Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 167 results.
SORT BY
Decisions
JK and Māori Television Service -2020-088 (24 February 2021)
2020-088

The Authority upheld a complaint about an item on Te Ao Māori News concerning a Northland community’s opposition to the alleged conversion of a neighbouring farm track into a roadway. The Authority found the item inaccurately stated the works undertaken on the roadway were ‘unauthorised’ (and other aspects of the item had contributed to this impression). It was not satisfied the broadcaster made reasonable efforts to ensure accuracy. The item also had the potential to mislead by omission, as it did not tell the other side of the story or include countering comment from the farm owners, which may have altered viewers’ understanding of the situation. The Authority also found broadcasting footage filmed by a third-party of the farm owners on their private property amounted to a highly offensive intrusion upon their interest in solitude and seclusion, in breach of the privacy standard.

Upheld: Accuracy, Privacy

Orders: section 13(1)(d) – $500 compensation for breach of privacy to each of the two farm owners shown in the item; section 16(4) – $1,000 costs to the Crown

Decisions
Grieve and Television New Zealand Ltd - 2020-041 (16 November 2020)
2020-041

The Authority has upheld a complaint that a 1 News item reporting on then Leader of the Opposition and National Party leader Hon Simon Bridges travelling from Tauranga to Wellington during COVID-19 Level 4 lockdown breached the accuracy standard. The Authority found that the item, which was focussed on MPs breaking lockdown rules, was misleading in putting Mr Bridges in that category.  The Authority acknowledged that, during the time of the broadcast, there was confusion surrounding the scope of the rules, particularly as to what constituted an essential service. However, the broadcaster had access to information suggesting Mr Bridges was engaged in an ‘essential service’ and, given the level of harm potentially caused by portraying a senior Member of Parliament as breaking lockdown rules, had not made reasonable efforts to ensure that this particular item did not mislead the public.

Upheld: Accuracy

No Order

Decisions
Prager and Radio New Zealand Ltd - 2020-033 (28 September 2020)
2020-033

The Authority upheld a complaint that a Checkpoint report summarising the complainant’s submission at a Waitematā local board public meeting was inaccurate and unfair to her. The item reported that ‘the sparks continued to fly when activist Lisa Prager described how she had claimed mana whenua status in her bid to save the trees [on Ōwairaka Mt Albert] but now regrets the move. [One] board member… refused to thank Ms Prager for her submission because, she said, her comments were “a bit racist”.’ The Authority agreed with Ms Prager that the use of the word ‘regrets’ did not accurately reflect her view expressed at the meeting: “...I retire any claim to being mana whenua whatsoever. But I have no regrets in standing up and initiating the conversation...” The Authority also agreed the manner in which the complainant’s views were reported had the potential to adversely affect her reputation and dignity, particularly alongside the suggestion that her submission was ‘a bit racist’. While audio of Ms Prager’s brief, heat-of-the-moment response to this allegation was included, given the seriousness of the accusation, and that it did not address the misreporting of her position overall, this was insufficient to meet requirements under the fairness standard.

Upheld: Accuracy, Fairness. Not Upheld: Discrimination and Denigration.

Order: Section 16(1) $1,818 legal costs to the complainant

Decisions
Burne-Field and NZME Radio Ltd - 2020-040 (14 September 2020)
2020-040

The Authority has upheld a complaint that comments made by Mike Hosking during his ‘Mike’s Minute’ segment were misleading in breach of the accuracy standard. Mr Hosking made statements referring to death-rate statistics in Italy related to COVID-19, including that ‘99.2% percent died with underlying health issues. In other words, the very things that were killing them anyway, at over 1,600 per day’. The Authority found the comments were misleading as the broadcaster conflated its own conclusions, drawn from a study into Italy’s COVID-19 figures, with the figure of 1,600 deaths per day, which was based on 2018 population data and ignored both cause of death and the notion of ‘excess mortality’. In this respect, the Authority emphasised the importance of data literacy among broadcasters and journalists, to ensure statistics are not misinterpreted or misrepresented.  Finally, the Authority found the comments about people with ‘underlying health conditions’ did not reach the high threshold for finding a breach of the discrimination and denigration standard.

