Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 41 - 60 of 1068 results.
SORT BY
Decisions
Hall & Large and Television New Zealand Ltd - 2018-061 (10 October 2018)
2018-061

Two complaints regarding an episode of Shortland Street were not upheld. In the episode a new character appointed CEO of the Shortland Street hospital commented, ‘Puffed up, privileged Pakeha men drunk on control, terrified of change… we are the future, Esther, not them,’ referring to the hospital’s management. Complaints were made that this statement was sexist, racist and offensive to white men. The Authority reviewed the programme and relevant contextual factors, including established expectations of Shortland Street as a long-running, fictional soap opera/drama, and concluded the character’s statement did not breach broadcasting standards. It found upholding the complaints in this context would unreasonably limit the right to freedom of expression.

Not Upheld: Discrimination and Denigration, Good Taste and Decency, Balance, Accuracy, Fairness

Decisions
Seafood New Zealand Ltd and Radio New Zealand Ltd - 2018-054 (19 September 2018)
2018-054

A complaint from Seafood New Zealand Ltd (Seafood NZ) about an interview between Morning Report host Guyon Espiner and Dr Russell Norman of Greenpeace was not upheld. Dr Norman and Mr Espiner discussed Greenpeace’s view that the Ministry for Primary Industries (MPI) had been ‘captured’ by the fishing industry, and why MPI has not prosecuted anyone for under-reporting whiting catches, with reference to a leaked MPI report from 2012. While RNZ acknowledged the interview did not meet its internal editorial guidelines, as it should have at least acknowledged the views of other stakeholders, the Authority did not find any breach of broadcasting standards. The Authority found the interview was unlikely to mislead listeners as it was clear that the interview comprised Dr Norman’s and Greenpeace’s opinions and analysis. The Authority noted that, although the interview was clearly presented as being from Greenpeace’s perspective, Mr Espiner did challenge Dr Norman during the interview, and another broadcast later the same day contained comment from both Seafood NZ and MPI. The Authority emphasised the importance of holding central government departments to account in a way that is balanced and fair, and concluded that in this instance the broadcaster achieved this and did not breach broadcasting standards.

 Not Upheld: Accuracy, Balance, Fairness, Discrimination and Denigration

Decisions
Edgington and Television New Zealand Ltd - 2018-047 (24 August 2018)
2018-047

The Authority has not upheld a complaint that an item on 1 News, about claims from the Department of Conservation (DOC) that staff had been abused and attacked by anti-1080 protestors, breached broadcasting standards. The Authority found the item was unlikely to mislead or misinform audiences, as it contained comments from various parties including a DOC representative, an anti-1080 campaigner and a National Party MP. The Authority highlighted the importance of the reporting on issues of public importance in an accurate and balanced manner, finding that the broadcaster did so on this occasion.

Not Upheld: Accuracy, Balance, Law and Order, Discrimination and Denigration, Privacy, Fairness

Decisions
Harvey and Lorck and MediaWorks TV Ltd - 2018-036 (24 August 2018)
2018-036

Over two evenings, on 20 and 21 January 2018, Newshub reported on the delayed launch of a rocket from the Māhia Peninsula, due to a boat being in the exclusion zone around the launch site. The first item strongly implied that Hastings District Councillor Damon Harvey was responsible for the delayed launch, referring to a tweet, featuring a photo of the launch site, that the reporter said was tweeted by Mr Harvey ‘around the same time’ as the launch delay. The second item included a short comment from an interview with Mr Harvey. The Authority found parts of these broadcasts were inaccurate and misleading, and were unfair to Mr Harvey. The broadcaster relied on social media content as a basis for the story without taking reasonable steps to inform the complainants of their contribution to the programme, or to verify that the content was what the reporter claimed. As a result, viewers were misled about who was responsible for the launch delay. Mr Harvey’s interview comments were also edited in a way that was misleading and unfair, so he was not given a fair and reasonable opportunity to respond to the story.  

