Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 3940 results.
SORT BY
Decisions
Andrews & Murray and Radio New Zealand Ltd - 2020-153 (13 May 2021)
2020-153

A number of news bulletins on Morning Report reported findings from fact-checking group First Draft about political spending on Facebook advertising in the lead-up to the 2020 General Election and referendums. Two complaints alleged the bulletins inaccurately reported pro-cannabis group Make It Legal NZ had misleading ads removed from Facebook. The Authority did not uphold the complaints, finding although the morning bulletins were misleading and the broadcaster did not make reasonable efforts to ensure the accuracy of those reports, a later news bulletin during Midday Report was sufficient to clarify and correct the misleading impression created earlier. The Authority also found Make It Legal was not treated unfairly, as it is a lobby group that could reasonably expect a level of public scrutiny, and it was given a fair and reasonable opportunity to respond to the morning news items.  

Not Upheld: Accuracy, Fairness

Decisions
Roberts and SKY Network Television Ltd - 2020-155 (13 May 2021)
2020-155

Warning: This decision contains language that some readers may find offensive.

The Authority has upheld a complaint that the frequent use of ‘fuck’ (and variations) during A Life on the Road breached the good taste and decency standard. The episode featured Brian Johnson of AC/DC talking to Lars Ulrich of Metallica about touring in the early 90s, along with footage from the tours and interviews with Metallica crew and fans. It was broadcast at 12pm with a ‘PGL’ rating (Parental Guidance; language may offend). The Authority found this did not provide sufficient reliable information to signpost the level and frequency of language in the programme and did not give the audience an adequate opportunity to exercise choice and control – meaning they were more likely to be surprised and offended by the content. The Authority found an ‘M’ rating and more detailed onscreen warning, for example for ‘frequent coarse language’, would have been more appropriate for the content and more consistent with the requirements of the Code.

Upheld: Good Taste and Decency

No Order

Decisions
Singh and Radio Virsa - 2020-124 (13 May 2021)
2020-124

The Authority has not upheld a complaint about a segment of Punjabi talkback programme Dasam Granth Da Sach. During the programme the host made comments about a well-known female Sikh preacher, including that she should marry a Taksali (traditionally trained Sikh) rather than a Jāgaruka (enlightened Sikh), because she supports the ideology of the former, and because husbands ‘in our society’ resort to beating when offended by their wives. The host also used words that can carry sexual connotations but, in the specific context of the broadcast, were unlikely to do so. The Authority acknowledged the potentially offensive nature of the comments to some people, but found overall the potential harm arising was not at a level justifying regulatory intervention or restriction of the broadcaster’s right to freedom of expression on this occasion.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests, Discrimination and Denigration, Violence, Privacy, Fairness

Decisions
Wicks and Television New Zealand Ltd - 2020-126 (13 May 2021)
2020-126

The Authority upheld a privacy complaint about an item on 1 News reporting on residents’ concerns about ‘boy racers’ in a particular Christchurch suburb. It featured an interview with a resident reported as being ‘too scared to be identified’. Close-up footage, including a side-on view of part of her face (unblurred), revealed her demographic, gender, the length and colour of her hair, voice, profile of her nose, clothes, watch, a distinctive ring and the side of her glasses. The Authority found these features enabled identification of the interviewee beyond family and close friends. Their disclosure would be highly offensive to an objective reasonable person in her position, given she participated on the understanding she would not be identified. The Authority was not persuaded the defence of informed consent applied to the breach of the woman’s privacy. The broadcaster maintained the interviewee was comfortable with the item broadcast (and later obtained a note from her to this effect). However, the broadcaster did not provide sufficient evidence the interviewee fully understood she would be depicted in a manner that enabled her to be identified, and gave informed consent for this prior to the broadcast.

Upheld: Privacy

No Order

Decisions
Gibbs and Radio New Zealand Ltd - 2020-156 (28 April 2021)
2020-156

The Authority has not upheld a complaint about an item on Morning Report which briefly discussed soil contamination at, and the possible repurposing of, a chemical plant site in Paritutu, New Plymouth. The complainant, an interviewee on the broadcast, argued the item misrepresented likely contamination levels by citing test results from outside of the plant site, and through a comment that the site was cleaner than that at Mapua. The Authority found the statements complained about either were not materially inaccurate, or were clearly distinguishable as opinion, to which the requirement for factual accuracy does not apply. The broadcast was unlikely to mislead listeners. The balance and fairness standards either did not apply or were not breached.