Upheld: Accuracy. Not Upheld: Discrimination and Denigration.

No Order

Decisions
Ministry of Education & I.D.C. New Zealand Ltd and Mediaworks TV Ltd - 2019-101 (29 June 2020)
2019-101

The Authority has found that a segment on Newshub regarding the sale of a report summarising data received from schools in a survey run by the Ministry of Education and I.D.C. New Zealand Limited breached the accuracy standard. The item reported on concerns of the New Zealand Educational Institute and survey participants regarding the sale of the report to Microsoft and Google. The Authority found that the statement ‘sensitive, private data about schools and their students pawned off to private companies by Chinese data giant’, which was included in the item, was materially inaccurate and likely to mislead viewers given the data contained in the report was anonymised and aggregated. The Authority also found the broadcaster did not make reasonable efforts to ensure that the relevant statement was accurate and did not mislead.

Upheld: Accuracy

No orders

Decisions
Brereton & Riches and MediaWorks TV Ltd - 2019-097 (16 June 2020)
2019-097

The Authority has upheld two complaints that a segment on The Project, about an incident where charges against a man who allegedly shot at a drone were dropped, was in breach of the fairness and accuracy standards. The Authority found the segment was unfair to the man and would have misled audiences as it provided an inaccurate account of events through an interview with the drone’s pilot and additional comments from presenters. The drone pilot interviewee was allowed to put forward unchallenged his views on the man, and the broadcaster did not do enough to provide the man with an opportunity to respond to the comments. As the broadcast did not disclose any private information about the man, nor discuss a controversial issue of public importance, the privacy and balance standards were not upheld.

Upheld: Fairness, Accuracy

Not Upheld: Privacy, Balance

No orders

Decisions
Hearn and Radio New Zealand Ltd - 2020-001 (16 June 2020)
2020-001

The Authority upheld a complaint that a broadcast of First Up was misleading and breached the accuracy standard. The Authority found the quiz question ‘what charges did Sweden drop last week against WikiLeaks founder, Julian Assange?’ was misleading, as charges were never formally laid against Mr Assange. The Authority also found that RNZ did not make reasonable efforts to ensure the accuracy of the broadcast noting that the error was careless. The Authority did not make any orders on this occasion.

Upheld: Accuracy

No Orders

Decisions
ANZ Bank New Zealand Ltd and Television New Zealand Ltd - 2019-070 (25 March 2020)
2019-070

The Authority upheld a complaint from ANZ Bank New Zealand Ltd (‘ANZ’) that an item on Seven Sharp was inaccurate and misleading. The item concerned a customer who had had a dispute with the bank and in December 2018 entered an ANZ branch and pretended he had a bomb. The Authority agreed that the item breached the accuracy standard as it created a misleading impression that the customer was paid a settlement as a result of his actions at the bank, when in fact the dispute had been settled and he had received a settlement payment months earlier. The Authority considered the question of whether the item undermined law and order to be borderline. The broadcaster took a light-hearted human interest approach to a serious story, and the item risked encouraging and promoting illegal activity. However, the Authority concluded the presenters’ comments at the end of the item adequately denounced the actions, making it sufficiently clear that the customer’s actions were unacceptable. The Authority concluded that the item as a whole did not actively encourage illegal behaviour. The Authority acknowledged the broadcast may have been upsetting for bank staff involved in the events, but found the fairness standard could not be applied to them as viewers of the item (rather than participants). The Authority considered the publication of this decision sufficient to censure the breach of standards by the broadcaster and made no orders.

Upheld: Accuracy. Not Upheld: Law and Order, Fairness.

No order.

Decisions
Phillips and Racing Industry Transition Agency - 2019-044 (22 January 2020)
2019-044

The Authority has upheld a complaint that two episodes of The Box Seat breached the accuracy and balance standards of the Pay TV Code of Broadcasting Standards. The Authority found that the segments about blood spinning in harness racing covered a controversial issue of public importance but failed to include balancing views on the issue being discussed or indicate that the programmes were presented from a specific perspective. The Authority also found that, although the broadcasts did not contain any specific factual inaccuracies, the omission of alternative perspectives and information on the safety and propriety of blood spinning meant that the broadcast was misleading as a whole. The Authority did not uphold the complaint under the fairness standard. The Authority considered the publication of this decision sufficient to censure the breach of standards by the broadcaster and made no orders.