Upheld: Accuracy, Fairness. Orders: Section 13(1)(a) broadcast statement on air, online and in print; Section 16(1) $2,000 legal costs to complainant; Section 16(4) $1,000 costs to the Crown

Decisions
Morris and SKY Network Television Ltd - 2018-050 (24 August 2018)
2018-050

The Authority has not upheld a complaint that a story on Prime News, reporting on incorrect deductions that were made from a solo mother’s benefit, was inaccurate and resulted in Work and Income New Zealand (WINZ) being treated unfairly. The featured mother was repaid $7,000 from WINZ after discovering that deductions had been made from her benefit in error, as she qualified for an exemption from a policy requiring her to identify the father of her child. The Authority considered that the item was a fair and accurate report on the issue. WINZ was the agency responsible for administering the woman’s benefit and for making the deductions under legislation. It was therefore reasonable for the broadcaster to refer to WINZ and to rely on comment from the Minister for Social Development in response. While the story may have been critical of the policy and of the incorrect deductions that were made, the Authority considered that upholding this complaint would represent an unreasonable and unjustified limit on the broadcaster’s right to freedom of expression, and therefore did not uphold the complaint.

Not Upheld: Accuracy, Fairness

Decisions
RK and Television New Zealand Ltd - 2018-025 (24 August 2018)
2018-025

An item on 1 News reported on an alleged ‘mistake’ by the Ministry of Foreign Affairs and Trade (MFAT), which the reporter, Andrea Vance, said ‘cost the taxpayer a quarter of a million dollars’. The item referred to MFAT’s action in waiving the diplomatic immunity of an MFAT employee – the complainant – to allow child custody and matrimonial proceedings to be heard in an overseas court. According to Ms Vance, MFAT’s actions were disputed by the complainant’s ex-partner, resulting in MFAT issuing an apology and payment of ‘legal bills’ to both the complainant and the complainant’s ex-partner. The Authority upheld aspects of a complaint from the MFAT employee that the item was inaccurate, unbalanced and unfair. It was important, in the interests of ensuring viewers were properly informed and were not misled, for the broadcaster to have provided alternative perspectives on the issue of legal costs, namely that MFAT denied payment of the complainant’s costs. Further, it should have been made clear to viewers that a legal expert featured in the item did not have specific knowledge of the complainant’s case and was commenting only generally on the applicable law. The Authority noted the public interest in this item and the efforts made by the broadcaster to protect the identities of those involved, and did not uphold the complaint under the remaining standards.

Upheld: Accuracy, Fairness, Balance. 

Not Upheld: Privacy, Children’s Interests, Programme Information.

No Order.

Decisions
GL and MediaWorks TV Ltd - 2018-002 (24 August 2018)
2018-002

An item on Newshub reported on ‘cash for job’ work scams in New Zealand. The reporter described the experiences of one worker, who alleged he had been exploited by his employer and told to pay $30,000 for his job as a technician at an internet café. GL, who was named and whose photo was shown during the item, was said to have ‘demanded’ $15,000 from the worker as part of the scam. GL complained that the item was inaccurate and unfair, because he did not demand or receive any payment from the worker and he was not given a fair opportunity to respond to the allegations made against him. The majority of the Authority did not uphold the complaint, finding that the broadcaster made reasonable efforts to ensure the accuracy of the broadcast and that the complainant was given a fair and reasonable opportunity to respond to the allegations. The majority recognised the high public interest in the item, which reported on an important issue to New Zealanders, and the essential role of investigative journalism in exposing this type of conduct to the public. The minority view was that, while the issue of cash for job work scams was an important story to be told, there was insufficient evidence available to the reporter to identify GL as an example of a cash for job scam. These were serious allegations that had the potential to significantly damage the complainant’s reputation, and the story’s important message about the rise of such scams could have been conveyed without identifying him. The Authority was unanimous in its decision to not uphold the remaining aspects of the complaint.

Not Upheld by Majority: Fairness, Accuracy.

Not Upheld: Privacy, Balance, Law and Order.

