Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 381 - 398 of 398 results.
SORT BY
Decisions
Robertson and Wright and Television New Zealand Ltd - 2001-087, 2001-088
2001-087–088

ComplaintOne News – report on Crown compensation to Ngati Rua-Nui says many killed at invasion of Parihaka – inaccurate – upheld by broadcaster as breach of standard G1 – action taken insufficient FindingsAction taken insufficient OrderBroadcast of statement This headnote does not form part of the decision. Summary An item on One News broadcast on TV One at 6pm on 1 March 2001 reported on an agreement for an apology and monetary compensation between the Ngati Rua-Nui people of South Taranaki, and the Crown. The reporter concluded the item with the following statement: Several hundred thousand acres were confiscated from Ngati Rua-Nui in the 1860s, and many were killed during the invasion of Parihaka. Colin Robertson and Liam Wright complained separately to the broadcaster, Television New Zealand Ltd, that the item was inaccurate. They said there had been no deaths in the invasion of Parihaka....

Decisions
Ritchie and Radio New Zealand Ltd - 2003-164
2003-164

ComplaintMidday Report – references to Bush administration – comments from UN Secretary-General Kofi Annan on Iraq – distorted – misleading – inaccurate FindingsPrinciple 6 – misleading to equate coalition with Bush administration – uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary [1] An item about terrorist activities in Iraq was broadcast on National Radio’s Midday Report broadcast on 21 August 2003. The item from an ABC reporter in Washington referred to the “Bush administration” in the United States and included a comment from UN Secretary-General Kofi Annan that “The coalition has made mistakes and we probably have too”....

Decisions
Beardsley and TVWorks Ltd - 2012-020
2012-020

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – item reported on likely ban of guided heli-hunting on conservation land – contained file footage of commercial deer recovery – footage allegedly inaccurate, misleading and unfair FindingsStandard 5 (accuracy) – footage of commercial hunting would have misled viewers to believe that it applied directly to the story – footage should have been explained to ensure that viewers understood it related to commercial hunting which is a completely different industry to heli-hunting – broadcaster did not make reasonable efforts to ensure that the item did not mislead – upheld Standard 6 (fairness) – commercial hunting industry was not an “organisation” for the purposes of the standard – not upheld No Order This headnote does not form part of the decision....

Decisions
McDonald and CanWest TVWorks Ltd - 2004-183
2004-183

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 19893 News – item about new pricing structures for national calls at Telecom – graphic stated $0. 08c per minute on national calls – correct price $0. 18c per minute – allegedly inaccurateFindingsStandard 5 (accuracy) – graphic inaccurate – significant mistake requiring correction – upheldNo OrderThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] 3 News, broadcast on TV3 at 6:00pm on 26 August 2004, contained an item on new pricing structures at Telecom for national calls. During the item, a graphic noted the following: “Anytime Plan” National Calling: $0. 08c per minute National Capped: $2. 75 (up to two hours) Home to Mobile: $0. 48c calls to 027 & 025, $0. 55c calls to 021 & 029 [2] The correct price for national calls was in fact $0. 18c per minute....

Decisions
New Zealand Business Roundtable and Treasury and Television New Zealand Ltd - 1990-026, 1990-027
1990-026–027

Download a PDF of Decision No. 1990-026–027:New Zealand Business Roundtable and Treasury and Television New Zealand Ltd - 1990-026, 1990-027 PDF3. 73 MB...

Decisions
Cumin and The Radio Network Ltd - 2014-098
2014-098

Summary [This summary does not form part of the decision. ] During KPMG Early Edition, the host read out an opinion piece criticising Israel’s actions in the Israel-Hamas conflict. She referred to a recent bombing of a UN school which ‘killed everyone inside’. The Authority upheld the complaint that this was inaccurate, as in fact 16 out of 3,300 people sheltering in the school were killed. It did not uphold the complaint other statements were inaccurate, as they were clearly the host’s opinion. The Authority did not make any order, as publication of this decision is sufficient to correct the error. Upheld: Accuracy No Order Introduction [1] During Newstalk ZB’s KPMG Early Edition the host read out an opinion piece about the current Israel-Hamas conflict, in which she was heavily critical of Israel’s actions....

