Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 119 results.
SORT BY
Decisions
Cook and The Radio Network Ltd - 2006-017
2006-017

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Radio Sport Breakfast Show – host Tony Veitch talking with British correspondent Mike Bovill – good natured exchange – host called correspondent a “wanker” – allegedly in breach of good taste and decencyFindings Principle 1 (good taste and decency) – tone and other contextual factors – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] The host of the Radio Sport Breakfast Show (Tony Veitch) called the British correspondent (Mike Bovill) a “wanker” during an exchange about a New Zealand soccer player playing for Blackburn Rovers. The discussion was broadcast at about 6. 45am on Monday 23 January 2006. Complaint [2] David Cook complained to The Radio Network Ltd, the broadcaster, that the use of the word “wanker” was offensive....

Decisions
O'Neill and The Radio Network Ltd - 2002-051
2002-051

ComplaintRadio Sport – talkback discussion of South Africa & New Zealand one day cricket match – callers’ questions about match-fixing and bonus point – host terminated one call apparently from an Asian with reference to match-fixing in the sub-continent – another call terminated with sarcasm – unfair – racist FindingsPrinciple 5 – sports talkback is robust – no uphold Principle 7 – opinion not racial slur – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The result of the previous evening’s one day cricket match between New Zealand and South Africa was one of the topics on Doug Out, a talkback session broadcast on Radio Sport on Saturday morning 2 February 2002 hosted by Doug Golightly. One caller questioned whether the result was fixed, and another asked whether South Africa had earned a bonus point....

Decisions
Hildreth and The Radio Network Ltd - 1998-065
1998-065

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1998-065 Dated the 25th day of June 1998 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by H C HILDRETH of Waiuku Broadcaster THE RADIO NETWORK LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod J Withers...

Decisions
Casey and The Radio Network Ltd - 2003-053
2003-053

ComplaintRadio Sport – talkback discussion about New Zealand cricket team’s performance at the World Cup – caller suggested host was overly critical of the team – host’s response – abusive – unfair – sexist FindingsPrinciple 1 – subsumed Principle 5 – sports talkback is robust – no uphold Principle 7, Guideline 7a – threshold not reached – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The New Zealand cricket team’s performance at the World Cup was discussed on Doug Out, a talkback session broadcast on Radio Sport on Saturday morning 15 March 2003 hosted by Doug Golightly. One woman caller suggested to the host that he was overly critical of the team. The host advised the caller to return to domestic duties....

Decisions
Johnson and The Radio Network Ltd - 2012-066
2012-066

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Jay, Flynny and Jacqui – host told a personal anecdote about a prank she committed in her youth, namely setting off a fire alarm “resulting in all of Timaru’s fire engines turning up” – allegedly in breach of law and order standardFindingsStandard 2 (law and order) – anecdote was a light-hearted recollection of host’s actions in her youth, with educational message – host made comments condemning her own behaviour and noted the repercussions – story was intended to humour and entertain and did not invite imitation or otherwise encourage listeners to break the law or condone criminal activity – not upheld This headnote does not form part of the decision. Introduction [1] At approximately 2....

Decisions
Beban and NZME Radio Ltd - 2019-063 (22 January 2020)
2019-063

Warning: This decision contains coarse language that some readers may find offensive The Authority has not upheld a complaint that the action taken by NZME in response to a breach of the good taste and decency standard during an episode of the programme Bhuja was insufficient. The Authority agreed that the programme breached standards, by failing to signal to viewers that a highly aggressive interview was staged, and by broadcasting offensive language. However, the Authority found the action taken by the broadcaster holding the hosts to account with regard to language used, was proportionate to the breach and any further action would unreasonably limit the broadcaster’s right to freedom of expression. The Authority also found that the fairness, discrimination and denigration, violence and accuracy standards did not apply to the material broadcast. Not upheld: Good Taste and Decency (Action Taken), Fairness, Discrimination and Denigration, Violence, Accuracy...

Decisions
Bell & Wolters and NZME Radio Ltd - 2021-036 (21 July 2021)
2021-036

The Authority has not upheld two complaints about Mike Hosking’s statement on Mike Hosking Breakfast that the Duchess of Sussex was a ‘shallow, self-absorbed, attention-seeking, woke bandwagon-riding hussy’. The Authority found it was not likely to cause widespread, undue offence in the context. Although the discrimination and denigration standard applied, as the word ‘hussy’ may refer to and reflect upon women as a section of society, the comments did not meet the threshold justifying regulatory intervention. Not upheld: Good taste and decency, discrimination and denigration...

