Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 246 results.
SORT BY
Decisions
Casino Control Authority and Radio New Zealand Ltd - 1994-042
1994-042

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 42/94 Dated the 23rd day of June 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by CASINO CONTROL AUTHORITY of Auckland Broadcaster RADIO NEW ZEALAND LIMITED I. W. Gallaway Chairperson J. R. Morris R. A. Barraclough L. M. Dawson...

Decisions
Savoy Equities Ltd and Radio Pacific Ltd - 1999-196
1999-196

Summary Auckland’s controversial Britomart development was the subject of discussion on John Banks’ talkback programme on Radio Pacific broadcast on 30 July 1999 between 6. 30–7. 30am. Mr Banks, an opponent of the project, suggested that the developer, Mr Lu, should return to his home country in Asia. He said "we don’t want to pour our money down your loo Mr Lu. " Savoy Equities Ltd, on behalf of Mr Lu, complained to Radio Pacific Ltd, the broadcaster, that the comments made were personally abusive and insulting, and incited hostility towards Chinese and Singaporeans. It contended that the host’s remarks were aggravated by what it called his ignorance of the facts. Radio Pacific responded that Mr Lu had been offered the opportunity to respond on-air at the time, but had declined....

Decisions
Osmose New Zealand and Television New Zealand Ltd - 2005-140
2005-140

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item about timber treatment T1. 2 or TimberSaver – claimed that product leaves timber vulnerable to borer or rot – allegedly inaccurate and unfairFindingsStandard 5 (accuracy) – two statements in breach of Standard 5 – upheld Standard 6 (fairness) – unfair to Osmose as manufacturer of TimberSaver – upheldOrdersBroadcast of a statement Payment of legal costs of $1,500 Payment of costs to the Crown $1,000This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item broadcast on TV One on One News at 6pm on 12 July 2005 stated that TimberSaver (also known as T1. 2), a timber product being used on homes in the wake of the “leaky homes” scandal, was vulnerable to borer or rot....

Decisions
The Warehouse Ltd and Television New Zealand Ltd - 1993-065
1993-065

Download a PDF of Decision No. 1993-065:The Warehouse Ltd and Television New Zealand Ltd - 1993-065 PDF467. 48 KB...

Decisions
Seven Complainants and Radio New Zealand Ltd - 2021-090 (14 September 2022)
2021-090

The Authority upheld aspects of seven complaints under the privacy and fairness standards, regarding broadcasts by RNZ which included material stolen from the Waikato District Health Board and released by hackers on the dark web. The broadcasts were about a child under the care of Oranga Tamariki, who was effectively ‘living’ in a WDHB hospital because Oranga Tamariki was unable to find them a placement. The Authority found the child was identifiable and their privacy was breached on a segment on Morning Report. While there was a legitimate public interest in the story, this did not extend to all the details included in the item. The Authority also found the Morning Report segment breached the privacy of the child’s family but not of the social worker involved. The fairness standard was also breached as the broadcasts were unfair to the child and their family....

Decisions
Leitch and Television New Zealand Ltd - 1993-175
1993-175

Download a PDF of Decision No. 1993-175:Leitch and Television New Zealand Ltd - 1993-175 PDF576. 5 KB...

Decisions
Hastings District Council and TVWorks Ltd - 2009-088
2009-088

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 198960 Minutes – item on girl gangs in Hawke’s Bay – interviewed current and former gang members – contained footage of four young teenage girls who were shown wearing gang-style clothing and spray-painting graffiti on a public basketball court – included a re-enactment involving two young girls breaking into a house – gang members shown drinking alcohol and talking about fighting – allegedly in breach of law and order, privacy, balance, accuracy, fairness and children’s interests standards Findings Standard 3 (privacy) – four young girls identifiable – disclosed private facts – children under 16 could not consent – item not in the best interests of the children – girl aged 16 agreed to participate on condition her identity would be secret – identities not sufficiently protected – disclosed private facts about the girls – highly offensive disclosure – upheld Standard…...

