Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 44 results.
SORT BY
Decisions
Sharp and The RadioWorks Ltd - 2003-044
2003-044

ComplaintThe Racing Show – comment that caller should "stick his head up his arse" – offensive language FindingsPrinciple 1 and Guideline 1a – offensive remark – breach – uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The Racing Show was broadcast on Radio Pacific on Friday 27 December 2002. During an on-air discussion between the host and a caller at 4. 30pm the caller alleged that the host had favoured a personal friend when he had selected the winners of the "$50 caller bets". A disagreement developed, and in response to the allegation, the host said to the caller "oh, go and stick your head up your arse". [2] M D Sharp complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster, that the comment was objectionable and obscene....

Decisions
Dodds and The RadioWorks Ltd - 2002-025
2002-025

ComplaintThe Rock – Morning Rumble – competition – the worst things that had ever happened to you when you’ve been drinking – story about drunk youth – stripped – drawn on – urinated over – crutch pushed into rectum – photos taken – person embarrassed and later left school – encourages abuse FindingsPrinciple 1 – story offensive – uphold Principle 7 guideline 7b – 7. 15–8. 15am normally accepted listening time for children – uphold OrderCosts of $2,500 to the Crown This headnote does not form part of the decision. Summary [1] A competition entitled "The worst things that have ever happened to you when you’ve been drinking" was run on The Rock between 7. 15–8. 15am on 31 July 2001....

Decisions
McLean and The RadioWorks Ltd - 2002-060
2002-060

Complaint The Edge – "The Help Desk" – afternoon broadcast – beginning at secondary school – stories about initiation rites – encouraged bullying FindingsPrinciple 7 – conflicting views of the attitude displayed by announcer – no tape – unsatisfactory – no option but to decline to determine This headnote does not form part of the decision. Summary [1] "The Help Desk", broadcast on The Edge on the afternoon of the week beginning 28 January 2002, invited callers to phone in and relate stories about starting at secondary school. [2] Ruth McLean complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster, that the stories involved initiation practices, bullying, intimidation, and violence towards third formers. The announcer, she added, seemed to find the stories entertaining. Moreover, his attitude had encouraged bullying and his lack of social responsibility breached broadcasting standards....

Decisions
Lehmann and The RadioWorks Ltd - 2002-077, 2002-078, 2002-079, 2002-080
2002-077–080

ComplaintRadio Pacific – Solid Gold – The Edge – The Rock – messages broadcast over 4 days asking anyone who knew whereabouts of complainant to contact The RadioWorks – improper use of missing person report – unfair – breach of privacy FindingsPrinciple 3, guideline 3a – privacy principle (iii) – disclosure of name because of a company’s unpaid debt – intrusion into seclusion – majority uphold; privacy principle (iv) – no intention to ridicule – no uphold; privacy principle (v) – no public interest in name disclosure – majority uphold Principle 5, guideline 5c – reference to complainant unfair – majority uphold No Order This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Syron and The RadioWorks Ltd - 2002-092
2002-092

ComplaintRadio Pacific – host Bill Ralston – offensive references to Australian “brown nosing” and “bending over” for the Americans – gutter language FindingsPrinciple 1 and Guideline 1a – context – colloquial language – robust environment – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The attitude of one senior Australian politician to New Zealand’s approach to ANZUS was commented upon by the talkback host (Bill Ralston) on Radio Pacific at about 10. 00am on 18 March 2002. The host used the terms “brown nosing” and “bending over for the Americans” in describing the attitude of the Australian Government to ANZUS and to the United States. [2] Bob Syron complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster, that the expressions referred to sexual activities and were extremely offensive....

Decisions
PQ and The RadioWorks Ltd - 2002-093
2002-093

ComplaintOffice Goss – The Edge – caller claimed that a school principal was a lesbian in relationship with another teacher – breach – good taste – privacy – fairness – accuracy FindingsNo tape available – decline to determine – s. 11(b) – warning Name of complainant and town of residence deleted to preserve privacy This headnote does not form part of the decision. Summary [1] To protect the privacy of the persons referred to in this complaint, the Authority makes an order deleting reference to the complainant other than by initials, and deleting reference to the town from which the complaint emanated. [2] The programme Office Goss was broadcast by The Edge. In the programme broadcast between 7. 30–8....

