Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 9 of 9 results.
SORT BY
Decisions
Spring and Radio New Zealand Ltd - 2020-072 (24 November 2020)
2020-072

The Authority has not upheld a complaint about an RNZ News item covering anti-racism protests in Washington and London. The item reported that after ‘a largely peaceful day’, some of the British protesters threw bottles at police, mounted officers charged at the protesters, and an officer ‘required hospital treatment after falling from her horse’. The complaint was that this characterisation of the events breached broadcasting standards as the protest was not ‘peaceful’ and other reports noted the horse bolted after a firework or similar was thrown from the crowd. The Authority found the item was materially accurate, and that the remaining standards raised were not applicable to the complainant’s concerns. Not Upheld: Accuracy, Balance, Fairness, Law and Order, Discrimination and Denigration...

Decisions
McCready and Radio New Zealand Ltd - 2017-105 (9 March 2018)
2017-105

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item broadcast during RNZ News reported on cycling campaigner Peter Walker’s new book, following an interview between RNZ and Mr Walker earlier that day. The item reported that helmets ‘do little to improve safety’ and are ‘stopping people from taking up cycling’. The Authority did not uphold a complaint that the omission of any reference to Mr Walker’s position on mandatory helmet legislation was misleading as Mr Walker is not ‘against helmets’ but rather against mandatory helmet laws. The Authority found that, while the short news item truncated a sophisticated topic and did not refer to Mr Walker’s views on mandatory helmet legislation, the ideas communicated in the news item were not materially different to the key themes communicated by Mr Walker during his earlier interview broadcast on RNZ....

Decisions
Loder and Radio New Zealand Ltd - 2017-035 (4 September 2017)
2017-035

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A RNZ News bulletin reported on the NZ Police Association’s view that a recent spate of Police shootings was the result of ‘too many firearms getting into the wrong hands’. During the bulletin, the presenter said: ‘The Association’s President… says more than 20,000 firearms, including semi-automatic military weapons, are stolen or sold to offenders each year. ’ The Authority upheld a complaint that the presenter’s reference to more than 20,000 firearms being stolen or sold to offenders was inaccurate. According to the Police Association, the President should have been quoted as saying ‘over 50,000 firearms enter the country each year, a number of which are stolen or sold to offenders’....

Decisions
Right to Life New Zealand and Radio New Zealand Ltd - 2017-020 (16 June 2017)
2017-020

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on RNZ News reported on the Voluntary Euthanasia Society NZ’s (VES) calls for government action following a recently published study that indicated strong public support for some form of lawful assisted dying. The Authority did not uphold a complaint that this item inaccurately reported the findings of the study, and lacked balance. This was a short news report which accurately conveyed the key findings of the study to the listener. In the context of the item, it was not practical or necessary to convey the detailed nuances of the study’s findings. While the item touched on the broader issue of euthanasia, it simply reported on the findings of the study and did not amount to a discussion of the wider issue which triggered the requirements of the balance standard....

Decisions
Faithfull and Radio New Zealand Ltd - 2012-046
2012-046

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Checkpoint and RNZ News– the Executive Director of the Rape Prevention Education Group, Dr Kim McGregor, stated, “I think our focus has to be on the safety of our children, and we know that approximately one in four girls and one in eight boys are likely to experience some form of sexual violence before the age of 16” – news item later reported Dr McGregor “claims”, before repeating the figures – figures allegedly inaccurate FindingsStandard 5 (accuracy) – Dr McGregor’s comment was not a statement of fact but reflected her views and experiences, and was presented from an advocacy perspective – the figures were approximates and while contentious, were supported by some independent research – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Colina and Radio New Zealand Ltd - 1993-128
1993-128

Download a PDF of Decision No. 1993-128:Colina and Radio New Zealand Ltd - 1993-128 PDF392. 47 KB...

Decisions
Young and Radio New Zealand Ltd - 2014-005
2014-005

Summary [This summary does not form part of the decision. ]A Radio New Zealand news bulletin reported on a sod turning ceremony marking the start of the upgrade of the Hagley Oval in Christchurch. The Authority did not uphold the complaint that the item made inadequate mention of the widespread opposition to the upgrade, saying only that it had been challenged by ‘some nearby residents’. The item acknowledged the upgrade was controversial, and the nature and scale of the opposition was not material to the focus of the brief news item, so listeners would not have been misled. Not Upheld: Accuracy, Controversial Issues, FairnessIntroduction[1] A Radio New Zealand news bulletin reported on a sod turning ceremony marking the start of the upgrade of the Hagley Oval in Christchurch....

Decisions
Honour the Maunga and Radio New Zealand Ltd - 2020-049 (14 October 2020)
2020-049

The Authority has not upheld a complaint under the fairness, balance, and accuracy standards from environmental protest group Honour the Maunga, about a series of Radio New Zealand broadcasts on 15-19 April 2020. The items concerned the removal of the group’s unoccupied camp from Ōwairaka (Mt Albert) for allegedly breaching lockdown rules. Overall, the Authority found that the series of broadcasts was unlikely to cause undue harm to the reputation of Honour the Maunga, and was unlikely to mislead listeners. This was a series of short news items covering a developing story, which, importantly, included the complainant’s response to the key points in the reports, namely that the group had not breached lockdown rules and was otherwise entitled under the New Zealand Bill of Rights Act to occupy the site....

Decisions
Signer and Bailey and Radio New Zealand Ltd - 2011-111
2011-111

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Morning Report and RNZ News – items reported findings of Waitangi Tribunal report into WAI 262 claim – included interview with Don Brash and Paul Moon – reported Mr Brash’s opposition to the report’s recommendations – allegedly in breach of broadcasting standards FindingsStandard 4 (controversial issues) – Waitangi Tribunal’s findings on WAI 262 claim was a controversial issue of public importance – RNZ News bulletin did not amount to a “discussion” – Morning Report item amounted to a “discussion” and contained balancing perspectives – alternative viewpoints provided in other coverage within period of current interest – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on Morning Report, broadcast on Radio New Zealand National at 8....