Decisions
Tannahill and The Radio Network Ltd - 2003-135
2003-135

ComplaintPaul Holmes Breakfast – Newstalk ZB – Inspector General of SIS described as “old duffer” and “old buffer” – unfair – apology to Inspector General the following morning – process described as travesty – unbalanced – unfair FindingsPrinciple 5 – complaint not upheld by broadcaster – comment questioned competence – uphold No OrderBroadcaster argued that action taken by host sufficient – Authority agrees – no order This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The continuing detention of Algerian refugee Ahmed Zaoui was a topic dealt with in an editorial comment by the host on Paul Holmes Breakfast, broadcast on Newstalk ZB at about 7. 25am on 7 August 2003. Expressing his displeasure at the continuing detention, the host described the Inspector General of the SIS, among other things, as an “old gent”, “that old duffer” and “the old buffer”....

Decisions
CC and DD and TV3 Network Services Ltd - 1999-055, 1999-056, 1999-057
1999-055–057

SummaryBlack Spots. White Crosses, a documentary programme broadcast on TV3 on 12 November 1998 at 8. 30pm, focussed on some factors which contributed to road fatalities on the Auckland-Waikato Highway. An interview with a truck driver who had been involved in a collision, and footage of the accident scene including some photographs, were shown when examining one accident in which a driver and his baby daughter had been killed. CC and DD complained to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(c) about the use of these photographs. They maintained that some aspects of the footage and the commentary were untrue, and breached their and their family’s privacy. CC also complained to TV3 Network Services Limited, the broadcaster, that the item was untrue in part, unfair, and intrusive and distressing. TV3 responded that the programme had increased public understanding of road fatalities, and used publicly-available facts....

Decisions
Riddell and TVWorks Ltd - 2009-038
2009-038

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Campbell Live – investigated one couple’s practice of grazing cattle along the banks of the Pahaoa River in the Wairarapa – interviewed concerned neighbour, environmental scientist, Greater Wellington Regional Council, and spokesman for Federated Farmers – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair FindingsStandard 4 (balance) – story focused on one couple – did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld Standard 5 (accuracy) – two aspects upheld Standard 6 (fairness) – the Riddells were not given a reasonable opportunity to present their side of the story – reporter’s approach unfair – upheld OrderSection 13(1)(a) – broadcast statement Section 16(1) – legal costs to the complainant $1,670 This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] On Campbell Live, broadcast on TV3 at 7pm on 4 February 2009, the host introduced a story, saying: Let’s. . ....

Decisions
New Zealand Fire Service and TV3 Network Services Ltd - 1996-182
1996-182

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-182 Dated the 17th day of December 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by NEW ZEALAND FIRE SERVICE Broadcaster TV3 NETWORK SERVICES LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Wallace and TV3 Network Services Ltd - 1999-068–1999-073
1999-068–073

SummaryThe relationship between a Department of Corrections employee and a former inmate, which was the subject of a later investigation by the department and resulted in the resignation of the employee, was the focus of items on 20/20, broadcast by TV3 on 11 October and 15 November 1998. It was also the subject of a bulletin opener and a news item on 3 News on 10 November 1998. Mr Wallace, father of the employee, complained to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(c) that the identification of his son in the commentary, and the footage accompanying it, represented harassment and a gross invasion of his son’s privacy....

Decisions
Blanch and Shapiro and RadioWorks Ltd - 2012-072
2012-072

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Willie and JT Show – hosts discussed sentencing of ‘Urewera Four’ members – comparisons made with treatment of complainant who was discharged without conviction after being found guilty of similar charges – complainant phoned in to the programme and explained background to his case – hosts accused him of lying and called him a “psychopath” and “sociopath” and compared him to “Hannibal Lecter” – allegedly in breach of standards relating to privacy, controversial issues, accuracy, fairness, discrimination and denigration, and responsible programming FindingsStandard 6 (fairness) – hosts’ use of the terms “psychopath” and “sociopath” and comparison with “Hannibal Lecter” amounted to personal abuse – Mr Shapiro unable to defend himself as phone call had ended – Mr Shapiro treated unfairly – upheld Standard 4 (controversial issues) – broad focus of the item was a controversial issue of public importance – however, item did not…...