Decisions
Williams and New Zealand Media and Entertainment - 2015-019
2015-019

Summary[This summary does not form part of the decision. ]During a discussion on Radio Sport's Crowd Goes Wild Breakfast show about the Black Caps' recent win over Bangladesh, one of the hosts said that anyone who criticised cricketer Martin Guptill could 'take your criticism and ram it up your arse'. The Authority did not uphold the complaint that this comment was irresponsible and inappropriate for broadcast at a time when children were likely to be listening. The language used would not have unduly surprised or offended regular listeners taking into account audience expectations of the hosts' well-known style, and of Radio Sport. The segment was otherwise innocuous and was not targeted at children. Not Upheld: Responsible ProgrammingIntroduction[1] During the Crowd Goes Wild Breakfast show on Radio Sport, the hosts discussed the Black Caps' recent win over Bangladesh....

Decisions
Nixey and NZME Radio Ltd - 2020-037 (24 August 2020)
2020-037

The Authority has not upheld a complaint that a satirical segment would have been offensive to Christians. The segment was an imagined promo for reality show The Block, set in Jerusalem and featured contestants who shared the names of biblical figures, including Jesus, Mary, Joseph, Thomas and Judas. The promo was broadcast on Good Friday. The Authority did not consider the broadcast’s content would have unduly offended or distressed the general audience, and it did not reach the high threshold necessary for finding it encouraged the denigration of, or discrimination against, Christians as a section of the community. The broadcast did not cause actual or potential harm at a level which justified limiting the right to freedom of expression. Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration...

Decisions
Dickson and New Zealand Media and Entertainment - 2016-047 (22 August 2016)
2016-047

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A regular comedy skit on Radio Sport show The Sauce involved a host impersonating All Blacks coach Steve Hansen and giving ‘top tips’ on various topics. In the segment complained about, the host, mimicking Mr Hansen, addressed the topic of ‘sackings’, stating: ‘. . . Simply whip your scrot [scrotum] out and just rest it casually on their thigh, buttocks or forehead. ’ The Authority did not uphold a complaint that the segment made light of, and condoned, sexual assault. The Authority found that, in the context of the skit, which was a regular comedy skit broadcast weekly on The Sauce, the segment did not make light of, or encourage listeners to laugh about, sexual assault....

Decisions
Wilson and NZME Radio Ltd - 2019-067 (22 January 2020)
2019-067

The majority of the Authority did not uphold a complaint that a comment made by Mike Hosking during a ‘Mike’s Minute’ segment of Mike Hosking Breakfast about the government’s surplus breached the accuracy standard. The majority found that, considering a number of contextual factors, the statement was one of comment and political analysis, the type of which is common in news and current affairs broadcasts to which the accuracy standard does not apply. The minority view was that Mr Hosking’s comment was an inaccurate statement of fact on which he then based his opinion and that the broadcaster did not make reasonable efforts to ensure the accuracy of the statement on which the following comments were based. Not Upheld by Majority: Accuracy...

Decisions
Yang and NZME Radio Ltd - 2020-079 (14 October 2020)
2020-079

The Authority declined to determine a complaint about an item on Hauraki Drive with Thane Kirby, which alleged that Mr Kirby made a comment suggesting COVID-19 contact-tracing information could be used to contact attractive women. There was an issue with identifying the correct time of broadcast, and the broadcast complained about was not retained by the broadcaster, despite the complainant signaling she would be taking the matter further with the Authority. The Authority also noted the broadcaster should have responded early to the complainant so that she had an opportunity to resubmit her complaint within the required timeframe. Without being able to listen to the actual words used in the broadcast, the tone, and the surrounding context, the Authority concluded it must decline to determine the complaint, which it recognized was a very unsatisfactory outcome....

Decisions
Sargeant and The Radio Network Ltd - 2013-015
2013-015

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989ZM Morning Crew – game called “Racial Profiling” in which hosts and contestant were asked to decide whether individuals who had committed certain offences in the United States were “black, white or Asian” – allegedly in breach of good taste and decency, discrimination and denigration, and responsible programming standardsFindingsStandard 1 (good taste and decency), Standard 7 (discrimination and denigration), Standard 8 (responsible programming) – segment was an attempt at humour and satire – the outcome as broadcast demonstrated flaws in stereotyping – broadcast would not have offended most listeners in context, was not socially irresponsible, and did not reach high threshold required for encouraging denigration of, or discrimination against, any of the groups referred to as sections of the community – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Watson and NZME Radio Ltd - 2016-085 (15 December 2016)
2016-085

Summary[This summary does not form part of the decision. ]During Kerre McIvor & Mark Dye Afternoons, the hosts had a conversation about tipping in the United States. They discussed a story told by a talkback caller, who said that a church published a Bible pamphlet to be used instead of a monetary tip. One host, who appeared to be reading from the pamphlet, said, ‘Some things are better than money, like your eternal salvation that was bought and paid for by Jesus,’ to which the other host responded by making a vomiting sound. The Authority did not uphold a complaint that the vomiting sound made by the host was offensive to Christians and all those who hold religious beliefs. The Authority acknowledged that the host’s reaction would have caused offence to some listeners....

