Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 73 results.
SORT BY
Decisions
Roberts and SKY Network Television Ltd - 2020-155 (13 May 2021)
2020-155

Warning: This decision contains language that some readers may find offensive.

The Authority has upheld a complaint that the frequent use of ‘fuck’ (and variations) during A Life on the Road breached the good taste and decency standard. The episode featured Brian Johnson of AC/DC talking to Lars Ulrich of Metallica about touring in the early 90s, along with footage from the tours and interviews with Metallica crew and fans. It was broadcast at 12pm with a ‘PGL’ rating (Parental Guidance; language may offend). The Authority found this did not provide sufficient reliable information to signpost the level and frequency of language in the programme and did not give the audience an adequate opportunity to exercise choice and control – meaning they were more likely to be surprised and offended by the content. The Authority found an ‘M’ rating and more detailed onscreen warning, for example for ‘frequent coarse language’, would have been more appropriate for the content and more consistent with the requirements of the Code.

Upheld: Good Taste and Decency

No Order

Decisions
Haapamaki & Ball and Sky Network Television Ltd - 2020-015
2020-015

The Authority has not upheld two complaints that a promo for the ASB Women’s Classic tennis competition was in breach of the good taste and decency and discrimination and denigration standards of the Pay Television Code of Broadcasting Practice. The promo depicted a tennis player’s skirt flying up in a brief action shot of her hitting the ball. While acknowledging the potential effect of repeatedly viewing this clip, the Authority found that ultimately the clip was not likely to undermine current norms of good taste and decency and did not contain the high level of condemnation or malice necessary to find a breach of the discrimination and denigration standard. The broadcaster provided an explanation for the selection of the clip and the Authority was satisfied that the promo would not cause harm at a level justifying regulatory intervention.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration

Decisions
Gale and Sky Network Television Ltd - 2019-084 (9 June 2020)
2019-084

In an episode of Rugby Nation, commentator Tony Johnson made a reference to Israel Folau using the phrase ‘the F word’. The Authority has not upheld a complaint that this breached the discrimination and denigration standard. The complainant argued that the broadcast was harmful to Mr and Mrs Folau. However, as two individuals they are not a recognised section of the community as required by the standard. The discrimination and denigration standard therefore did not apply. The Authority declined to imply the good taste and decency or fairness standards into the complaint on the basis that the original complaint did not raise arguments consistent with an alleged breach of those standards.

Not Upheld: Discrimination and Denigration

Decisions
Francis and SKY Network Television Ltd - 2019-088 (9 March 2020)
2019-088

The Authority upheld complaints that the broadcast of potentially offensive language in two episodes of Inside the Red Arrows breached the good taste and decency and children’s interests standards. The complainant made separate complaints about each episode. The broadcaster did not respond within the required 20 working day statutory timeframe, although once the complaint was referred to the Authority, it responded to Mr Francis advising that his complaint about the first episode was upheld. It later advised the Authority that the second complaint was also upheld. Upon considering the substance of the complaints, the Authority recognised the value of the documentary series, however, it found that as the episodes were broadcast at 7.30pm, which is a time that children may be watching, and they were not preceded by any warning for language, the broadcasts breached the good taste and decency and children’s interests standards. Audiences were not given sufficient information about the episodes to exercise choice and control over their and their children’s viewing.

Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests.

No orders

Decisions
Brown and SKY Network Television Ltd - 2019-098 (18 February 2020)
2019-098

The Authority found it had no jurisdiction to determine a complaint about the movie Overlord as the complaint to the broadcaster did not amount to an allegation that the programme was in breach of broadcasting standards. The Authority found that the broadcaster did not have to accept this as a valid formal complaint, on the grounds the complaint was about the storyline and genre, rather than an allegation that the programme was in breach of broadcasting standards.

