Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 210 results.
SORT BY
Decisions
Minister of Housing (Hon Murray McCully) and Radio New Zealand Ltd - 1995-153
1995-153

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 153/95 Dated the 19th day of December 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by MINISTER OF HOUSING (HON MURRAY McCULLY) Broadcaster RADIO NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod...

Decisions
Zarifeh, on behalf of the Wellington Palestine Group, and Television New Zealand Ltd - 2001-234, 2001-235
2001-234––235

ComplaintOne News – violence on the West Bank – Israeli forces described as Israeli Security Forces – use of word security serves to legitimise occupation by Israel of the Occupied Territories – compromise said to be necessary for peace omits requirement on Israel to comply with UN resolutions – Jerusalem described as the capital of Israel FindingsStandard G14 – Israeli security forces as a description not inaccurate – no uphold – the need for compromise an acceptable acknowledgment of reality – no uphold – description of Jerusalem as capital of Israel – not accurate – uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Events in the Middle East, including violence on the West Bank and the forthcoming election in Israel, were dealt with in items broadcast on One News on TV One at 6. 00pm on 27 January and 9 February 2001....

Decisions
New Zealand Chiropractors' Association and Television New Zealand Ltd - 2009-058
2009-058

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Breakfast – interview with medical researcher about the effectiveness of treatment by chiropractors – allegedly inaccurate FindingsStandard 5 (accuracy) – programme presented researcher as authoritative – he made a number of inaccurate statements – upheld No Order This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] During Breakfast, broadcast on TV One between 6. 30am and 9am on 9 March 2009, one of the presenters interviewed a medical researcher, Dr Shaun Holt, about the effectiveness of chiropractors. Dr Holt said that chiropractors were “as good as conventional medicine” for treating back pain, although conventional medicine was not particularly effective because back pain was very hard to treat. He said “by all means see a chiropractor, they may well help,” but that many claimed to treat other medical conditions and research showed that chiropractic was not beneficial for those conditions....

Decisions
Dr X and Prime Television New Zealand Ltd - 2005-052
2005-052

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Paul Holmes item – 84-year-old woman suffered fourth degree burns during cryosurgery in her mouth – caused by malfunctioning equipment – OSH prosecuted the oral surgeon but the case was dismissed – item reported expert evidence that equipment should have been serviced annually, but had not been serviced since 1974 – surgeon granted name suppression – viewer feedback on a subsequent programme described surgeon as a “mongrel” who should have his name published on the internet – allegedly unbalanced, inaccurate, unfair and in breach of law and order – broadcaster upheld balance complaintFindingsStandard 2 (law and order) – breaches of name suppression order outside Authority’s jurisdiction – decline to determine – did not encourage viewers to publish name – not upheld Standard 4 (balance) – action taken by broadcaster was sufficient – not upheld Standard 5 (accuracy) – three matters misleading and inaccurate –…...

Decisions
Osmose New Zealand and Television New Zealand Ltd - 2005-140
2005-140

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item about timber treatment T1. 2 or TimberSaver – claimed that product leaves timber vulnerable to borer or rot – allegedly inaccurate and unfairFindingsStandard 5 (accuracy) – two statements in breach of Standard 5 – upheld Standard 6 (fairness) – unfair to Osmose as manufacturer of TimberSaver – upheldOrdersBroadcast of a statement Payment of legal costs of $1,500 Payment of costs to the Crown $1,000This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item broadcast on TV One on One News at 6pm on 12 July 2005 stated that TimberSaver (also known as T1. 2), a timber product being used on homes in the wake of the “leaky homes” scandal, was vulnerable to borer or rot....

Decisions
Leader of the Opposition (Rt Hon Helen Clark MP) and Television New Zealand Ltd - 1994-136
1994-136

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No:136/94 Dated the 15th day of December 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by LEADER OF THE OPPOSITION (Rt Hon HELEN CLARK) Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway Chairperson J R Morris L M Loates W J Fraser...

