Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 21 - 40 of 210 results.
SORT BY
Decisions
Moore and Television New Zealand Ltd - 2012-107
2012-107

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Fair Go – item interviewed Christchurch women who wanted to cancel their gym contracts due to the closure or relocation of premises – reported that Configure Express Northlands had relocated but that members could not cancel their contracts without incurring financial loss – barrister gave legal advice that the contracts had been frustrated and were unenforceable – allegedly in breach of accuracy and fairness standardsFindingsStandard 6 (fairness) – item contained comments from two women which suggested their issues related solely to relocation, that the gym refused to refund them and that they would be significantly out of pocket – omitted important information about the women’s individual circumstances – impression not mitigated by opportunity given to the complainant to respond to the issues – reasonable to expect Fair Go to adhere to the same high standards the programme imposes on others – complainant…...

Decisions
Earlly and Radio Pacific Ltd - 1991-008
1991-008

Download a PDF of Decision No. 1991-008:Earlly and Radio Pacific Ltd - 1991-008 PDF578. 13 KB...

Decisions
Ross, on behalf of the New Zealand Atomic Energy Advocacy Council, and TV3 Network Services Ltd - 2000-061
2000-061

Complaint3 News – shipment of nuclear waste – MOX fuel, not plutonium – not weapons grade – not for military use – misleading to imply shipment could be diverted for terrorist use FindingsStandard G14 – inaccurate, unfair, impartial – sources partial – implications not warranted on the facts – uphold OrderBroadcast of statement summarising decision This headnote does not form part of the decision. Summary Weapons-grade plutonium was being shipped through the Tasman Sea on its way to Japan, according to a news item on 3 News broadcast on 2 September 1999 at about 6. 30pm. It was suggested that Japan could use the plutonium for military purposes, and that the shipment’s passage posed a threat to New Zealand’s national sovereignty....

Decisions
Anderson and Television New Zealand Ltd - 2003-103
2003-103

ComplaintSunday – item about a dog attack on complainant’s daughter – interviewed two men who were the dog’s owners and who had pleaded guilty – questions raised about aspects of police case – unfair – unbalanced – inaccurate – dog owners' actions condoned FindingsStandard 2 and Guideline 2b – dog owners’ actions not condoned – no uphold Standard 4 and Guideline 4b – reasonable opportunities given to complainant to participate – no uphold Standard 5 and Guidelines 5d and 5e – two factual inaccuracies – park given incorrect name – upheld by TVNZ – colour of dog shown on police flyer not acknowledged as possibly incorrect – uphold – no other inaccuracies Standard 6 and Guidelines 6b, 6c and 6e – complainant advised TVNZ forcefully that he did not want to participate – late information included in item which created ambivalence but not put to complainant – not unfair in view of complainant’s stance…...

Decisions
Megavitamin Laboratories and Stewart and Television New Zealand Ltd - 1995-064, 1995-065
1995-064–065

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 64/95 Decision No: 65/95 Dated the 20th day of July 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaints by MEGAVITAMIN LABORATORIES NEW ZEALAND LIMITED and DR WARREN STEWART of Christchurch Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway L M Loates W J Fraser R A Barraclough Co-opted member...

Decisions
Turney and Television New Zealand Ltd - 1996-154
1996-154

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-154 Dated the 14th day of November 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by JOHN TURNEY of Kumeu Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Paper Reclaim Ltd and TVWorks Ltd and RadioWorks Ltd - 2010-133
2010-133

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Campbell Live – reported on striking workers from recycling company Paper Reclaim who wanted a pay increase of one dollar extra an hour – stated that they worked in “dirty, unsanitary conditions” and that there was a rat problem at Paper Reclaim’s plant – allegedly in breach of accuracy, fairness and privacy Campbell Live promos – promos on TV3 and Radio Live referred to working with rubbish and rats for low pay – allegedly in breach of accuracy and fairness FindingsCampbell Live Standard 5 (accuracy) – programme created strong impression that Paper Reclaim’s premises were unsanitary and rat-infested – misleading – upheld Standard 6 (fairness) – unfair to suggest that Paper Reclaim had a serious rat problem – Paper Reclaim was not given a fair and reasonable opportunity to respond to the allegations about its working conditions and rat infestation – door-stepping not unfair – upheld Standard…...

