Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 14 of 14 results.
SORT BY
Decisions
Durie & Hall and Māori Television Service - 2018-066 (18 February 2019)
2018-066

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Te Kāea reported on a new public interest defence recognised by the Court of Appeal in the complainants’ defamation proceedings against the Māori Television Service (MTS). The Authority did not uphold a complaint from the appellants in the Court of Appeal case that this item was inaccurate and unfair. The Authority found that the item accurately reported the essence of the Court of Appeal’s judgment and that the omission of further information about the technical or legal aspects of the case would not have significantly affected viewers’ understanding of the item as a whole....

Decisions
Redback Develop Ltd and Māori Television Service - 2013-070
2013-070

Summary [This summary does not form part of the decision. ]An item on Native Affairs, entitled ‘Bones of Contention’, reported on the discovery of ‘kōiwi’ (human remains) at a development site in Devonport, and apparent tensions between iwi and the owner and developer of the site, Redback Develop Ltd. The Authority did not uphold the complaint from Redback that the item contained inaccurate information about the development and the discovery of kōiwi. Nor did the Authority uphold the complaint that the content of the panel discussion was misleading. The broadcaster treated Redback fairly and made reasonable efforts to put forward Redback’s position, by inviting onto the programme the individual who it had been referred to as the appropriate person to comment....

Decisions
Askin & Bolton and Maori Television Service - 2014-084
2014-084

Summary [This summary does not form part of the decision. ]Native Affairs reported on 'jailed Northland farmer, Allan Titford, and his fight with Te Roroa', and his supporters. The Authority did not uphold Kerry Bolton's complaint that the action taken by Māori TV, having upheld his complaint that it was inaccurate to accuse him of being a 'Titford supporter', was insufficient. This was a matter of interpretation and opinion that could not be conclusively assessed as accurate or inaccurate. The Authority also declined to uphold an additional complaint that the report was misleading and unfair. The report was based on the opinions of the interviewees and was legitimately presented from a Māori perspective. It was not necessary to present alternative views on Mr Titford's guilt or innocence, and no participant was treated unfairly....

Decisions
Ross and Māori Television Service - 2017-045 (4 September 2017)
2017-045

Summary[This summary does not form part of the decision. ]East West East: The Final Sprint, an Albanian comedy film about an amateur Albanian cycling team, was broadcast on Māori Television at 8. 30pm on 23 April 2017, during the school holidays. The film followed the cycle team as they made their way to France to take part in a race, only to learn that a revolution was underway in Albania, to which they chose to return. The film featured brief sexual scenes and material. East West East: The Final Sprint was preceded by a verbal (te reo Māori) and written (English and te reo Māori) audience advisory, warning that certain scenes and language may offend. The Authority found that the package of information about the film, including the film’s classification, 8. 30pm broadcast and audience advisory, sufficiently prepared viewers for the sexual content contained in the film....

Decisions
Hutchins and Māori Television Service - 2006-099
2006-099

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Toi Whakaari – kapa haka group – action during haka in which man pulls back the head of a kneeling man and thrusts a weapon at the kneeling man’s body – allegedly in breach of children’s interests standard FindingsStandard 9 (children’s interests) – kapa haka stylised, theatrical performance – unlikely to disturb or alarm children – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] A secondary school kapa haka group performing a haka was shown on Toi Whakaari broadcast by Māori Television shortly before 6. 00pm on 22 August 2006. Toi Whakaari showcases Māori performing art and the haka included an action where one man with a taiaha (a spear) approaches a kneeling man from behind, pulls back his head and makes a gesture as if attacking the kneeling man....

Decisions
Matekohi & Rolleston and Māori Television Service - 2021-069 (27 October 2021)
2021-069

The Authority has not upheld a complaint about a Te Ao Māori News report on a   protest against Te Uru Taumatua (the Tūhoe governing authority). It found the discrimination and denigration standard did not apply as the broadcast was about individuals or an organisation rather than a recognised section of society as contemplated by the standard. It also found the broadcaster made reasonable efforts to present significant points of view in the programme, the alleged inaccuracies were either not inaccurate or not materially misleading and Te Uru Taumatua and Terehia Biddle were treated fairly in the broadcast. Not Upheld: Discrimination and denigration, Balance, Accuracy, Fairness...

Decisions
Housing New Zealand Corporation and Māori Television Service - 2018-100 (24 June 2019)
2018-100

Māori Television Service (MTS) aired a story on Te Kāea about how hapū Te Parawhau felt they had been shut out of negotiations on the sale of a piece of land, known as Pūriri Park in Northland, to Housing New Zealand (HNZ). The Authority upheld HNZ’s complaint under the balance standard, finding the omission of HNZ’s point of view from the initial broadcast likely prevented audiences from arriving at an informed and reasoned opinion about the sale and HNZ’s involvement. The Authority also upheld HNZ’s complaint under the accuracy and fairness standards, finding that while MTS aired a follow-up broadcast featuring comment from Te Parawhau and HNZ, this broadcast did not remedy the harm caused to HNZ by the initial broadcast of inaccurate information about the land sold....

