Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 104 results.
SORT BY
Decisions
Hon Murray McCully and New Zealand Public Radio Ltd - 1996-088
1996-088

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-088 Dated the 15th day of August 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by MINISTER OF HOUSING (Hon Murray McCully) Broadcaster NEW ZEALAND PUBLIC RADIO LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Lee and Radio New Zealand Ltd - 2017-088 (16 February 2018)
2017-088

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A segment on Morning Report discussed one Auckland individual’s challenge to Auckland Council to open a discussion about removing or altering a monument to Colonel Marmaduke Nixon in Ōtāhuhu. The item briefly summarised Colonel Nixon’s role in colonialism and in the Waikato land wars, including the invasion of Rangiaowhia. The Authority did not uphold a complaint that the item lacked balance and was inaccurate in its account of the events at Rangiaowhia. The Authority found the item did not purport to provide a comprehensive examination of what occurred at Rangiaowhia. Rather, the item focused on one individual’s challenge to the Council to consider removing or altering the monument. In this context, it was not required in the interests of either balance or accuracy to present alternative accounts of the historical events....

Decisions
Abdul-Rahman and Radio New Zealand Ltd - 2022-026 (21 June 2022)
2022-026

The Authority has not upheld a complaint that an item on RNZ National’s Morning Report on 14 January 2022 breached the discrimination and denigration standard by voicing-over comments made by international students. The complainant alleged this implied that foreign students and immigrants are not easily understood due to their accents, thereby reinforcing xenophobia. The Authority found ‘international students’ and ‘immigrants’ did not constitute relevant sections of the community for the purposes of the standard. In any event, the broadcast would not have reached the threshold required for finding a breach. Not Upheld: Discrimination and Denigration...

Decisions
Connell and Radio New Zealand Ltd - 1998-061
1998-061

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1998-061 Dated the 18th day of June 1998 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by JOHN CONNELL of Rotorua Broadcaster RADIO NEW ZEALAND LIMITED L M Loates R McLeod J Withers...

Decisions
Noble and Radio New Zealand Ltd - 1992-027
1992-027

Download a PDF of Decision No. 1992-027:Noble and Radio New Zealand Ltd - 1992-027 PDF163. 37 KB...

Decisions
Jensen and Radio New Zealand Ltd - 1992-013
1992-013

Download a PDF of Decision No. 1992-013:Jensen and Radio New Zealand Ltd - 1992-013 PDF279. 29 KB...

Decisions
Oxley and Radio New Zealand Ltd - 2022-105 (22 November 2022)
2022-105

The Authority has not upheld a complaint that a segment on Morning Report breached the discrimination and denigration, and accuracy standards. The report was about trans men and non-binary people missing out on notifications for cervical screenings, due to how gender and sex are recorded by health services. The Authority found that the discrimination and denigration standard was not breached as the terminology used was specifically chosen to be inclusionary rather than exclusionary, and the inaccuracies alleged by the complainant were immaterial to the broadcast as a whole. Not Upheld: Discrimination and Denigration and Accuracy...

Decisions
Bidwell and Radio New Zealand Ltd - 2020-003 (27 May 2020)
2020-003

The Authority has not upheld a complaint that an interview with ACT Party leader David Seymour, on the day of the final reading in Parliament of the End of Life Choice Bill, was unbalanced. The complainant submitted that Mr Seymour was given free licence to give his views from his perspective as the sponsor and a strong advocate of the Bill, and it was important that either someone with opposing views was also given an opportunity, or that the interviewer critically questioned him, given the item’s proximity to the final reading of the Bill. The Authority accepted that issues surrounding the Bill and the euthanasia debate more broadly amounted to a controversial issue of public importance that triggered the requirements of the balance standard....