Upheld: Balance, Accuracy. Not upheld: Fairness. No orders

Decisions
Davis and Radio New Zealand Ltd - 2019-061 (16 December 2019)
2019-061

The Authority has upheld one aspect of a complaint that an interview with Sir Andrew Dillon, the CEO of the UK’s National Institute for Health and Care Excellence (NICE) breached the accuracy standard. The Authority found that listeners were invited by the item to draw negative comparisons between the role and functions of NICE and of PHARMAC in the New Zealand context, which was misleading through the omission of relevant contextual information about the two agencies. The Authority did not uphold the complaint under the balance standard, as inviting a comparison of the two agencies did not amount to a discussion of a controversial issue to which the balance standard applied. The Authority also did not find any breach of the fairness standard on the grounds PHARMAC is a high-profile, public-facing agency which is frequently subject to scrutiny and criticism and it was not necessary to give PHARMAC an opportunity to comment in this case. Additionally, Sir Andrew made some moderating remarks which reduced the potential for unfairness.

Upheld: Accuracy

Not Upheld: Balance, Fairness

No Order

Decisions
Horowhenua District Council and MediaWorks Radio Ltd - 2018-105 (29 July 2019)
2018-105

A broadcast of The Long Lunch hosted by Wendyl Nissen included an interview with Horowhenua District Councillor (HDC) Ross Campbell, who talked about his decision to wear a body camera to Council meetings after what was described as incidents of bullying towards him. MediaWorks upheld the complaint under the fairness standard, finding that it should have sought comment from HDC prior to the broadcast, but did not take any remedial action. The Authority upheld HDC’s complaint that the action taken by MediaWorks following the finding of the breach of the fairness standard was insufficient. The Authority found that MediaWorks ought to have broadcast a follow-up item to remedy the breach. The Authority also upheld the complaint that the item was unbalanced as it did not include any comment from HDC or acknowledgement of an alternative viewpoint with respect to the allegations of bullying. Finally, the Authority found the broadcast was likely to mislead audiences by giving the impression that HDC had a systemic culture of bullying, through the absence of the presentation of alternative perspectives, and upheld the complaint under the accuracy standard.

Upheld: Fairness (Action Taken), Balance, Accuracy

Order: Section 13(1)(a) broadcast statement

Decisions
Housing New Zealand Corporation and Māori Television Service - 2018-100 (24 June 2019)
2018-100

Māori Television Service (MTS) aired a story on Te Kāea about how hapū Te Parawhau felt they had been shut out of negotiations on the sale of a piece of land, known as Pūriri Park in Northland, to Housing New Zealand (HNZ). The Authority upheld HNZ’s complaint under the balance standard, finding the omission of HNZ’s point of view from the initial broadcast likely prevented audiences from arriving at an informed and reasoned opinion about the sale and HNZ’s involvement. The Authority also upheld HNZ’s complaint under the accuracy and fairness standards, finding that while MTS aired a follow-up broadcast featuring comment from Te Parawhau and HNZ, this broadcast did not remedy the harm caused to HNZ by the initial broadcast of inaccurate information about the land sold. As a result, HNZ was likely to be adversely affected by the broadcast and was not provided with a fair and reasonable opportunity to comment. The Authority emphasised that while public entities may be subject to greater scrutiny, they are still entitled to fair and accurate treatment in broadcasting.

Upheld: Balance, Accuracy, Fairness; No Order

Decisions
Harvey and Lorck and MediaWorks TV Ltd - 2018-036 (24 August 2018)
2018-036

Over two evenings, on 20 and 21 January 2018, Newshub reported on the delayed launch of a rocket from the Māhia Peninsula, due to a boat being in the exclusion zone around the launch site. The first item strongly implied that Hastings District Councillor Damon Harvey was responsible for the delayed launch, referring to a tweet, featuring a photo of the launch site, that the reporter said was tweeted by Mr Harvey ‘around the same time’ as the launch delay. The second item included a short comment from an interview with Mr Harvey. The Authority found parts of these broadcasts were inaccurate and misleading, and were unfair to Mr Harvey. The broadcaster relied on social media content as a basis for the story without taking reasonable steps to inform the complainants of their contribution to the programme, or to verify that the content was what the reporter claimed. As a result, viewers were misled about who was responsible for the launch delay. Mr Harvey’s interview comments were also edited in a way that was misleading and unfair, so he was not given a fair and reasonable opportunity to respond to the story.  

