Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 41 - 60 of 210 results.
SORT BY
Decisions
Minister of Health (Hon Jenny Shipley) and Television New Zealand Ltd - 1996-025
1996-025

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-025 Dated the 7th day of March 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by MINISTER OF HEALTH (Hon Jenny Shipley) Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Naughton and Mainland Television Limited & Daystar Television - 2021-103 (16 February 2022)
2021-103

An episode of Marcus and Joni breached the accuracy standard as it contained inaccurate and misleading information about COVID-19 vaccines and their safety. It also promoted conspiracies and advocated for ineffective remedies. The Authority found the broadcaster had not made reasonable efforts to ensure the accuracy of the programme, particularly as the guests were not recognised experts in the subjects discussed. The balance and programme information standards did not apply. Upheld: Accuracy Not Upheld: Balance, Programme Information Orders: Daystar: Section 13(1)(a) – broadcast statement; Section 16(4) – $500 costs to the Crown; Mainland: Section 16(4) - $500 costs to the Crown...

Decisions
Osmose New Zealand and Television New Zealand Ltd - 2005-115
2005-115

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Close Up – item about timber treatment T1. 2 or TimberSaver – discussed concerns that the product was defective and putting homes at risk – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindingsStandard 4 (balance) – seen overall, item seriously criticised TimberSaver product – no scientific evidence provided to refute criticisms – no evidence provided of quality and suitability of product – unbalanced – upheld Standard 5 (accuracy) – scientist on programme not independent – conflict of interest – contrary to guideline 5e – upheld – other aspects of accuracy complaint not upheld Standard 6 (fairness) – seen overall, item unfair to Osmose – upheldOrdersBroadcast of a statement Payment of legal costs of $5,000 Payment of costs to the Crown $2,000This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Dujmovic and CanWest TVWorks Ltd - 2004-216
2004-216

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 198920/20 – documentary about Phenomena Academy in Fiordland – NZQA accredited institution that teaches how to be healthy and happy – questions raised as to whether students under undue influence from Academy’s founder Aiping Wang – focussed on experience of four former students who were critical of her methods – complaint made by general manager of Academy – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindings Standard 4 (balance) – Academy representatives given adequate opportunity to respond to the allegations – lengthy interviews with Aiping Wang and with complainant – views were clearly communicated – not upheld Standard 5 (accuracy) – two statements inaccurate – other statements not inaccurate – not unnecessarily alarmist – no evidence of lack of editorial independence – upheld on two aspects Standard 6 (fairness) – participants given adequate and reasonable opportunity to respond to allegations made – views were clearly…...

Decisions
New Zealand Dietetic Association and TVWorks Ltd - 2008-140
2008-140

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Downsize Me! - recommendations on weight loss and nutrition – allegedly inaccurate and misleading Findings Standard 5 (accuracy) – "factual programme" in the sense that it reported actual events and offered general information – advice and "scare tactics" presented in personable way – general messages were to eat better, exercise regularly and improve health – viewers would have understood that most of the advice was tailored to the particular participant – however, broadcasters need to take special care when discussing medical conditions – endorsement of coconut oil misleading – one aspect upheld No Order This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Downsize Me! was a health, diet and exercise programme where overweight people worked for eight weeks to lose weight and reduce health risks. The Tuesday 23 September 2008 episode, broadcast at 7....

Decisions
Cockram and The RadioWorks Ltd - 2000-114, 2000-115
2000-114–115

ComplaintRadio Pacific talkback – John Banks – misleading comments about Tranz Rail – unfair treatment of complainant – misrepresentation of complainant’s position on-airFindings(1) Principle 5 – complainant insulted and misrepresented – uphold (2) Principle 6 – Tranz Rail not an American company – upholdOrderBroadcast of statement This headnote does not form part of the decision. Summary Talkback host John Banks broadcast comments about Tranz Rail and its safety record on Radio Pacific during the morning of 6 April 2000. Then, during the 7 April 2000 morning show, Mr Banks broadcast comments about the complainant, who had written to Radio Pacific about the previous day’s broadcast. Tranz Rail’s Corporate Relations Manager, F C Cockram complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster, that the 6 April broadcast contained inaccuracies which related to Tranz Rail’s ownership and matters surrounding the death of a Tranz Rail employee....