Decisions
The Māori Party and Raukawa FM - 2005-103
2005-103

AMENDED DECISIONThis decision has been amended and re-issued following advice that the Authority’s original decision about a Labour Party advertisement, issued on 10 September 2005, relied on incorrect information. The original decision noted that the advertisement stated that the Māori Party had voted with National 277 times. The figure of 277 was used on an audio copy of the advertisement supplied to the Authority by the New Zealand Labour Party. After the decision was issued, the Labour Party advised that it had supplied the Authority with an early version of the advertisement that had not in fact been broadcast. The advertisement that was broadcast stated that the Māori Party had voted with National 227 times. Upon receiving this advice, the Authority requested further submissions from all parties. No further submissions of substance were received....

Decisions
Cheer and TVWorks Ltd - 2008-034
2008-034

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Campbell Live – interview with one of the "medal thieves" – viewers were told a false name was used – caption said it was an actor's voice – figure shown in interview was in fact an actor – allegedly misleading and in breach of programme information standard Findings Standard 5 (accuracy) – viewers were misled into thinking they were seeing the actual interview – broadcaster did not take sufficient steps to correct the mistake for its viewers in the same medium – upheld Standard 8 (programme information) – subsumed into consideration of Standard 5 Order Section 13(1)(a) – broadcast of a statement This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Wakim on behalf of Palestine Human Rights Campaign and Radio New Zealand Ltd - 2003-052
2003-052

ComplaintMorning Report – presenter stated "To Israel […] and the streets of Bethlehem" – inaccurate FindingsPrinciple 6 – implication that Bethlehem in Israel – inaccurate – uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary [1] On Morning Report broadcast on National Radio on 24 December 2002 at approximately 7. 50am, the presenter stated "To Israel […] and the streets of Bethlehem…". [2] On behalf of the Palestine Human Rights Campaign (PHRC), David Wakim complained to Radio New Zealand Ltd, the broadcaster, that the comment was inaccurate, as Bethlehem was not in Israel. [3] In response, RNZ said that the item was not inaccurate, as there was no assertion on the part of the presenter, or in the item, that Bethlehem was in Israel....

Decisions
Ministry of Social Development and TVWorks Ltd - 2007-125
2007-125

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 19893 News and Nightline – items reported that the Ministry of Social Development had hired a “prominent drag queen to motivate staff” – reported that the National Party believed taxpayers’ money was being wasted – allegedly inaccurate and unfairFindings Standard 5 (accuracy) – items implied MSD had hired a drag artist as a motivational speaker – MSD had really hired Edward Cowley as a professional facilitator – misleading and inaccurate – upheld Standard 6 (fairness) – unfair to MSD and to Mr Cowley – upheld Standard 4 (balance) – subsumed into Standards 5 and 6 Order Section 16(4) – payment of $2500 costs to the Crown This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Wellington Palestine Group and Radio New Zealand Ltd - 1995-008, 1995-009
1995-008–009

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 8/95 Decision No: 9/95 Dated the 23rd day of February 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaints by WELLINGTON PALESTINE GROUP Broadcaster RADIO NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway Chairperson J R Morris L M Loates W J Fraser...

Decisions
Minister of Justice (Hon Tony Ryall) and Radio New Zealand Ltd - 1999-195
1999-195

Summary There was controversy over the government’s proposal to enact legislation dealing with crimes of home invasion, according to news reports and an extended news item on Radio New Zealand Ltd’s Morning Report programme broadcast on 23 June 1999 at 7. 00am, 7. 30am, 7. 40am and 9. 00am. The former Justice Minister was said to be willing to admit that the bill had "some flaws". Hon Tony Ryall, Minister of Justice, complained that the reports were inaccurate when they reported that Sir Douglas Graham, the former Minister of Justice, "had admitted the bill was flawed". Mr Ryall advised that he had spoken to Sir Douglas, who confirmed that he had not made the remarks attributed to him. RNZ acknowledged that Sir Douglas had not used the word "flawed". However, it argued, the phrase was used accurately to reflect Sir Douglas’s view that the bill had limitations....