Upheld: Accuracy, Fairness. Orders: Section 13(1)(a) broadcast statement on air, online and in print; Section 16(1) $2,000 legal costs to complainant; Section 16(4) $1,000 costs to the Crown

Decisions
West and Television New Zealand Ltd - 2018-043 (24 August 2018)
2018-043

The Authority upheld a complaint under the accuracy standard about an item on 1 News, which discussed the Auckland Council’s vote on the draft proposal for the Auckland Regional Fuel Tax (the Tax). The Authority found the segment, through the omission of key information about the ongoing consultation and the presenter’s use of the terms ‘green light’ and ‘done deal’, was likely to mislead viewers into thinking the proposal voted on by the Council was final and that there was no further period of public consultation. The importance of keeping audiences informed on issues of public and political significance was emphasised by the Authority. The Authority did not uphold the complaint under the balance standard, finding the item achieved balance through the presentation of a wide range of views from politicians and members of the public who were for and against the implementation of the Tax.

Upheld: Accuracy. Not Upheld: Balance

No Order

Decisions
RK and Television New Zealand Ltd - 2018-025 (24 August 2018)
2018-025

An item on 1 News reported on an alleged ‘mistake’ by the Ministry of Foreign Affairs and Trade (MFAT), which the reporter, Andrea Vance, said ‘cost the taxpayer a quarter of a million dollars’. The item referred to MFAT’s action in waiving the diplomatic immunity of an MFAT employee – the complainant – to allow child custody and matrimonial proceedings to be heard in an overseas court. According to Ms Vance, MFAT’s actions were disputed by the complainant’s ex-partner, resulting in MFAT issuing an apology and payment of ‘legal bills’ to both the complainant and the complainant’s ex-partner. The Authority upheld aspects of a complaint from the MFAT employee that the item was inaccurate, unbalanced and unfair. It was important, in the interests of ensuring viewers were properly informed and were not misled, for the broadcaster to have provided alternative perspectives on the issue of legal costs, namely that MFAT denied payment of the complainant’s costs. Further, it should have been made clear to viewers that a legal expert featured in the item did not have specific knowledge of the complainant’s case and was commenting only generally on the applicable law. The Authority noted the public interest in this item and the efforts made by the broadcaster to protect the identities of those involved, and did not uphold the complaint under the remaining standards.

Upheld: Accuracy, Fairness, Balance. 

Not Upheld: Privacy, Children’s Interests, Programme Information.

No Order.

Decisions
South Waikato District Council and MediaWorks TV Ltd - 2018-022 (10 August 2018)
2018-022

An item on The Project discussed the building of a new gambling venue in Tokoroa set to contain 30 gambling machines (‘pokies’). The segment was critical of the South Waikato District Council’s (SWDC) role in the authorisation of this new venue, and also one of the Councillors’ roles as both a Councillor and manager of one of the clubs involved in the creation of the proposed new venue. The following evening one of the programme hosts issued an on-air apology to the Councillor, clarifying inaccurate statements made about their involvement in the decision-making process. The Authority upheld SWDC’s complaint that the action taken by MediaWorks did not sufficiently remedy the harm caused by the breaches. The Authority found that the statement the following night did not remedy the harm caused to SWDC by the broadcast, only the Councillor. The Authority also upheld the complaint that the host’s statement that the SWDC ‘get a cut of the profits’ from the gambling machines was inaccurate, as the SWDC do not directly receive any percentage of the profits.

Upheld: Balance (Action Taken), Fairness (Action Taken), Accuracy. Order: Section 13(1)(a) broadcast statement.

