 2019)

The Authority has not upheld a complaint that two answers provided during Mastermind New Zealand, about historical New Zealand events, were inaccurate and unbalanced. The Authority noted that both questions appeared to have been answered accurately by the contestant. Viewers were unlikely to be left misled or misinformed by the omission of further context around these answers, particularly given the well-known quiz format of the programme. The programme did not discuss a controversial issue of public importance, given historical events were raised only briefly in the form of quiz questions, and the requirements of the balance standard therefore did not apply. 

Not Upheld: Accuracy, Balance

Golden and Radio New Zealand Ltd - 2019-009 (4 June 2019 )

The Authority has not upheld a complaint that a host’s comment during Nights, regarding the likelihood of the manned moon landings being fake, was inaccurate. The comment occurred during a talkback segment of the programme, with the host providing his response to an email received from the complainant. In this context, the statement by the host was not a material point of fact but a statement of comment or opinion, to which the requirements of the accuracy standard do not apply.

Not Upheld: Accuracy  

Hales and Television New Zealand Ltd - 2019-014 (4 June 2019)

The Broadcasting Standards Authority has not upheld a complaint that a clip from Family Guy, featured in a promo montage for upcoming programmes on TVNZ, breached the good taste and decency standard. The clip showed Peter Griffin, a male cartoon character, sitting on a chair and opening his legs to show his genitals (which were pixelated). The Authority found that, given the time of the broadcast was after 9pm, the fact that Family Guy is a cartoon comedy and that the scene was brief, the promo was not outside audience expectations and did not undermine current norms of good taste and decency. The Authority therefore found any restriction on the right to freedom of expression would be unjustified.

Not Upheld: Good Taste and Decency

Barclay and Radio New Zealand Ltd - 2019-003 (20 May 2019)

The Authority has not upheld a complaint that an interviewee’s language, broadcast during an item on Morning Report on 10 December 2018, was violent and inappropriate. The item reported on the declining memberships of sports clubs in New Zealand and featured an interview with the Club Captain of a tennis club. The interviewee commented that the tennis courts were so empty ‘you could… fire a machine gun and hit no one.’ The Authority noted that the right to freedom of expression allows individuals to express themselves in their own words, provided this does not cause undue harm. In this case, the comment made by the interviewee was brief, was not overly graphic or targeted at a particular individual or group, and was not intended to be taken literally. Taking into account contextual factors, such as the adult target audience of Morning Report and RNZ National, the broadcast was unlikely to unduly distress or disturb listeners, or any children that might have been listening, and was not so graphic as to require an audience advisory for violent content.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Programme Information, Children’s Interests, Violence

Loder and NZME Radio Ltd - 2019-006 (20 May 2019)

The Authority has not upheld a complaint that an interview broadcast on Newstalk ZB in December 2018, regarding a proposed Police seizure of military style semi-automatic weapons, was unbalanced and inaccurate. The Authority first found that a valid formal complaint had been lodged with the broadcaster (which was required before the complaint could be referred to the Authority), as sufficient information was provided by the complainant for the correct broadcast to be identified and for the broadcaster to respond to the issues raised. The Authority then determined the complaint, finding that balancing perspectives on the issue of Police seizure were presented during news items prior to and following the interview. While the Authority agreed that information conveyed during the introduction to the interview could have been made more clear by the presenter, the presenter’s statement did not amount to a material error of fact in the context of the interview as a whole. In these circumstances, the Authority found that the harm alleged did not outweigh the right to freedom of expression, and any intervention in upholding the complaint would be unreasonable and unjustified.

Not Upheld: Balance, Accuracy

Palmer and Television New Zealand Ltd - 2019-005 (20 May 2019)

The Authority did not uphold a complaint that an item on 1 News, which reported on the United States (US) government shutdown, breached the accuracy standard. The Authority found the statement: ‘The crisis began after Democrats refused to sign off on the President’s demands for eight and a half billion dollars to build a border wall with Mexico’, was unlikely to mislead or misinform viewers about the latest events in the US government shutdown, reported on during the item. The Authority noted that in the context of the item as a whole, the presenter’s comment was an acceptable shorthand introduction to the key issues reported on. Finally, in this case the Authority found that the broadcaster was not required, in the interests of accuracy, to specify that the amount sought for the border wall was reported in New Zealand dollars.

Not Upheld: Accuracy

Tempero and MediaWorks TV Ltd - 2019-011 (7 May 2019)

The Authority has not upheld a complaint that a Newshub item, which featured blurred footage of a child, was in breach of the children’s interests standard. The item reported on the conviction of a British tourist for stealing from a service station and featured blurred footage of the woman’s child as the pair exited a New Zealand court. The Authority noted that the children’s interests standard is designed to protect children when viewing and listening to broadcasts. Complaints about children featured in broadcasts are more appropriately dealt with under other standards. In any event, there was no material in this item that might have adversely affected child viewers. The child was fully blurred throughout the item, protecting their identity, and while the item contained footage of the child making an obscene gesture, the item as a whole was focused on the actions of the adult family members and the resulting convictions. There was no element of exploitation or humiliation of the child, and the Authority found the harm alleged did not reach the threshold required to find a breach of broadcasting standards.

Not Upheld: Children’s Interests

1 ... 55 56 57 58