Decisions
20 Complainants and Radio Virsa - 2018-039 (24 August 2018)
2018-039

The Authority has not upheld complaints from 20 complainants about a segment of Punjabi talkback programme, Bhakhde Masley. During the programme, the host questioned the teachings of a deceased Sikh religious figure by posing hypothetical questions about how he and his widow, now also deceased, had children. The host implied that, given the leader’s teachings about celibacy, his widow and other family members must have had sex with animals. The complainants alleged that this discussion breached the privacy of the individuals referred to, and was degrading and humiliating. The Authority acknowledged that the segment was in poor taste, but found that the broadcast was not in breach of the standards raised by the complainants. The individuals referred to were either deceased (so the privacy standard could not apply) or lived overseas, making it difficult to assess the harm that could have been caused. The discussion was ultimately hypothetical and was not intended to be taken literally. The Authority noted that the right to freedom of expression comes with responsibilities by those who exercise it, and it is clear that this broadcast caused offence and significant division within the Sikh community in New Zealand. On this occasion, however, the Authority could not uphold the complaints based on the particular standards raised.

Not Upheld: Privacy, Balance, Accuracy, Fairness, Discrimination and Denigration   

Decisions
Supreme Sikh Society, Kalgidhar Sports Club & Majinder Singh Bassi and Planet FM - 2018-040 (24 August 2018)
2018-040

The Authority has upheld one aspect of a complaint from three complainants about a segment of Punjabi talkback programme Panthic Vichar, broadcast on community radio station, Planet FM. During the programme, host Kuldip Singh made a number of allegations against the complainants, regarding use of grant money and cheating or ‘unjust’ behaviour at a kabaddi tournament. The Authority found that the host’s comments reflected negatively on the complainants and as such, they should have been given an opportunity to respond to the allegations. The Authority did not uphold the remaining aspects of the complaint. The Authority acknowledged the limited resources available to the broadcaster, but reminded it of its obligations under the Broadcasting Act 1989 to receive and consider formal complaints through a proper process, including where the broadcast subject to complaint is in a language other than English. The Authority did not make any orders.

Upheld: Fairness. Not Upheld: Good Taste and Decency, Programme Information, Children’s Interests, Violence, Law and Order, Discrimination and Denigration, Balance, Accuracy, Privacy. No Order.

Decisions
Loder and Radio New Zealand Ltd - 2018-041 (10 August 2018)
2018-041

An item on Morning Report reported that, over the past ten years, reported firearm theft has increased by 35%, and through the comments of three interviewees considered whether the increase of firearm theft is related to issues around their safe storage and registration. The Authority did not uphold a complaint that the item breached standards of balance and fairness. The Authority found the item provided sufficient balance through multiple alternative points of view that enabled listeners to form their own opinion on the topic. The fairness standard cannot be applied to licenced firearm owners as they are not an ‘organisation’ for the purposes of the standard.

Not Upheld: Balance, Fairness

Decisions
Lowry and Television New Zealand Ltd - 2018-051 (10 August 2018)
2018-051

An item on 1 News discussed former MP Steven Joyce’s valedictory speech in Parliament. The item focused on Mr Joyce recounting in his speech an incident where he had a sex toy thrown at him at Waitangi several years earlier. Footage was shown of Mr Joyce recounting this story during his speech, and of the incident at Waitangi. The Authority did not uphold a complaint that this broadcast and in particular showing the footage of the sex toy breached the good taste and decency standard. Given the incident was newsworthy and attracted widespread coverage at the time, as well as the light-hearted nature of Mr Joyce’s speech, and the broadcast’s target audience, the Authority found the broadcast was unlikely to cause widespread undue offence or distress. The Authority also found the broadcast was not unfair to Mr Joyce as he personally raised and joked about the incident in his speech. The broadcaster’s choice to highlight this aspect of the speech was an editorial decision open to the broadcaster.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Fairness

