Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 733 results.
SORT BY
Decisions
Knight and MediaWorks TV Ltd - 2020-020 (4 August 2020)
2020-020

The Authority did not uphold a complaint that two guest panellists’ comments on The AM Show about English rugby players following the Rugby World Cup final breached the discrimination and denigration standard. Discussing some players’ refusal to wear their silver medals after losing the final, the panellists made comments including that the English players were ‘pouty little babies, pathetic, stupid, dumb, bad sportsmanship’, ‘petulant English kids’, ‘prats’, ‘it’s their upbringing’, ‘those English players who wanted to toss their medals on the ground’. The complaint was that these comments were nasty and offensive, and ‘racist’ by suggesting ‘it’s [the players’] upbringing’. The Authority noted the large majority of the comments were clearly directed at the individual players concerned, rather than commenting on a group of people....

Decisions
Exclusive Brethren Christian Fellowship and Television New Zealand Ltd - 1994-059
1994-059

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 59/94 Dated the 2nd day of August 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by EXCLUSIVE BRETHREN CHRISTIAN FELLOWSHIP Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED I. W. Gallaway Chairperson J. R. Morris R. A. Barraclough L. M. Dawson...

Decisions
Rape Prevention Group and Television New Zealand Ltd - 1996-042
1996-042

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-042 Dated the 18th day of April 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by RAPE PREVENTION GROUP of Christchurch Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
MacKay and Television New Zealand Ltd - 1998-165
1998-165

SummaryA music video entitled "Smack my Bitch up" was broadcast at about 10. 30pm on Havoc on the closedown show of MTV on 7 June 1998. Ms MacKay of Wellington complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster of MTV, that the video breached several broadcasting standards because of its portrayal of sexual violence, its exploitation of women and its promotion of contemptuous treatment of women. In its response, TVNZ argued that contextual factors, such as the time of day of the broadcast and the intended audience, were relevant when assessing this complaint. In reaching its conclusion that no standards were breached, it maintained that there was no glamorisation of the exploitation of women nor any aspect which demeaned or represented women as inherently inferior. It argued that the main character’s behaviour was seen as unacceptable, and therefore there was no breach of the good taste standard....

Decisions
Wolf and The Radio Network Ltd - 2004-089
2004-089

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Paul Holmes Breakfast – Newstalk ZB – reference to Israelis – “they’ve got balls but no foreskins” – allegedly offensive and derogatory Findings Principle 1 (good taste and decency) – context – not upheld Principle 7 and Guideline 7a (encouraging denigration or discrimination) – neither denigration nor discrimination seriously encouraged – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] While speaking with regular Sydney correspondent Steve Price about terrorism in the Middle East among other matters, the host of Paul Holmes Breakfast (Paul Holmes) commented about the Israelis: “They’ve got balls but no foreskins”. The comment was made on Newstalk ZB at about 6. 55am on Tuesday 23 March 2004. Complaint [2] Graham Wolf complained to The Radio Network Ltd, the broadcaster, that the comment was offensive....

Decisions
Campbell and MediaWorks TV Ltd - 2017-019 (26 April 2017)
2017-019

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A promo for the latest season of 7 Days showed comedians featured on the programme preparing the show’s host for the ‘potentially hostile environment’, by heckling and pelting him with objects. The Authority did not uphold a complaint that this promo trivialised the issue of bullying. The promo was a parody sketch of the type of heckling typically made by contestants during an episode of 7 Days, and common to live comedy programmes of this genre. It sought to recreate this live comedy environment in a humorous, satirical and highly exaggerated way, and in this context, the promo did not condone, encourage or trivialise bullying behaviour....

Decisions
Andrews and NZME Radio Ltd - 2019-060 (16 December 2019)
2019-060

A complaint that a radio host asking a caller ‘how Māori are you?’ breached the discrimination and denigration standard has not been upheld. A broadcast of Afternoons with Andrew Dickens featured a discussion between Mr Dickens and a caller about Māori sovereignty, the Treaty of Waitangi and racism. During the discussion Mr Dickens asked the caller ‘how Māori are you?’ The Authority found that while the comment was patronising, misinformed and likely to offend some listeners, it did not contain the level of condemnation required to constitute a breach of the discrimination and denigration standard and therefore any restriction on the broadcaster’s right to freedom of expression would be unjustified. Not Upheld: Discrimination and Denigration...

