Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 87 results.
SORT BY
Decisions
Department of Child, Youth and Family Services and Television New Zealand Ltd - 2006-058
2006-058

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Sunday – item about former foster parents who had pleaded guilty to smacking a foster child on the hand with a wooden spoon – had originally faced a number of other abuse charges – CYFS removed two children from their care and said they were no longer suitable foster parents – interviews with former foster parents and CYFS representative – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair FindingsStandard 4 (balance) – item discussed controversial issue of public importance because it dealt with the actions of government department charged with the care of vulnerable children – TVNZ not required to detail nature of more serious allegations – not required to give further information about CYFS’ standard processes – item omitted critical information about evidential interviews of children – left viewers without a clear understanding of the reasons behind CYFS’ actions – upheld Standard 5 (accuracy) – item…...

Decisions
Lubetzky and Television New Zealand Ltd - 2010-103
2010-103

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Sunday – item interviewed aid worker Nicola Enchmarch about being caught up in an Israeli commando raid on a flotilla off Gaza in which nine activists died – footage of a man throwing a rock and of another man bleeding shown during discussion of Ms Enchmarch’s previous attempt to get aid to Gaza by land – allegedly inaccurate FindingsStandard 5 (accuracy) – footage subject to complaint did not constitute a material point of fact to which the standard applied and was not misleading – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on Sunday, broadcast on TV One at 7....

Decisions
Webber and Television New Zealand Ltd - 2017-051 (4 September 2017)
2017-051

Chair Peter Radich declared a conflict of interest and did not participate in the Authority's determination of this complaint. Following the issue of this decision, the Authority received new information from a third party refuting certain allegations made by the complainant about, and descriptions of, the dairy farm referred to in the decision owned by 'B'. The Authority wishes to note that the descriptions of the farm owned by B used in this decision have been disputed. Summary [This summary does not form part of the decision. ] An episode of Sunday, titled ‘The Price of Milk’, followed a reporter as he visited two dairy farms in the Hauraki Plains. The reporter spent time with two farmers, A and B, to hear their perspectives on their work and the issues facing the industry....

Decisions
Family First New Zealand and Television New Zealand Ltd - 2011-065
2011-065

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Sunday – item investigated the “purity movement” in the United States – after the item the presenter stated, “Well as you’ve heard earlier, the attrition rate is a big one. Lots of girls grow up and question the commitment they’ve made. It is believed that more than 80 percent break their purity vows” – statement allegedly inaccurate FindingsStandard 5 (accuracy) – presenter’s statement distinguishable as commentary on what was said in the item – exempt from accuracy under guideline 5a – not upheld by majority This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] During Sunday, broadcast on TV One at 7. 30pm on 3 April 2011, an Australian Channel 7 story, entitled “Thrill of the Chaste”, investigated the “purity movement” in the United States....

Decisions
Coleman and Television New Zealand Ltd - 2007-057
2007-057

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Sunday – item on businessman Doug Myers – reported that court battle for control of The Campbell & Ehrenfried Company was settled in Mr Myers’ favour – TVNZ acknowledged error and broadcast correction during subsequent Sunday programme – complainant dissatisfied with the broadcast correction Findings Action taken sufficient to correct the original inaccuracy – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on the Sunday programme, broadcast on TV One at 7. 30pm on 25 March 2007 examined the profile of businessman and brewery magnate, Doug Myers. The report canvassed some of Mr Myers’ history, including when his father made him the executive director of The Campbell & Ehrenfried Company, and said that Mr Myers: …set about shaking up the New Zealand liquor business....

Decisions
Johnston and Television New Zealand Ltd - 2007-025
2007-025

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Sunday – interviewed fashion designers Trelise Cooper and Tamsin Cooper, who were involved in a High Court case about their branding – reported that Tamsin Cooper's silk velvet coats, labelled as 100% silk, had been tested and the fabric was “not 100% silk, but mostly viscose” – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair Findings Standard 4 (balance) – programme did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld Standard 5 (accuracy) – no inaccuracies – not upheld Standard 6 (fairness) – not unfair to Tamsin Cooper – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on Sunday, broadcast on 3 December 2007 at 7. 30pm on TV One, discussed a High Court action involving fashion designers Trelise Cooper and Tamsin Cooper....

Decisions
Kirk and Television New Zealand Ltd - 2003-167
2003-167

ComplaintSunday – investigation of Dr Richard Gorringe who had been found guilty of professional misconduct and disgraceful conduct through use of alternative medicines – biased – unfair – misleading FindingsStandard 4 – reasonable opportunities given – not unbalanced – no uphold Standard 6 – Dr Gorringe dealt with fairly as ample opportunity given to present views – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The use by Dr Richard Gorringe of alternative medicine, alongside conventional medicine, was investigated in an item broadcast on Sunday at 7. 30pm on TV One on 2 September 2003. Dr Gorringe had been found guilty by the Medical Practitioners Disciplinary Tribunal on two charges of professional misconduct and one of disgraceful conduct. [2] Margaret Kirk complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the item was biased and unfair, and trivialised the work of Dr Gorringe....

