Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 16 of 16 results.
SORT BY
Decisions
JW and MediaWorks TV Ltd - 2016-058 (15 December 2016)
2016-058

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Story explored the issue of unconscious bias. During the introduction, footage of members of the public walking down the street was shown. Each individual was zoomed in and highlighted with special effects. The Authority upheld a complaint from JW, one of the individuals shown, that she was unfairly ‘showcased’ during the segment. Rather than being a face in the crowd, the edited footage used filming techniques that singled out the complainant and drew her into the issue under discussion without her knowledge or consent. This unduly impacted on her dignity and was unfair. The Authority recognised that bias is a sensitive issue and has the potential to cause hurt and offence. It is also an important social issue....

Decisions
Kuten and MediaWorks TV Ltd - 2016-081 (15 December 2016)
2016-081

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Story opened with the news that Air Chathams had recently launched a new flight route from Auckland to Whanganui, following Air New Zealand’s announcement that it would discontinue its flights to the city. The item featured a reporter who visited Whanganui and spoke with the Mayor, residents and business-owners about their experiences and the good and the bad side of living and working in Whanganui. The Authority did not uphold a complaint that this item was unbalanced, inaccurate and unfairly portrayed Whanganui and its residents. The introduction to the item was a parody of a popular, long-running Lemon and Paeroa television advertisement, which most viewers would have recognised, and while some of the reporter’s comments were critical of Whanganui, these were balanced with many positive comments made by residents and the item’s presenters....

Decisions
Cleaver and MediaWorks TV Ltd - 2015-079 (28 January 2016)
2015-079

Summary[This summary does not form part of the decision. ]In an item on Story, an actor approached four different real estate agencies (Ray White, LJ Hooker, Barfoot & Thompson and Harcourts) and asked agents to sell him properties for investment prior to auction and at a lower price, which it was alleged would be in breach of the industry code. The Authority did not uphold a complaint that one of the Story presenters had a conflict of interest because of her family connections to Barfoot & Thompson, which resulted in a breach of standards. The Authority is not in a position to determine whether such a conflict existed, but in any case, the alleged conflict did not manifest as a breach of the broadcasting standards nominated....

Decisions
Lawrence and MediaWorks TV Ltd - 2015-099 (14 April 2016)
2015-099

Summary [This summary does not form part of the decision. ] An item on Story showed presenter Heather du Plessis-Allan purportedly exposing a loophole in New Zealand’s gun laws by falsifying a mail-order form and obtaining a firearm from a gun dealer without verifying that she held a gun licence. The Authority did not uphold a complaint alleging that the broadcast encouraged viewers to break the law. The item carried public interest, it was clearly meant to discourage flouting of gun laws rather than encourage illegal activity and the Police Association commended Story for exposing the issue. Not Upheld: Law and Order   Introduction [1] An item on Story showed presenter Heather du Plessis-Allan allegedly exposing a loophole in New Zealand’s gun laws. She falsified a mail-order form and obtained a firearm from a gun dealer without verifying that she held a gun licence....

Decisions
Melville and MediaWorks TV Ltd - 2016-006 (14 April 2016)
2016-006

Summary [This summary does not form part of the decision. ] An item on Story covered the ongoing story of presenter Heather du Plessis-Allan’s mail-order purchase of a firearm for an earlier item, and the subsequent police investigation and search of her house. The Authority did not uphold a complaint alleging that the presenter’s reference to ‘legal loopholes’ within the mail-order firearm purchase system was inaccurate and unfair to the parties concerned because the firearm was procured illegally. The presenter used the term ‘loophole’ rather than ‘legal loophole’ and this was an accurate description of the mail-order system prior to police action. The item further did not unfairly represent the purchase process or otherwise result in unfairness to any individual or organisation referred to....

Decisions
Boyce and MediaWorks TV Ltd - 2015-103 (14 April 2016)
2015-103

Summary[This summary does not form part of the decision. ]Two episodes of Story featured items about self-described ‘professional political campaigner’ Simon Lusk. In the first item, presenter Duncan Garner was shown hunting with Mr Lusk, and Mr Lusk apparently shot two deer. Excerpts of political figures being interviewed about their involvement with Mr Lusk, and of Mr Lusk discussing such involvement, were shown throughout the items. The Authority did not uphold a complaint alleging that the items were in breach of multiple broadcasting standards for the way Mr Lusk’s involvement in politics was reported and for featuring footage of deer hunting. The footage of the deer hunting was not so graphic or gratuitous that it would have offended a significant number of viewers, including child viewers....

Decisions
Wildman and MediaWorks TV Ltd - 2015-075 (4 May 2016)
2015-075

Summary [This summary does not form part of the decision. ] An item on Story investigated an alleged issue within the Auckland property market. It was introduced: ‘Some real estate agents are helping investors and traders… get the houses first [before auction]’. An actor approached different real estate agencies and asked agents to sell him properties for investment prior to auction and at a lower price, which the presenter claimed would be in breach of the industry code. Amy Wildman, one of the agents approached, was filmed with a hidden camera apparently agreeing to sell a property prior to auction. The Authority upheld a complaint from Ms Wildman that she was treated unfairly. The broadcast was damaging to Ms Wildman and did not fairly represent her position, and the use of the hidden camera footage was, on balance, not justified by public interest considerations....