Decisions
WX and NZME Radio Ltd - 2020-174 (29 June 2021)
2020-174

The Authority has not upheld a complaint under the discrimination and denigration standard about a broadcast in which two co-hosts made fun of the third for giving his pet pig a name shared by ‘one of the most powerful figures in the Nazi Party’, and the three of them joked about distinguishing names associated with Hitler and the Nazis by spelling them differently. The Authority noted the comments may be considered distasteful, in that they trivialised the notoriety of Hitler and the Nazis, but found they did not meet the high threshold required to find a breach of the discrimination and denigration standard. Not Upheld: Discrimination and Denigration...

Decisions
Blanch and Shapiro and RadioWorks Ltd - 2012-072
2012-072

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Willie and JT Show – hosts discussed sentencing of ‘Urewera Four’ members – comparisons made with treatment of complainant who was discharged without conviction after being found guilty of similar charges – complainant phoned in to the programme and explained background to his case – hosts accused him of lying and called him a “psychopath” and “sociopath” and compared him to “Hannibal Lecter” – allegedly in breach of standards relating to privacy, controversial issues, accuracy, fairness, discrimination and denigration, and responsible programming FindingsStandard 6 (fairness) – hosts’ use of the terms “psychopath” and “sociopath” and comparison with “Hannibal Lecter” amounted to personal abuse – Mr Shapiro unable to defend himself as phone call had ended – Mr Shapiro treated unfairly – upheld Standard 4 (controversial issues) – broad focus of the item was a controversial issue of public importance – however, item did not…...

Decisions
Christian Heritage Party and Television New Zealand Ltd - 1996-041
1996-041

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-041 Dated the 18th day of April 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by CHRISTIAN HERITAGE PARTY Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Warnes and Radio Pacific Ltd - 1997-109
1997-109

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-109 Dated the 21st day of August 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by ROBIN WARNES of Lower Hutt Broadcaster RADIO PACIFIC LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Christian Heritage Party, Woodham and Hille and TV3 Network Services Ltd - 2000-087, 2000-88, 2000-089, 2000-090
2000-087–090

ComplaintQueer as Folk – offensive behaviour – homosexuality – paedophilia – offensive language – fuck – blasphemy – God – Jesus Christ; unbalanced – unlawful acts portrayed FindingsStandard G2 – AO time – series challenging – community divided – no uphold Standard G5 – did not condone illegality – no uphold Standard G6 – not relevant Standard G12 – not relevant Standard G13 – no denigration – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary Episodes of Queer as Folk were broadcast on TV4 on 8 and 15 March 2000 beginning at 9. 30pm. The 8 March episode showed simulated sex between an adult male and a 15-year-old male, and the 15 March episode included a story line which referred to homosexual activity with the same young man....

Decisions
Brenner and MediaWorks Radio Ltd - 2019-029 (6 November 2019)
2019-029

A complaint that Malcolm Brenner was treated unfairly when interviewed for a segment on Dom, Meg and Randell about his previous sexual relationship with a dolphin has been upheld. MediaWorks interviewed Mr Brenner about his relationship with a dolphin but ultimately decided not to broadcast the interview in full. They did however broadcast a small segment of the interview in which one of the hosts called Mr Brenner ‘sick’ and stormed out of the interview. The Authority found that Mr Brenner was treated unfairly and was not adequately informed about the nature of his participation in the broadcast. In particular, he was misled into thinking a four minute version of the interview would be broadcast (rather than only the brief segment including the host’s reaction to him), when the final broadcast had already occurred....

