Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 1546 results.
SORT BY
Decisions
Greetham and Sky Network Television Ltd - 2019-059 (2 December 2019)
2019-059

The Authority has not upheld a complaint that a comment referring to a rugby player as a ‘Jew’ because he was unwilling to pay for his wedding breached the discrimination and denigration standard. The Authority observed that the comment was an example of casual anti-Semitism and such comments can contribute to the normalisation of racism. However, while the Authority considered the comment to be ignorant and disrespectful, in the context it did not reach the threshold for regulatory intervention.

Not upheld: Discrimination and Denigration

Decisions
Thomas and SKY Network Television Ltd - 2017-082 (27 October 2017)
2017-082

A campaign advertisement for the Ban 1080 Party (an election programme for the purposes of the Election Programmes Code) was broadcast at 5.20pm on 9 September 2017 on Prime, during a G-classified fishing programme, Addicted to Fishing. The advertisement featured a voiceover discussing the purported use and effects of sodium fluoroacetate (1080 poison) on New Zealand’s fauna, in particular deer. The advertisement included a number of close-up images of dead deer allegedly poisoned by 1080, some of which appeared to be frothing at the mouth. A complaint was made that the broadcast of these images at a time when children may be watching was upsetting and inappropriate, in breach of the good taste and decency standard (which applies under Standard E1 of the Election Programmes Code). The Authority did not uphold the complaint, finding that, while the images may be confronting for some viewers, they related to Ban 1080’s main political policy message, and in the context the high threshold necessary to find a breach of the good taste and decency standard was not met. The Authority emphasised the importance and value of political expression, particularly in the lead up to a general election.

Not Upheld: Election Programmes Subject to Other Codes, Good Taste and Decency

Decisions
Brown and MediaWorks TV Ltd - 2017-074 (22 September 2017)
2017-074

A National Party campaign advertisement (an election programme for the purposes of the Election Programmes Code) parodied Labour’s campaign motto, ‘Let’s do this’ with an advertisement with the tagline, ‘Let’s tax this’. The advertisement suggested that a Labour government would impose a number of new taxes (a capital gains tax, land tax, regional fuel tax, income tax, water tax and a ‘fart tax’). A voiceover at the conclusion of the advertisement said: ‘There’s still only one way to stop Labour’s taxes. Party vote National’. The Authority did not uphold a complaint that the election programme was inaccurate and misleading by implying a number of ‘bad’ taxes would be introduced or raised by Labour, which was not the case. The Authority considered it would be clear to viewers that the election programme was a campaign advertisement for the National Party, which clearly advocated the National Party’s own views. As such, the advertisement reflected the National Party’s opinion and analysis of Labour’s policies and viewers would not have been misled. The Authority also emphasised the importance of political speech and concluded that, in the robust political environment leading up to the election, the high threshold for finding a breach of broadcasting standards was not met.

Not Upheld: Distinguishing Factual Information from Opinion or Advocacy  

Decisions
Rameka and Māori Television Service - 2017-070 (20 September 2017)
2017-070

A campaign clip for the Ban 1080 Party (an election programme for the purposes of the Election Programmes Code) was broadcast on 10 September 2017 on Māori Television. The clip featured a voiceover discussing the purported use and effects of sodium fluoroacetate (1080 poison) on New Zealand’s flora, fauna and waterways, accompanied by footage of animal carcasses and 1080 baits in water. The Authority did not uphold a complaint that the election programme was misleading and breached the Election Programmes Code and the Free-To-Air Television Code. The Authority found that the election programme did not contain statements of fact that were misleading, inaccurate, or indistinguishable from opinion. The claims made within the context of the broadcast were statements of political advocacy and opinion, made for the purpose of encouraging voters to vote for the Ban 1080 Party. The Authority emphasised the importance and value of political expression, particularly in the lead up to a general election, and in this context it did not consider the high threshold for finding a breach of standards was met.

Not Upheld: Accuracy, Distinguishing Factual Information from Opinion or Advocacy, Good Taste and Decency, Fairness, Balance

Decisions
Lupton and Māori Television Service - 2017-071 (20 September 2017)
2017-071

A campaign clip for the Ban 1080 Party (an election programme for the purposes of the Election Programmes Code) was broadcast on 11 September 2017 on Māori Television. The clip featured a voiceover discussing the purported use and effects of sodium fluoroacetate (1080 poison) on New Zealand’s flora, fauna and waterways, accompanied by footage of animal carcasses and 1080 baits in water. The Authority did not uphold a complaint that the election programme was misleading by inferring that there are dead possums and pigs in waterways as a result of 1080, and also by implying that 1080 is deliberately dropped into waterways. The Authority found that the claims made within the context of the broadcast, and the images used, amounted to expressions of political advocacy and opinion rather than fact, made for the purpose of encouraging voters to vote for the Ban 1080 Party. The Authority emphasised the importance and value of political expression, particularly in the lead up to a general election. In this context the Authority did not consider the high threshold for finding a breach of standards was met.