Decisions
William Aitken & Co Ltd and Television New Zealand Ltd - 2012-090
2012-090

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Fair Go – carried out testing on imported and locally produced olive oil – stated that sensory panel was “IOC accredited” and its supervisor was “the only person qualified by the IOC… to convene a sensory panel” – reported that all European imports failed sensory test and two failed chemical test – allegedly in breach of accuracy and fairness standardsFindingsStandard 5 (accuracy) – references to IOC accreditation were inaccurate and gave greater status to the testing than was justified – broadcaster was put on notice that the testing was not “IOC accredited” but nevertheless made statements of fact to that effect – upheld Standard 6 (fairness) – notwithstanding finding one aspect of the programme was inaccurate, complainant was given a fair and reasonable opportunity to respond and mitigate any resulting unfairness, and its response was adequately presented – not upheld No Order This headnote does…...

Decisions
Kirby and Radio New Zealand Ltd - 2013-042
2013-042

Summary [This summary does not form part of the decision. ]A Nine to Noon host interviewed Carmel Fisher, the founder and managing director of Fisher Funds Management Ltd, about her background and attitudes to business. At the end of the interview, she asked her about recent court action over a family will. A majority of the Authority upheld the complaint that a comment made by Ms Fisher about her role in the proceedings was inaccurate. The Authority unanimously declined to uphold the complaint that the programme was unfair. The Authority did not make any order. Upheld by Majority: AccuracyNot Upheld: FairnessNo OrderIntroduction[1] On 14 March 2013 on Radio New Zealand National Nine to Noon, the host interviewed Carmel Fisher. Ms Fisher is the founder and managing director of Fisher Funds Management Ltd....

Decisions
Thompson and Radio Pacific Ltd - 1998-145
1998-145

SummaryThe sum of $90 million had been granted by the government to start a Maori television station, reported the breakfast host of the talkback session broadcast on Radio Pacific between 6. 00–9. 00am on 20 May 1998. He referred to this figure on a number of occasions even when advised by a guest, the Opposition Spokesperson on Broadcasting, that the correct figure was $19 million. Ms Thompson complained to Radio Pacific Ltd that the broadcast was inaccurate, unbalanced, deceptive and failed to respect the principles of partnership between Maori and Pakeha. Explaining that the host was confused between the figure given for the Maori television station and the public broadcasting fee, Radio Pacific upheld the complaint about inaccuracy. It apologised and offered to broadcast an explanatory statement. It declined to uphold any other aspect of the complaint....

Decisions
Horowhenua District Council and MediaWorks Radio Ltd - 2018-105 (29 July 2019)
2018-105

A broadcast of The Long Lunch hosted by Wendyl Nissen included an interview with Horowhenua District Councillor (HDC) Ross Campbell, who talked about his decision to wear a body camera to Council meetings after what was described as incidents of bullying towards him. MediaWorks upheld the complaint under the fairness standard, finding that it should have sought comment from HDC prior to the broadcast, but did not take any remedial action. The Authority upheld HDC’s complaint that the action taken by MediaWorks following the finding of the breach of the fairness standard was insufficient. The Authority found that MediaWorks ought to have broadcast a follow-up item to remedy the breach. The Authority also upheld the complaint that the item was unbalanced as it did not include any comment from HDC or acknowledgement of an alternative viewpoint with respect to the allegations of bullying....

Decisions
Moses and Television New Zealand Ltd - 2016-087 (17 March 2017)
2016-087

Summary [This summary does not form part of the decision. ]Two items broadcast on Te Karere reported on Green MP Marama Davidson’s experiences as part of the ‘Women’s Boat to Gaza’ protest, which aimed to draw attention to Israel’s naval blockade of Gaza. The Authority upheld a complaint that the reporter’s reference during the first item to the ‘illegal’ Israeli blockade was inaccurate. The legality of the blockade was a contentious and unresolved issue, with two UN reports taking conflicting positions on the point. The Authority therefore considered that the broadcaster should have qualified its statement with reference to the disputed legality of the blockade, rather than referring to it unequivocally as illegal....

Decisions
Ferrabee and Television New Zealand Ltd - 2016-090 (19 April 2017)
2016-090

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Fair Go reported on a family who had purchased land in Papamoa only to find that the section had an actual size of 258m2, rather than the 296m2 shown on the property title and in their Sale and Purchase Agreement (SPA). The item found that the surveyor was responsible for the incorrect description on the title. However, the item also discussed an extract from an email sent to the purchaser by the real estate agent involved, Wayne Skinner, asking for a notation on the SPA seeking verification of the land site to be removed....