Decisions
Ministry of Social Development and TVWorks Ltd - 2007-125
2007-125

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 19893 News and Nightline – items reported that the Ministry of Social Development had hired a “prominent drag queen to motivate staff” – reported that the National Party believed taxpayers’ money was being wasted – allegedly inaccurate and unfairFindings Standard 5 (accuracy) – items implied MSD had hired a drag artist as a motivational speaker – MSD had really hired Edward Cowley as a professional facilitator – misleading and inaccurate – upheld Standard 6 (fairness) – unfair to MSD and to Mr Cowley – upheld Standard 4 (balance) – subsumed into Standards 5 and 6 Order Section 16(4) – payment of $2500 costs to the Crown This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Panoho and Radio New Zealand Ltd - 1994-017
1994-017

SummaryA news item broadcast in Maori on the National Programme at 6. 08am on 15 July 1993referred to the controversy which ensued after an essay about the appropriation of Maorisymbolism by Pakeha artists was published in the catalogue to an art exhibition in Sydney. Mr Panoho, whose essay was the source of the controversy, complained to Radio NewZealand Ltd that the broadcast failed to convey his views accurately and that it did notdeal fairly with him because it attributed to him views that were contradictory to hispublished opinions. In response, RNZ reported that the material in the news item had originated from apublished article it had examined which commented on Mr Panoho's essay. It believedthat the article's interpretation of Mr Panoho's views was accurate and considered thatbecause the broadcast was a factual report of publicly expressed opinions there was nobreach of broadcasting standards. It declined to uphold the complaint....

Decisions
Minister of Justice (Hon Tony Ryall) and Radio New Zealand Ltd - 1999-195
1999-195

Summary There was controversy over the government’s proposal to enact legislation dealing with crimes of home invasion, according to news reports and an extended news item on Radio New Zealand Ltd’s Morning Report programme broadcast on 23 June 1999 at 7. 00am, 7. 30am, 7. 40am and 9. 00am. The former Justice Minister was said to be willing to admit that the bill had "some flaws". Hon Tony Ryall, Minister of Justice, complained that the reports were inaccurate when they reported that Sir Douglas Graham, the former Minister of Justice, "had admitted the bill was flawed". Mr Ryall advised that he had spoken to Sir Douglas, who confirmed that he had not made the remarks attributed to him. RNZ acknowledged that Sir Douglas had not used the word "flawed". However, it argued, the phrase was used accurately to reflect Sir Douglas’s view that the bill had limitations....

Decisions
Frewen and Television New Zealand Ltd - 1996-089
1996-089

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-089 Dated the 15th day of August 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by TOM FREWEN of Wellington Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Hingston and Television New Zealand Ltd - 2002-076
2002-076

ComplaintFair Go – consultation fee for general practitioner when there is an ACC contribution – practice to reduce fee to patient – opinion given that not to do so may amount to using finance as a barrier to treatment which is unethical – untrue – unfair FindingsStandard G1 – statement incorrect – uphold Standard G4 – not unfair in context – no uphold – no order AppealConsent order – appropriateness of no order(s) being imposed remitted back to the Authority Findings on ReconsiderationNo order appropriate This headnote does not form part of the decision. Summary [1] An item on Fair Go examined the case of a rugby player who went to a medical practitioner because of an injury. It was reported that ACC contributed $26 to the doctor for each consultation, but he had not reduced his fee for the player....

Decisions
Earlly and Radio Pacific Ltd - 1991-008
1991-008

Download a PDF of Decision No. 1991-008:Earlly and Radio Pacific Ltd - 1991-008 PDF578. 13 KB...

Decisions
Department of Social Welfare and Television New Zealand Ltd - 1993-061
1993-061

Download a PDF of Decision No. 1993-061:Department of Social Welfare and Television New Zealand Ltd - 1993-061 PDF521. 05 KB...

Decisions
Department of Child, Youth and Family Services and TV3 Network Services Ltd - 2003-107
2003-107

Complaint20/20 – “In Harm’s Way” – item about actions of Child, Youth and Family Services Department – breach of law and order – breach of social workers’ privacy – breach of children’s privacy – unbalanced – inaccurate – unfairFindings Standard 2 – item did not affect “orderly and just disposition” of court cases – hand-over coverage did not glamorise or condone criminal activity – no uphold Standard 3 and Guideline 3a – social workers – Privacy Principle (i) disclosure not offensive – no uphold; Child A & B – Privacy Principle (vii) – best interests of children considered by broadcaster – no uphold Standard 4 – balance of perspectives aired – no uphold Standard 5 – inaccuracy – no mandatory reporting in New Zealand – uphold on this aspect – no other inaccuracies Standard 6 – subsumed under Standard 4No OrderThis headnote does not form part of the decision....