Decisions
Newfield and MediaWorks TV Ltd - 2016-093 (17 March 2017)
2016-093

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Story discussed the accountability of judges in New Zealand. The item referenced a number of high profile criminal judgments by a named District Court Judge that were overturned on appeal, and included a comparison between New Zealand, Switzerland and the United States on the appointment, term and removal of judges. The Authority did not uphold a complaint that this item placed undue emphasis on the decisions of the featured Judge, failed to contrast New Zealand with comparable jurisdictions, failed to cover key information about the judicial complaints service and featured an offensive gesture. The media play an important role in raising issues, such as alleged poor performance of judges, which have an impact on our communities, and this item was in the public interest....

Decisions
Carter and MediaWorks TV Ltd - 2016-008 (12 May 2016)
2016-008

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Story reported that Auckland purchasers of homes near areas of cultural significance for Māori may need to get consent from iwi before undertaking any structural building work, as part of the Auckland Unitary Plan. As an example of one of the areas of cultural significance, the presenter reported from an empty field, saying, ‘So this is what an area of cultural significance looks like. This is called a midden. . . it’s pretty much a rubbish dump. We looked it up – “midden” is an old Danish word for “domestic rubbish dump”’. The Authority did not uphold a complaint alleging that the item discriminated against and/or denigrated Māori and was unfair....

Decisions
Kennedy and Television New Zealand Ltd - 1996-166
1996-166

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-166 Dated the 12th day of December 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by MARY KENNEDY of Auckland Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
MM and Coromandel FM - 2000-093
2000-093

Complaint Coromandel FM – news item inaccurately reported that fire fighter was charged with drunk driving causing death – privacy of fire fighter Findings (1) Unsatisfactory complaints procedure – warning (2) Principle 8 – relevant (3) Privacy Principles (i) and (ii)– facts inaccurate, not private – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary A news story broadcast more than once during the morning of 11 April 2000 on Coromandel FM reported that a named Morrinsville fire fighter had been charged with drunk driving causing death. MM, the fire fighter’s wife, complained to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989 that the broadcast breached the fire fighter’s privacy by disclosing incorrect information about the offence he had been charged with. MM reported that the man had in fact been charged with careless driving causing death....

Decisions
Lambert and SKY Network Television Ltd - 2010-180
2010-180

Complaint under section 8(1C) of the Broadcasting Act 1989The Soviet Story – documentary about the Soviet regime – contained graphic and violent details, as well as photographs and video footage of torture, mass graves, murder and starvation – allegedly in breach of standards relating to children’s interests and violence FindingsStandard P4 (violence) – violent content not carefully classified – upheld Standard P3 (children) – broadcaster sufficiently protected child viewers from unsuitable content – not upheld No OrderThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] The Soviet Story, a documentary about genocide and mass murder under the Soviet regime, was broadcast at 7. 30pm on The History Channel on Friday 29 October 2010. The documentary canvassed alleged political and philosophical connections between the Nazi and Soviet systems before and during the early stages of World War II....

Decisions
Cooper and SKY Network Television Ltd - 2009-034
2009-034

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989True Stories Uncut: Tantastic – contained shots of naked man – allegedly in breach of good taste and decency Findings Standard 1 (good taste and decency) – footage was not titillating or salacious – contextual factors – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] A documentary titled True Stories Uncut: Tantastic was broadcast on Prime Television at 9. 35pm on Friday 30 January 2009. The programme spoke to a number of people, described as “tanorexics”, who were obsessed with tanning, either naturally or through the use of sun beds or spray tans in salons. [2] At approximately 9. 55pm, the programme featured a middle-aged man who liked to sunbathe naked. He was shown undressing then lying naked in his backyard, mowing the lawns naked, and then walking down a beach naked....

Decisions
Fowles and Television New Zealand Ltd - 2009-143
2009-143

Complaint under section 8(1B)(b)(ii) of the Broadcasting Act 1989Eyewitness: The Danielle Cable Story – movie contained coarse language including the word “fuck” – programme preceded by a warning for graphic violence, but not for coarse language – broadcaster agreed that the movie should have included a specific warning for coarse language – stated that it had instituted changes to ensure warnings were provided where appropriate – action taken allegedly insufficient FindingsStandard 1 (good taste and decency) – adequate explanation of why breach occurred given to complainant – action taken by the broadcaster was appropriate and sufficient – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] A movie called Eyewitness: The Danielle Cable Story was broadcast on TV One at 8. 30pm on Sunday 27 September 2009. The movie contained coarse language which included the phrases “fuck off” and “fucking idiot”....

Decisions
Haden and TV3 Network Services Ltd - 2001-226
2001-226

ComplaintInside New Zealand: "Piercing – The Hole Story" – documentary – pierced genitalia displayed – offensive – inappropriate for children FindingsStandard G2 – piercing for body suspension – images beyond community standards – uphold; piercing of genitalia – majority – matter of fact – minority – gratuitous – no uphold; other aspects – context – no uphold Standard G12 – body suspension segment at start of programme – waterfall after 8. 30pm – uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary [1] "Piercing – The Hole Story" was the title of a documentary broadcast on the Inside New Zealand series on TV3 at 8. 30pm on 1 August 2001. It examined the practice of piercing navels and tongues among youth, and showed some more unusual piercings, including genital piercing and suspending by hooks through the flesh....

Decisions
Malone and Television New Zealand Ltd - 1990-020
1990-020

Download a PDF of Decision No. 1990-020:Malone and Television New Zealand Ltd - 1990-020 PDF (315. 48 KB)...