Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 11 of 11 results.
SORT BY
Decisions
Low and Radio New Zealand Ltd - 1994-080
1994-080

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 80/94 Dated the 19th day of September 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by D. LOW of Kaeo Broadcaster RADIO NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway Chairperson J R Morris R A Barraclough L M Loates...

Decisions
Nairn and Radio New Zealand Ltd - 1994-131
1994-131

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 131/94 Dated the 12th day of December 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by BILL NAIRN of Wellington Broadcaster RADIO NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway Chairperson J R Morris L M Loates W J Fraser...

Decisions
One New Zealand Foundation Inc and Radio New Zealand Ltd - 1995-002
1995-002

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 2/95 Dated the 24th day of January 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by ONE NEW ZEALAND FOUNDATION INC Broadcaster RADIO NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway Chairperson J R Morris L M Loates W J Fraser...

Decisions
Powell and Radio New Zealand Ltd - 2002-146
2002-146

ComplaintInsight – item on issues facing foreign students in New Zealand – allegation of rape by student in home-stay situation – no evidence presented to substantiate allegation – inaccurate FindingsPrinciple 6 – participants' contribution – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] An Insight programme broadcast on National Radio on 12 May 2002 considered some of the issues facing overseas students living in New Zealand, including the implications on the export education industry for this country. The programme included a claim that a student had been raped while living in a home-stay situation. [2] Robin Powell complained to Radio New Zealand Limited, the broadcaster, that the claim of rape by the student had not been substantiated, and it was therefore irresponsible to have broadcast such a claim....

Decisions
Lawson and Radio New Zealand Ltd - 2000-200
2000-200

ComplaintInsight – item on housing policies unbalanced – biased – economical with facts FindingsPrinciple 4 – variety of views considered – no uphold Principle 6 – no evidence of inaccuracies – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary Government housing policy was the topic of an Insight programme broadcast on National Radio on 15 October 2000 beginning at about 8. 05am. The programme looked at the impact of Government policy on low-income consumers. Harry Lawson complained to Radio New Zealand Ltd, the broadcaster, that the programme was unbalanced and "economical with the facts". He noted that no professionals from the housing industry were included to counter "the half truths and emotional claptrap" that was uttered on the programme....

Decisions
Corin and Radio New Zealand Ltd - 2007-042
2007-042

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Insight – first of a three-part series on climate change – presenter said it was an attempt to balance the avalanche of reports that dominate the media – presented viewpoints of those who challenged the “perceived wisdom” that climate change was real and caused by humans – allegedly unbalanced Findings Principle 4 (balance) – programme clearly approached topic from a particular perspective – did not purport to be a balanced overview of the climate change debate – substantial amount of media coverage has been devoted to climate change – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on Radio New Zealand National’s Insight programme reported that a United Nations organisation called the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) had released its latest report....

Decisions
The Monarchist League of New Zealand Inc and Radio New Zealand Ltd - 2002-090
2002-090

ComplaintInsight – item on the monarchy versus republic debate – unbalanced – unfair presentation – factual inaccuracies FindingsPrinciple 4 – range of views presented – no uphold Principle 5 – Dr Mann of the Monarchist League not dealt with unfairly – no uphold Principle 6 – no inaccuracies – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] An Insight programme dealing with support for a monarchy and republicanism was broadcast on National Radio on Sunday 17 February 2002 between 8. 15–8. 45am. The Queen’s impending visit to New Zealand was the catalyst for the discussion. [2] On behalf of The Monarchist League of New Zealand Inc. , Dr Noel Cox, Chairman, complained to Radio New Zealand Limited, the broadcaster, that the programme was unbalanced, factually incorrect and unfairly presented....

Decisions
Hurley and Radio New Zealand Ltd - 2019-043 (10 October 2019)
2019-043

The Authority did not uphold a complaint that an item on Insight that investigated the history and current state of far-right, alt-right and nationalist ideologies breached broadcasting standards. The Authority found the broadcast was balanced as it contained a range of significant perspectives. The Authority also found people who hold these ideologies do not amount to an ‘organisation’ for the purposes of the fairness standard and therefore that the fairness standard does not apply. Not Upheld: Balance, Fairness...

Decisions
Trident Systems Ltd and Radio New Zealand Ltd - 2017-044 (27 October 2017)
2017-044

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An episode of the radio documentary series, Insight, titled ‘Will cameras end commercial fish dumping’, discussed the issue of whether the quota management system (QMS) was contributing to illegal fish dumping practices in the commercial fishing industry and whether camera monitoring could be used to improve this issue. The episode featured an interview with Dr Russel Norman, the Executive Director of Greenpeace NZ, who described a camera monitoring trial run by the Ministry for Primary Industries (MPI) and undertaken by Trident Systems (Trident) and an independent research company, Archipelago. Dr Norman said that, during the trial, Archipelago found ‘lots of illegal behaviour, dumping, killing of Hector’s dolphins’, while Trident ‘found nothing’. Dr Norman then suggested that MPI awarded a contract to Trident for filming of a commercial fishery because of these results....

Decisions
Sorrell and Radio New Zealand Ltd - 1994-105
1994-105

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 105/94 Dated the 3rd day of November 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by CHRIS SORRELL of Darfield Broadcaster RADIO NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway Chairperson J R Morris L M Loates W J Fraser...

Decisions
Gadgil and Television New Zealand Ltd - 2007-119
2007-119

Complaints under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Sensing Murder: Insight – programme looked into several historical unsolved murders – included commentary from three psychics – allegedly inaccurate Findings Standard 5 (accuracy) – factual information contained in the programme was accurate – psychics’ commentary about the murders was presented as their own perspective – factual material clearly distinguished from opinion, analysis and comment – no evidence viewers were misled – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] A programme called Sensing Murder: Insight, broadcast on TV2 at 8. 30pm on 4 September 2007, looked at several historical unsolved murders and three psychics’ comments and insights about each case. At the beginning of the programme the narrator stated: Sensing Murder provoked a huge response from the public. Viewers were divided into two camps: believers and sceptics....