Decisions
Brereton & Riches and MediaWorks TV Ltd - 2019-097 (16 June 2020)
2019-097

The Authority has upheld two complaints that a segment on The Project, about an incident where charges against a man who allegedly shot at a drone were dropped, was in breach of the fairness and accuracy standards. The Authority found the segment was unfair to the man and would have misled audiences as it provided an inaccurate account of events through an interview with the drone’s pilot and additional comments from presenters. The drone pilot interviewee was allowed to put forward unchallenged his views on the man, and the broadcaster did not do enough to provide the man with an opportunity to respond to the comments. As the broadcast did not disclose any private information about the man, nor discuss a controversial issue of public importance, the privacy and balance standards were not upheld. Upheld: Fairness, Accuracy Not Upheld: Privacy, Balance No orders...

Decisions
Jensen and Television New Zealand Ltd - 1990-024
1990-024

Download a PDF of Decision No. 1990-024:Jensen and Television New Zealand Ltd - 1990-024 PDF255. 74 KB...

Decisions
Loder and Radio New Zealand Ltd - 2017-035 (4 September 2017)
2017-035

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A RNZ News bulletin reported on the NZ Police Association’s view that a recent spate of Police shootings was the result of ‘too many firearms getting into the wrong hands’. During the bulletin, the presenter said: ‘The Association’s President… says more than 20,000 firearms, including semi-automatic military weapons, are stolen or sold to offenders each year. ’ The Authority upheld a complaint that the presenter’s reference to more than 20,000 firearms being stolen or sold to offenders was inaccurate. According to the Police Association, the President should have been quoted as saying ‘over 50,000 firearms enter the country each year, a number of which are stolen or sold to offenders’....

Decisions
Ministry of Education & I.D.C. New Zealand Ltd and Mediaworks TV Ltd - 2019-101 (29 June 2020)
2019-101

The Authority has found that a segment on Newshub regarding the sale of a report summarising data received from schools in a survey run by the Ministry of Education and I. D. C. New Zealand Limited breached the accuracy standard. The item reported on concerns of the New Zealand Educational Institute and survey participants regarding the sale of the report to Microsoft and Google. The Authority found that the statement ‘sensitive, private data about schools and their students pawned off to private companies by Chinese data giant’, which was included in the item, was materially inaccurate and likely to mislead viewers given the data contained in the report was anonymised and aggregated. The Authority also found the broadcaster did not make reasonable efforts to ensure that the relevant statement was accurate and did not mislead. Upheld: Accuracy No orders...

Decisions
Grieve and Television New Zealand Ltd - 2020-041 (16 November 2020)
2020-041

The Authority has upheld a complaint that a 1 News item reporting on then Leader of the Opposition and National Party leader Hon Simon Bridges travelling from Tauranga to Wellington during COVID-19 Level 4 lockdown breached the accuracy standard. The Authority found that the item, which was focussed on MPs breaking lockdown rules, was misleading in putting Mr Bridges in that category.  The Authority acknowledged that, during the time of the broadcast, there was confusion surrounding the scope of the rules, particularly as to what constituted an essential service. However, the broadcaster had access to information suggesting Mr Bridges was engaged in an ‘essential service’ and, given the level of harm potentially caused by portraying a senior Member of Parliament as breaking lockdown rules, had not made reasonable efforts to ensure that this particular item did not mislead the public. Upheld: Accuracy No Order...

Decisions
Minister of Health (Hon Simon Upton) and Television New Zealand Ltd - 1992-072
1992-072

Download a PDF of Decision No. 1992-072:Minister of Health (Hon Simon Upton) and Television New Zealand Ltd - 1992-072 PDF489. 34 KB...