Decisions
Calcinai and Adams and Television New Zealand Ltd - 2005-051
2005-051

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News and Tonight – allegations of gang-related bullying at Taradale High School – item reported that petition given to school board by students – reported that petition was against bullying and sought to have students responsible removed – One News referred to troublemaking students as “Black Power bullies” – Tonight referred to them as “Black Power babies” – allegedly in breach of standards relating to balance, accuracy, fairness and children’s interestsFindingsMr Calcinai’s complaintStandard 5 (accuracy) – item implied that Board of Trustees took no action until presented with students’ petition – inaccurate – petition did not request board to remove students referred to as “Black Power babies” – inaccurate – situation described as “bullying” – was in fact two conflicting parties – not made clear in item – inaccurate – upheld Standard 6 (fairness) – unfair to school’s reputation to suggest gang-related…...

Decisions
Dujmovic and CanWest TVWorks Ltd - 2004-216
2004-216

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 198920/20 – documentary about Phenomena Academy in Fiordland – NZQA accredited institution that teaches how to be healthy and happy – questions raised as to whether students under undue influence from Academy’s founder Aiping Wang – focussed on experience of four former students who were critical of her methods – complaint made by general manager of Academy – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindings Standard 4 (balance) – Academy representatives given adequate opportunity to respond to the allegations – lengthy interviews with Aiping Wang and with complainant – views were clearly communicated – not upheld Standard 5 (accuracy) – two statements inaccurate – other statements not inaccurate – not unnecessarily alarmist – no evidence of lack of editorial independence – upheld on two aspects Standard 6 (fairness) – participants given adequate and reasonable opportunity to respond to allegations made – views were clearly…...

Decisions
Diocese of Dunedin and 12 Others and TV3 Network Services Ltd - 1999-125–1999-137
1999-125–137

SummaryThe members of the Authority have viewed the item complained about and, at TV3’s request, have viewed field footage relating to the production of the item. They have also read all of the correspondence listed in the Appendix, which includes four affidavits from Diocesan officials, including the Bishop, an article from the October 1998 North and South magazine, an affidavit from TV3’s reporter, submissions from the Diocese, the Dean, Robert Rothel and Diccon Sim in response, a final submission from TV3 and the complainants’ final responses. The Authority was asked to convene a formal hearing to determine the complaints....

Decisions
Ashton and Payne and Māori Television - 2012-054
2012-054

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Te Kāea – item reported on Anglican Church deacon who was allegedly stood down after making a complaint about a man he alleged was the subject of a sexual abuse inquiry – allegedly in breach of controversial issues, accuracy and fairness standards FindingsStandard 6 (fairness) – broadcaster did not have a sufficient foundation for broadcasting serious allegations – broadcaster did not appear to take any steps to corroborate essential facts of the broadcast – unfair to omit other reasons for the deacon’s suspension – given the seriousness of the allegations, the church was not provided with a fair and reasonable opportunity to comment – item was unfair to the church and the Bishop – upheld Standard 5 (accuracy) – it is not the Authority’s role to make a finding on the merits of the alleged sexual abuse and whether this was accurately portrayed in…...

Decisions
Sanders and Television New Zealand Ltd - 1996-020
1996-020

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-020 Dated the 29th day of February 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by LAURIE SANDERS of Tauranga Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Andrews and TV3 Network Services Ltd - 1996-146
1996-146

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-146 Dated the 31st day of October 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by GRAEME ANDREWS of Auckland Broadcaster TV3 NETWORK SERVICES LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Knight and TVWorks Ltd - 2008-023
2008-023

Complaint under section 8(1C)(c)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – item included results from a political poll – results were shown visually with the use of an on-screen graphic – each party’s percentage of votes was translated into number of seats in the House – ACT Party and the United Future Party shown to receive two seats each – allegedly inaccurate Findings Standard 5 (accuracy) – graphic shown on-screen was inaccurate – upheld No OrderThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on 3 News, broadcast on TV3 at 6pm on 16 December 2007, reported on TV3’s final political poll of 2007. The results of the poll were given verbally and visually with the use of on-screen graphics....

Decisions
Prime Minister (Rt Hon Helen Clark) and 6 Others and TV3 Network Services Ltd - 2003-055–061
2003-055–061

An appeal against this decision was dismissed in the High Court: CIV 2003-485-1655 & 1816 PDF18....

1 2 3 ... 11