Decisions
Grimshaw and New Zealand Media and Entertainment - 2014-136
2014-136

Summary [This summary does not form part of the decision]During the Hauraki Breakfast Show, the hosts made comments about two weather presenters, describing one as having 'charm pissing from every pore' and another as having 'a great rack'. The Authority did not uphold the complaint that the comments breached standards of good taste and decency. The discussion was consistent with the style of content and humour regularly broadcast on Radio Hauraki and would not have unduly surprised or offended the station's target audience. Not Upheld: Good Taste and DecencyIntroduction[1] During the Hauraki Breakfast Show, the hosts discussed weather presenter Jim Hickey's retirement. One of the hosts described Mr Hickey as having 'charm pissing from every pore'. The hosts were less complimentary about the female weather presenter taking over from Mr Hickey, but commented that she had 'a great rack, though'....

Decisions
Findlay and NZME Radio Ltd - 2020-038 (28 September 2020)
2020-038

The Authority has not upheld a complaint that a station identity promo for Newstalk ZB news, which listed the names of the station’s flagship presenters followed by the tagline, ‘all the names you can trust’, breached the accuracy standard. The Authority found the accuracy standard did not apply, as this was clearly a piece of station branding or marketing (rather than a news, current affairs or factual programme) and the tagline was clearly promotional, rather than making a statement of fact. Not Upheld: Accuracy...

Decisions
Anderson and NZME Radio Ltd - 2017-066 (16 October 2017)
2017-066

Summary[This summary does not form part of the decision. ] During a talkback segment on Overnight Talk, a caller rang up to discuss Metiria Turei’s resignation as Co-Leader of the Green Party in the wake of benefit and electoral fraud allegations. The caller made the remark that, ‘[i]t’s almost a situation where, the Green Party are in a room and Metiria dropped a big, fat, juicy, smelly fart. ’ A complaint was made that the caller’s comments were demeaning and derogatory towards Ms Turei, and breached the discrimination and denigration standard. The Authority did not uphold the complaint, noting that the discrimination and denigration standard applies only to sections of the community, and it does not apply to individuals....

Decisions
Emirates Team New Zealand and The Radio Network Ltd - 2014-089
2014-089

Summary [This summary does not form part of the decision. ]A Radio Sport host commented to the programme producer, ‘I wonder when Team New Zealand are going to tell us all that one of their chief designers quit a couple of weeks ago. ’ The Authority did not uphold the complaint that this was inaccurate because no designer had resigned. Listeners would have interpreted the comments as speculation or gossip, rather than confirmed fact. Not Upheld: AccuracyIntroduction[1] During The Devlin Radio Show on Radio Sport, the host commented to the programme producer, ‘I wonder when Team New Zealand are going to tell us all that one of their chief designers quit a couple of weeks ago. ’ The programme was broadcast on 30 June 2014....

Decisions
Lerner and New Zealand Media and Entertainment - 2016-039 (25 July 2016)
2016-039

Summary[This summary does not form part of the decision. ]During an editorial segment on KPMG Early Edition, host Rachel Smalley discussed the standing down of British Labour MP Naz Shah after accusations of anti-Semitism. Ms Smalley went on to question why criticism of Israel is often viewed as criticism of the Jewish faith, referring to comments she made during a broadcast in 2014 which were critical of Israel and the ‘abuse’ she received in response. The Authority did not uphold a complaint alleging that Ms Smalley’s reference to her previous comments was misleading – partly because she did not refer to the Authority’s finding that one of her previous statements was inaccurate – and that the item was unbalanced....

Decisions
Wilson and NZME Radio Ltd - 2020-030 (24 August 2020)
2020-030

On an episode of Simon Barnett and Phil Gifford Afternoons, an expert and the hosts made inaccurate statements about the Government’s COVID-19 economic recovery package shortly after its announcement. The Authority has not upheld a complaint that the broadcast breached the accuracy standard, finding that the broadcaster had made reasonable efforts to ensure the programme did not mislead and had promptly corrected the error. The Authority highlighted the importance of information broadcast by experts being accurate and, consequently, the importance of any errors being corrected as soon as possible. Not Upheld: Accuracy...

1 2 3 ... 6