Decisions
Grieve and Television New Zealand Ltd - 2011-010
2011-010

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Sunday – follow-up item on the use of sow crates in the pig farming industry – interviewed woman planning a whistle-blowing campaign offering rewards to farm workers for exposing cruel farming practices, and CEO of the New Zealand Pork Industry Board – allegedly in breach of law and order and fairness standards FindingsStandard 2 (law and order) – item did not encourage viewers to break the law or promote, glamorise or condone criminal activity – not upheld Standard 6 (fairness) – no evidence that interview with New Zealand Pork Industry Board CEO was unfairly edited – as industry advocate he should expect robust questioning on these issues – not unfair – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on Sunday, broadcast on TV One at 7....

Decisions
TG and Television New Zealand Ltd - 2003-050
2003-050

ComplaintSunday – Item about prison officer who became pregnant to inmate and left prison service – item included class photo of featured officer with other prison officers – complainant standing next to featured officer – breach of privacy FindingsStandard 3 and Guideline 3a – Privacy Principles (i), (iii), (iv) and (v)- no offensive facts disclosed – no prying – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] An item about a relationship in prison between a former prison officer and a man convicted of rape, in which the prison officer said she became pregnant, was screened on Sunday, broadcast on TV One at 7. 30pm on 16 March 2003. The item included the "class" photo" of the former prison officer. [2] TG complained to the Broadcasting Standards Authority, under s....

Decisions
Keane and Television New Zealand Ltd - 2010-083
2010-083

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Sunday – item interviewed aid worker Nicola Enchmarch about being caught up in an Israeli commando raid on a flotilla off Gaza in which nine activists died – chief Israeli spokesperson interviewed about the raid – allegedly in breach of controversial issues, accuracy, fairness, and discrimination and denigration standards FindingsStandard 4 (controversial issues – viewpoints) – topic of the raid was a controversial issue of public importance – broadcaster made reasonable efforts and gave reasonable opportunities to present significant points of view on the raid – not upheld Standard 5 (accuracy) – material that was not included did not make the item misleading – complainant did not identify any material points of fact he considered to be inaccurate – not upheld Standard 6 (fairness) – Israeli spokesperson given ample opportunity to present Israel’s point of view – individuals and organisations taking part or referred to…...

Decisions
Anderson and Television New Zealand Ltd - 2003-103
2003-103

ComplaintSunday – item about a dog attack on complainant’s daughter – interviewed two men who were the dog’s owners and who had pleaded guilty – questions raised about aspects of police case – unfair – unbalanced – inaccurate – dog owners' actions condoned FindingsStandard 2 and Guideline 2b – dog owners’ actions not condoned – no uphold Standard 4 and Guideline 4b – reasonable opportunities given to complainant to participate – no uphold Standard 5 and Guidelines 5d and 5e – two factual inaccuracies – park given incorrect name – upheld by TVNZ – colour of dog shown on police flyer not acknowledged as possibly incorrect – uphold – no other inaccuracies Standard 6 and Guidelines 6b, 6c and 6e – complainant advised TVNZ forcefully that he did not want to participate – late information included in item which created ambivalence but not put to complainant – not unfair in view of complainant’s stance…...

Decisions
Seager and Television New Zealand Ltd - 2012-052
2012-052

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Sunday – interview with a man about the fate of his wife who died in the February 2011 Christchurch earthquake – showed sequence of photographs as reporter stated, “As these police photos show, there were concrete cutters used on the western side of the building, but what about on the side [the woman] and four others were trapped?” – photographs allegedly inaccurate and misleading FindingsStandard 5 (accuracy) – photographs used to illustrate assertions, based on eyewitness evidence, that concrete cutters were available but not used – use of photographs not material in the context of the item – photographs would not have misled viewers in any significant respect – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Mitchell and Morris and Television New Zealand Ltd - 2004-036, 2004-037
2004-036–037

Chair Joanne Morris declared a possible conflict of interest because of knowing one of the complainants and also as a member of the Waitangi Tribunal that was to hear the foreshore and seabed claims, so did not participate in the determination of these complaints....

