Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 1015 results.
SORT BY
Decisions
Tongan Health Society and Television New Zealand Ltd - 2019-054 (2 December 2019)
2019-054

 The Authority has not upheld a complaint about a 1 News segment that discussed allegations and criticisms about the operations of the Tongan Health Society. The segment featured interviews with former employees and Board members who criticised the management of the Society, its CEO Dr Glenn Doherty, and called for an independent review of the Society. The Authority found that the requirements of the fairness and balance standards were met as TVNZ had taken reasonable steps to seek, and then adequately presented, the Society’s point of view on the issues raised in the programme. The Authority found the disclosure of the CEO’s request for a bonus and extracts from correspondence between the CEO and Board relating to this amounted to a breach of privacy, but determined that the defence of public interest applied on this occasion.

Not Upheld: Balance Fairness, Accuracy, Privacy

Decisions
Callaghan and Mediaworks TV Ltd - 2019-058 (18 November 2019)
2019-058

The Authority did not uphold a complaint that a segment on The Project that questioned whether a ‘stolen generation’ was being created in light of an investigative report into Oranga Tamariki’s uplifting of a child breached broadcasting standards. The Authority acknowledged the sensitive nature of the issue addressed but found the item, and specifically the host’s use of the term ‘stolen generation’ was unlikely to cause widespread undue offence or distress. The Authority also found the item was unlikely to mislead viewers regarding the situation considering the nature of the programme and the presentation of alternate viewpoints on the issue. Finally, the Authority found the broadcast did not result in any unfairness to Oranga Tamariki that justified the restriction of the broadcaster’s right to freedom of expression, as its perspective was clearly presented in the short item.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Accuracy, Fairness

Decisions
Garrett and Radio New Zealand Ltd - 2019-056 (18 November 2019)
2019-056

The Authority did not uphold a complaint that two interviews on Morning Report with contributors to the recent report ‘He Waka Roimata: Transforming our Criminal Justice System’, published by the Te Uepū Hāpai i te Ora: Safe and Effective Justice Advisory Group, breached the balance and accuracy standards. The Authority found that the clear perspective and focus of the interviews, combined with the public interest and ongoing nature of the issue discussed, resulted in a balanced broadcast that would assist listeners in arriving at informed and reasoned opinions. The Authority also found that statements made by a host and an interviewee regarding the ‘three strikes’ law were not statements of fact to which the accuracy standard applied. Finally, the Authority found the interviews were unlikely to mislead viewers through these statements or by omission of certain information.

Not Upheld: Balance, Accuracy

Decisions
Brenner and MediaWorks Radio Ltd - 2019-029 (6 November 2019)
2019-029

A complaint that Malcolm Brenner was treated unfairly when interviewed for a segment on Dom, Meg and Randell about his previous sexual relationship with a dolphin has been upheld. MediaWorks interviewed Mr Brenner about his relationship with a dolphin but ultimately decided not to broadcast the interview in full. They did however broadcast a small segment of the interview in which one of the hosts called Mr Brenner ‘sick’ and stormed out of the interview. The Authority found that Mr Brenner was treated unfairly and was not adequately informed about the nature of his participation in the broadcast. In particular, he was misled into thinking a four minute version of the interview would be broadcast (rather than only the brief segment including the host’s reaction to him), when the final broadcast had already occurred. The Authority also found that, while listeners may have already formed a negative impression about Mr Brenner, the broadcast of the interview segment had the potential to adversely affect him and he should have been given the opportunity to comment on air. The Authority did not uphold the complaint under the discrimination and denigration, balance and accuracy standards, finding they were not applicable.

Upheld: Fairness
Not Upheld: Discrimination and Denigration, Balance, Accuracy

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - 2019-027 (29 October 2019)
2019-027

The Authority has declined to determine a complaint that a broadcast covering the name change of an investment and advisory group from ‘First NZ Capital’ to ‘Jarden’ was inaccurate finding that the complaint was frivolous, trivial and vexatious. The Authority ordered the complainant to pay a reasonable portion of costs to the broadcaster to compensate for the time and resources spent in dealing with the complaint.

