Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 271 results.
SORT BY
Decisions
Steel and Television New Zealand Ltd - 2010-070
2010-070

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item included poll results from a Colmar Brunton survey – allegedly contained inaccurate reference to “sampling error” FindingsStandard 5 (accuracy) – no reference to “sampling error” or “margin of error” in the item – complaint was based on corresponding website article – Authority does not have jurisdiction to consider print content on the internet – decline to determine under section 11(b) of the Broadcasting Act 1989 This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] During One News, broadcast on TV One at 6pm on Sunday 18 April 2010, an item reported on proposed changes to the current student loans scheme. Following a discussion of tertiary education and fees, a One News political editor analysed results of a recent Colmar Brunton poll....

Decisions
Barker and Television New Zealand Ltd - 2000-194
2000-194

ComplaintNews item about magazine for divorced people – offensive behaviour – picture of nude couple having sex FindingsStandard G2 – not inappropriate subject matter – momentary image – no uphold Standard G12 – not unsuitable for children – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary Divorced people were providing a new market for entrepreneurs in the magazine industry, according to a news report on One News broadcast on 28 September 2000 at about 6. 20pm. Pages which were shown from a magazine included a picture of an apparently nude couple. Glenyss Barker, secretary of Viewers for Television Excellence (VOTE), complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, about the picture, which she said showed a nude couple having sex. She said it was inappropriate for broadcast at a time when children would be watching television....

Decisions
Lubbock and Television New Zealand Ltd - 2007-019
2007-019

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – report on National Party leader John Key's "state of the nation" speech – included responses from community groups and the Prime Minister – allegedly unbalanced FindingsStandard 4 (balance) – reasonable efforts made to present significant viewpoints – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News , broadcast on TV One at 6pm on 30 January 2007, reported on the "state of the nation" speech by National Party leader, John Key. It showed parts of Mr Key's speech and also contained a short excerpt from a speech by the Prime Minister, Helen Clark, in which she disputed Mr Key's assertion that there was a "growing underclass" in New Zealand. [2] The One News political editor commented that Mr Key's speech had not contained "a lot of real concrete solutions"....

Decisions
Dunning and Television New Zealand Ltd - 2006-020
2006-020

This decision has been amended to remove the names of persons who were not a party to the complaint....

Decisions
Cooke and Television New Zealand Ltd - 2010-002
2010-002

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – reporter allegedly made the comment “a line of fools” – allegedly in breach of good taste and decency and privacy FindingsStandard 1 (good taste and decency) and Standard 3 (privacy) – material complained about not in broadcasts identified by complainant – decline to determine under section 11(b) of the Broadcasting Act 1989 No Order This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Episodes of One News were broadcast on TV One at 6pm on 19 and 20 October 2010. Complaint [2] P David J Cooke complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, alleging that, during a news item, reporter Miriama Kamo had referred to a group of people as “a line of fools”....

Decisions
Richards and Television New Zealand Ltd - 2008-052
2008-052

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item reported on the appointment of Vienna Richards as Niu FM’s news editor – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair Findings Standard 4 (balance) – item discussed a controversial issue of public importance – focus of the item was the appointment and the perception it had created – Ms Moore’s comments were sufficient to answer the reporter’s questions – reporter did not need to interview Ms Richards or detail her experience in journalism – not upheld Standard 5 (accuracy) – item did not misled viewers by omitting information – not upheld Standard 6 (fairness) – complainant treated fairly – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Harang and Television New Zealand Ltd - 2007-097
2007-097

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item showed footage of female strippers dancing in a strip club – allegedly in breach of good taste and decency and children’s interests Findings Standard 1 (good taste and decency) – contextual factors – not upheld Standard 9 (children’s interests) – majority – broadcaster was sufficiently mindful of the interests of child viewers – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6pm on 21 August 2007, reported on the controversy in Australia following an admission by an Australian politician that he had visited a strip club while in New York. The reporter then questioned several New Zealand MPs about whether they had ever been to a strip club....

