Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1501 - 1520 of 1522 results.
SORT BY
Decisions
Smith and Television New Zealand Ltd - 2000-127
2000-127

ComplaintAssignment – inaccurate, unbalanced, failed to respect principles of lawFindingsStandard G1 – no uphold Standard G4 – not unfairly treated in preparation of programme; possible inferences did not constitute unfairness in terms of broadcasting standards – no uphold Standard G5 – no upholdStandard G6 – overall not unfair, unbalanced or partial; a new perspective offered on a historical matter – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary An Assignment programme, broadcast on TV One on 30 March 2000 beginning at 8. 30pm, re-examined allegations that Dr William Sutch had engaged in espionage. According to the programme, despite his having been tried and acquitted, fresh evidence existed to show that there was doubt about the justice of the acquittal....

Decisions
James and Television New Zealand Ltd - 2000-199
2000-199

ComplaintHolmes – labelling on food packages – false nutrition advice – inaccurate FindingsStandard G1 – not inaccurate – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary During the course of a discussion about providing nutritional information on packaged foods, the presenter described saturated fats as "killer fats". Her comment came during a Holmes item broadcast on TV One on 19 October 2000 beginning at 7. 00pm. Valerie James complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the presenter had provided false nutritional advice when she warned that saturated fats were harmful. TVNZ emphasised that the item had been concerned with what information customers wanted to find on packaged foods, rather than with whether saturated fats were harmful....

Decisions
Liu and Television New Zealand Ltd - 2009-044
2009-044

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Fair Go – 18 February item on family who had booked a motor-home holiday around New Zealand – paid a deposit of $4070 – family unable to take holiday due to a death in the family – motor-home company refunded them $852 – programme alleged this was unfair and in breach of the law – manager of the company was interviewed and agreed to abide by the findings of an independent accountant – allegedly inaccurate and unfair Fair Go – 25 February follow up item recapped events from original item – included interviews with the independent accountant and the company's manager – after receiving an adverse finding by the accountant, the manager apologised to the family and gave them a cheque refunding the remainder of their deposit – allegedly inaccurate and unfair Findings Standard 5 (accuracy) – decline to determine under section 11b of…...

Decisions
Broughton and Rikys and Television New Zealand Ltd - 2009-104
2009-104

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Breakfast – host interviewed Professor of Māori history about 21 hui selecting a ‘Māori’ flag to be flown on Auckland Harbour Bridge on Waitangi Day – both host and interviewee commented that the process was a waste of time and money – allegedly in breach of good taste and decency, law and order, controversial issues, accuracy, fairness, discrimination and denigration, and responsible programming standards Findings Standard 4 (controversial issues – viewpoints) – item discussed controversial issue of public importance – One News item the previous evening presented alternative viewpoints which provided balance – not upheld Standard 7 (discrimination and denigration) – comments reinforced negative stereotypes but did not reach threshold necessary for encouraging denigration – not upheld Standard 5 (accuracy) – comments about Tino Rangatiratanga flag being one of division were clearly the host’s opinion – not upheld Standard 6 (fairness) – fairness to Māori dealt…...

Decisions
Clancy and Television New Zealand Ltd - 2008-042
2008-042

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Breakfast – presenters had several light-hearted discussions about the Pope – allegedly in breach of good taste and decency, balance, accuracy and fairness Findings Standard 1 (good taste and decency) – contextual factors – not upheld Standard 4 (balance) – presenters did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld Standard 5 (accuracy) – presenters’ comments distinguishable from points of fact – not upheld Standard 6 (fairness) – programme did not denigrate the Pope or Catholics – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] In an episode of Breakfast, broadcast on TV One at 7am on Tuesday 26 February 2008, the presenters, Paul Henry and Pippa Wetzell, and the newsreader, Peter Williams, had a jovial discussion about the current Pope and what he had been doing recently....

Decisions
Bennachie and TVWorks Ltd - 2008-094
2008-094

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Sunrise – interview with representative of End Child Prostitution and Trafficking (ECPAT) about the release of a US report on human trafficking – allegedly unbalanced and inaccurate Findings Standard 4 (balance) – item offered one individual’s opinion on the report and trafficking and prostitution generally – did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld Standard 5 (accuracy) – interviewee made comments from ECPAT’s perspective – clearly distinguishable as comment and opinion – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] During Sunrise, broadcast on TV3 from 7am to 9am on 6 June 2008, one of the programme’s hosts announced that the US State Department had released its annual report on human trafficking, which “contains some strong words on New Zealand’s legalised prostitution system”....