Declined to Determine: Accuracy

Order: Section 16(2)(a) – $200 costs to the broadcaster

Decisions
EJ, Oughton & Gulf Harbour Healthcare Ltd and Television New Zealand Ltd - 2019-035 (29 October 2019)
2019-035

Two complaints from the subjects of a Fair Go investigation have not been upheld. The investigation focussed on the sale of a massage product to an elderly man with severe foot pain. The Authority found the privacy of the salesperson was not breached through the brief broadcast of their business card which contained their image and contact details. The Authority found this did not amount to a highly offensive disclosure of private information. The Authority also found the broadcasts did not breach the balance, accuracy and fairness standards, finding that the broadcasts were unlikely to significantly misinform viewers regarding the sale of the product and the product itself. The Authority also found that, while there was public interest in the story, it did not amount to a controversial issue of public importance for the purposes of the balance standard. Finally, the Authority found the company responsible for the sale and the company’s founder had been treated fairly by TVNZ.

Not Upheld: Privacy, Balance, Accuracy, Fairness

Decisions
CA and Television New Zealand Ltd - 2019-042 (29 October 2019)
2019-042

The Authority did not uphold a complaint that an episode of Sunday about voluntary ‘DIY’ sperm donation in New Zealand, and in particular the complainant’s history of frequent sperm donations, breached broadcasting standards relating to privacy, fairness and accuracy. The Authority found there was a high level of public interest in discussing the risks associated with using DIY sperm donors, as well as CA’s extensive donation history in particular, which outweighed the potential harm to CA. The Authority concluded the programme did not disclose any private information about CA, and overall CA was treated fairly and was given a fair and reasonable opportunity to comment in response to allegations made about him in the programme. Doorstepping CA (approaching him on the street with cameras rolling) was not unfair in the circumstances, and he willingly engaged in a lengthy interview with the reporter. Finally, the Authority did not consider the programme contained any inaccurate statements of fact or would have misled viewers.

Not Upheld: Privacy, Fairness, Accuracy, Good Taste and Decency, Programme Information

Decisions
Staples & Claims Resolution Service Ltd and Television New Zealand Ltd - 2019-038 (30 September 2019)
2019-038

The Authority did not uphold a complaint that an episode of Sunday about legal proceedings brought against Claims Resolution Service Ltd breached the accuracy or fairness standards. The programme discussed the service provided by Bryan Staples and Claims Resolution Service Ltd to Christchurch home owners looking for help to resolve claims with their insurance companies and the Earthquake Commission after the Canterbury earthquakes. The Authority found that none of the statements made about the proceedings raised by the complainants were inaccurate or misleading. The Authority also found that the edited version of a phone call between Mr Staples and John Campbell that was broadcast fairly and accurately reflected the tenor of the views expressed by Mr Staples. Finally the Authority found that TVNZ gave Mr Staples a fair and reasonable opportunity to comment prior to the broadcast.

Not Upheld: Accuracy, Fairness

Decisions
Right To Life New Zealand and Mediaworks TV Ltd – 2019-041 (17 September 2019)
2019-041

A complaint that a segment on The Project which discussed the delay in abortion legislative reform and the current process for obtaining a legal abortion in New Zealand was discriminatory, unbalanced and misleading was not upheld. The Authority found that the item did not breach the discrimination and denigration standard as people who are opposed to this reform and ‘the unborn’ do not amount to recognised sections of the community for the purposes of the standard. The Authority also found the item clearly approached this topic from a particular perspective and that viewers could reasonably be expected to have a level of awareness of significant arguments in the debate.

Not Upheld: Discrimination and Denigration, Balance, Accuracy

Decisions
Stubbs and Radio New Zealand Ltd - 2019-049 (17 September 2019)
2019-049

The Authority did not uphold a complaint that an item on Morning Report discussing the possible boycott of the Tuia – Encounters 250 commemorations was unbalanced, inaccurate and unfair. The Authority found the item was balanced through the presentation of alternative perspectives and the existence of significant media coverage within the period of current interest. The Authority also found the broadcast did not contain any material inaccuracy with respect to Captain Cook’s first arrival in New Zealand. Finally, the Authority found the fairness standard did not apply as the complainant did not identify any person or organisation who took part in or was referred to in the broadcast who was treated unfairly.