Declined jurisdiction

Decisions
Phillips and Racing Industry Transition Agency - 2019-044 (22 January 2020)
2019-044

The Authority has upheld a complaint that two episodes of The Box Seat breached the accuracy and balance standards of the Pay TV Code of Broadcasting Standards. The Authority found that the segments about blood spinning in harness racing covered a controversial issue of public importance but failed to include balancing views on the issue being discussed or indicate that the programmes were presented from a specific perspective. The Authority also found that, although the broadcasts did not contain any specific factual inaccuracies, the omission of alternative perspectives and information on the safety and propriety of blood spinning meant that the broadcast was misleading as a whole. The Authority did not uphold the complaint under the fairness standard. The Authority considered the publication of this decision sufficient to censure the breach of standards by the broadcaster and made no orders.

Upheld: Balance, Accuracy. Not upheld: Fairness. No orders

Decisions
Greetham and Sky Network Television Ltd - 2019-059 (2 December 2019)
2019-059

The Authority has not upheld a complaint that a comment referring to a rugby player as a ‘Jew’ because he was unwilling to pay for his wedding breached the discrimination and denigration standard. The Authority observed that the comment was an example of casual anti-Semitism and such comments can contribute to the normalisation of racism. However, while the Authority considered the comment to be ignorant and disrespectful, in the context it did not reach the threshold for regulatory intervention.

Not upheld: Discrimination and Denigration

Decisions
UJ and SKY Network Television Ltd - 2019-030 (19 August 2019)
2019-030

Warning: This decision contains content that some readers may find distressing.

During coverage of the 15 March 2019 attacks on two mosques in Christchurch, SKY Network Television channel 085, Sky News New Zealand, included a number of edited clips taken from the alleged attacker’s 17‑minute livestream video. The Authority upheld a complaint that the broadcast was in breach of the violence and law and order standards. While the broadcast as a whole was newsworthy and had a high level of public interest, the clips themselves contained disturbing violent content, which had the potential to cause significant distress to members of the public, and particularly to the family and friends of victims and the wider Muslim community in New Zealand. In the context of the attacks, the content of these clips also risked glorifying the alleged attacker and promoting his messages. As such, the degree of potential harm that could be caused to audiences was greater than the level of public interest, and the Authority found overall that these clips, in the form broadcast, should not have been aired.

Upheld: Violence, Law and Order; Declined Jurisdiction: Balance, Accuracy, Fairness

Order: Section 16(4) – $4,000 in costs to the Crown

Decisions
Ungemuth and Sky Network Television Ltd - 2018-095 (13 March 2019)
2018-095

The Authority has not upheld a complaint that statements made during Uncharted with Sam Neill were inaccurate. A complaint was made that host Sam Neill and an interviewee during the programme implied that missionaries primarily came to New Zealand for the purpose of acquiring land, which was misleading and misrepresented their good work. The Authority considered that the programme was clearly framed from the outset as a chance for untold or unexplored stories and perspectives to be expressed. In these circumstances, the Authority found that the statements complained about were clearly distinguishable as analysis, comment or opinion and were therefore not subject to the requirements of the accuracy standard. The Authority’s intervention in upholding the complaint would therefore represent an unreasonable and unjustified limit on the right to freedom of expression.

Not Upheld: Accuracy  

Decisions
Goodchild and SKY Network Television Ltd - 2018-067 (10 October 2018)
2018-067

The Authority has not upheld a complaint that an episode of children’s cartoon Shimmer and Shine breached broadcasting standards by promoting gambling to children. The episode focused on the main character’s quest to win tickets in an arcade with the help of her genies so she could get the prize she wanted. The Authority acknowledged there are similarities between arcade games and casinos and acknowledged the complainant’s concerns about the episode in this respect. However the young target audience were unlikely to make that connection, reducing the likelihood of real harm being caused by the programme. The Authority therefore found any restriction on the right to freedom of expression would be unjustified.

