Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 1539 results.
SORT BY
Decisions
Chand & Others and Radio Tarana - 2014-115
2014-115

Summary[This summary does not form part of the decision. ]Radio Tarana reported on the Sanil Kumar Medical Fund, which had been set up for the treatment of a young Fijian-Indian man in New Zealand who had subsequently been deported to Fiji and died. There were allegations by the immediate family of Mr Kumar and others that the fund was being misused by its directors. The Authority declined to uphold a complaint that the broadcasts were unbalanced, inaccurate, unfair, denigrating and caused panic among the public. The broadcaster made reasonable efforts to provide balance and fairness, no inaccuracies could be identified, the discrimination and denigration standard was not applicable and the broadcasts were not presented irresponsibly....

Decisions
Ministry of Social Development and Radio New Zealand Ltd - 2017-097 (9 March 2018)
2017-097

Te Raumawhitu Kupenga declared a conflict of interest and did not participate in determination of this complaint. Summary [This summary does not form part of the decision. ] An item on Morning Report featured an interview with a Social Policy Advisor at the Citizens Advice Bureau (CAB), who discussed CAB’s experience assisting the public with income support applications to Work & Income New Zealand (WINZ). The Authority did not uphold a complaint from the Ministry of Social Development (MSD) that this interview was unbalanced, unfair and inaccurate. The Authority found that because of the nature of the item – which comprised a brief interview with one individual, who approached a widely reported issue from a clearly identified perspective – audiences would not have expected to hear MSD’s response to the comments made....

Decisions
Costello and Television New Zealand Ltd - 1998-056
1998-056

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1998-056 Dated the 28th day of May 1998 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by G P COSTELLO of Wellington Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod J Withers...

Decisions
Boyce and Radio New Zealand Ltd - 2000-091
2000-091

Complaint Nine to Noon – interview with Dr Brian Edwards – broadcast did not distinguish between fact and opinion – RNZ’s editorial integrity and independence challenged FindingsPrinciple 6 – no standards issues raised – vexatious – decline to determine This headnote does not form part of the decision. Summary An interview by presenter Kim Hill of Dr Brian Edwards was broadcast on Nine to Noon on National Radio on 18 February 2000. Simon Boyce complained to Radio New Zealand Ltd, that the broadcast did not distinguish clearly between fact and opinion and that RNZ had not ensured that editorial independence and integrity had been maintained. He contended that the interviewer had been involved in the negotiations about Dr Edwards’ programme, and had commented on whether Dr Edwards’ political role was compatible with his job as radio presenter....

Decisions
Brooks and Television New Zealand Ltd - 2010-035
2010-035

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Sunday – item looked at the disputed territory of East Jerusalem – allegedly in breach of controversial issues, accuracy and fairness standards FindingsStandard 4 (controversial issues – viewpoints) – item discussed a controversial issue of public importance – both sides given adequate opportunity to explain their point of view – broadcaster provided viewers with the significant viewpoints required – not upheld Standard 5 (accuracy) – UNICEF representative’s comments were opinion – Mr Kuttner provided his opinion on evictions and explained why barriers and guards were needed – viewers would not have been misled – not upheld Standard 6 (fairness) – Mr Kuttner given opportunity to provide his point of view on the issues discussed – dealt with fairly by broadcaster – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Reekie and Television New Zealand Ltd - 2009-111
2009-111

An appeal against this decision was dismissed in the High Court: CIV 2010-404-004893 PDF1....

Decisions
Broatch and Television New Zealand Ltd - 2007-007
2007-007

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Close Up – included estimates of Iraqi civilian and military deaths since 2003 invasion – figures said to be difficult to verify – conservatively put at 49,642 but said most estimates suggested well over 100,000 – allegedly inaccurate FindingsStandard 5 (accuracy) – wide ranging estimate was not inaccurate – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast 1] The estimated number of Iraqi deaths since the US-led invasion on 20 March 2003 was given in an item on Close Up, broadcast on TV One on 7 December 2006 beginning at 7. 00pm. After giving the number of American and other coalition soldiers killed, the item reported: When it comes to tallying the number of Iraqi deaths, figures are difficult to verify....