Decisions
Reekie and MediaWorks TV Ltd - 2018-045 (10 August 2018)
2018-045

An episode of The AM Show featured an interview with Hon. Kelvin Davis regarding the Government’s scheduled series of nationwide Hui with Māori. The programme also discussed legal action taken by prisoners against the Department of Corrections over strip searches, and a short clip of comments by host Duncan Garner on this issue was included in a promo for The AM Show broadcast that evening. A complaint was made that Mr Garner’s comments in relation to the first topic amounted to racist ‘slurs’ against Māori and were dismissive of the Crown’s efforts to fulfil its Treaty obligations, and that the discussion of the second topic trivialised prisoners’ ‘serious abusive treatment’. The Authority did not uphold either aspect of the complaint. The Authority found that, while some of the comments made by Mr Garner could be considered controversial and provocative, this was robust political discourse which carried public interest, and did not go beyond audience expectations. Comments were also made by the other hosts and panel guests which gave a countering view. In this context upholding the complaint would unreasonably restrict the right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Law and Order, Discrimination and Denigration, Accuracy, Balance

Decisions
South Waikato District Council and MediaWorks TV Ltd - 2018-022 (10 August 2018)
2018-022

An item on The Project discussed the building of a new gambling venue in Tokoroa set to contain 30 gambling machines (‘pokies’). The segment was critical of the South Waikato District Council’s (SWDC) role in the authorisation of this new venue, and also one of the Councillors’ roles as both a Councillor and manager of one of the clubs involved in the creation of the proposed new venue. The following evening one of the programme hosts issued an on-air apology to the Councillor, clarifying inaccurate statements made about their involvement in the decision-making process. The Authority upheld SWDC’s complaint that the action taken by MediaWorks did not sufficiently remedy the harm caused by the breaches. The Authority found that the statement the following night did not remedy the harm caused to SWDC by the broadcast, only the Councillor. The Authority also upheld the complaint that the host’s statement that the SWDC ‘get a cut of the profits’ from the gambling machines was inaccurate, as the SWDC do not directly receive any percentage of the profits.

Upheld: Balance (Action Taken), Fairness (Action Taken), Accuracy. Order: Section 13(1)(a) broadcast statement.

Decisions
Cloud Ocean Water and MediaWorks TV Ltd - 2018-037 (23 July 2018)
2018-037

An item on Newshub explored concerns of members of the public and the Christchurch City Council regarding potential water contamination from a bore drilled by Cloud Ocean Water and pending judicial review action taken against Environment Canterbury (ECan) over their resource consent processes. The Authority did not uphold a complaint that the broadcast was inaccurate and unfair to Cloud Ocean Water. The Authority found that Cloud Ocean Water’s responses to questions from Newshub prior to the broadcast were fairly reflected in the item, and that viewers were unlikely to be misled regarding the nature of Cloud Ocean Water’s involvement in the resource consent process or the judicial review.

Not Upheld: Accuracy, Fairness

Decisions
Stewart and Television New Zealand Ltd - 2018-031 (18 June 2018)
2018-031

A 1 News item discussed corruption charges being laid against Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu. Brief footage from US President Donald Trump’s meeting with Prime Minister Netanyahu in May 2017 was shown at the end of the item. The Authority did not uphold a complaint that the use of this footage created an unduly negative impression of President Trump and implied he was involved in the corruption, which was unfair. The Authority found the use of the footage in no way implicated President Trump in the alleged corruption. The footage was brief and President Trump was not referred to verbally.

Not Upheld: Fairness   

Decisions
Vero Insurance New Zealand Ltd and Television New Zealand Ltd - 2018-030 (18 June 2018)
2018-030

A brief item on 1 News discussed a protest in Christchurch against Vero Insurance (Vero) regarding outstanding insurance claims. The item contained footage of the protestors and the newsreader stated that ‘[One of the protestors] says Vero has kept them locked in a virtual prison for seven years.’ The broadcaster upheld a complaint from Vero under the balance and fairness standards, as Vero ought to have been given an opportunity to comment. Vero referred the complaint to the Authority on the basis it was dissatisfied with the action taken by the broadcaster in response to its original complaint, and it also maintained that the accuracy standard was breached. The Authority did not uphold the complaint, finding the statement complained about was a statement of opinion and therefore the accuracy standard did not apply. The Authority considered that a broadcast statement on this occasion would have been disproportionate to the breach, and therefore it did not uphold the complaint that the action taken by the broadcaster was insufficient.