Decisions
Three Complainants and MediaWorks TV Ltd - 2017-100 (18 April 2018)
2017-100

During The AM Show, host Duncan Garner and then Newshub political editor Patrick Gower discussed various policies the new Labour Government was considering implementing, as well as legislation it planned to change or repeal. Discussing the ‘three strikes’ law, Mr Gower referred to one of the complainants, Mr Garrett, who was involved in introducing the law, and stated, ‘turned out that he had been stealing dead babies’ identities himself before he came into Parliament’. Mr Garner later clarified that it was ‘one dead baby’. The Authority upheld three complaints that the segment was inaccurate and unfair to Mr Garrett. While the broadcaster acknowledged the statement was inaccurate, the Authority found Mr Garner’s correction was dismissive and perfunctory, and insufficient to correct the error. The Authority also considered that the manner and tone in which Mr Garrett was brought up in the discussion, despite the passage of time since his offence, was unfair. The Authority did not make any order, finding publication of its decision was sufficient to publicly notify the breach of standards, and help to repair any harm caused to Mr Garrett.

Upheld: Accuracy (Action Taken), Fairness. Not Upheld: Balance, Discrimination and Denigration

No Order

Decisions
McCaughan and Television New Zealand Ltd - 2017-083 (18 December 2017)
2017-083

During an item on Seven Sharp, broadcast on 23 August 2017 during the election period, the presenters discussed TVNZ’s ‘Vote Compass’, a tool available to assist the New Zealand public to make voting decisions. In response to comments by presenter Toni Street about the usefulness of the tool, presenter Mike Hosking said, ‘…so is the fact that you can’t vote for the Māori Party because you’re not enrolled in the Māori electorate, so what are you going to do now? I’m joking.’ The following evening, Mr Hosking attempted to clarify his comment by saying, ‘Now, the fact that anyone can vote for [the Māori Party] as a list party I automatically assumed we all knew given we have been doing this for 20 years…’ The Authority upheld a complaint that Mr Hosking’s comments were inaccurate, finding that Mr Hosking’s statement about who was eligible to vote for the Māori Party was a material point of fact that was inaccurate and misleading. Further, his comments the following evening were confusing and insufficient to correct the inaccurate information for viewers. The Authority acknowledged the high value of political expression during an election period, but found that the potential harm in this case – providing inaccurate information which had the potential to influence voters, despite the alleged clarification – outweighed the broadcaster’s right to freedom of expression.

Upheld: Accuracy; Order: section 13(1)(a) broadcast statement.

Decisions
Loder and Radio New Zealand Ltd - 2017-035 (4 September 2017)
2017-035

A RNZ News bulletin reported on the NZ Police Association’s view that a recent spate of Police shootings was the result of ‘too many firearms getting into the wrong hands’. During the bulletin, the presenter said: ‘The Association’s President… says more than 20,000 firearms, including semi-automatic military weapons, are stolen or sold to offenders each year.’ The Authority upheld a complaint that the presenter’s reference to more than 20,000 firearms being stolen or sold to offenders was inaccurate. According to the Police Association, the President should have been quoted as saying ‘over 50,000 firearms enter the country each year, a number of which are stolen or sold to offenders’. While the broadcaster attempted to correct the quote in the online version of the story after the broadcast, the amendment did not correct the error, and in the Authority’s view RNZ’s audience was misled as a result.

Upheld: Accuracy

No Order

Decisions
Ferrabee and Television New Zealand Ltd - 2016-090 (19 April 2017)
2016-090

An item on Fair Go reported on a family who had purchased land in Papamoa only to find that the section had an actual size of 258m2, rather than the 296m2 shown on the property title and in their Sale and Purchase Agreement (SPA). The item found that the surveyor was responsible for the incorrect description on the title. However, the item also discussed an extract from an email sent to the purchaser by the real estate agent involved, Wayne Skinner, asking for a notation on the SPA seeking verification of the land site to be removed. The Authority upheld a complaint that the item was unfair and misleading, finding that the reporting of the email extract gave the impression that Mr Skinner had chosen to intentionally remove the purchaser’s right to have the title checked, and did not reflect the other protections available to the purchaser in the SPA. The negative impression created by the item was disproportionate and unfair to Mr Skinner, and undue focus was given to him in the context of the item as a whole. The item did not discuss a controversial issue of public importance that triggered the balance standard.

Upheld: Fairness, Accuracy; Not Upheld: Balance

No Order 

1 2 3 ... 9