Decisions
Tan and Television New Zealand Ltd - 2013-027
2013-027

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Sunday – item profiled one man’s experience in a Chinese prison, including his claims about forced prison labour and the exportation of prison products to the West – allegedly in breach of standards relating to good taste and decency, law and order, controversial issues, accuracy, fairness, discrimination and denigration, and responsible programmingFindingsStandard 4 (controversial issues) – item focused on the experience of one man – did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld Standard 5 (accuracy) – complainant’s concerns related to information that was conveyed as the interviewee’s personal opinion and interpretation of events – exempt from standards of accuracy under guideline 5a – not upheld Standard 6 (fairness) – no individual or organisation taking part or referred to in the item was treated unfairly – not upheld Standard 7 (discrimination and denigration) – item focused on one man and his…...

Decisions
Thomson and Television New Zealand Ltd - 2015-060 (1 December 2015)
2015-060

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Sunday discussed AC/DC drummer Phil Rudd’s alleged unsafe sex practices with escorts. The Authority did not uphold a complaint that the item breached Mr Rudd’s privacy. The information disclosed during the item was already in the public domain and widely broadcast, so did not constitute private facts. The item also did not disclose any personal details about Mr Rudd for the purposes of encouraging harassment. Not Upheld: PrivacyIntroduction[1] An item on Sunday discussed former AC/DC drummer Phil Rudd and his alleged behaviour with escorts, in particular his unsafe sex practices. The item featured an interview with an anonymous former escort who had been hired by Mr Rudd. The item also showed images of the outside of Mr Rudd’s house and boat....

Decisions
Chapple, Grieve & Shierlaw and Television New Zealand Ltd - 2018-085 (28 January 2019)
2018-085

Summary[This summary does not form part of the decision. ]The Authority did not uphold three complaints about an episode of Sunday that discussed freedom of expression and hate speech and which featured edited excerpts of an interview with Canadian commentators, Stefan Molyneux and Lauren Southern. The Authority found the broadcast was balanced, containing a wide range of perspectives on a controversial issue of public importance, being the exercise of the right to freedom of expression in New Zealand. The Authority also found that the interview with Mr Molyneux and Ms Southern was used to illustrate points relevant to the wider topic but was not in itself the central focus of the item. The pending visit of Mr Molyneux and Ms Southern was therefore used to frame the issues in the item....

Decisions
AB and CD and Television New Zealand Ltd - 2004-083, 2004-084
2004-083–084

Complaints under s. 8(1)(a) and s. 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989Sunday – item on alleged police pack rape of Louise Nicholas – footage shown of former police house where rapes allegedly occurred – current house owner alleged item breached privacy and was unfair Findings Standard 3 (privacy) – no identification of current owner of house – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on Sunday reported on allegations of possible improper behaviour by the police, and a cover up in relation to accusations of rape by Louise Nicholas against three policemen. It was broadcast on TV One on 21 March at 7. 30pm. [2] The item included shots of the former police house where the rapes were alleged to have occurred. A car was shown in the driveway of the house....

Decisions
Judge and Television New Zealand Ltd - 2020-026 (21 July 2020)
2020-026

The Authority has not upheld a complaint that an episode of Sunday concerning the increasing population of wallabies in New Zealand was inaccurate and unbalanced. The Authority found that the balance standard did not apply as the segment did not discuss a controversial issue of public importance. The Authority also found that the reference to wallabies as an ‘Aussie pest’ did not amount to a material inaccuracy as it was unlikely to significantly affect the audience’s understanding of the programme as a whole. Not Upheld: Balance, Accuracy...

Decisions
GW and Television New Zealand Ltd - 2013-012
2013-012

Complaint under section 8(1A) of the Broadcasting Act 1989Sunday – item showed brief footage of a stolen car, including its number plate – allegedly in breach of privacy standardFindingsStandard 3 (privacy) – complainant and her husband were not identifiable through the footage of their car and number plate – no private facts were disclosed about the complainant or her husband that would be considered highly offensive to an objective reasonable person – item focused on the offender and how his background may have contributed to his offending – not upheld This headnote does not form part of the decision. Introduction [1] An item on Sunday profiled a young man who was a recidivist car thief and contained interviews with the man and with his family members about his background....

Decisions
Seven Complainants and Television New Zealand Ltd - 2018-049 (26 February 2019)
2018-049

Summary[This summary does not form part of the decision. ]The Authority has not upheld complaints from seven members of the public about an episode of Sunday, which investigated gay conversion therapy and whether this practice was happening in New Zealand. Three individuals were filmed covertly during the programme, appearing to offer gay conversion therapy to an undercover reporter, ‘Jay’, who posed as a young Christian ‘struggling with same sex attraction’. The Authority found that the broadcaster’s use of a hidden camera in this case represented a highly offensive intrusion upon the three individuals’ interest in seclusion. All three individuals were discussing a sensitive matter and could not have reasonably expected their one on-one conversation to be recorded in its entirety and broadcast. The Authority found that on its face the broadcast breached the privacy of these individuals....

1 2 3 ... 5