Not Upheld: Accuracy, Balance, Fairness

Decisions
UJ and SKY Network Television Ltd - 2019-030 (19 August 2019)
2019-030

Warning: This decision contains content that some readers may find distressing.

During coverage of the 15 March 2019 attacks on two mosques in Christchurch, SKY Network Television channel 085, Sky News New Zealand, included a number of edited clips taken from the alleged attacker’s 17‑minute livestream video. The Authority upheld a complaint that the broadcast was in breach of the violence and law and order standards. While the broadcast as a whole was newsworthy and had a high level of public interest, the clips themselves contained disturbing violent content, which had the potential to cause significant distress to members of the public, and particularly to the family and friends of victims and the wider Muslim community in New Zealand. In the context of the attacks, the content of these clips also risked glorifying the alleged attacker and promoting his messages. As such, the degree of potential harm that could be caused to audiences was greater than the level of public interest, and the Authority found overall that these clips, in the form broadcast, should not have been aired.

Upheld: Violence, Law and Order; Declined Jurisdiction: Balance, Accuracy, Fairness

Order: Section 16(4) – $4,000 in costs to the Crown

Decisions
Horowhenua District Council and MediaWorks Radio Ltd - 2018-105 (29 July 2019)
2018-105

A broadcast of The Long Lunch hosted by Wendyl Nissen included an interview with Horowhenua District Councillor (HDC) Ross Campbell, who talked about his decision to wear a body camera to Council meetings after what was described as incidents of bullying towards him. MediaWorks upheld the complaint under the fairness standard, finding that it should have sought comment from HDC prior to the broadcast, but did not take any remedial action. The Authority upheld HDC’s complaint that the action taken by MediaWorks following the finding of the breach of the fairness standard was insufficient. The Authority found that MediaWorks ought to have broadcast a follow-up item to remedy the breach. The Authority also upheld the complaint that the item was unbalanced as it did not include any comment from HDC or acknowledgement of an alternative viewpoint with respect to the allegations of bullying. Finally, the Authority found the broadcast was likely to mislead audiences by giving the impression that HDC had a systemic culture of bullying, through the absence of the presentation of alternative perspectives, and upheld the complaint under the accuracy standard.

Upheld: Fairness (Action Taken), Balance, Accuracy

Order: Section 13(1)(a) broadcast statement

Decisions
Reekie and MediaWorks TV Ltd - 2019-017 (18 July 2019)
2019-017

During a segment on The AM Show, host Duncan Garner referred to an individual as a ‘woolly woofter’. A complaint that the use of this term breached broadcasting standards, as it was homophobic and offensive, was not upheld. The Authority found that, while some viewers may have found the term inappropriate or offensive, the use of the term was unlikely to cause widespread undue offence or seriously violate community norms. In the context of the programme, upholding the complaint would unreasonably restrict the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration, Law and Order

Decisions
Reekie and MediaWorks TV Ltd - 2019-018 (18 July 2019)
2019-018

A news segment on The AM Show about name suppression included a clip from an interview with former Attorney-General, Chris Finlayson QC, which had been broadcast live on air earlier in the programme. The clip from the interview played during the news item related to Mr Finlayson’s comments about bullying allegations in Parliament, rather than his views on name suppression laws. The broadcaster acknowledged this clip placement was in error. A complaint was made that this error was significantly inaccurate, as it would have misled viewers as to Mr Finlayson’s views regarding name suppression laws. The Authority did not uphold the complaint, finding that while the broadcaster made an error in playing the clip during that particular news segment, it was not significantly misleading in the context of the item as a whole. The Authority acknowledged the technical mistake and did not uphold the complaint.

Not Upheld: Accuracy

Decisions
Housing New Zealand Corporation and Māori Television Service - 2018-100 (24 June 2019)
2018-100

Māori Television Service (MTS) aired a story on Te Kāea about how hapū Te Parawhau felt they had been shut out of negotiations on the sale of a piece of land, known as Pūriri Park in Northland, to Housing New Zealand (HNZ). The Authority upheld HNZ’s complaint under the balance standard, finding the omission of HNZ’s point of view from the initial broadcast likely prevented audiences from arriving at an informed and reasoned opinion about the sale and HNZ’s involvement. The Authority also upheld HNZ’s complaint under the accuracy and fairness standards, finding that while MTS aired a follow-up broadcast featuring comment from Te Parawhau and HNZ, this broadcast did not remedy the harm caused to HNZ by the initial broadcast of inaccurate information about the land sold. As a result, HNZ was likely to be adversely affected by the broadcast and was not provided with a fair and reasonable opportunity to comment. The Authority emphasised that while public entities may be subject to greater scrutiny, they are still entitled to fair and accurate treatment in broadcasting.