Decisions
Hamilton and Radio New Zealand Ltd - 2022-034 (21 June 2022)
2022-034

The Authority has not upheld a complaint that a Morning Report item stating ‘Protesters occupying Parliament grounds have been calling for reinforcements…’ breached the law and order standard. The Authority found in the context the item did not actively encourage or promote illegal behaviour. In any event, the public interest in the item meant the right to freedom of expression outweighed any potential harm. Not Upheld: Law and Order...

Decisions
Henderson and Radio New Zealand Ltd - 2016-014 (27 June 2016)
2016-014

Summary[This summary does not form part of the decision. ]Seven items on Morning Report contained references to greenhouse gas emissions, specifically agricultural emissions and the outcomes of discussions at the United Nations Climate Change Conference in Paris (COP 21). The Authority did not uphold a complaint alleging it was inaccurate and unbalanced to state or infer that livestock emissions amount to half of New Zealand’s total emissions. The Authority found that references to the amount of livestock emissions in several of the items were not material points of fact to which the accuracy standard applied. In relation to the other items the Authority was satisfied that the broadcaster made reasonable efforts to ensure accuracy as it drew on a range of reputable sources and scientific evidence in support of the statements made....

Decisions
James and Radio New Zealand Ltd - 2004-022
2004-022

ComplaintMorning Report – item about benefits of replacing sugar with artificial sugar – public health researcher referred to sugar and butter as “natural poisons” – implied butter more harmful than margarine – stated New Zealanders’ shift to margarine had had substantial effect on heart disease rates – item allegedly unbalanced and inaccurate – butter not a poison – studies link margarine with increased risk of death/disability Findings Principle 4 – item not about butter – no requirement for balance – Principle 4 not applicable Principle 6 – not Authority’s role to decide whether butter is more or less harmful than margarine – decline to determine; “natural poison” the expression of opinion – not upheldThis headnote does not form part of the decision Summary [1] Senior public health researcher Professor Rod Jackson was interviewed on Morning Report on National Radio on 24 October 2003 in relation to his call for hospitals and schools to replace…...

Decisions
Capital Coast Health and Radio New Zealand Ltd and The Radio Network Ltd - 1997-049, 1997-50
1997-049–050

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-049 Decision No: 1997-050 Dated the 21st day of April 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaints by CAPITAL COAST HEALTH (2) Broadcasters RADIO NEW ZEALAND LIMITED and THE RADIO NETWORK LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Toovey and Radio New Zealand Ltd - 2005-046
2005-046

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Morning Report – item on changing population statistics of New Zealand – introduced with reference to the possibility of New Zealand becoming a republic – allegedly unbalancedFindingsPrinciple 4 (balance) – topic of republicanism not the controversial issue of public importance covered by the item – balance on that issue not required – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] On 26 April 2005 at 7. 20am on National Radio, an item on Morning Report covered changing population statistics in New Zealand, noting the expectation of continuing increases in Asian, Māori and Pacific Island communities. The introduction to the item included the statement “some believe this will fuel arguments to ditch the Queen as the head of State”....

Decisions
Rickard and Radio New Zealand Ltd - 2009-084
2009-084

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Morning Report – interview with Larry Baldock about the citizens-initiated referendum on smacking – host asked the interviewee a question nine times challenging him to give an answer – host interrupted interviewee on several occasions – allegedly in breach of good taste and decency, controversial issues, accuracy, fairness and discrimination and denigration standards FindingsStandard 1 (good taste and decency) – contextual factors – not upheld Standard 4 (controversial issues – viewpoints) – host played the role of devil’s advocate – significant points of view presented – not upheld Standard 5 (accuracy) – item did not mislead – not upheld Standard 6 (fairness) – interviewee was robustly challenged and given an adequate opportunity to express his views – not upheld Standard 7 (discrimination and denigration) – standard not applicable – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
McCracken and Radio New Zealand Ltd - 2022-099 (22 November 2022)
2022-099

The Authority has not upheld a complaint that it was a breach of broadcasting standards for an expert interviewee to suggest the anti-mask/anti-vaccination movement was behind bomb threats made to several New Zealand schools. The Authority found that while the issue of who was responsible constituted a controversial issue of public importance, the interview was clearly signalled as approaching the issue from a particular perspective, so the balance standard was not breached. It also found that anti-mask/anti-vaccination advocates are not groups to which the discrimination and denigration and fairness standards apply. Not Upheld: Discrimination and Denigration, Balance, Fairness...