Not Upheld: Accuracy, Distinguishing Factual Information from Opinion or Advocacy

Decisions
Cullen and Television New Zealand Ltd - 2017-072 (20 September 2017)
2017-072

A National Party campaign advertisement (an election programme for the purposes of the Election Programmes Code) parodied Labour’s campaign motto, ‘Let’s do this’ with an advertisement with the tagline, ‘Let’s tax this’. The advertisement suggested that a Labour government would impose a number of new taxes (a capital gains tax, land tax, regional fuel tax, income tax, water tax and a ‘fart tax’). A voiceover at the conclusion of the advertisement said: ‘There’s only one way to stop Labour’s taxes. Party vote National’. The Authority did not uphold a complaint that the election programme was inaccurate and misleading by implying a number of taxes would be introduced or raised by Labour, which was not the case. The Authority considered it would be clear to viewers that the election programme was a campaign advertisement for the National Party, which clearly advocated the National Party’s own views. As such, the advertisement reflected the National Party’s opinion and analysis of Labour’s policies, rather than factual information (as envisaged by the standard) and viewers would not have been misled. The Authority also emphasised the importance of political speech and concluded that, in the robust political environment leading up to the election, the high threshold for finding a breach of broadcasting standards was not met.

Not Upheld: Distinguishing Factual Information from Opinion or Advocacy  

Decisions
Curtis and Television New Zealand Ltd - 2017-065 (4 September 2017)
2017-065

A campaign clip for the National Party (an election programme for the purposes of the Election Programmes Code) was broadcast on TVNZ 1 on 28 August 2017. The clip featured a group dressed in blue running through New Zealand landscapes, who passed another group of four wearing red, green and black shirts with their legs tied together and struggling. The Authority did not uphold a complaint that the election programme breached the Election Programmes Code of Broadcasting Practice and was misleading on the grounds it implied that National was only a single party in Government. The election programme did not imitate any existing programme, format or identifiable personality as envisaged by the misleading programmes standard in the Election Programmes Code. In any event, the election programme was clearly promoting a party vote for the National Party and viewers understand that election programmes by their nature are authorial advocacy and designed to promote the party’s vision, should it be elected. In these circumstances, the Authority did not consider viewers would have been misled. The Authority also emphasised the importance and value of political expression, particularly in the lead up to a general election.

Not Upheld: Misleading Programmes

Decisions
New Zealand Fire Service and MediaWorks TV Ltd - 2016-017 (18 November 2016)
2016-017

An episode of 3D investigated alleged bullying within the New Zealand Fire Service, particularly within volunteer brigades. The episode relied in part on testimony from particular individuals who alleged they had been victims of bullying, and in part on a report, which purported to identify bullying as a significant problem within NZFS. NZFS challenged the credibility of the report and argued that the programme breached the accuracy, fairness and balance standards. The Authority did not uphold the complaint. It found that the programme clearly stated there were questions about the status of the report – which in any event only formed part of the basis of the story – so viewers would not have been misled. NZFS’s response to the allegations was presented at length throughout the programme, including during an extensive interview with the then acting Chief Executive/National Commander of NZFS, which satisfied the requirements of the fairness and balance standards.

Not Upheld: Accuracy, Controversial Issues, Fairness

Decisions
Djurdjevic and MediaWorks TV Ltd - 2016-004 (15 September 2016)
2016-004

In an episode of The Block NZ: Villa Wars, the complainant was portrayed as a ‘temperamental European tiler’ who allegedly wanted to be paid in advance and went ‘AWOL’ when he was not paid. The Authority upheld a complaint that the complainant was treated unfairly and that key facts about his professional conduct were misrepresented. The Authority did not uphold the complaint that the broadcast also breached a number of additional standards.