Decisions
South Taranaki District Council and MediaWorks TV Ltd - 2014-149
2014-149

Summary[This summary does not form part of the decision. ]Campbell Live covered a story about an eader (a pit for raw milk waste) in the town of Eltham in Taranaki that was allegedly making local residents ill. The South Taranaki District Council complained that the item was inaccurate and unfair. The Authority found that this was an important story which carried high public interest and that much of it was accurate and well-reported. Nevertheless, a number of statements conveying the gravity of the problem with the eader did not have a sufficient basis and were overblown, which was misleading and unfair. Accordingly the Authority upheld some aspects of the complaint. Upheld: Accuracy, FairnessNo OrderIntroduction[1] Campbell Live covered a story about an eader (a pit for raw milk waste) in the town of Eltham in Taranaki that was allegedly making local residents ill....

Decisions
Voters' Voice Binding Referendum Inc and Television New Zealand Ltd - 1994-016
1994-016

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 16/94 Dated the 18th day of April 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by VOTERS' VOICE BINDING REFERENDUM INC. of Papakura Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED I. W. Gallaway Chairperson J. R. Morris R. A. Barraclough L. M. Dawson...

Decisions
Wong-Tung and Radio New Zealand Ltd - 2015-048
2015-048

Summary [This summary does not form part of the decision. ] Morning Report covered a story on kauri swamp logs that were allegedly being illegally exported to China. It reported that the company Oravida was one of the ‘kauri wholesalers’ involved. RNZ upheld a complaint from Oravida’s director that the broadcast was unfair as comment was not sought from Oravida. RNZ had removed the audio and written pieces that referred to Oravida and its director from its website, and two days later in a subsequent broadcast briefly reported Oravida’s position that it had never been involved in illegal trading. The Authority upheld the complaint that the action taken by RNZ in upholding the fairness complaint was insufficient and that the broadcast was also inaccurate. The Authority did not make any order noting that a full correction and apology was broadcast after the referral of the matter to this Authority....

Decisions
Low and Television New Zealand Ltd - 2001-048
2001-048

Complaint60 Minutes – Dover Samuels – Police investigation found insufficient evidence to prosecute – inaccurate to state he was "cleared" of the charges FindingsStandard G1 – inaccurate use of the word "cleared’ – does not mean "insufficient evidence" – uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary A 60 Minutes item, broadcast on 17 December 2000 on TV One at 7. 35pm, looked into allegations made against Dover Samuels MP, which had been forwarded to the Police by the Prime Minister. Near the end of the item, the reporter stated that Mr Samuels had been "cleared" of previous allegations investigated by the Police. Peter Low complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that TV One had been inaccurate in using the word "cleared". Mr Low explained that the Police had used the term "insufficient evidence"....

Decisions
Three Complainants and MediaWorks TV Ltd - 2017-100 (18 April 2018)
2017-100

Summary [This summary does not form part of the decision. ] During The AM Show, host Duncan Garner and then Newshub political editor Patrick Gower discussed various policies the new Labour Government was considering implementing, as well as legislation it planned to change or repeal. Discussing the ‘three strikes’ law, Mr Gower referred to one of the complainants, Mr Garrett, who was involved in introducing the law, and stated, ‘turned out that he had been stealing dead babies’ identities himself before he came into Parliament’. Mr Garner later clarified that it was ‘one dead baby’. The Authority upheld three complaints that the segment was inaccurate and unfair to Mr Garrett. While the broadcaster acknowledged the statement was inaccurate, the Authority found Mr Garner’s correction was dismissive and perfunctory, and insufficient to correct the error....

Decisions
Housing Corporation of New Zealand and Television New Zealand Ltd - 1991-014
1991-014

Download a PDF of Decision No. 1991-014:Housing Corporation of New Zealand Ltd and Television New Zealand Ltd - 1991-014 PDF528. 83 KB...

1 ... 18 19 20