Decisions
JK and Māori Television Service -2020-088 (24 February 2021)
2020-088

The Authority upheld a complaint about an item on Te Ao Māori News concerning a Northland community’s opposition to the alleged conversion of a neighbouring farm track into a roadway. The Authority found the item inaccurately stated the works undertaken on the roadway were ‘unauthorised’ (and other aspects of the item had contributed to this impression). It was not satisfied the broadcaster made reasonable efforts to ensure accuracy. The item also had the potential to mislead by omission, as it did not tell the other side of the story or include countering comment from the farm owners, which may have altered viewers’ understanding of the situation. The Authority also found broadcasting footage filmed by a third-party of the farm owners on their private property amounted to a highly offensive intrusion upon their interest in solitude and seclusion, in breach of the privacy standard....

Decisions
KG and Māori Television Service - 2020-082 (16 November 2020)
2020-082

The Authority has not upheld a complaint that an item on Te Ao with Moana breached the balance and accuracy standards. It found the broadcaster made reasonable efforts to present significant views which discussed the issue of police conduct in New Zealand in the context of the George Floyd incident in the United States. The Authority found the interviewee’s behavioural history was not a material fact relevant to the audience’s understanding of the programme. The Authority however found Māori Television’s initial response to the complainant unsatisfactory and reminded it of its duties with respect to formal complaints. Not Upheld: Balance, Accuracy...

Decisions
Begin and Maori Television Service - 2016-075 (19 January 2017)
2016-075

Summary[This summary does not form part of the decision. ]How to Make Money Selling Drugs, a documentary film about the United States’ drug industry, featured a mock ‘how to’ guide for being a successful drug dealer. The documentary then examined and critiqued the United States’ ‘War on Drugs’. The Authority did not uphold a complaint that the documentary provided ‘information and tips to. . . potential drug dealers’ and encouraged crime. How to Make Money Selling Drugs was a satirical documentary which used broadcasting devices to gain viewers’ attention and highlight a significant problem in our society. While the documentary may have initially appeared to present positive aspects of drug dealing, it went on to explore the negative consequences, such as incarceration and death. The documentary did not condone drug dealing, and offered alternative solutions to combatting drug use in society....

Decisions
Butler and Māori Television Service - 2014-091
2014-091

Summary [This summary does not form part of the decision. ]Native Affairs broadcast an item entitled 'What Lies Beneath', which reported on the recent conviction of Northland farmer Allan Titford and examined the cultural and legal impact he had on race relations in New Zealand. The Authority declined to uphold a complaint that the item was biased, inaccurate and unfair. It was not necessary to present alternative views on Mr Titford's conviction, the item was materially accurate and subject to editorial discretion, and no one was denigrated or treated unfairly. Not Upheld: Controversial Issues, Accuracy, Fairness, Discrimination and DenigrationIntroduction[1] Native Affairs broadcast an item entitled 'What Lies Beneath', which reported on the recent conviction of Northland farmer Allan Titford and examined the cultural and legal impact that he had on race relations in New Zealand....

Decisions
Te Kōhanga Reo National Trust Board and Māori Television Service - 2013-071
2013-071

Summary [This summary does not form part of the decision. ]A special investigation on Native Affairs reported the concerns of some members of Kōhanga Reo about the governance and management of Te Kōhanga Reo National Trust. The report focused on allegations that the trust board had too much power and not enough accountability, and its alleged mismanagement of public funds. The Authority did not uphold the complaint from the trust board that the story was inaccurate, unfair and unbalanced. The story had very high public interest and was a legitimate investigation of the financial activities of the trust and its subsidiary, Te Pātaka Ōhanga. The story was largely framed as being from the perspective of the interviewees, and the trust was given a fair and reasonable opportunity to respond to the claims made....

Decisions
Anderson and Māori Television Service - 2020-134 (15 October 2020)
2020-134

The Authority has not upheld a complaint about references to Advance NZ/New Zealand Public Party co-leader Billy Te Kahika spreading misinformation and conspiracy theories, during a panel discussion on Te Ao with Moana. The episode included two online panel discussions about the issue of misinformation on social media and its implications for Māori in particular. Noting that two other episodes of the programme broadcast in the preceding weeks had allowed considerable time to Mr Te Kahika to put forward his position on these issues, the Authority did not find any breach of the balance, accuracy or fairness standards. Not Upheld: Balance, Accuracy, Fairness...

Decisions
Lupton and Māori Television Service - 2017-071 (20 September 2017)
2017-071

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A campaign clip for the Ban 1080 Party (an election programme for the purposes of the Election Programmes Code) was broadcast on 11 September 2017 on Māori Television. The clip featured a voiceover discussing the purported use and effects of sodium fluoroacetate (1080 poison) on New Zealand’s flora, fauna and waterways, accompanied by footage of animal carcasses and 1080 baits in water. The Authority did not uphold a complaint that the election programme was misleading by inferring that there are dead possums and pigs in waterways as a result of 1080, and also by implying that 1080 is deliberately dropped into waterways....