Upheld: Fairness, Accuracy

Not Upheld: Privacy, Discrimination and Denigration, Good Taste and Decency, Law and Order, Controversial Issues, Responsible Programming

Order: Section 16(4) costs to the Crown $1,500

Decisions
Knight and Television New Zealand Ltd - 2016-028 (22 August 2016)
2016-028

An item on Sunday exposed the alleged mistreatment of bobby calves by some members of the dairy industry in the Waikato region. The Authority did not uphold a complaint that the item was an unbalanced and inaccurate depiction of dairy farming, and breached a number of other broadcasting standards. The Authority found the item was sufficiently balanced, as the perspective of the dairy industry was given both within the item and within the period of current interest. The item was not inaccurate or misleading in the ways alleged by the complainant; rather, it focused on instances of bad practice within the dairy industry and did not suggest these were commonplace. Furthermore, the item did not breach the privacy of a local farming family, as they were not identifiable or otherwise referred to in the footage. The broadcaster exercised adequate care and discretion when showing footage of cruelty against bobby calves.

Not Upheld: Controversial Issues, Accuracy, Privacy, Violence, Discrimination and Denigration, Fairness 

Decisions
Hoogenboom and Television New Zealand Ltd - 2016-033 (25 July 2016)
2016-033

An item on Breakfast reported on a shoot-out during an anti-terror raid in Brussels. During the item, the Europe Correspondent stated, ‘We’ve now heard that one suspect has been neutralised’. The Authority did not uphold a complaint alleging that the term ‘neutralised’ was not accurate, appropriate or neutral language. The Authority found the choice of language was not a material point of fact in the item, which focused on an anti-terror raid linked to the Paris terror attacks. Further, the term ‘neutralised’ is at times used in the context of reporting on police or counter-terrorism action. The use of this term was not biased against, and did not imply fault on the part of, the Belgian Police.

Not Upheld: Accuracy, Controversial Issues 

Decisions
Grieve and MediaWorks TV Ltd - 2016-019 (25 July 2016)
2016-019

An item on 3 News reported that 2015 was the planet’s hottest year on record. The reporter stated that ‘the impacts of that record high are close to home’ and interviewed two New Zealand climate scientists about the finding. The Authority did not uphold a complaint alleging that it was inaccurate and unbalanced for the reporter to imply that recent severe weather events in New Zealand were caused by global warming. The scientists who gave their views in the item were respected local experts, and the inclusion of comment from them localised the findings for viewers in terms of what they might mean for New Zealanders. In terms of the balance standard, global warming is an ongoing contentious issue which is widely discussed so viewers could reasonably be expected to be aware of the range of perspectives on global warming.

Not Upheld: Accuracy, Controversial Issues

Decisions
Hawker and Television New Zealand Ltd - 2016-025 (25 July 2016)
2016-025

An item on Seven Sharp discussed whether celebrity endorsement of any particular flag would sway public voting in the New Zealand flag referendum. The Authority did not uphold a complaint that the broadcast of the personal views of certain celebrities who supported changing the flag resulted in an unbalanced and partial programme. While the item featured several celebrities in support of the alternative flag, it also mentioned some who supported the current flag. In the context of the item this was a sufficient acknowledgement of significant viewpoints on the issue. Furthermore, viewers could reasonably be expected to be aware of the different perspectives on the flag referendum issue.

Not Upheld: Controversial Issues, Accuracy 

Decisions
Wallace and SKY Network Television Ltd - 2016-037 (25 July 2016)
2016-037

During an episode of The Crowd Goes Wild, the hosts discussed the results of the US Masters golf tournament. Host Mark Richardson, referring to English golfer Danny Willett (who ultimately won the tournament), commented in relation to footage of Mr Willett playing a hole, ‘you’re leading the Masters – how’re you going to handle this, you pommy git? Right, so pretty well then, old chap I see’. The Authority did not uphold a complaint that the phrase ‘pommy git’ was openly racist and derogatory. The hosts of The Crowd Goes Wild are known for their style of presentation and humour, which is often irreverent and ‘tongue-in-cheek’. The comments were not ‘nasty’ or ‘derogatory’ and were not intended to reflect negatively on English people generally. In these circumstances, the use of the term ‘pommy git’ did not threaten current norms of good taste and decency and did not reach the high threshold for encouraging the denigration of, or discrimination against, all English people as a section of the community.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration 

Decisions
Pereira and Television New Zealand Ltd - 2016-034 (25 July 2016)
2016-034

In an episode of an American sitcom Dr. Ken, Dr Ken met his wife’s successful former boyfriend, Dr Kevin O’Connell, and was jealous. At the end of the episode, Dr O’Connell was portrayed as being drunk and asking Dr Ken’s staff for a lift home. The three staff all replied in unison, ‘I’ll do it!’ The Authority did not uphold a complaint alleging the scene normalised rape and portrayed rape against men as a ‘laughing matter’. In the context of a fictional sitcom, which was intended to be humorous, the scene did not carry any level of invective, and could not be said to have encouraged discrimination against, or the denigration of, men as a section of the community.