Decisions
Yates and The RadioWorks Ltd - 2002-099
2002-099

ComplaintThe Edge – interview – impersonation of Jeremy Yates – cyclist banned for bad language – interview apparently with Jeremy Yates used offensive language which was beeped out – unfair – misleading – encourages discrimination and denigration FindingsPrinciple 5 – not obviously a spoof – wrong brother the target for the prank – uphold Principle 7 guideline 7a – no group denigrated – no uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Cyclist Jeremy Yates was banned from participating in events by Cycling NZ for using bad language and displaying bad behaviour. An interview, apparently with Jeremy Yates, was broadcast during the breakfast show on The Edge on 11 April 2002. During the interview, the interviewee frequently used offensive language, which was "beeped out", and expressed displeasure that the broadcaster was not supporting him in his dispute with Cycling NZ....

Decisions
Watkins and The RadioWorks Ltd - 2002-121–127
2002-121–€“127

ComplaintThe Rock – a number of complaints – offensive language – offensive behaviour – broadcasts inconsistent with maintenance of law and order – broadcasts unsuitable for children Findings(1) s. 11(a) – complaints not "frivolous, vexatious, or trivial" (2) 22 November broadcast – 6. 31am – Principle 1 – uphold (3) 22 November broadcast – 6. 39am – no uphold (4) 23 November broadcast – 6. 39am – Principle 1 – uphold (5) 26 November broadcast – 7. 40am – Principle 1 – uphold – Principle 7 and Guideline 7b – uphold (6) 27 November broadcast – 6. 35am – action taken insufficient – uphold (7) 30 November broadcast – 6. 36am – action taken insufficient – uphold (8) 6 December broadcast – 6. 19am – no uphold OrderTotal costs to the Crown in the sum of $3,000Cross-references: 2001-071–084; 2001-138–204 This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Watkins and The RadioWorks Ltd - 2002-128–143
2002-128–143

ComplaintThe Rock – a number of complaints – breach of privacy – using the airwaves to ridicule and denigrate – unfair – unjust Findings(1) s. 11(a) – complaints not "frivolous, vexatious, or trivial" (2) s. 4(1)(c) – privacy – no identification – no uphold (3) Principle 5 – 6 December broadcast – no uphold11 December broadcast (6. 19am) – threatening and intimidatory – uphold11 December broadcast (8. 35am) – suggesting someone has mental problems unfair – uphold12 December broadcast (6. 22am) – no uphold12 December broadcast (6. 54am) – no uphold13 December broadcast – abusive and threatening – uphold20 December broadcast – no uphold7 January broadcast – no uphold Orders(1) Broadcast of statement(2) $250 reimbursement of reasonable legal costs and expenses This headnote does not form part of the decision. Summary [1] R K Watkins complained to the Broadcasting Standards Authority under s....

Decisions
B and The RadioWorks Ltd - 2002-144, 2002-145
2002-144–145

ComplaintMore FM – radio competition – disclosure of work-place – unfair – breach of privacy FindingsPrinciple 3 Guideline 3a – Privacy Principle (v) – complainant’s work-place private information – uphold – apology to complainant sufficient Principle 5 – broadcaster upheld complaint – action taken sufficient No Order This headnote does not form part of the decision. Summary [1] On 10 May 2002, B entered a radio competition on More FM in Dunedin. B’s work-place details were broadcast, after he had specifically stated that he did not want his work-place disclosed on-air. [2] B complained to More FM, the broadcaster, that the broadcast breached his privacy and was a "blatant and deceitful" breach of the requirement that broadcasters deal justly and fairly with any person taking part in a broadcast. He also complained directly to the Authority under s....