Decisions
AA and Television New Zealand Ltd - 2007-080
2007-080

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989The ComplaintAA complained that a Close Up item breached his privacy and was unfair to him by allowing his ex-wife and her father to allege that he was a wife-beater and a racist. The complainant said that Close Up had taken part in a "malicious attempt" to stop him being granted permanent residency in New Zealand. He said the item was also inaccurate, including allowing a high-ranking Immigration official to say that he had failed to declare a UK conviction for common assault on his immigration application. He provided a copy of his immigration application to show that he had declared the conviction before entering New Zealand. The Broadcaster's ResponseTVNZ said reasonable efforts had been made to get AA's side of the story, but AA had refused to be interviewed....

Decisions
Benson-Pope and Television New Zealand Ltd - 2006-023
2006-023

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – reported allegations that during his time as a teacher, Cabinet Minister David Benson-Pope was “sleazy” and made female students stand outside in their nighties as punishment at a school camp – included comments from Mr Benson-Pope – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindingsStandard 4 (balance) – controversial issue of public importance whether Mr Benson-Pope had acted inappropriately towards female students during his time as a teacher – significant perspectives were aired during period of current interest – not upheld Standard 5 (accuracy) – no inaccuracies or misleading impressions – not upheld Standard 6 (fairness) – door-stepping interview not unfair – reporter entitled to approach Cabinet Minister – overall Mr Benson-Pope treated fairly – not upheldThis headnote does not form part of the decision....

Decisions
FreeLife Pacific Area and Television New Zealand Ltd - 2006-073
2006-073

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item about an illegal advertising campaign for Goji Juice – product was being marketed to the Tongan community as being a cure for numerous diseases – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindingsStandard 4 (balance) – controversial issue was the marketing of Goji Juice – broadcaster not required to seek comment from manufacturer or from people who endorsed the product – not upheld Standard 5 (accuracy) – no inaccuracies – not upheld Standard 6 (fairness) – broadcaster did not exhaust every alternative legitimate way of obtaining Namoe Sau’s comment before arranging door-stepping interview (guideline 6b) – used deception to obtain her comment without making sufficient attempts to obtain the material by other means (guideline 6c) – broadcaster treated Ms Sau unfairly – upheldNo OrderThis headnote does not form part of the decision Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6pm…...

Decisions
Dewar and Television New Zealand Ltd - 2005-085
2005-085

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item about improving the safety of the site of the 1986 Chernobyl nuclear disaster – reported thousands had died during and after the event – allegedly inaccurateFindingsStandard 5 (accuracy) – although a human and environmental catastrophe, UN and WHO sources suggest deaths of less than 100 – upheldNo OrderThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Fresh concerns about improving the safety of the 1986 Chernobyl nuclear disaster site in the Ukraine were covered in an item on One News broadcast on TV One at 6. 00pm on 13 May 2005. It was reported that “thousands of people died during and after the disaster”. Complaint [2] Allan Dewar complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the item was inaccurate....

Decisions
Dunbar and Television New Zealand Ltd - 2005-108
2005-108

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – Colmar Brunton poll surveyed voters’ party vote preferences – did not make correct assumption about likely Māori Party result – use of poll data in “virtual Parliament” format allegedly misleading and inaccurateFindingsStandard 5 (accuracy) – poll relied on reasonable assumptions – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] TV One broadcast political items on One News at 6pm on 28 August and 4 September 2005. The items reported the outcome of two political polls conducted for Television New Zealand Ltd, by research company Colmar Brunton. [2] Both items reported how the outcome of the polls would translate to the make-up of a new Parliament, using a “virtual Parliament” to illustrate how many seats each party might win in the forthcoming election....

Decisions
Maclean and Radio New Zealand Ltd - 2004-146
2004-146

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Nine to Noon – interview with member of United Kingdom National Commission into Islam – presenter referred to young Muslims being recruited by terrorist groups – allegedly inaccurate and denigratory of Muslims Findings Principle 6 (Accuracy) – item accurate – not upheld Principle 7 (Fairness – denigration) – item not denigratory of Muslims – comment by presenter did not refer to Muslims generally – comment was accurate – words used were in context of serious comment about United Kingdom police policy towards Muslims – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] In Nine to Noon, broadcast on National Radio on the morning of 9 June 2004, presenter Linda Clark interviewed Robin Richardson, a member of the United Kingdom’s National Commission into Islam....