Not Upheld: Accuracy, Balance, Fairness

Decisions
Johnson & Mackinnon and Radio New Zealand Ltd - 2020-176 (28 April 2021)
2020-176

The Authority has not upheld two complaints regarding an interview of American philosopher and gender theorist Judith Butler by Kim Hill. The interview discussed ‘the debate about who can be classified as a woman’ and used the term ‘TERF’, an acronym meaning trans exclusionary radical feminist, to describe those ‘who oppose transgender as a phenomenon and transgender rights more broadly’, particularly through excluding trans people from women-only spaces. The Authority found the broadcast was not discriminatory towards women and the term ‘TERF’ was used as part of a discussion of the debate and the expression of legitimately held opinion.

Not Upheld: Discrimination and Denigration

Decisions
Laven and Radio New Zealand Ltd - 2020-169 (28 April 2021)
2020-169

The Authority did not uphold a complaint about an item on Morning Report discussing data showing Wellington to have the highest assault and sexual assault rates. Discussing the causes for this, the interviewer posed the question: ‘Do we have a problem with masculinity here?’ and a discussion followed regarding the potential contribution of ‘toxic masculinity’ to Wellington’s crime rate. The Authority found the term did not carry the derogatory connotations suggested and the item did not contain the high level of condemnation or malice towards men required to contravene the standard.

Not Upheld: Discrimination and Denigration

Decisions
Poll and Discovery NZ Ltd - 2020-175 (28 April 2021)
2020-175

The Authority has not upheld a complaint that language used in Million Dollar Listing LA breached the good taste and decency and children’s interests standards. The programme was rated G and broadcast at 2.20pm on a Sunday. In the context, and given most of the words were censored and did not appear until the final five minutes of the 55-minute programme, overall it was unlikely to likely to cause widespread undue offence or distress, or undermine widely shared community standards. It was also unlikely to alarm or distress any children who were watching. The audible words did not go beyond what viewers would reasonably expect from the programme.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests

Decisions
Julian and Discovery NZ Ltd - 2020-152 (20 April 2021)
2020-152

The Authority has not upheld a complaint that an item summarising latest election poll results on Newshub breached the accuracy standard. The standard applies only to statements of fact, and the statements in question were clearly distinguishable as news analysis.

Not Upheld: Accuracy

Decisions
Shepherd and Television New Zealand Ltd - 2020-157 (20 April 2021)
2020-157

The Authority has not upheld a complaint about an item on 1 News, which reported on support for euthanasia in the lead up to the referendum. It was based on data from the Vote Compass tool, which had been used by more than 200,000 people. The complainant argued it was inaccurate to report that most New Zealanders, or 77% of Kiwis, were supportive of euthanasia, when only 77% of an unrepresentative group of 200,000 were supportive. The Authority found the report was linked to findings from the Vote Compass tool, and its use by 200,000 people, in a clear and transparent way. It found it was legitimate and of interest to the public to extrapolate the data as it did, and the broadcast was unlikely to mislead.

Not Upheld: Accuracy

Decisions
Perrott and Television New Zealand Ltd - 2020-160 (20 April 2021)
2020-160

The Authority did not uphold an accuracy complaint about a 1 News item on the use of interlocking concrete blocks to curb coastal erosion on the West Coast. The complaint was that the item inaccurately referred to the location shown in the clip as Granity, rather than Hector, which devalues property in Granity. Given longstanding concerns about coastal erosion spanning across three towns within a small geographical area, including Granity, the Authority did not find any material inaccuracy likely to significantly affect the audience’s understanding of the item as a whole. 

Not Upheld: Accuracy

Decisions
Morton and Radio New Zealand Ltd - 2020-150 (20 April 2021)
2020-150

The Authority has not upheld a complaint about a question during a social welfare debate on Morning Report suggesting an ACT Party policy ‘smacks of eugenics’. In the context it was not outside audience expectations for Morning Report and political debate. It would not have caused widespread offence. The complaint did not raise any issues under the balance standard. The question was comment and analysis, to which the accuracy standard does not apply. Ms McKee and the ACT Party were treated fairly in the context of the debate.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Balance, Accuracy, Fairness

Decisions
Lobb and Television New Zealand Ltd - 2020-154 (20 April 2021)
2020-154

The Authority did not uphold a complaint that a 1 News at Midday item about the United States presidential election lacked balance because it included clips of Joe Biden supporters and Biden’s campaign, but not Donald Trump supporters or the Trump campaign. The US election, while it could be considered a controversial issue of public importance for the purposes of the balance standard, was an issue that was widely covered by the media, including by TVNZ. Balance is not achieved by a ‘stopwatch’ meaning broadcasters are not required to give equal time to alternative viewpoints. The lack of emphasis on Trump supporters and the Trump campaign in this particular item would not have left viewers uninformed and did not breach the balance standard, given the widespread coverage available including of Mr Trump’s campaign and supporters.