Decisions
McMeekin and The RadioWorks Ltd - 2002-167
2002-167

ComplaintRadio Pacific – Morning Grill – offensive remarks about the Queen FindingsPrinciple 1 – contextual matters – no uphold Principle 7 – no denigration or discrimination – high threshold not reached – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] On the Morning Grill programme broadcast by Radio Pacific on 2 August 2002 at approximately 6. 04am, the presenters (Pam Corkery and Paul Henry) discussed the Queen’s recent visit to a mosque in Britain. The presenters focused on the fact that entry into the mosque required the Queen to remove her shoes. [2] H B McMeekin complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster, that the presenters’ comments were "insulting, gratuitous, and ageist". [3] In declining to uphold the complaint, the broadcaster submitted that the comments complained about were "lighthearted and were not intended to be offensive....

Decisions
Mannion and The RadioWorks Ltd - 2002-175
2002-175

ComplaintRadio Pacific – hosts Pam Corkery and Paul Henry – interview with RNZ Navy Commander about the help being given to a damaged British destroyer – some questions denigrated the British – unbalanced – unfair FindingsPrinciple 4 – interviewee not harassed – no uphold Principle 5 – no one treated unfairly – no uphold Principle 7 – British navy personnel not denigrated – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The assistance being given by the New Zealand Navy to the British destroyer damaged at Lord Howe Island was the subject of an interview broadcast on Radio Pacific at about 8. 20am on 12 July 2002. Hosts Paul Henry and Pam Corkery interviewed Commander John Campbell of the Royal New Zealand Navy....

Decisions
J and The Radioworks Ltd - 1999-024, 1999-025
1999-024–025

Summary A radio station announcer, claiming he was doing a survey on STDs, telephoned a woman and asked a number of personal and intimate questions. The call was broadcast live on The Edge on 30 November 1998 at about 4. 00pm. J, the woman who received the call, had identified herself using her first name and employer’s name. She complained to the station that the call was a serious invasion of her privacy as she was never told that the caller was from a radio station, or that it was being broadcast live. J said the comments ranged from being personal to obscene, and cited some examples. When the matter was referred to the station initially, J received an apology both from the station manager and the announcer....

Decisions
Toki and The RadioWorks Ltd - 2002-210
2002-210

ComplaintLite FM – Name Game Competition – excluded unusual names – unfair – sexist – racist FindingsPrinciple 7 Guideline 7a – competition neither sexist nor racist – no uphold Principle 5 – not applicable – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] As part of the Name Game station promotion run by Lite FM in Christchurch, names were announced on-air over a period of six weeks. When their name was read out, listeners were asked to call the station and enter a draw for $20,000. [2] Te Marunui Toki complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster of Lite FM, that the competition was sexist, as it excluded people of one gender when names of the other gender were called out, and racist, as Polynesian names were not announced. He also complained that it was unfair as unusual names were not included....

Decisions
Young and The RadioWorks Ltd - 2002-211
2002-211

ComplaintRadio Pacific – Morning Grill – reference to an Authority decision ordering complainant to pay costs to the broadcaster as complaint to broadcaster about use of the word "bugger" was vexatious – "bugger" – offensive language – no tape FindingsPrinciple 1 and Guideline 1a – absence of tape – unable to assess tone – decline to determine This headnote does not form part of the decision. Summary [1] A decision from the Broadcasting Standards Authority was referred to by the presenters of Morning Grill on Radio Pacific between 6. 00–9. 00am on 31 July 2002. The decision involved the Authority ordering a complainant to pay a broadcaster costs of $150 as the Authority found the complaint about a broadcast which contained the word "bugger" was vexatious. The broadcast on Radio Pacific also used the word "bugger"....