Decisions
Watkin and Radio New Zealand Ltd - 2022-091 (22 November 2022)
2022-091

The Authority has not upheld a complaint that an interview on Morning Report following the US Supreme Court decision overturning Roe v Wade (regarding rights to abortion) breached the balance standard. The complainant alleged the broadcast was unbalanced as both interviewees chosen were from the ‘pro-choice’ perspective, and the ‘pro-life’ point of view was not mentioned, nor a ‘pro-life’ interviewee included. The Authority found that while abortion access and related laws constitute a controversial issue of public importance, the full broadcast (in particular the news report immediately prior covering reactions in the US) included viewpoints from both sides of the issue. Further, the nature of the issue is such that the public can reasonably be expected to be aware of the major perspectives in the debate through ongoing media coverage. Not Upheld: Balance...

Decisions
Morton and Radio New Zealand Ltd - 2020-150 (20 April 2021)
2020-150

The Authority has not upheld a complaint about a question during a social welfare debate on Morning Report suggesting an ACT Party policy ‘smacks of eugenics’. In the context it was not outside audience expectations for Morning Report and political debate. It would not have caused widespread offence. The complaint did not raise any issues under the balance standard. The question was comment and analysis, to which the accuracy standard does not apply. Ms McKee and the ACT Party were treated fairly in the context of the debate. Not Upheld: Good Taste and Decency, Balance, Accuracy, Fairness...

Decisions
Barclay and Radio New Zealand Ltd - 2019-003 (20 May 2019)
2019-003

The Authority has not upheld a complaint that an interviewee’s language, broadcast during an item on Morning Report on 10 December 2018, was violent and inappropriate. The item reported on the declining memberships of sports clubs in New Zealand and featured an interview with the Club Captain of a tennis club. The interviewee commented that the tennis courts were so empty ‘you could… fire a machine gun and hit no one. ’ The Authority noted that the right to freedom of expression allows individuals to express themselves in their own words, provided this does not cause undue harm. In this case, the comment made by the interviewee was brief, was not overly graphic or targeted at a particular individual or group, and was not intended to be taken literally....

Decisions
Cotterall and Radio New Zealand Ltd - 2019-072 (16 December 2019)
2019-072

A complaint that segments on Morning Report which discussed the abortion legislative reform process were unbalanced was not upheld. First, the Authority found the complaint amounted to a ‘formal complaint’ for the purposes of the Broadcasting Act 1989. However the Authority found the items did not breach the balance standard as they clearly approached the topic of abortion legislative reform from a particular perspective and that listeners could reasonably be expected to have a level of awareness of significant arguments in the debate. Not Upheld: Balance...

Decisions
Graf and Radio New Zealand Ltd - 2019-071 (16 December 2019)
2019-071

The Authority did not uphold a complaint that an interview on Morning Report with Martin Sellner, the leader of an Austrian far-right group, was unbalanced or misleading. Interviewer Corin Dann questioned Mr Sellner on the donation he had received from the alleged Mosque attacker and Mr Sellner’s choice to give some of the money to Victim Support, a charity assisting victims of the Mosque attacks. In response to other questions, Mr Sellner also provided some comment regarding his ideologies. During the interview, Mr Dann questioned whether Mr Sellner had a role in radicalising the alleged attacker and whether Mr Sellner felt any responsibility for the attacks. The Authority found that the balance standard was not breached considering the clear approach of the broadcast, focussing on the perspective of Mr Sellner, the introduction prior to the interview and Mr Dann’s questioning of Mr Sellner....

1 2 3 ... 6