Decisions
Werry and Radio New Zealand Ltd - 2007-083
2007-083

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Sunday Morning with Chris Laidlaw – item contained an interview with Philip Zimbardo – interview discussed theories about why apparently good people do bad things in certain situations – host made reference to New Zealand psychiatric institutions and the fact that patients had made accusations that staff had abused them – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair The Authority’s DecisionPrinciple 4 (balance), Principle 5 (fairness), Principle 6 (accuracy) – complainant under a mistaken impression about the contents of the broadcast – complaint did not raise any issues of broadcasting standards – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] On 8 July 2007, Radio New Zealand National’s Sunday Morning with Chris Laidlaw programme held an extensive interview with psychologist Phillip Zimbardo, who had recently published his latest book "The Lucifer Effect"....

Decisions
Eagle and Television New Zealand Ltd - 2004-021
2004-021

ComplaintOne News – kiwi released back to wild after recovery from injury in “hunter’s trap” – allegedly inaccurate and unfair to describe person who accidentally trapped kiwi as “hunter” – allegedly denigrated recreational huntersFindings Standard 5 – “hunter” and “trapper” sufficiently synonymous – not inaccurate – not upheld Standard 6 – recreational hunting not an “occupational status” and recreational hunters not a “section of the community” under Guideline 6g – recreational hunters not referred to in item – not upheld This headnote does not form part of the decision Summary [1] An item broadcast on One News on TV One on 6 January 2004 reported that a kiwi had been released back into the wild after five months spent recovering from “life-threatening injuries [sustained] in a hunter’s trap”....

Decisions
Zohs and and CanWest TVWorks Ltd - 2004-112
2004-112

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 19893 News – item about young Sri Lankan woman who had been deported – release of woman’s lawyer’s letter when lawyer was criticised by Minister of Immigration – allegedly unbalanced, inaccurate, unfair to lawyer and failed to maintain standards consistent with the maintenance of law and orderFindings Standard 2 (law and order) – no principles of law involved – not upheld Standard 4 (balance) – lawyer not given opportunity to respond to Minister’s criticism – upheld Standard 5 (accuracy) – misleading as to source of letter – upheld Standard 6 (fairness) – unfair to lawyer – upheldOrder Broadcast of a statementThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Recent developments in the case of a young Sri Lankan woman who had been deported were covered in an item broadcast on 3 News on TV3 beginning at 6....

Decisions
Steadman and Television New Zealand Ltd - 2004-189
2004-189

The chair, Joanne Morris, declared a conflict of interest and declined to participate in the determination of this complaint....

Decisions
Anderson, the Auckland Jewish Council and Leverton and Television New Zealand Ltd - 2003-028, 2003-029, 2003-030
2003-028–030

ComplaintDNZ World Extra: Palestine Is Still The Issue – documentary – Middle East conflict – Palestinian perspective – unbalanced – inaccurate – unfair Findings Standard 4 – range of significant points of view presented – no uphold Standard 5 – no inaccuracies – no uphold Standard 6 – high threshold not reached – no uphold This headnote does not form part of the decision Summary [1] DNZ World Extra: Palestine Is Still The Issue was a special report by John Pilger that examined the Middle East conflict, from a Palestinian perspective. The programme questioned Israeli Government policy and its impact on the Palestinian people. The programme complained about was broadcast on TV One at 8. 40pm on 21 October 2002. [2] George and Eileen Anderson complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the item was unbalanced, inaccurate and unfair towards Israelis....

Decisions
Damaske and Television New Zealand Ltd - 2003-137
2003-137

ComplaintOne News – in view of low water levels, news item about the exposure of ships sunk in River Danube in Second World War – estimated up to 2000 bodies in the river – reference to Nazi navy – unbalanced – inaccurate – unfair FindingsStandard 2 – not relevant – no uphold Standard 4 – not unbalanced – no upholdStandard 5 – unable to establish facts – decline to determine Standard 6 not unfair – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The extremely low levels of the River Danube in Serbia had resulted in the exposure of a number of German Navy ships from the Second World War which had been scuttled as the Nazis withdrew. It was reported that up to 2000 people on the ships had been drowned when the ships were scuttled....

Decisions
Spencer and Television New Zealand Ltd - 2002-088
2002-088

ComplaintElection programme – Labour Party advertisement – Prime Minister seen with New Zealanders in UN Peacekeeping force in East Timor – her presence implied support for East Timor – incorrect in light of New Zealand’s historical position Findings Standard 5 and Guideline 5b – item focused in part on transition to independence – not inaccurate – not misleading – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] An election advertisement for the New Zealand Labour Party was screened on TV One at about 7. 00pm on 2 July 2002. Among the visuals the Prime Minister was shown visiting the New Zealanders who were part of the UN Peacekeeping force in East Timor. [2] Marcel Spencer complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the advertisement was misleading in that it suggested New Zealand’s support for East Timor’s independence....