Decisions
Sorrell and Television New Zealand Ltd - 2004-194
2004-194

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item about school system in post-Saddam Iraq – referred to increasing fundamental religious education in private schools – allegedly unbalanced and reinforced prejudices about sinister religious activitiesFindings Standard 4 (balance) – fundamentalism used in contrast to secular education – not upheld Standard 5 (accuracy) – no apparent inaccuracies – not upheld Standard 6 (fairness) – no apparent unfairness – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Schooling in post-Saddam Iraq was featured in an item broadcast on One News beginning at 6. 00pm on TV One on 29 September 2004. Pointing out that education under Saddam had been largely secular, the item reported that education in Iraq was becoming increasingly religious, especially in private schools....

Decisions
McDonald and Television New Zealand Ltd - 2007-033
2007-033

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – statement prior to commercial break referred to volcano eruption and tsunami threat – allegedly misleading and inaccurate Findings Standard 5 (accuracy) and guideline 5b – statement would not have misled or alarmed viewers – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Prior to a commercial break during One News, beginning at 6pm on 2 March 2007, presenter Simon Dallow said: Just ahead this news hour, a volcano eruption sparks fears of tsunami. [2] Following the commercial break, One News reported that a volcanic eruption on the island of Stromboli, off the Sicilian coast, had “sparked a warning that it could trigger a tsunami similar to the one that caused widespread damage five years ago”....

Decisions
Cowan and Television New Zealand Ltd - 2007-130
2007-130

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item looked at the government’s surplus and the likelihood of tax cuts – presenter made a comment regarding possible tax cuts – allegedly unbalanced and inaccurate Findings Standard 4 (balance) – presenter’s statement appeared to take a position – statement was balanced by comments from the political reporter – issue of tax cuts had a long history and was well publicised – not upheld Standard 5 (accuracy) – subsumed into consideration of Standard 4 This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6pm on 10 October 2007, discussed the cause and effect of the Labour-led Government’s $8. 6 billion surplus and the likelihood of tax cuts before the next election....

Decisions
Curran and Television New Zealand Ltd - 2005-036
2005-036

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item about meeting of the five McCartney sisters with President Bush in Washington – women’s brother had been killed by IRA – item also showed President Bush meeting Irish Prime Minister – item later reported that the President declined to meet with Sinn Fein leader Gerry Adams – item failed to identify Irish Prime Minister – allegedly unbalanced and inaccurateFindings Standard 4 and Guideline 4a (balance) – no discussion of controversial issue of public importance – not upheld Standard 5 and Guideline 5a (accuracy) – Irish Prime Minister identified as such in the script – not inaccurate – not upheldThis headnote does not form part of the decision....

Decisions
Eagle and Television New Zealand Ltd - 2004-021
2004-021

ComplaintOne News – kiwi released back to wild after recovery from injury in “hunter’s trap” – allegedly inaccurate and unfair to describe person who accidentally trapped kiwi as “hunter” – allegedly denigrated recreational huntersFindings Standard 5 – “hunter” and “trapper” sufficiently synonymous – not inaccurate – not upheld Standard 6 – recreational hunting not an “occupational status” and recreational hunters not a “section of the community” under Guideline 6g – recreational hunters not referred to in item – not upheld This headnote does not form part of the decision Summary [1] An item broadcast on One News on TV One on 6 January 2004 reported that a kiwi had been released back into the wild after five months spent recovering from “life-threatening injuries [sustained] in a hunter’s trap”....

Decisions
Maybury and Television New Zealand Ltd - 2006-052
2006-052

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item about rescue helicopter trip to Raoul Island following volcanic eruption – one DOC worker missing – member of rescue team commented that supplies included a body bag – complaint that reference to body bag was hurtful to missing worker’s family and item allegedly in breach of good taste and decency FindingsStandard 1 (good taste and decency) – news item dealt with reality of situation – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] The organisation of a rescue team to fly to Raoul Island to search for a missing Department of Conservation staff member, following a volcanic eruption, was dealt with in an item on One News broadcast on 17 March 2006 beginning at 6. 00pm. The logistics of the helicopter flight were covered as was previous volcanic activity on the island....