Decisions
Taylor-Dean and Thames Coromandel District Council and Coromandel FM - 1998-054, 1998-055
1998-054–055

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1998-054 Decision No: 1998-055 Dated the 21st day of May 1998 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaints by LINDA TAYLOR-DEAN of Whitianga and THAMES COROMANDEL DISTRICT COUNCIL Broadcaster COROMANDEL COMMUNICATIONS LTD trading as COROMANDEL FM S R Maling (Chairperson) L M Loates R McLeod J Withers...

Decisions
Pahl and The Radio Network Ltd - 2002-087
2002-087

ComplaintNewstalk ZB – talkback – reference to named Judge "jerking off at work" – bad taste – unbalanced – anti-male FindingsPrinciple 1 – robust environment – no uphold Principle 5 – reference to named Judge unfair – majority – uphold Principle 7 and Guideline 7a – neither men nor judges denigrated – no uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary [1] A High Court Judge who had viewed pornography on the Internet while at work was the subject of a talkback discussion on Newstalk ZB on 19 February 2002 at around 10. 00pm. During the broadcast, the host made a reference to the Judge "jerking off at work". [2] Dennis Pahl complained to The Radio Network Ltd, the broadcaster of Newstalk ZB, that the reference was anti-male, defamatory, in poor taste and showed a "demonstrable lack of balance" in the show....

Decisions
Department of Conservation and Radio Pacific Ltd - 2000-002
2000-002

Summary The Department of Conservation’s (DOC) management programme which involved the shooting of thar (mountain goats), was addressed during the John Banks Breakfast Show, broadcast on Radio Pacific between 6. 00–9. 00am on 10 August 1999. The host of the programme expressed his strong displeasure at DOC’s actions. He referred to DOC staff using phrases such as "filthy low life", and "filthy perverts", and expressed a wish that their helicopter would suffer a power failure. The Department of Conservation complained to Radio Pacific Ltd that the language used in the broadcast failed to maintain standards of decency and good taste, and that the host did not refer to the thar management process which it had developed. Declining to uphold the complaint, Radio Pacific argued that the strong language used was appropriate on a station which valued the power of free speech....

Decisions
Arnesen and Television New Zealand Ltd - 1997-100, 1997-101
1997-100–101

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-100 Decision No: 1997-101 Dated the 7th day of August 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaints by MURRAY ARNESEN of Tauranga Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Alloway and 95bFM - 1997-144, 1997-145
1997-144–145

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-144 Decision No: 1997-145 Dated the 20th day of November 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaints by STEVE ALLOWAY of Auckland Broadcaster 95bFM of Auckland S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod J Withers...

Decisions
Eyeworks Touchdown Limited and CanWest TVWorks Ltd - 2007-009
2007-009

Complaint under section 8(1)(b) of the Broadcasting Act 1989Campbell Live – item reported that a Fijian island used by a New Zealand production company to film the television series Treasure Island, was being “trashed” – interviewed two men who had seen rubbish on the island – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair Findings Standard 4 (balance) – item did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld Standard 5 (accuracy) – no reasonable basis upon which to conclude that the rubbish was left by Treasure Island production – broadcaster has not provided any evidence to support claims made in the item – inaccurate – upheld Standard 6 (fairness) – unfair to production company – upheld Order Section 13(1)(a) – broadcast statement This headnote does not form part of the decision....

Decisions
AA and Television New Zealand Ltd - 2007-080
2007-080

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989The ComplaintAA complained that a Close Up item breached his privacy and was unfair to him by allowing his ex-wife and her father to allege that he was a wife-beater and a racist. The complainant said that Close Up had taken part in a "malicious attempt" to stop him being granted permanent residency in New Zealand. He said the item was also inaccurate, including allowing a high-ranking Immigration official to say that he had failed to declare a UK conviction for common assault on his immigration application. He provided a copy of his immigration application to show that he had declared the conviction before entering New Zealand. The Broadcaster's ResponseTVNZ said reasonable efforts had been made to get AA's side of the story, but AA had refused to be interviewed....

1 2 3 ... 13