Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 41 - 60 of 398 results.
SORT BY
Decisions
Auckland Women's Health Council Inc and Television New Zealand Ltd - 1992-059
1992-059

Download a PDF of Decision No. 1992-059:Auckland Women's Health Council Inc and Television New Zealand Ltd - 1992-059 PDF485. 47 KB...

Decisions
Turner and Television New Zealand Ltd - 2003-045
2003-045

ComplaintRacing – Live coverage of Lion Brown Wellington Cup at Trentham – arch behind presenters bearing words Lion Brown – incidental liquor promotion – considerable liquor signage – saturation of liquor promotion FindingsStandard A1 – no saturation of liquor promotion – no uphold Standard A3 – repeated visuals of arch – incidental liquor promotion not minimised – uphold OrderCosts to Crown of $750 This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Live coverage of the Lion Brown Wellington Cup at Trentham was shown on TV One between 5. 00–6. 00pm on 25 January 2003. The coverage included comments from the presenters when, on a number of occasions, there was an arch bearing the words "Lion Brown" in the background. [2] Cliff Turner complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the footage of the arch amounted to the incidental promotion of liquor....

Decisions
Group Opposed to Advertising of Liquor and Canterbury Television Ltd - 1994-013
1994-013

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 13/94 Dated the 5th day of April 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by GROUP OPPOSED TO ADVERTISING OF LIQUOR of Hamilton Broadcaster CANTERBURY TELEVISION LIMITED I. W. Gallaway Chairperson J. R. Morris R. A. Barraclough L. M. Dawson...

Decisions
Group Opposed to Advertising of Liquor and Canterbury Television Ltd - 1994-048
1994-048

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 48/94 Dated the 30th day of June 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by GROUP OPPOSED TO ADVERTISING OF LIQUOR of Hamilton Broadcaster CANTERBURY TELEVISION LIMITED I. W. Gallaway Chairperson J. R. Morris R. A. Barraclough L. M. Dawson...

Decisions
Group Opposed to Advertising of Liquor and Canterbury Television Ltd - 1994-049
1994-049

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 49/94 Dated the 30th day of June 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by GROUP OPPOSED TO ADVERTISING OF LIQUOR of Hamilton Broadcaster CANTERBURY TELEVISION LI MI TE D I. W. Gallaway Chairperson J. R. Morris R. A. Barraclough L. M. Dawson...

Decisions
The University of Otago and Television New Zealand Ltd - 2019-082 (9 June 2020)
2019-082

The University of Otago (the University) complained that three broadcasts by TVNZ, about sexual assault allegations by former and current students of the University, breached the fairness, balance and accuracy standards of the Free-to-Air Television Code of Broadcasting Practice. The complaint about Sunday was not upheld, but aspects of the complaint about Breakfast and 1 News were upheld. Overall, the Sunday programme was balanced, as it included comment from the University and was clearly signalled as coming from the perspective of the women interviewed. No material inaccuracies were identified, and the University was given a reasonable opportunity to respond. However, the Breakfast and 1 News items focussed more specifically on perceived shortcomings of the University and its decision not to be interviewed, resulting in unfairness to the University. The Authority also found that the Breakfast programme lacked balance....

Decisions
Ministry of Education and Radio New Zealand Ltd - 2017-076 (18 April 2018)
2017-076

Summary[This summary does not form part of the decision. ]On 18 March 2017, RNZ reported on allegations made by the Board of Trustees at Salisbury School, a Nelson school for girls with complex learning needs, that the Ministry of Education (Ministry) had actively discouraged parents from enrolling children at the school so that it could be closed. On 31 March and 6 April 2017, RNZ broadcast a series of items about an alleged lack of funding, resources and support for Northland teachers struggling to cope with violent and disruptive children. The Authority upheld aspects of a complaint from the Ministry that RNZ’s coverage of these issues was unfair and unbalanced....