Upheld: Balance, Accuracy, Fairness; No Order

Decisions
van der Merwe and Mediaworks TV Ltd - 2019-015 (24 June 2019)
2019-015

The reality television series, Harnas Wildlife Rescue Camp, profiles various workers and volunteers and their day-to-day activities at the Harnas Wildlife Foundation (Harnas) in Namibia. The Authority did not uphold a complaint that Harnas was being misleadingly promoted through the programme as an ethical wildlife sanctuary, when in the complainant’s view, the facility and conditions were inhumane. The Authority found that the programme was presented as a slice-of-life, observational documentary, which did not shy away from presenting difficult material and the challenges facing Harnas. As such, viewers were shown the conditions at Harnas and were provided with sufficient information to make up their own minds about the welfare of the animals. On this occasion therefore, the harm alleged to have been caused did not outweigh the right to freedom of expression.

Not Upheld: Accuracy

Decisions
Finau and Television New Zealand Ltd - 2019-016 (4 June 2019)
2019-016

The Authority has not upheld a complaint that two answers provided during Mastermind New Zealand, about historical New Zealand events, were inaccurate and unbalanced. The Authority noted that both questions appeared to have been answered accurately by the contestant. Viewers were unlikely to be left misled or misinformed by the omission of further context around these answers, particularly given the well-known quiz format of the programme. The programme did not discuss a controversial issue of public importance, given historical events were raised only briefly in the form of quiz questions, and the requirements of the balance standard therefore did not apply. 

Not Upheld: Accuracy, Balance

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - 2019-009 (4 June 2019 )
2019-009

The Authority has not upheld a complaint that a host’s comment during Nights, regarding the likelihood of the manned moon landings being fake, was inaccurate. The comment occurred during a talkback segment of the programme, with the host providing his response to an email received from the complainant. In this context, the statement by the host was not a material point of fact but a statement of comment or opinion, to which the requirements of the accuracy standard do not apply.

Not Upheld: Accuracy  

Decisions
Loder and NZME Radio Ltd - 2019-006 (20 May 2019)
2019-006

The Authority has not upheld a complaint that an interview broadcast on Newstalk ZB in December 2018, regarding a proposed Police seizure of military style semi-automatic weapons, was unbalanced and inaccurate. The Authority first found that a valid formal complaint had been lodged with the broadcaster (which was required before the complaint could be referred to the Authority), as sufficient information was provided by the complainant for the correct broadcast to be identified and for the broadcaster to respond to the issues raised. The Authority then determined the complaint, finding that balancing perspectives on the issue of Police seizure were presented during news items prior to and following the interview. While the Authority agreed that information conveyed during the introduction to the interview could have been made more clear by the presenter, the presenter’s statement did not amount to a material error of fact in the context of the interview as a whole. In these circumstances, the Authority found that the harm alleged did not outweigh the right to freedom of expression, and any intervention in upholding the complaint would be unreasonable and unjustified.

Not Upheld: Balance, Accuracy

Decisions
Palmer and Television New Zealand Ltd - 2019-005 (20 May 2019)
2019-005

The Authority did not uphold a complaint that an item on 1 News, which reported on the United States (US) government shutdown, breached the accuracy standard. The Authority found the statement: ‘The crisis began after Democrats refused to sign off on the President’s demands for eight and a half billion dollars to build a border wall with Mexico’, was unlikely to mislead or misinform viewers about the latest events in the US government shutdown, reported on during the item. The Authority noted that in the context of the item as a whole, the presenter’s comment was an acceptable shorthand introduction to the key issues reported on. Finally, in this case the Authority found that the broadcaster was not required, in the interests of accuracy, to specify that the amount sought for the border wall was reported in New Zealand dollars.

Not Upheld: Accuracy

1 2 3 ... 51