Not Upheld: Children’s Interests, Fairness

Decisions
Morris and SKY Network Television Ltd - 2018-050 (24 August 2018)
2018-050

The Authority has not upheld a complaint that a story on Prime News, reporting on incorrect deductions that were made from a solo mother’s benefit, was inaccurate and resulted in Work and Income New Zealand (WINZ) being treated unfairly. The featured mother was repaid $7,000 from WINZ after discovering that deductions had been made from her benefit in error, as she qualified for an exemption from a policy requiring her to identify the father of her child. The Authority considered that the item was a fair and accurate report on the issue. WINZ was the agency responsible for administering the woman’s benefit and for making the deductions under legislation. It was therefore reasonable for the broadcaster to refer to WINZ and to rely on comment from the Minister for Social Development in response. While the story may have been critical of the policy and of the incorrect deductions that were made, the Authority considered that upholding this complaint would represent an unreasonable and unjustified limit on the broadcaster’s right to freedom of expression, and therefore did not uphold the complaint.

Not Upheld: Accuracy, Fairness

Decisions
Thomas and SKY Network Television Ltd - 2017-082 (27 October 2017)
2017-082

A campaign advertisement for the Ban 1080 Party (an election programme for the purposes of the Election Programmes Code) was broadcast at 5.20pm on 9 September 2017 on Prime, during a G-classified fishing programme, Addicted to Fishing. The advertisement featured a voiceover discussing the purported use and effects of sodium fluoroacetate (1080 poison) on New Zealand’s fauna, in particular deer. The advertisement included a number of close-up images of dead deer allegedly poisoned by 1080, some of which appeared to be frothing at the mouth. A complaint was made that the broadcast of these images at a time when children may be watching was upsetting and inappropriate, in breach of the good taste and decency standard (which applies under Standard E1 of the Election Programmes Code). The Authority did not uphold the complaint, finding that, while the images may be confronting for some viewers, they related to Ban 1080’s main political policy message, and in the context the high threshold necessary to find a breach of the good taste and decency standard was not met. The Authority emphasised the importance and value of political expression, particularly in the lead up to a general election.

Not Upheld: Election Programmes Subject to Other Codes, Good Taste and Decency

Decisions
McDermott and SKY Network Television Ltd - 2017-056 (4 September 2017)
2017-056

Peter Popoff Ministries is a religious programme hosted by controversial televangelist, Peter Popoff. This programme featured Popoff and his wife preaching and allegedly healing audience members, as well as testimonies from various attendees about miracles and financial rewards received from God after they bought Popoff’s ‘Miracle Spring Water’. The Authority did not uphold a complaint that the programme was ‘fraudulent’, as it took advantage of viewers who may be misled by the programme into losing money. The Authority acknowledged the complainant’s genuine and well‑intentioned concerns. However, it found that the accuracy standard did not apply to religious programming, such as Peter Popoff’s Ministries, and programme selection and scheduling decisions fell to the responsible broadcaster to determine.

Not Upheld: Accuracy

Decisions
Dove and Sky Network Television Ltd - 2017-016 (15 May 2017)
2017-016

The music videos for ‘Starboy’ by The Weeknd and ‘Sexual’ by Neiked were screened between 9pm and 10pm on MTV’s Top 20 Hits. The introduction to the music video for ‘Starboy’ featured singer The Weeknd being suffocated to death with a plastic bag. The music video for ‘Sexual’ featured a variety of animated sexual imagery, including animals having sex and a girl lifting her shirt to expose her breasts. The Authority did not uphold a complaint that these videos were offensive and disturbing. It recognised that the content was challenging and understood the complainant’s concerns regarding the graphic content of such music videos and their impact on young audiences. However, the videos were classified 16C and broadcast between 9pm and 10pm on a Sunday evening, and the programme featured an audience advisory for content. Taking into account these contextual factors, the Authority found that the broadcaster took effective steps to inform viewers of the programme’s likely content, so they could make an informed viewing choice. Given the classification of the broadcast, the violent and sexual content would not be outside audience expectations for the music videos featured.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests, Violence 

Decisions
Hurrell and SKY Network Television Ltd - 2016-094 (8 March 2017)
2016-094

Promos for 60 Minutes, The Brokenwood Mysteries, Poldark and 11.22.63 were broadcast on Prime, during an unclassified All Blacks rugby match against Ireland. The Authority did not uphold a complaint alleging that it was inappropriate to broadcast promos for PGR and AO programmes during G-rated host programmes. The Authority noted that the All Blacks match was unclassified, meaning any promos needed to be classified either G or PGR to comply with broadcasting standards. While the promos featured or alluded to adult themes, the depiction of those themes was consistent with the G classification. The promos were unlikely to disturb or offend viewers, including any child viewers who were watching the rugby.

