Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 1170 results.
SORT BY
Decisions
McGuckian and The Radio Network Ltd - 2014-088
2014-088

Summary [This summary does not form part of the decision. ]A Newstalk ZB news bulletin reported on the Pope meeting with victims of clerical sexual abuse. The Authority did not uphold the complaint that the number of victims cited was inaccurate. The broadcaster made reasonable efforts to ensure the item’s accuracy by obtaining the figure from a United Nations report. Not Upheld: Accuracy, FairnessIntroduction[1] A Newstalk ZB news bulletin reported on the Pope meeting with victims of clerical sexual abuse. The newsreader said the meeting was ‘a gesture aimed at expressing [the Pope’s] closeness to the tens of thousands of people abused by priests around the world’. The report was broadcast on Newstalk ZB on 5 July 2014....

Decisions
Johns and Television New Zealand Ltd - 1999-201, 1999-202
1999-201–202

SummaryA segment of Motorway Patrol broadcast on 22 July 1999 on TV2 at 7. 30pm showed four people undertaking evidential breath tests, having been suspected of driving while intoxicated. Two had their identity concealed by electronic masking. The other two were clearly identifiable. Atihana Johns complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the footage of his niece being breath tested by police at the police station was unfair to her and breached her privacy because her identity had not been concealed. He complained that she had been treated in a racist and contemptible manner, and that the broadcast of the programme had caused his niece and her whanau considerable distress. His complaint that the programme breached his niece’s right to privacy was referred to the Authority under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989....

Decisions
Hulst and Radio New Zealand Ltd - 2003-024
2003-024

ComplaintOff the Wire – radio comedy - comment that fat people are greedy and smelly – unfair – bad taste – encourages negative stereotypes FindingsPrinciple 1 – context – no uphold Principle 5 – not news or current affairs – not applicablePrinciple 6 – specific person not referred to – no upholdPrinciple 7 Guideline 7a – satirical exception to encouraging denigration – no uphold – Guideline 7b – not children’s normally accepted listening time – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Off the Wire, a radio comedy, was broadcast on National Radio at about 9. 05pm on Friday 1 November 2002, and repeated at 1. 30pm the next day. In dealing with a news item about a doctor being sacked from an overseas hospital, a participant had stated that "fat people are greedy and smelly – don’t trust them"....

Decisions
Egg Producers Federation of New Zealand (Inc) and TVWorks Ltd - 2009-053
2009-053

Complaint under section 8(1C) of the Broadcasting Act 1989Sunrise – item featured a woman who ran a sanctuary for ex-battery hens – included footage of caged hens – woman described condition of hens when they arrived at her property – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair Findings Standard 4 (balance) – item focused on the experience of one woman – did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld Standard 5 (accuracy) – statement about uric acid presented as fact – inaccurate but immaterial in context of human interest story – point was that chickens were in poor condition as a result of being caged – not misleading to use footage of battery hens – not upheld Standard 6 (fairness) – industry not an individual or organisation taking part or referred to – complainant did not take part and was not referred to – not applicable – not upheld This headnote does…...

Decisions
Hon Murray McCully and New Zealand Public Radio Ltd - 1996-088
1996-088

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-088 Dated the 15th day of August 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by MINISTER OF HOUSING (Hon Murray McCully) Broadcaster NEW ZEALAND PUBLIC RADIO LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Evans and Television New Zealand Ltd - 1995-080
1995-080

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 80/95 Dated the 31st day of July 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by L C EVANS of Rotorua Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates W J Fraser R McLeod...

Decisions
Bercic and CanWest TVWorks Ltd - 2005-057
2005-057

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 198960 Minutes – item looking at possible reasons for high crime statistics for young Māori – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindingsStandard 4 (balance) – item did not purport to cover all perspectives – discussed one part of the wider issue – period of current interest still open – not upheld Standard 5 (accuracy) – no inaccuracies – not upheld Standard 6 (fairness) – not unfair to the Māori community or the youths interviewed – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on 60 Minutes entitled “Māori Challenge” was broadcast on TV3 at 7. 30pm on 18 April 2005. The item explored a possible link between the high rate of Māori criminal offending and the way in which male aggression may be seen as important to Māori identity, particularly through the haka....