Decisions
Low and Television New Zealand Ltd - 2001-048
2001-048

Complaint60 Minutes – Dover Samuels – Police investigation found insufficient evidence to prosecute – inaccurate to state he was "cleared" of the charges FindingsStandard G1 – inaccurate use of the word "cleared’ – does not mean "insufficient evidence" – uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary A 60 Minutes item, broadcast on 17 December 2000 on TV One at 7. 35pm, looked into allegations made against Dover Samuels MP, which had been forwarded to the Police by the Prime Minister. Near the end of the item, the reporter stated that Mr Samuels had been "cleared" of previous allegations investigated by the Police. Peter Low complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that TV One had been inaccurate in using the word "cleared". Mr Low explained that the Police had used the term "insufficient evidence"....

Decisions
McCully and Television New Zealand Ltd - 2015-053 (1 March 2016)
2015-053

Te Raumawhitu Kupenga declared a conflict of interest and did not participate in the determination of this complaint. Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on ONE News covered ‘the Foreign Minister’s controversial payment of $11. 5 million towards businessman Hmood Al-Ali Al-Khalaf’s Saudi farm’. It reported that Minister Murray McCully had ‘struck the deal to avoid a $30 million legal threat’, but then denied that there had been a legal threat. The Authority did not uphold a complaint that the item was inaccurate and unfair to the Minister by failing to distinguish between Mr Al-Khalaf merely assessing his legal position and actually threatening legal action, and consequently misrepresenting the Minister’s position. The issue arose through the use of ambiguous language, both by the broadcaster and by the Minister, and did not justify the Authority upholding a breach of standards....

Decisions
Morton and Radio New Zealand Ltd - 2020-150 (20 April 2021)
2020-150

The Authority has not upheld a complaint about a question during a social welfare debate on Morning Report suggesting an ACT Party policy ‘smacks of eugenics’. In the context it was not outside audience expectations for Morning Report and political debate. It would not have caused widespread offence. The complaint did not raise any issues under the balance standard. The question was comment and analysis, to which the accuracy standard does not apply. Ms McKee and the ACT Party were treated fairly in the context of the debate. Not Upheld: Good Taste and Decency, Balance, Accuracy, Fairness...

Decisions
Love and Discovery NZ Ltd - 2021-157 (9 February 2022)
2021-157

An item on Newshub Live at 6pm covering COVID-19 statistics opened by stating 8% of New Zealand’s population was currently unvaccinated. The complainant alleged by omitting the term ‘eligible’, this introduction breached the accuracy standard as more than 8% (at the time) of New Zealand’s total population was unvaccinated. The Authority did not uphold the complaint, finding the segment was materially accurate and a reasonable viewer would have understood the reference to the population, in a vaccination context, to be a reference to the eligible population. The programme information standard did not apply. Not Upheld: Accuracy, Programme Information...

Decisions
Allison and Television New Zealand Ltd - 2022-049 (23 August 2022)
2022-049

The Authority has not upheld a complaint about an item on Q + A with Jack Tame that discussed a recent climate change report and recent high temperatures in the Antarctic region. The item included interviews with experts, one of whom described the high temperatures in Antarctica as an ‘extreme event that we've seen in the background of climate change’ and that we should expect more such events ‘as the world is warming’. The complainant alleged the broadcast misled viewers as extreme weather events are not becoming more frequent, the higher temperatures in Antarctica were inaccurate, humans do not cause climate change and no detrimental changes have been observed. The Authority found the broadcaster made reasonable efforts to ensure accuracy, including relying on authoritative experts, and the broadcast was unlikely to mislead viewers....

Decisions
Dobson and Television New Zealand Ltd - 2022-124 (7 March 2023)
2022-124

The Authority has not upheld a complaint that an item on 1 News reporting on the Government’s financial accounts breached the accuracy standard. The complainant alleged the Political Editor’s statement in the item that “…a bigger tax take has meant the deficit is half what was predicted in the May budget, a saving of more than 9 billion” was inaccurate, as it gave the impression that the lower-than-forecast deficit was achieved entirely from a bigger tax take, when almost a third of the saving came from less Government expenditure than predicted. While acknowledging the statement may have been misleading taken in isolation, the Authority found the brief statement would not have significantly affected the audience’s understanding of the item as a whole. Not Upheld: Accuracy...

1 2 3 ... 77