Decisions
MacKay and Television New Zealand Ltd - 1998-165
1998-165

SummaryA music video entitled "Smack my Bitch up" was broadcast at about 10. 30pm on Havoc on the closedown show of MTV on 7 June 1998. Ms MacKay of Wellington complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster of MTV, that the video breached several broadcasting standards because of its portrayal of sexual violence, its exploitation of women and its promotion of contemptuous treatment of women. In its response, TVNZ argued that contextual factors, such as the time of day of the broadcast and the intended audience, were relevant when assessing this complaint. In reaching its conclusion that no standards were breached, it maintained that there was no glamorisation of the exploitation of women nor any aspect which demeaned or represented women as inherently inferior. It argued that the main character’s behaviour was seen as unacceptable, and therefore there was no breach of the good taste standard....

Decisions
The Māori Party and Raukawa FM - 2005-103
2005-103

AMENDED DECISIONThis decision has been amended and re-issued following advice that the Authority’s original decision about a Labour Party advertisement, issued on 10 September 2005, relied on incorrect information. The original decision noted that the advertisement stated that the Māori Party had voted with National 277 times. The figure of 277 was used on an audio copy of the advertisement supplied to the Authority by the New Zealand Labour Party. After the decision was issued, the Labour Party advised that it had supplied the Authority with an early version of the advertisement that had not in fact been broadcast. The advertisement that was broadcast stated that the Māori Party had voted with National 227 times. Upon receiving this advice, the Authority requested further submissions from all parties. No further submissions of substance were received....

Decisions
Flook (on behalf of the New Zealand National Party) and Radio New Zealand Ltd - 1990-019
1990-019

Download a PDF of Decision No. 1990-019:Flook (on behalf of the New Zealand National Party) and Radio New Zealand Ltd - 1990-019 PDF467. 22 KB...

Decisions
Richards and The Radio Network Ltd - 2000-181
2000-181

ComplaintRadio Sport – Martin Devlin – Japanese "vile gits" – East Timorese "gooks" – offensive language – racist – denigratoryFindingsPrinciple 1 – talkback context – strong language to be expected – no uphold Principle 7 – reference to East Timorese militia as "gooks" racist and denigratory – upholdOrderCosts of $500 to Crown This headnote does not form part of the decision. Summary Japanese were referred to by the host as "vile gits" and "pricks" in the context of their whaling practices on a Radio Sport programme broadcast on 27 September 2000 at about 8. 30am. The host suggested that helicopter gunships should be sent to blow up their whaling boats. Next, a guest contributor on the programme referred to East Timorese militia as "gooks". Doug Richards complained to The Radio Network Ltd, the broadcaster, that the remarks were offensive and racist....

Decisions
Whitla and The Radio Network Ltd - 2004-104
2004-104

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Paul Holmes Breakfast – Newstalk ZB – comment about recent pack rape allegations against Australian rugby league players – host described women who attended parties with rugby league players as “moles” and suggested that they were asking for trouble – allegedly denigrated womenFindings Standard 7 – Guideline 7a (discrimination and denigration) – comment encouraged denigration of women who socialise with rugby league players – not a genuine expression of serious comment – upheldOrder Section 13(1)(a) – broadcast of a statementThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] At about 7. 55am on 2 April 2004 the host of Paul Holmes Breakfast on Newstalk ZB (Paul Holmes) commented on recent pack rape allegations against a team of Australian rugby league players....

Decisions
Yousef and The RadioWorks - 1999-193
1999-193

Summary The morning broadcast on The Rock on 14 July 1999, included a "joke" about an Indian superette owner and his Pakistani worker. Mr Yousef complained to The RadioWorks, the broadcaster, that the joke was offensive and demeaning. He considered that the joke was both in bad taste and cast a "racial and religious slur". The broadcaster responded that the show was targeted at an audience of males aged between 18-39 years and that its style appealed to large numbers of that group. In the broadcaster’s view, those people were entitled to their own radio station which reflected their values, language and attitudes. The RadioWorks declined to uphold the complaint. Dissatisfied with the broadcaster’s decision, Mr Yousef referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989. For the reasons given below, the Authority upholds the complaint....