Not Upheld: Discrimination and Denigration 

Decisions
Turver and Television New Zealand Ltd - 2016-032 (25 July 2016)
2016-032

A Seven Sharp item discussed the upcoming flag referendum and featured an interview with an Australian advocate for changing the flag. The Authority did not uphold a complaint that presenter Mike Hosking ‘encouraged the New Zealand public to vote a certain way by reiterating his own prejudices and then using an Australian broadcaster to support his own views’. While Mr Hosking made his view in support of changing the flag known, the alternative view was adequately presented during the item. Given the widespread coverage of the flag referendum, viewers could also reasonably be expected to be aware of significant perspectives on the issue, and would not have been deceived or disadvantaged as a result of this item.

Not Upheld: Controversial Issues, Responsible Programming

Decisions
Field and Television New Zealand Ltd - 2016-012 (5 July 2016)
2016-012

ONE News reported on the recent death of a woman in Remuera and said her alleged attacker (who had name suppression) had appeared in the Auckland District Court that day. The reporter described the alleged attacker as a ‘24-year-old Pacific Island man’. The Authority did not uphold a complaint that the reference to the alleged attacker’s race was offensive and racist. The Authority acknowledged that the reporter’s commentary, which included racial identification, could be seen as unnecessary given that the ethnicity of the alleged attacker was no longer critical following his arrest. However, the reporter’s description of the man was factual, and the comments did not reach the high threshold for finding that the item encouraged discrimination against, or denigration of, Pacific Islanders as a section of the community.

Not Upheld: Discrimination and Denigration 

Decisions
Mitchell and Te Reo Irirangi O Te Arawa - 2015-104 (29 June 2016)
2015-104

The Pukeroa Oruawhata Trust has a regular broadcasting programme on Te Arawa FM, which is paid for by the Trust and enables the Trust to ‘share its views on issues affecting the Trust with its beneficiaries’. The programme featured an interview with the Trust’s deputy chairman, in which he made a number of negative comments about Te Komiti Nui o Ngāti Whakaue, Ngāti Whakaue Tribal Lands Incorporation and its former chairman. The Authority upheld a complaint that the programme was unbalanced, as it contained a discussion of issues that were controversial and of public importance to Te Arawa’s audience, but did not present any significant countering viewpoints to those expressed by the interviewee. The Authority also upheld the complaint that the former chairman of NWTLI, the complainant, was treated unfairly. While the former chairman was not expressly named, listeners would have realised who was being spoken about, and he ought to have been given a fair opportunity to comment in response to the criticism of him. The comments which were also alleged to be inaccurate were clearly statements of analysis, comment or opinion. Accordingly, the accuracy standard did not apply.

Upheld: Controversial Issues, Fairness; Not Upheld: Accuracy

No Order

Decisions
Henderson and Radio New Zealand Ltd - 2016-014 (27 June 2016)
2016-014

Seven items on Morning Report contained references to greenhouse gas emissions, specifically agricultural emissions and the outcomes of discussions at the United Nations Climate Change Conference in Paris (COP 21). The Authority did not uphold a complaint alleging it was inaccurate and unbalanced to state or infer that livestock emissions amount to half of New Zealand’s total emissions. The Authority found that references to the amount of livestock emissions in several of the items were not material points of fact to which the accuracy standard applied. In relation to the other items the Authority was satisfied that the broadcaster made reasonable efforts to ensure accuracy as it drew on a range of reputable sources and scientific evidence in support of the statements made.

Not Upheld: Accuracy, Controversial Issues

Decisions
Fletcher and Radio New Zealand Ltd - 2016-022 (27 June 2016)
2016-022

Worldwatch broadcast a three-part interview series with Hanan Ashrawi, a Palestinian legislator, described as ‘one of the most powerful women in the Middle East’ and ‘a forceful advocate for Palestinian self-determination and peace in the Middle East’. The Authority did not uphold a complaint alleging that the interviews amounted to support for terrorism, ‘[s]olely blame[d] Israel for all the Palestinian suffering’, and contained a number of inaccurate and misleading allegations about the Israel-Palestine conflict. The interviews did not contain several of the statements complained about, but were rather the complainant’s interpretation of what he considered Ms Ashrawi had implied. Other comments complained about were clearly Ms Ashwari’s opinion, to which the accuracy standard did not apply. The interview did not encourage the denigration of or discrimination against Israelis, but was rather a considered discussion about negotiations between Israel and Palestine that was not inaccurate, discriminatory, unfair or irresponsible.

Not Upheld: Accuracy, Discrimination and Denigration, Fairness, Responsible Programming 

1 2 3 ... 78