Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 21 - 40 of 1522 results.
SORT BY
Decisions
Te Reo Takiwa O Ngatihine and Television New Zealand Ltd - 1993-059
1993-059

Download a PDF of Decision No. 1993-059:Te Reo Takiwa O Ngatihine and Television New Zealand Ltd - 1993-059 PDF686. 17 KB...

Decisions
Pryor and Corrigan and Television New Zealand Ltd - 1992-093
1992-093

Download a PDF of Decision No. 1992-093:Pryor and Corrigan and Television New Zealand Ltd - 1992-093 PDF588. 82 KB...

Decisions
Shepherd and Television New Zealand Ltd - 1991-058
1991-058

Download a PDF of Decision No. 1991-058:Shepherd and Television New Zealand Ltd - 1991-058 PDF323. 74 KB...

Decisions
EP and Television New Zealand Ltd - 2014-038
2014-038

Summary [This summary does not form part of the decision. ]An episode of Neighbours at War reported on allegations made by the complainant against her neighbour. The Authority did not uphold her complaint that the programme was biased and distorted the true situation, and that her cell phone footage was broadcast without her consent. The broadcaster dealt with the situation in an even-handed way and the complainant was given every opportunity to tell her side of the story. She was not treated unfairly, and she had consented to her involvement in the programme. Not Upheld: Fairness, Privacy, Accuracy, Good Taste and Decency, Law and Order, Discrimination and Denigration, Responsible Programming, Children’s InterestsIntroduction[1] An episode of Neighbours at War, a reality TV series involving disputes between neighbours, reported on allegations made by the complainant, EP, against her neighbour. The complainant took part in re-enactments and both neighbours were interviewed....

Decisions
Allen and MediaWorks TV Ltd - 2014-106
2014-106

Summary [This summary does not form part of the decision. ]In an election advertisement for the National Party, John Key stated, ‘we’ll start paying off debt’. The Authority did not uphold the complaint that this was misleading because Treasury had forecast that debt would increase until 2018. Election advertisements promoting party policies, by their nature, are not ‘factual’. Viewers understand that they are highly political, often hyperbolic vehicles for advocacy, and are able to form their own views about any particular policy. Viewers would not have been misled. Not Upheld: Election Programmes Subject to Other Standards (Accuracy, Fairness, Responsible Programming), Distinguishing Factual Information from Opinion or Advocacy, Misleading ProgrammesIntroduction[1] An advertisement for the National Party was broadcast on TV3 on 28 August 2014....

Decisions
Vaioleti and MediaWorks Radio Ltd - 2015-008
2015-008

Summary[This summary does not form part of the decision. ]During a voice break on the radio music show Selectah, the presenter said, 'If you are a scooter rider, in the city, in Auckland, let me give you one piece of advice: Don't get your scooter fixed by Scootling, they charge way too much. ' MediaWorks upheld a fairness complaint from the owner of Scootling and offered him a number of options for redress including an on-air apology and free advertising. The Authority disagreed with the complainant that this action was insufficient. It also declined to uphold his complaints that the broadcast otherwise breached standards relating to law and order and accuracy. Not Upheld: Fairness (Action Taken), Law and Order, Accuracy Introduction[1] During a voice break on a radio music show, Selectah, the presenter said: I'm waiting for my scooter guy to turn up. . ....

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - 2015-010
2015-010

Summary[This summary does not form part of the decision. ]Mediawatch included an interview with a senior member of New Zealand's media community. The Authority declined to determine the complaint that the interviewee was 'corrupt' and therefore the interview constituted inaccurate, unfair and irresponsible broadcasting. The complainant has previously made a number of similar complaints which did not raise matters of broadcasting standards, and has been warned that further similar complaints would be unlikely to be determined in the future. Accordingly the Authority considered the complaint to be vexatious. Declined to Determine: Good Taste and Decency, Accuracy, Fairness, Discrimination and Denigration, Responsible ProgrammingIntroduction[1] Mediawatch included an interview with a senior member of New Zealand's media community. [2] Mr Golden argued in essence that as Mediawatch 'implies it takes the behaviour of the news media seriously', the decision to interview someone who is 'corrupt' amounted to inaccurate, unfair and irresponsible broadcasting....

Decisions
Insurance Council of New Zealand and MediaWorks TV Ltd - 2014-146
2014-146

Summary[This summary does not form part of the decision. ]Campbell Live marked the fourth anniversary of the first Canterbury earthquake with a live broadcast from a Christchurch school hall where an audience of local residents with unresolved insurance claims participated in the programme. The Authority upheld a complaint that the broadcast breached the controversial issues and accuracy standards because the programme did not include the insurance industry's perspective and was misleading about the industry's willingness to participate in the programme. Upheld: Controversial Issues, AccuracyOrder: Section 13(1)(a) – broadcast statementIntroduction[1] Campbell Live marked the fourth anniversary of the first Canterbury earthquake with a live broadcast from a Christchurch school hall where an audience of local residents with unsettled insurance claims participated in the programme. The programme included two pre-recorded segments, one about a Christchurch property with sub-standard repairs and another about the successful rebuild of an historic homestead....