Decisions
Flook (on behalf of the New Zealand National Party) and Radio New Zealand Ltd - 1990-019
1990-019

Download a PDF of Decision No. 1990-019:Flook (on behalf of the New Zealand National Party) and Radio New Zealand Ltd - 1990-019 PDF467. 22 KB...

Decisions
Gunasekara and Television New Zealand Ltd - 2010-075
2010-075

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item on walkout by New Zealand delegation during the Iranian president’s speech at a United Nations nuclear conference – reporter made statements about Iran’s nuclear programme and about a previous walkout during an earlier speech given by the Iranian president – allegedly inaccurate FindingsStandard 5 (accuracy) – statement that “Its reason: it’s for generating electricity” was careless and misleading – upheld – comment that a previous speech by President Ahmadinejad was “racist” was not material to the item – not upheld No Order This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6pm on Tuesday 4 May 2010, reported on the New Zealand delegation’s walkout during the Iranian president’s speech at a United Nations nuclear conference....

Decisions
Ashton and Payne and Māori Television - 2012-054
2012-054

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Te Kāea – item reported on Anglican Church deacon who was allegedly stood down after making a complaint about a man he alleged was the subject of a sexual abuse inquiry – allegedly in breach of controversial issues, accuracy and fairness standards FindingsStandard 6 (fairness) – broadcaster did not have a sufficient foundation for broadcasting serious allegations – broadcaster did not appear to take any steps to corroborate essential facts of the broadcast – unfair to omit other reasons for the deacon’s suspension – given the seriousness of the allegations, the church was not provided with a fair and reasonable opportunity to comment – item was unfair to the church and the Bishop – upheld Standard 5 (accuracy) – it is not the Authority’s role to make a finding on the merits of the alleged sexual abuse and whether this was accurately portrayed in…...

Decisions
Wilkinson and MediaWorks TV Ltd - 2015-057 (1 December 2015)
2015-057

Summary[This summary does not form part of the decision. ]Paul Henry featured an interview with the president of the Police Association about assaults on police and the debate about whether to arm front-line police officers with tasers. Towards the start of the interview, Mr Henry said, ‘The numbers are truly extraordinary, aren’t they? Violent attacks on police officers are definitely going up’. The Authority upheld a complaint that this comment was inaccurate, as the number of assaults on police officers was actually decreasing. However, it did not uphold a complaint that the item was unbalanced, as MediaWorks made reasonable efforts to provide balance on the issue of taser carriage by police within the period of current interest....

Decisions
Canterbury District Health Board and The Radio Network Ltd - 2004-133
2004-133

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Mike Yardley Mornings – Newstalk ZB – discussion about financial problems at Christchurch Hospital – allegedly unbalanced, inaccurate and socially irresponsible FindingsPrinciple 4 (balance) – balanced discussion in talkback context – not upheld Principle 6 (accuracy) – one comment about acute demand provision inaccurate – upheld Principle 7 (social responsibility) – balanced discussion in talkback context – not upheld No Order This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] On 29 April 2004, Newstalk ZB talkback host Mike Yardley introduced the Mike Yardley Mornings show with a discussion about financial problems at Christchurch hospital....

Decisions
Female Images and Representation in Sport and Television New Zealand Ltd - 1994-085
1994-085

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 85/94 Dated the 19th day of September 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by FEMALE IMAGES AND REPRESENTATION IN SPORT TASKFORCE (FIRST) Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway Chairperson J R Morris R A Barraclough L M Loates...

Decisions
Zarifeh, on behalf of the Wellington Palestine Group, and Television New Zealand Ltd - 2001-234, 2001-235
2001-234––235

ComplaintOne News – violence on the West Bank – Israeli forces described as Israeli Security Forces – use of word security serves to legitimise occupation by Israel of the Occupied Territories – compromise said to be necessary for peace omits requirement on Israel to comply with UN resolutions – Jerusalem described as the capital of Israel FindingsStandard G14 – Israeli security forces as a description not inaccurate – no uphold – the need for compromise an acceptable acknowledgment of reality – no uphold – description of Jerusalem as capital of Israel – not accurate – uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Events in the Middle East, including violence on the West Bank and the forthcoming election in Israel, were dealt with in items broadcast on One News on TV One at 6. 00pm on 27 January and 9 February 2001....

1 2 3 ... 11