Decisions
Smith and TV3 Network Services Ltd - 2003-006
2003-006

Complaint 20/20 – "The Goons" – item about Christchurch Prison Emergency Response Unit – inaccurate, unfair and unbalanced FindingsStandards 4 – balance of perspectives aired – no uphold Standard 5 – inaccuracies (i) did not "order" penis incident; (ii) not found guilty of 21 breaches of code of conduct – uphold on these 2 points – no other inaccuracies Standard 6 – complainant no opportunity to present views – uphold OrderBroadcast of statement This headnote does not form part of the decision. Summary [1] "The Goons", an item on 20/20, was broadcast by TV3 at 7. 30pm on 9 June 2002. The item investigated the activities of the Christchurch Prison Emergency Response Unit (ERU), referred to by some as the "Goon Squad". [2] Doug Smith complained to TV3 Network Services Ltd, the broadcaster, that the item contained a number of inaccurate statements, and was unbalanced....

Decisions
New Zealand Society for the Protection of the Unborn Child Inc and TV3 Network Services Ltd - 2003-051
2003-051

ComplaintInside New Zealand: The Hardest Decision – documentary – abortion –inaccurate statements – unbalanced – undermined New Zealand legislation FindingsStandard 2 and Guideline 2a – lawful standard maintained – no uphold Standard 4 – programme balanced – no upholdStandard 5 and Guidelines 5b, 5d & 5e – mixture of fact & opinion – accurate and impartial – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Inside New Zealand: The Hardest Decision was a documentary which followed three women while they made a decision about whether or not to have an abortion. Several other women, who had been through the same experience, were also interviewed on the programme. The documentary was broadcast on TV3 at 8. 30pm on 28 November 2002....

Decisions
PQ and The RadioWorks Ltd - 2002-093
2002-093

ComplaintOffice Goss – The Edge – caller claimed that a school principal was a lesbian in relationship with another teacher – breach – good taste – privacy – fairness – accuracyFindingsNo tape available – decline to determine – s. 11(b) – warningName of complainant and town of residence deleted to preserve privacyThis headnote does not form part of the decision. Summary[1] To protect the privacy of the persons referred to in this complaint, the Authority makes an order deleting reference to the complainant other than by initials, and deleting reference to the town from which the complaint emanated. [2] The programme Office Goss was broadcast by The Edge. In the programme broadcast between 7. 30–8....

Decisions
Richardson and Television New Zealand Ltd - 2001-040, 2001-041
2001-040–041

ComplaintFair Go – person claimed poor workmanship and incomplete work by building contractor – inaccurate – untruthful – unfair – partial – deceptive programme practice – privacy breached FindingsStandard G1 – Authority not appropriate body to determine factual disputes – decline to determine Standards G3, G5, G6, G7, G11, G12 – subsumed under standard G4 Standard G4 – threat of violence central to complainant – not given adequate weight – uphold Privacy principle (iv) – no uphold OrderBroadcast of statement This headnote does not form part of the decision. Summary Poor workmanship by the building contractor was the claim of a woman whose house had been renovated to accommodate wheelchair access paid for by the ACC, according to an item on Fair Go broadcast on 13 September 2000 beginning at 7. 30pm....

Decisions
Seal and Television New Zealand Ltd - 2001-125
2001-125

ComplaintOne News – item reported findings of preliminary study reported in Science – excessive amounts of vitamin C – possibly carcinogenic – inaccurate and unbalanced FindingsStandard G1 – tentative nature of research stressed – no uphold Standard G6 – care when interpreting result emphasised – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary The preliminary results of a research programme which suggested that excessive doses of vitamin C might contribute to tissue damage linked to cancer was the subject of an item on One News broadcast at 6. 00pm on 15 July 2001. Glenn Seal complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the item was neither accurate nor balanced. In response, TVNZ pointed out the item’s emphasis on the preliminary nature of the research, and added that it was not claimed that vitamin C caused cancer. It declined to uphold the complaint....

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - 2013-026
2013-026

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Nine to Noon – political commentator made comments about the background to negotiations between the Government and Rio Tinto over the Tiwai Point smelter – allegedly in breach of accuracy standardFindingsStandard 5 (accuracy) – panellist’s comments amounted to his opinion, not statements of fact – exempt from standards of accuracy under guideline 5a – high value speech – not upheld This headnote does not form part of the decision. Introduction [1] “Politics with Matthew Hooton and Mike Williams” on Nine to Noon contained political commentary on the Government’s negotiations with Rio Tinto Alcan Ltd (Rio Tinto), over the Tiwai Point aluminium smelter in Southland. The programme was broadcast on 2 April 2013 on Radio New Zealand National....

Decisions
Sharp and Television New Zealand Ltd - 1993-033
1993-033

Download a PDF of Decision No. 1993-033:Sharp and Television New Zealand Ltd - 1993-033 PDF276. 53 KB...

Decisions
Jones and Television New Zealand Ltd - 1993-083
1993-083

Download a PDF of Decision No. 1993-083:Jones and Television New Zealand Ltd - 1993-083 PDF2. 47 MB...

1 ... 75 76 77