Decisions
New Zealand Mussel Industry Council Ltd and Television New Zealand Ltd - 2004-157
2004-157

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News item about two young New Zealanders who won prizes in an essay competition on issues of public concern – one essay about the impact of mussel farming on the marine environment – allegedly unbalanced FindingsStandard 4 (balance) – essay competition was the item’s focus, not mussel industry – not upheld Standard 5 (accuracy) – opinions not facts about mussel industry advanced – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Two young New Zealand conservationists who had won prices in an essay competition were interviewed in One News broadcast on TV One beginning at 6. 00pm on 18 July 2004. One had written an essay on the impact of mussel farming on the marine environment, focusing on the Marlborough Sounds....

Decisions
Carapiet and Television New Zealand Ltd - 2001-119
2001-119

ComplaintOne News – collapse of floor during wedding celebration in Jerusalem – amateur footage of moment of collapse – gratuitous and sensationalist – breach of good taste and decency FindingsStandard G2 – footage a legitimate part of news item – not especially graphic – no uphold Standard V12 – action taken by broadcaster sufficient – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary An item broadcast on One News at 6pm on 26 May 2001 reported on a civil disaster in Israel, in which the floor of a building in Jerusalem had collapsed during a wedding party, killing 30 people and injuring hundreds more. The item featured amateur video footage from the wedding celebration, including the moment the floor collapsed. J Carapiet complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the broadcast breached standards of good taste and decency....

Decisions
DA and Television New Zealand Ltd - 2001-214, 2001-215
2001-214–215

ComplaintOne News – two items – coverage of murder trial – complainant summonsed as juror – shown standing near to accused in the dock – implied supporter of accused – breach of privacy FindingsSection 4(1)(c) – broadcasts did not maintain standards consistent with the privacy of the individual – current privacy principles not applicable – uphold as breach of s. 4(1)(c) OrderCosts to complainant of $500 This headnote does not form part of the decision. Summary The trial in the Whangarei High Court of George Aaron Marson for murder was covered by Television New Zealand Ltd. An item on One News on Monday 28 May 2001 showed Mr Marson pleading not guilty. The same footage was used in an item reporting the jury’s guilty verdict screened on One News on 1 June. On each occasion, DA was shown standing behind the dock, about a metre away from the accused....

Decisions
Smyth and Television New Zealand Ltd - 2010-059
2010-059

Complaint under section 8(1A) of the Broadcasting Act 1989One News – item on Air Force helicopter crash on ANZAC Day – first reporter reported from the site of the crash – second part of the item showed photographs of the men who died, parts of their Facebook pages and past interviews with them – showed footage of the sole survivor being taken to an ambulance on a stretcher – item included comment from head of the Air Force – allegedly in breach of privacy FindingsStandard 3 (privacy) – privacy standard does not apply to deceased individuals – servicemen’s family members not identified – no private facts disclosed about surviving serviceman – footage of survivor not obtained by prying – broadcaster exercised adequate care and sensitivity – information about the crash and the survivor of legitimate public interest – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Ryan and Television New Zealand Ltd - 2009-022
2009-022

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – report on poll results showing an increase in support for New Zealand becoming a republic – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair Findings Standard 4 (balance) – item did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld Standard 5 (accuracy) – poll results presented accurately – no need to authenticate presenter’s statements or explain why survey was commissioned – not upheld Standard 6 (fairness) – individuals referred to treated fairly – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6pm on Friday 2 January 2009, reported on the results of a recent poll showing an increase in support for the view that New Zealand should become a republic....

Decisions
Damaske and Television New Zealand Ltd - 2003-137
2003-137

ComplaintOne News – in view of low water levels, news item about the exposure of ships sunk in River Danube in Second World War – estimated up to 2000 bodies in the river – reference to Nazi navy – unbalanced – inaccurate – unfair FindingsStandard 2 – not relevant – no uphold Standard 4 – not unbalanced – no upholdStandard 5 – unable to establish facts – decline to determine Standard 6 not unfair – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The extremely low levels of the River Danube in Serbia had resulted in the exposure of a number of German Navy ships from the Second World War which had been scuttled as the Nazis withdrew. It was reported that up to 2000 people on the ships had been drowned when the ships were scuttled....

1 2 3 ... 14