Decisions
Hong and Chung and Television New Zealand Ltd - 2002-118, 2002-119
2002-118–119

ComplaintMotorway Patrol and promo – incident involving the complainants’ vehicle – complainants identifiable – breach of privacy – unfair – encouraged discrimination FindingsStandards 3 – privacy – no uphold Standard 6, Guideline 6b – not unfair to inadvertent participants who do not consent as events of public interest occurred in public place – no uphold, Guideline 6f – humiliation self-inflicted – no uphold, Guideline 6g – neither discrimination or denigration encouraged – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The loss of a trampoline off the roof of a vehicle as it drove across the Auckland Harbour Bridge was the incident dealt with in a promo for, and in the first segment of, Motorway Patrol broadcast on TV2 at 7. 30pm on 11 April 2002. Motorway Patrol is a reality series which records the work of police patrols on the Auckland motorways....

Decisions
Paranjape and TVWorks Ltd - 2011-003
2011-003

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Campbell Live – item reported on a “race row” that erupted in response to the winner of a regional Miss India New Zealand competition – allegedly inaccurate, unfair and irresponsible FindingsStandard 5 (accuracy) – item based on personal opinions of those who attended pageant –not inaccurate or misleading – not upheld Standard 6 (fairness) – no person or organisation specified in complaint – not upheld Standard 8 (responsible programming) – Campbell Live was an unclassified news and current affairs programme – standard not applicable – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on Campbell Live, broadcast on TV3 at 7pm on Wednesday 13 October 2010, reported on a “race row” that had erupted in response to the winner of the Wellington Division of a Miss India New Zealand competition....

Decisions
McCaughan and Discovery NZ Ltd - 2020-166 (25 May 2021)
2020-166

The Authority has not upheld a complaint about a news item reporting on the Rt Hon Winston Peters’ likelihood of not returning to Parliament after the General Election. The item did not discuss a controversial issue, so the balance standard did not apply. It was not unfair to Mr Peters, given his position as an elected public figure and experience dealing with the media. Coverage of political issues close to Election Day is not in itself a breach of broadcasting standards. Not Upheld: Balance, Fairness...

Decisions
Attorney General of Samoa and Television New Zealand Ltd - 2009-066
2009-066

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News and Tagata Pasifika – reported on One News investigation into criminal gangs, drugs and weapon smuggling in Samoa – allegedly in breach of law and order, balance, accuracy and fairness standards Findings Standard 4 (balance) – items discussed controversial issue of public importance – only presented one perspective, that the situation in Samoa was extremely serious – viewers needed information about the gravity of the problem in a wider context and from other perspectives – upheld Standard 5 (accuracy) – reporter accurately reported what she was told by the “Makoi boys” but under the circumstances should have questioned their reliability and made efforts to corroborate what they said – complainant’s other concerns appropriately dealt with under balance – one aspect upheld Standard 6 (fairness) – “Makoi boys” did not understand the nature of the programme or their proposed contribution – upheld – programme…...

Decisions
P and TV3 Network Services Ltd - 1994-021
1994-021

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 21/94 Dated the 28th day of April 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by Ms P Broadcaster TV3 NETWORK SERVICES LIMITED I. W. Gallaway Chairperson J. R. Morris R. A. Barraclough L. M. Dawson...

Decisions
MacKenzie and Television New Zealand Ltd - ID1995-001
ID1995-001

INTERLOCUTORY DECISION SummaryThe case of a social worker convicted of child abuse offences whose name had beensuppressed was examined in an item on Channel 2's 60 Minutes broadcast between7. 30–8. 30pm on Sunday 4 September. One aspect of the story was that his pastbehaviour had worried some of his fellow social workers who had drawn theirconcerns to the attention of the supervisory staff. Before the broadcast, Mrs MacKenzie, Chief Social Worker for the AucklandHospital Board from 1982–1991, declined by telephone to comment to 60 Minuteson personnel matters. She was subsequently approached by 60 Minutes' reporter anda crew – with cameras rolling – outside her home when leaving for work one morning. She again declined to comment and went inside. She complained to Television NewZealand Ltd, the broadcaster, that the incident had breached a number of broadcastingstandards and in addition that it had breached her privacy....

Decisions
Stone and Television New Zealand Ltd - 2004-210
2004-210

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – reference to President George W Bush “leading the free world” – allegedly unbalanced and unfairFindingsStandard 4 (balance) – no balancing comment required – not upheld Standard 6 (fairness) – not unfair to any persons taking part or referred to – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News broadcast on TV One at 6pm on 22 October 2004 dealt with a back-dated pay rise which had been given to Members of Parliament in New Zealand. Towards the end of the segment, the reporter compared the salary of the Prime Minister of New Zealand with that of other world leaders, including President George W. Bush of the United States....