Not Upheld: Balance

Decisions
Watson and Television New Zealand Ltd - 2020-151 (20 April 2021)
2020-151

The Authority has not upheld a complaint about an item on 1 News, which reported on the results of a Colmar Brunton poll concerning party support and leader popularity, in comparison to a previous poll, without presenting the margin of error. The complaint alleged the broadcaster misrepresented the significance of the change in results by excluding the margin of error. The Authority found that polling is a speculative exercise and the public understands this, and the broadcast was unlikely to mislead.

Not Upheld: Accuracy

Decisions
Wilding and Discovery NZ Ltd - 2020-161 (20 April 2021)
2020-161

The Authority has not upheld a complaint about a comment by Mark Richardson on The Project regarding the Green Party and its responsibility for the protection of native trees. The statement was an opinion not subject to the accuracy standard, and was not unfair to the Green Party. The programme information standard did not apply.

Not Upheld: Accuracy, Fairness, Programme Information

Decisions
Wright and Discovery NZ Ltd - 2020-143 (20 April 2021)
2020-143

The Authority has not upheld a complaint that a Newshub Nation item reporting poll results on support for Auckland Central constituency candidates was misleading, as it excluded undecided voters. The Authority found the results were not inaccurate or misleading in the context of the whole item. There was lengthy discussion that followed concerning the poll results and the views of each of the candidates, and at the end of the item, the reporter advised more than 20% of voters still had not decided which candidate to support. Overall, the Authority did not find actual or potential harm that justified regulatory intervention or limiting the right to freedom of expression.

Not Upheld: Accuracy

Decisions
Te Whata and MediaWorks Radio Ltd - 2020-141 (31 March 2021)
2020-141

The Authority has not upheld a complaint about comments by Sean Plunket on his talkback programme regarding Christians and Christianity. While Mr Plunket made highly critical comments and expressed scepticism, this was not beyond audience expectations for a robust, opinionated programme and was unlikely to cause widespread offence. Equally, the comments were unlikely to encourage the discrimination or denigration of Christians. The Authority found callers in to the programme were treated fairly by Mr Plunket, given they had willingly phoned in to provide views on a discussion in which Mr Plunket was criticising the Christian faith, and were given the opportunity to express their own views. The remaining standards did not apply.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration, Fairness, Violence, Accuracy, Balance

Decisions
Markula and Mediaworks Radio Ltd - 2020-144 (31 March 2021)
2020-144

The Authority has not upheld a complaint about an interview between Magic Talk host Ryan Bridges and World Health Organisation Special Envoy Dr David Nabarro. The complainant argued the interview contained inaccurate information about Sweden’s approach to COVID-19 and mask wearing, and inaccurately suggested Dr Nabarro advocated New Zealand adopt Sweden’s approach. The Authority found the relevant statements were comment, analysis or opinion to which the accuracy standard does not apply. It also concluded they were not materially inaccurate or misleading in the context of the interview. The standards of good taste and decency, balance and fairness either did not apply or were not breached.

Not Upheld: Accuracy, Good Taste and Decency, Balance, Fairness

Decisions
Real Nappies Ltd and Television New Zealand Ltd - 2020-148 (31 March 2021)
2020-148

The Authority has not upheld a complaint that an item on Fair Go dealing with the ‘flushability’ of nappy liners breached the accuracy, fairness, privacy and balance standards. The Authority found the programme was not inaccurate or misleading in suggesting the liners were not ‘flushable’. It found the complainant was not treated unfairly as a result of the broadcast of a recorded ‘cold call’ and the complainant’s views were fairly reflected in the programme. It also found there was no breach of privacy standards and the balance standard did not apply as the programme did not deal with a controversial issue of public importance.

Not Upheld: Accuracy, Fairness, Privacy, Balance

Decisions
Smith and Television New Zealand Ltd - 2020-145 (31 March 2021)
2020-145

The Authority has not upheld a complaint about an episode of Shortland Street that included scenes of a man injecting another against his will, removing one of his organs, then drinking alcohol from a glass with a bloodied glove. In the context, including the programme’s nature, classification and intended audience, the Authority found the episode was unlikely to have caused widespread undue offence or distress, or undue harm to child viewers.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests

1 2 3 ... 197