Decisions
Royal and The RadioWorks Ltd - 2001-213
2001-213

ComplaintRadio Pacific – talkback host's reference to graffiti artists’ attitude to suicide included the words – they "should commit suicide more quickly" – immature – bigoted – offensive FindingsPrinciple 1 and Principle 7 Guideline 7a – no tape – decline to determine Principle 8 – relevant – uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Graffiti artists were discussed on talkback broadcast on Radio Pacific at about 4. 15pm on 1 June 2001. In reply to a caller expressing concern about the suicide rate among that group, the host had used words to the effect "it is a pity more of them do not commit suicide more quickly". [2] Alan Royal complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster of Radio Pacific, that the remark was "immature, bigoted and offensive"....

Decisions
Watkins and The RadioWorks Ltd - 2001-071–084
2001-071–084

ComplaintThe Rock – 14 complaints – offensive language – offensive behaviour – broadcasts inconsistent with maintenance of law and order – denigration of women – discrimination against women – unsuitable for children Findings in Part I of DecisionFive complaints upheld as breaches of Principle 1; three complaints upheld as breaches of Principle 1 and Principle 7; one complaint upheld on basis that action taken insufficient Part I interim decision issued – submissions on penalty called for Submissions on PenaltySubstantive points made by The RadioWorks – "relevant submission" under section 10(1)(b) of the Broadcasting Act 1989 RadioWorks’ SubmissionBroadcasting Standards Authority in breach of New Zealand Bill of Rights Act – insufficient weight given to freedom of expression – Authority’s approach inconsistent with Court of Appeal’s Moonen decision Broadcasting Act – broadcasters responsible for maintaining standards – Radio Code of Broadcasting Practice developed by broadcasters and approved by Authority Bill of Rights – applies to Authority – applies…...

Decisions
Kingsford and The RadioWorks Ltd - 2000-105
2000-105

ComplaintThe Morning Rumble – toilet humour – offensive behaviour FindingsPrinciple 1 – borderline – majority – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary During "The Morning Rumble", the announcers read out an item called "How to Shite Like A Man". It was broadcast on The Rock on the morning of 21 March 2000. Margaret and Hugh Kingsford complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster, that the item contained "the most disgusting subject matter [they had] ever heard". The RadioWorks responded that although the item was "somewhat tasteless" and might have been better suited to broadcast at a later time in the day, it was a serious attempt at humour. It added that the content and language used was commonplace among the station’s target audience of 18 to 34 year old males. It declined to uphold the complaint....

Decisions
Cockram and The RadioWorks Ltd - 2000-114, 2000-115
2000-114–115

ComplaintRadio Pacific talkback – John Banks – misleading comments about Tranz Rail – unfair treatment of complainant – misrepresentation of complainant’s position on-airFindings(1) Principle 5 – complainant insulted and misrepresented – uphold (2) Principle 6 – Tranz Rail not an American company – upholdOrderBroadcast of statement This headnote does not form part of the decision. Summary Talkback host John Banks broadcast comments about Tranz Rail and its safety record on Radio Pacific during the morning of 6 April 2000. Then, during the 7 April 2000 morning show, Mr Banks broadcast comments about the complainant, who had written to Radio Pacific about the previous day’s broadcast. Tranz Rail’s Corporate Relations Manager, F C Cockram complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster, that the 6 April broadcast contained inaccuracies which related to Tranz Rail’s ownership and matters surrounding the death of a Tranz Rail employee....

Decisions
Watson and The RadioWorks Ltd - 2000-162
2000-162

ComplaintTalkback – Radio Pacific – host rude to callers FindingsPrinciple 1 – no tape – reported remarks not exceptional in talkback context – decline to determine This headnote does not form part of the decision. Summary Talkback discussion about equestrian Mark Todd’s alleged cocaine use was broadcast on Radio Pacific on 6 July 2000 between 7. 00–8. 00am. The host supported Mr Todd. Alex Watson complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster, that the host’s conduct had been objectionable. He cited some examples of callers being subjected to what he termed abusive treatment after expressing their views, and noted that although some callers had tried to remonstrate with the host, they had been cut off before they could speak. In his view, this was not part of free speech talkback, and did nothing for the reputation of the station....

1 2 3