Decisions
The Monarchist League of New Zealand Inc and Radio New Zealand Ltd - 2002-090
2002-090

ComplaintInsight – item on the monarchy versus republic debate – unbalanced – unfair presentation – factual inaccuracies FindingsPrinciple 4 – range of views presented – no uphold Principle 5 – Dr Mann of the Monarchist League not dealt with unfairly – no uphold Principle 6 – no inaccuracies – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] An Insight programme dealing with support for a monarchy and republicanism was broadcast on National Radio on Sunday 17 February 2002 between 8. 15–8. 45am. The Queen’s impending visit to New Zealand was the catalyst for the discussion. [2] On behalf of The Monarchist League of New Zealand Inc. , Dr Noel Cox, Chairman, complained to Radio New Zealand Limited, the broadcaster, that the programme was unbalanced, factually incorrect and unfairly presented....

Decisions
New Zealand Police and TV3 Network Services Ltd - 1992-015
1992-015

Download a PDF of Decision No. 1992-015:New Zealand Police and TV3 Network Services Ltd - 1992-015 PDF2. 1 MB...

Decisions
Williamson and The Radio Network Ltd - 2013-088
2013-088

Summary [This summary does not form part of the decision. ]In a weekly interview segment on Mike Hosking Breakfast, Prime Minister John Key criticised the Labour Party while discussing a number of political topics. The Authority did not uphold the complaint that the host displayed political bias and let the Prime Minister criticise other parties unchallenged, without them being offered any right of reply. This segment with the Prime Minister of the day has been running for 25 years, it was transparently political advocacy, and it did not purport to be a balanced or even-handed discussion of political issues. Other politicians were also interviewed on Newstalk ZB on a regular basis. Not Upheld: Controversial Issues, Fairness, Accuracy, Responsible Programming, Discrimination and DenigrationIntroduction [1] In a weekly interview segment on Mike Hosking Breakfast, the Prime Minister John Key criticised the Labour Party while discussing a number of political topics....

Decisions
GL and MediaWorks TV Ltd - 2018-002 (24 August 2018)
2018-002

Summary [This summary does not form part of the decision. ] An item on Newshub reported on ‘cash for job’ work scams in New Zealand. The reporter described the experiences of one worker, who alleged he had been exploited by his employer and told to pay $30,000 for his job as a technician at an internet café. GL, who was named and whose photo was shown during the item, was said to have ‘demanded’ $15,000 from the worker as part of the scam. GL complained that the item was inaccurate and unfair, because he did not demand or receive any payment from the worker and he was not given a fair opportunity to respond to the allegations made against him....

Decisions
Yuan and Discovery NZ Limited - 2022-044 (18 May 2022)
2022-044

The Authority did not uphold a complaint that a Newshub Live at 6pm report into the crash of China Eastern Flight MU5735 breached the accuracy, fairness, and discrimination and denigration standards. The complaint was in relation to speculation the crash might have been due to a deliberate act from the cockpit. The Authority acknowledged, while the discussion on the recently occurring tragedy may have been distressing to some viewers, the words were clearly stated as commentary, analysis and opinion, rather than fact, and therefore the accuracy standard did not apply. No discrimination or denigration was found, and the fairness standard did not apply. Not Upheld: Accuracy, Fairness, Discrimination and Denigration...

Decisions
Hodson and TVWorks Ltd - 2012-012
2012-012

Complaint under section 8(1C) of the Broadcasting Act 1989Campbell Live – item reported on woman who sought a refund for baby items purchased from the complainant’s business – reporter approached complainant for an interview at her place of business – footage and audio recording of the conversation was broadcast – allegedly in breach of privacy, fairness and accuracy standards FindingsStandard 6 (fairness) – no previous attempts were made to obtain comment before door-stepping the owners at their place of business – covert filming and recording of conversation meant that the owners were not properly informed of the nature of their participation as required by guideline 6c – owners specifically stated that they did not want to be filmed or recorded – tone of programme was negative towards owners and their position was not adequately presented – owners treated unfairly – upheld Standard 5 (accuracy) – item was not even-handed as required by…...

1 2 3 ... 59