Decisions
Hodson and TVWorks Ltd - 2012-012
2012-012

Complaint under section 8(1C) of the Broadcasting Act 1989Campbell Live – item reported on woman who sought a refund for baby items purchased from the complainant’s business – reporter approached complainant for an interview at her place of business – footage and audio recording of the conversation was broadcast – allegedly in breach of privacy, fairness and accuracy standards FindingsStandard 6 (fairness) – no previous attempts were made to obtain comment before door-stepping the owners at their place of business – covert filming and recording of conversation meant that the owners were not properly informed of the nature of their participation as required by guideline 6c – owners specifically stated that they did not want to be filmed or recorded – tone of programme was negative towards owners and their position was not adequately presented – owners treated unfairly – upheld Standard 5 (accuracy) – item was not even-handed as required by…...

Decisions
New Zealand Business Roundtable and Treasury and Television New Zealand Ltd - 1990-026, 1990-027
1990-026–027

Download a PDF of Decision No. 1990-026–027:New Zealand Business Roundtable and Treasury and Television New Zealand Ltd - 1990-026, 1990-027 PDF3. 73 MB...

Decisions
Cumin and The Radio Network Ltd - 2014-098
2014-098

Summary [This summary does not form part of the decision. ] During KPMG Early Edition, the host read out an opinion piece criticising Israel’s actions in the Israel-Hamas conflict. She referred to a recent bombing of a UN school which ‘killed everyone inside’. The Authority upheld the complaint that this was inaccurate, as in fact 16 out of 3,300 people sheltering in the school were killed. It did not uphold the complaint other statements were inaccurate, as they were clearly the host’s opinion. The Authority did not make any order, as publication of this decision is sufficient to correct the error. Upheld: Accuracy No Order Introduction [1] During Newstalk ZB’s KPMG Early Edition the host read out an opinion piece about the current Israel-Hamas conflict, in which she was heavily critical of Israel’s actions....

Decisions
Anderson and Television New Zealand Ltd - 2003-103
2003-103

ComplaintSunday – item about a dog attack on complainant’s daughter – interviewed two men who were the dog’s owners and who had pleaded guilty – questions raised about aspects of police case – unfair – unbalanced – inaccurate – dog owners' actions condoned FindingsStandard 2 and Guideline 2b – dog owners’ actions not condoned – no uphold Standard 4 and Guideline 4b – reasonable opportunities given to complainant to participate – no uphold Standard 5 and Guidelines 5d and 5e – two factual inaccuracies – park given incorrect name – upheld by TVNZ – colour of dog shown on police flyer not acknowledged as possibly incorrect – uphold – no other inaccuracies Standard 6 and Guidelines 6b, 6c and 6e – complainant advised TVNZ forcefully that he did not want to participate – late information included in item which created ambivalence but not put to complainant – not unfair in view of complainant’s stance…...

Decisions
Price and Television New Zealand Ltd - 2007-093
2007-093

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989 The ComplaintA viewer complained that a One News item "fundamentally misrepresented" the Electoral Finance Bill by saying, first, that "new rules for election spending will mean big donations to political parties' campaigns will no longer be kept secret", and second, that "other secret donors would also be outed – donations over $5000 would have to be declared”. The complainant said the Bill required no greater degree of disclosure of the amounts of donations and the identities of donors than the existing law. The Broadcaster’s ResponseTVNZ said the story was about third party activities at election time, rather than donations to political parties. As third parties would have to register with the Electoral Commission if they intended to spend more than $5,000 on an election campaign, their identity would no longer be secret....

Decisions
Moore and Television New Zealand Ltd - 2012-107
2012-107

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Fair Go – item interviewed Christchurch women who wanted to cancel their gym contracts due to the closure or relocation of premises – reported that Configure Express Northlands had relocated but that members could not cancel their contracts without incurring financial loss – barrister gave legal advice that the contracts had been frustrated and were unenforceable – allegedly in breach of accuracy and fairness standardsFindingsStandard 6 (fairness) – item contained comments from two women which suggested their issues related solely to relocation, that the gym refused to refund them and that they would be significantly out of pocket – omitted important information about the women’s individual circumstances – impression not mitigated by opportunity given to the complainant to respond to the issues – reasonable to expect Fair Go to adhere to the same high standards the programme imposes on others – complainant…...

1 2 3 4 ... 11