Not Upheld: Good Taste and Decency

Decisions
Burton and SKY Network Television Ltd - 2016-046 (22 August 2016)
2016-046

An episode of a documentary series Shocking Lives, titled The Grandmother Lovers, explored relationships between younger men and older women. It contained sexual content and nudity. The Authority did not uphold a complaint that the documentary breached the good taste and decency standard. The documentary did not contain overly explicit or graphic material. Sexual activity was largely implied, and the programme featured only limited nudity. The broadcaster took sufficient steps to inform viewers about the content of the programme, which was classified AO, broadcast at 9.30pm and preceded by a warning for sexual content and nudity. The documentary focused on relationships between consenting adults and in the context of the broadcast this did not undermine general community standards of good taste and decency.

Not Upheld: Good Taste and Decency

Decisions
Wallace and SKY Network Television Ltd - 2016-037 (25 July 2016)
2016-037

During an episode of The Crowd Goes Wild, the hosts discussed the results of the US Masters golf tournament. Host Mark Richardson, referring to English golfer Danny Willett (who ultimately won the tournament), commented in relation to footage of Mr Willett playing a hole, ‘you’re leading the Masters – how’re you going to handle this, you pommy git? Right, so pretty well then, old chap I see’. The Authority did not uphold a complaint that the phrase ‘pommy git’ was openly racist and derogatory. The hosts of The Crowd Goes Wild are known for their style of presentation and humour, which is often irreverent and ‘tongue-in-cheek’. The comments were not ‘nasty’ or ‘derogatory’ and were not intended to reflect negatively on English people generally. In these circumstances, the use of the term ‘pommy git’ did not threaten current norms of good taste and decency and did not reach the high threshold for encouraging the denigration of, or discrimination against, all English people as a section of the community.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration 

Decisions
Holubicki and Sky Network Television Ltd - 2016-020 (27 June 2016)
2016-020

A Prime News item reported on the trial of a former Nazi guard at Auschwitz and referred to the camp as a ‘Polish camp’. The complainant alleged this statement was inaccurate because it was not a ‘Polish camp’, but was rather a Nazi camp located in Poland. The Authority recognised that the labelling of concentration camps as part of the Nazi regime remains a sensitive issue and one of historical importance, which broadcasters should be mindful of when choosing the language to be used. Nevertheless, in the context of the item the Authority did not consider that viewers would have been misled.

Not Upheld: Accuracy, Fairness

Decisions
Craig and SKY Network Television Ltd - 2015-096 (12 May 2016)
2015-096

A Prime News item reported on the Conservative Party Annual General Meeting, which was the subject of a police call-out because a former Board member attempted to attend the meeting and was issued a trespass notice. The Authority did not uphold a complaint alleging that the item lacked balance, was inaccurate and was unfair to the Conservative Party and its former leader Colin Craig. The item was a straightforward news report that was not unfair to the Conservative Party or Colin Craig, who as a public figure should expect to be subject to some criticism and scrutiny. The item did not discuss a controversial issue of public importance that required the presentation of other views and was not inaccurate.

Not Upheld: Controversial Issues, Accuracy, Fairness

Decisions
Arlidge and SKY Network Television Ltd - 2016-009 (12 May 2016)
2016-009

The Five on Fox News featured a panel discussion about the closing of the prison at Guantánamo Bay. One of the panellists twice commented that a solution for the remaining Guantánamo Bay inmates would be to ‘kill them all’. The Authority did not uphold a complaint alleging the comment incited mass murder. The comment did not amount to promotion of serious illegal activity to a New Zealand audience, and in the context of the discussion and the nature of the programme and channel it was unlikely to be taken literally by reasonable viewers.

Not Upheld: Law and Order

1 2 3 4