Not Upheld: Balance (Action Taken), Fairness (Action Taken), Accuracy

Decisions
Parlane and MediaWorks Radio Ltd - 2018-017 (21 May 2018)
2018-017

During the talkback programme, Overnighter, host Garry McAlpine invited listeners to call in to discuss the issues facing New Zealand in 2018, one of which was the upcoming cannabis referendum. Mr McAlpine strongly expressed his view, throughout the programme, that cannabis should be decriminalised for medicinal and recreational use. A number of callers, including the complainant, expressed their views on the subject, with some supportive of, and others opposed to, Mr McAlpine’s views. The Authority did not uphold a complaint that this programme was in breach of broadcasting standards. Talkback radio is known for robust discussion, and broadcasting standards recognise that it is an opinionated environment, with hosts granted some latitude to be provocative and edgy in the interests of generating robust debate. This programme in particular featured genuine discussion on an important issue in New Zealand. As such, the harm alleged to have been caused by the complainant did not outweigh the host’s, or callers’, right to express their opinions as part of a talkback discussion about New Zealand’s future, even if some listeners might have disagreed or found those views distasteful.

Not Upheld: Accuracy, Balance, Law and Order, Good Taste and Decency, Fairness, Programme Information, Discrimination and Denigration   

Decisions
Cape and MediaWorks TV Ltd - 2018-018 (21 May 2018)
2018-018

The first segment of The AM Show’s daily panel, featuring panel guests Dr Don Brash and Newshub reporter Wilhelmina Shrimpton, discussed Dr Brash’s views on the use of te reo Māori in New Zealand, specifically in RNZ broadcasting without translation. The Authority did not uphold a complaint that this panel discussion lacked balance and was unfair to Dr Brash. The Authority found that, while the panel discussion was robust and Dr Brash’s opinion was tested by the panel, Dr Brash was given a fair and reasonable opportunity to present his point of view in the time allowed. Given the level of public interest in the issue discussed, Dr Brash’s position as a public figure and his experience with the media, the Authority found that the panel discussion did not result in Dr Brash being treated unfairly and viewers would not have been left misinformed as to his position on the issue.  

Not Upheld: Fairness, Balance, Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration

Decisions
Cape and Radio New Zealand Ltd - 2018-013 (18 April 2018)
2018-013

Saturday Morning featured a segment in which presenter Kim Hill interviewed former MP and spokesperson for lobby group Hobson’s Pledge, Dr Don Brash, about the use of te reo Māori in New Zealand, specifically in RNZ broadcasting, without translation. The Authority did not uphold a complaint that the interview was unbalanced and unfair. The Authority found that, while Ms Hill asked Dr Brash challenging and critical questions, Dr Brash had a reasonable opportunity to put forward his competing point of view, and listeners would not have been left misinformed with regard to Dr Brash’s position. Given the level of public interest in the interview, Dr Brash’s position and his experience with the media, the Authority also found Ms Hill’s interview style did not result in Dr Brash being treated unfairly.

Not Upheld: Balance, Fairness, Discrimination and Denigration, Good Taste and Decency

Decisions
Three Complainants and MediaWorks TV Ltd - 2017-100 (18 April 2018)
2017-100

During The AM Show, host Duncan Garner and then Newshub political editor Patrick Gower discussed various policies the new Labour Government was considering implementing, as well as legislation it planned to change or repeal. Discussing the ‘three strikes’ law, Mr Gower referred to one of the complainants, Mr Garrett, who was involved in introducing the law, and stated, ‘turned out that he had been stealing dead babies’ identities himself before he came into Parliament’. Mr Garner later clarified that it was ‘one dead baby’. The Authority upheld three complaints that the segment was inaccurate and unfair to Mr Garrett. While the broadcaster acknowledged the statement was inaccurate, the Authority found Mr Garner’s correction was dismissive and perfunctory, and insufficient to correct the error. The Authority also considered that the manner and tone in which Mr Garrett was brought up in the discussion, despite the passage of time since his offence, was unfair. The Authority did not make any order, finding publication of its decision was sufficient to publicly notify the breach of standards, and help to repair any harm caused to Mr Garrett.

Upheld: Accuracy (Action Taken), Fairness. Not Upheld: Balance, Discrimination and Denigration

No Order

1 2 3 4 ... 54