Decisions
Ashurst and 10 Others and Television New Zealand Ltd - 2010-001
2010-001

Dated: 6 July 2010 Decision No:  2010-001 Complainants GILLIAN ASHURST of Canterbury MARIAN DEAN of Whanganui DR NANCY HIGGINS of Waikouaiti JANET HUTCHINSON of Hastings PETER LOVE of Featherston KAREN MCCONNOCHIE  of Auckland ROBERT PARAMO of Wellington PEOPLE FIRST NEW ZEALAND INC of Wellington MARK SHANKS of Kaitaia TREVOR SHASKEY of Gisborne G SNEATH of Auckland Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LTD broadcasting as TV One                                   Members Peter Radich, Chair Tapu Misa Mary Anne Shanahan Leigh Pearson...

Decisions
Keir and Radio Pacific Ltd - 1996-133
1996-133

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-133 Dated the 10th day of October 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by ALEXIS KEIR of New Plymouth Broadcaster RADIO PACIFIC LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Cant and Television New Zealand Ltd - 2020-071 (21 December 2020)
2020-071

A 1 News presenter used the term ‘gypsy day’ when reporting on the annual relocation of sharemilkers. The Authority upheld a complaint that this breached the discrimination and denigration standard. The Authority highlighted the importance of responding to societal change: terms that may have been acceptable in the past, may not necessarily be acceptable in the future. While not used to express malice or hatred, the phrase is derogatory and evokes prejudicial biases towards the Roma community. When used in this context, it is capable of embedding existing negative stereotypes. Upheld: Discrimination and Denigration No order...

Decisions
Women Against Pornography (Auckland) (WAP) and Max TV Ltd - 1997-115
1997-115

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-115 Dated the 4th day of September 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by WOMEN AGAINST PORNOGRAPHY (Auckland) Broadcaster MAX TV LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Clayton and Triangle Television Ltd - 2004-001
2004-001

ComplaintVoice of Islam – comments about homosexuality and AIDS – discrimination/denigration – incited hatred, intolerance and violence toward homosexualsFindingsStandard 6 and Guideline 6g – hate speech – encouraged discrimination and denigration – upheldNo OrderThis headnote does not form part of the Decision Summary [1] A lecture titled “Challenges Facing Muslims in the New Millennium” was broadcast on Voice of Islam on Triangle Television between 3. 00pm and 4. 00pm on Monday 29 September 2003. [2] Mr Clayton complained to Triangle Television Ltd, the broadcaster, that the programme included comments which incited hatred and intolerance toward homosexuals. [3] Triangle Television maintained that broadcasting standards were not breached, as Standard 6 of the Television Code allowed for the broadcast of “genuinely held opinion”. [4] Dissatisfied with Triangle Television's decision, Mr Clayton referred his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989....

Decisions
Sawyer and Radio Pacific Ltd- 1996-076
1996-076

SummaryAbortion was a topic touched on during the talkback programme Banksie on Sunday, broadcast on Radio Pacific between 10:00am – 2:00pm on Sunday 14 April 1996. The host (Hon John Banks MP) described doctors who perform abortions as baby murderers, and claimed that the aborted foetuses were put into the hospital waste disposal systems or in "Kleensaks". Mr Sawyers complained to Radio Pacific Ltd that the "highly emotive" remarks were inaccurate, unbalanced, and unfair to the doctors who carried out abortions. Explaining that the host had been expressing his own strong opinion, that other hosts had different opinions, and that callers were able to present a diversity of views on the subject, Radio Pacific denied that the standards had been contravened. Dissatisfied with Radio Pacific's decision, Mr Sawyers referred his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989....

Decisions
Simmons and 5 Others and CanWest RadioWorks Ltd - 2004-193
2004-193

Complaints under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Radio Pacific talkback – discussion about Exclusive Brethren and religious cults – host alleged, among other things, that Exclusive Brethren were mad, ignorant, bad neighbours and probable child abusers who should be bred out of the human race – broadcast allegedly inaccurate, unbalanced, unfair, degrading, defamatory and discriminatoryFindingsPrinciple 1 (good taste and decency) – subsumed Principle 4 (balance) – subsumed Principle 5 (fairness) – unfair to Exclusive Brethren – upheld Principle 7 (denigration and discrimination) – encouraged denigration of members of Exclusive Brethren – upheldOrdersSection 13(1)(a) – broadcast of a statement Section 16(1) – costs awards totalling $3456. 74This headnote does not form part of the decision....

1 2 3 4 ... 20