Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 101 - 109 of 109 results.
SORT BY
Decisions
ECPAT New Zealand Inc and TV3 Network Services Ltd - 2002-031, 2002-032
2002-031–032

An appeal against this decision was dismissed in the High Court AP46/02 PDF1. 3 MBComplaint20/20 – "Paradise Lost" – item on child prostitution in Fiji – breach of children’s privacy – unfair depiction of child victim – discrimination on account of sex, race and ageFindingsPrivacy – privacy principle (i) – public disclosure of private facts about children – highly offensive and objectionable facts – no public interest defence under privacy principle (vi) – upholdStandard G4 – child sex abuse victim treated unfairly – upholdStandard G13 – high threshold – no upholdCross-referenceDecision No. 1999-125–137OrderBroadcast of statementCosts to complainant of $463. 50This headnote does not form part of the decision. Summary[1] "Paradise Lost", an item on 20/20, was broadcast on TV3 at 7. 30pm on 15 July 2001....

Decisions
Hodson and TVWorks Ltd - 2012-012
2012-012

Complaint under section 8(1C) of the Broadcasting Act 1989Campbell Live – item reported on woman who sought a refund for baby items purchased from the complainant’s business – reporter approached complainant for an interview at her place of business – footage and audio recording of the conversation was broadcast – allegedly in breach of privacy, fairness and accuracy standards FindingsStandard 6 (fairness) – no previous attempts were made to obtain comment before door-stepping the owners at their place of business – covert filming and recording of conversation meant that the owners were not properly informed of the nature of their participation as required by guideline 6c – owners specifically stated that they did not want to be filmed or recorded – tone of programme was negative towards owners and their position was not adequately presented – owners treated unfairly – upheld Standard 5 (accuracy) – item was not even-handed as required by…...

Decisions
A and The RadioWorks Ltd - 2000-048
2000-048

ComplaintJohn Banks – talkback – "Royal Breakfast Show" – broadcast of complainant’s name and part of complaint – derogatory reference Findings(1) Privacy principle (iv) – identification – name and content of complaint private facts – facts not used to abuse, denigrate or ridicule – no uphold (2) Privacy principle (v) – identification – complainant’s name private information in context – uphold (3) Privacy principles (vi) and (vii) – no public interest in disclosure – making a complaint no consent to privacy breach – no defence No Order This headnote does not form part of the decision. Summary A Radio Pacific talkback host (John Banks) read on-air part of A’s written complaint about the host’s use of the word "Royal" to describe his show. The complainant was named in the broadcast during the morning of 2 February 2000 at approximately 7. 20am....

Decisions
CP and TVWorks Ltd - 2012-069
2012-069

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Target – hidden camera footage of electricians in Target house – allegedly in breach of privacy FindingsStandard 3 (privacy) and privacy principle 3 – complainant was identifiable – complainant had interest in seclusion in Target house – broadcast of hidden camera footage was an offensive intrusion in the nature of prying – complainant did not give his informed consent to the broadcast – insufficient public interest in footage to justify the breach of privacy – upheld No Order This headnote does not form part of the decision. Introduction [1] An episode of Target, a consumer affairs programme, featured hidden camera footage of employees from three different electrical companies who were called into the Target house to install a heated towel rail and change a light fitting. The companies were each given a score out of ten for their employees’ performance....

Decisions
DS and Television New Zealand Ltd - 2011-144
2011-144

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989 Dog Squad – Dog Squad carried out routine checks of vehicles entering prison grounds – searched complainant’s car and stated that “there was something in the car, or drugs had been used in the car” and “We are going to confiscate that, okay?” – allegedly in breach of privacy Findings Standard 3 (privacy) – complainant identifiable – footage disclosed private facts – disclosure highly offensive – upheld Order Section 13(1)(d) – $750 compensation to complainant for breach of privacy This headnote does not form part of the decision.  ...

Decisions
Madden and MediaWorks Radio Ltd - 2016-055 (14 October 2016)
2016-055

Summary[This summary does not form part of the decision. ]During The Edge’s Smash! 20 countdown show, a caller successfully answered a series of questions based on the songs in the countdown and won a prize. While taking the caller’s personal details, the announcer left the phone channel in ‘on-air’ mode and inadvertently broadcast the caller’s full name, address, school, date of birth and mobile number. The Authority upheld a complaint that the broadcast breached the caller’s privacy. The caller was clearly identifiable and disclosed a high level of personal detail on air, over which she had a reasonable expectation of privacy. The Authority acknowledged the caller’s disclosure was the result of an unfortunate technical error on the announcer’s part, and that the broadcaster took immediate actions to respond to the breach. The Authority did not make any order in these circumstances....

Decisions
JB and Television New Zealand Ltd - 2006-090
2006-090

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Sunday – item about fathers frustrated with the Family Court system – included interview with father who had been involved in custody dispute – identified his eight-year-old daughter – allegedly unbalanced, inaccurate, in breach of daughter’s privacy and children’s interests Findings Standard 3 (privacy) – highly offensive disclosure of private facts about child – not in child’s best interests – no public interest in disclosing facts – upheld Standard 4 (balance) – broadcaster presented significant viewpoints on controversial issue under discussion – not upheld Standard 5 (accuracy) – no inaccuracies – not upheld Standard 9 (children’s interests) and guideline 9i – child unnecessarily identified and exploited – upheldOrdersSection 13(1)(a) – broadcast of a statementSection 13(1)(d) – payment to JB for breach of privacy $500 Section 16(1) – payment of costs to the complainant of $3,000 Section 16(4) – payment of costs to the Crown $2,500 This headnote…...

Decisions
Radfords and Television New Zealand Ltd - 2003-017
2003-017

Complaint Private Investigators – complainants’ boat repossessed from their property – no attempt to pixellate them – humiliating – breach of privacy FindingsStandard 3 and Guideline 3a – Privacy principle (i) – facts disclosed objectionable – no public interest – uphold OrderBroadcast of statement; compensation of $750 to each of the complainants This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The repossession of a boat on which money was owing for the outboard motor was shown in a segment on Private Investigators broadcast on TV One at 9. 35pm on 6 November 2002. Private Investigators is a reality series which shows the range of activities undertaken by private investigators. [2] Mr and Mrs B Radford, the owners of the boat, complained through their solicitors to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989 that the broadcast breached their privacy....

Decisions
Rea and TV3 Network Services Ltd - 2000-043
2000-043

Complaint3 News – child participants – mother’s consent – children of gang member sought by police FindingsPrivacy principle (i) – uphold Privacy principle (vii) – mother’s consent insufficient – not in children’s best interests – uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary An item about the "Screwdriver Gang" being sought by police was broadcast on 3 News on 25 January 2000 between 6. 00–7. 00pm. Footage was shown of two pre-school children whose father was a member of the gang. Miriam Rea complained to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989 that the broadcast breached the children’s right to privacy. She said regardless of whether the mother had given permission for the filming, she deplored TV3’s decision to include the footage of the children in the item....

1 ... 4 5 6