Decisions
Kirke and Discovery NZ Ltd - 2021-020 (29 June 2021)
2021-020

The Authority has not upheld a complaint about a remark ‘there will probably be some racists tuning in’ in reference to the English greeting following ‘kia ora koutou katoa’ during a comedy skit shown on The AM Show. The complainant alleged this was ‘racist’ and the broadcaster should apologise to ‘all English-speaking people’. The Authority found ‘English-speaking people’ are not a section of society to whom the standard applies. In any event, the comment was not directed specifically at English speakers, it was satirical and it would not have met the threshold required for a breach of the standard. Not Upheld: Discrimination and Denigration...

Decisions
McMeekin and The RadioWorks Ltd - 2002-167
2002-167

ComplaintRadio Pacific – Morning Grill – offensive remarks about the Queen FindingsPrinciple 1 – contextual matters – no uphold Principle 7 – no denigration or discrimination – high threshold not reached – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] On the Morning Grill programme broadcast by Radio Pacific on 2 August 2002 at approximately 6. 04am, the presenters (Pam Corkery and Paul Henry) discussed the Queen’s recent visit to a mosque in Britain. The presenters focused on the fact that entry into the mosque required the Queen to remove her shoes. [2] H B McMeekin complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster, that the presenters’ comments were "insulting, gratuitous, and ageist". [3] In declining to uphold the complaint, the broadcaster submitted that the comments complained about were "lighthearted and were not intended to be offensive....

Decisions
Banks and Television New Zealand Ltd - 2011-062
2011-062

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989The Politically Incorrect Guide to Teenagers – host commented that teenagers were “mental”, “mad”, “not right in the head” – showed sketch of “Mad Uncle Jack” who had been released from psychiatric facility – allegedly in breach of standards relating to good taste and decency and discrimination and denigration FindingsStandard 1 (good taste and decency) – content subject to complaint intended to be humorous and educational rather than offensive – contextual factors – not upheld Standard 7 (discrimination and denigration) – comments were host’s personal opinion with regard to teenage behaviour – he was not making a comment on people with mental illness as a section of the community – comments did not contain invective necessary to encourage denigration or discrimination – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Cant and Television New Zealand Ltd - 2021-030 (15 July 2021)
2021-030

The Authority has not upheld a complaint about a 1 News item looking at the housing crisis on Waiheke Island. One affected resident who was interviewed said he ‘[felt] like a gypsy wandering around, living out of suitcases and boxes’. The complaint was that the use of the word ‘gypsy’ was derogatory and evokes prejudicial biases towards the Roma community. While the Authority has previously acknowledged the potential harm in the use of the word, in this particular context it did not outweigh the interviewee’s right to express himself and describe his experience. This expression and the item as a whole carried high value and public interest and did not warrant regulatory intervention or restricting the important right to freedom of expression. Not Upheld: Discrimination and Denigration...

Decisions
Wayman and Television New Zealand Ltd - 2021-124 (1 December 2021)
2021-124

The Authority has declined to determine a complaint concerning a remark on 1 News about Pasifika people having a sense of comfort when dealing with clinicians and other staff who look like them. The complainant alleged this was racist. The Authority found in all the circumstances the complaint should not be determined as it concerned an interpretation of the remark that no reasonable viewer would reach. Declined to determine (section 11(b) of the Broadcasting Act 1989, in all the circumstances): Discrimination and Denigration...

Decisions
D'Errico and Capital City Television Ltd - 1996-120
1996-120

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-120 Dated the 19th day of September 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by J D�ERRICO of Wellington Broadcaster CAPITAL CITY TELEVISION LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Hildreth and Tan and TV3 Network Services Ltd - 1999-091, 1999-092
1999-091–092

SummaryAn item on 3 News, broadcast on TV3 on 17 February 1999 commencing at 6. 00 pm, focused on a family’s disagreement over the costs of returning a dead woman’s body to her family in the Philippines, after the deaths of the woman and her husband in a car accident. The woman was described in the item as a "mail-order bride". The term "mail-order brides" was used on several occasions during the broadcast to refer to other women members of the Philippines community in Invercargill. Mr Hildreth complained to TV3 Network Services Ltd, the broadcaster, that the description "mail-order brides" demeaned the Filipino women shown in the item, and was offensive to women of that nationality, who had entered New Zealand as the wives of New Zealanders....

1 2 3 ... 37