Decisions
Holubicki and Sky Network Television Ltd - 2016-020 (27 June 2016)
2016-020

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A Prime News item reported on the trial of a former Nazi guard at Auschwitz and referred to the camp as a ‘Polish camp’. The complainant alleged this statement was inaccurate because it was not a ‘Polish camp’, but was rather a Nazi camp located in Poland. The Authority recognised that the labelling of concentration camps as part of the Nazi regime remains a sensitive issue and one of historical importance, which broadcasters should be mindful of when choosing the language to be used. Nevertheless, in the context of the item the Authority did not consider that viewers would have been misled. Not Upheld: Accuracy, FairnessIntroduction[1] An item on Prime News reported on the trial of a former Nazi guard as follows: A former Auschwitz guard has gone on trial in Germany for 170,000 counts of accessory to murder. ....

Decisions
New Zealand Fire Service and MediaWorks TV Ltd - 2016-017 (18 November 2016)
2016-017

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An episode of 3D investigated alleged bullying within the New Zealand Fire Service, particularly within volunteer brigades. The episode relied in part on testimony from particular individuals who alleged they had been victims of bullying, and in part on a report, which purported to identify bullying as a significant problem within NZFS. NZFS challenged the credibility of the report and argued that the programme breached the accuracy, fairness and balance standards. The Authority did not uphold the complaint. It found that the programme clearly stated there were questions about the status of the report – which in any event only formed part of the basis of the story – so viewers would not have been misled....

Decisions
Boyce and Radio New Zealand Ltd - 2016-096 (8 March 2017)
2016-096

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A Nine to Noon programme included a segment featuring UK correspondent Dame Ann Leslie. In response to the host’s question ‘What is on your mind this week?’, Dame Leslie commented on the British Labour Party, its leader Jeremy Corbyn and the Black Lives Matter UK organisation. The Authority did not uphold a complaint that Dame Leslie’s comments constituted an attack on Mr Corbyn, denigrated the BLM UK activists, and were inaccurate and unbalanced. Mr Corbyn and BLM UK were not treated unfairly, as both could reasonably expect to be subject to robust media scrutiny as a consequence of their public profile. While the item was a current affairs piece to which the balance standard applied, the issues were approached from Dame Leslie’s perspective and listeners would not have expected alternative views to be given....

Decisions
Kiddle and Television New Zealand Ltd - 2017-008 (26 April 2017)
2017-008

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on 1 News reported on the humanitarian crisis in Damascus following disruption of water supplies, caused by fighting between the Syrian army and rebel forces. During the item, the reporter said, ‘The outage came after the government attacked rebels holding the city’s main water source’. The Authority did not uphold a complaint that this item was biased and misleading by allegedly attributing blame for the water outages to President Bashar al-Assad, rather than the rebel forces. In the context of a brief item focused on the humanitarian impact of the conflict, the statement made by the reporter was a reasonable description of what occurred, and the omission of further information or different sources would not have left viewers misled or uninformed about the events covered by the item....

Decisions
Sheehan and Television New Zealand Ltd - 1998-096
1998-096

Summary A news item broadcast on One Network News on 14 April 1998 between 6. 00-7. 00pm referred to some of the recommendations in the government’s review on firearms. It was reported that members of the anti-gun lobby were dissatisfied with the government’s lack of progress in implementing the recommendations. Paul Sheehan of Christchurch complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the report on the recommendation to buy back semi-automatic weapons was inaccurate and misleading. In addition he complained about what he called the "incorrect implication" that gun laws had not been tightened, and the failure to balance the discussion by including a person from the pro-gun lobby. TVNZ advised that it upheld the aspect of the complaint regarding the recommendation to buy back semi-automatic weapons....

Decisions
New Zealand Aids Foundation, and Moore and Bennachie on behalf of the Campaign for Human Rights, and Prime Television New Zealand Ltd - 2000-151, 2000-152
2000-151–152

ComplaintGoing Straight – documentary about curing homosexuals through Christian programme – inaccurate – unbalanced – discrimination against homosexuals Findings(1) Standard G6 – majority – documentary focussed on perspectives of those featured – no uphold (2) Standard G13 – genuinely held opinion – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary Going Straight was broadcast on Prime Television on 16 June 2000 at 8. 35pm. The programme was a documentary about gay men who were attempting to change their sexual orientation through a Christian programme run at Caleb House in Kansas. The New Zealand Aids Foundation, through its research director, Tony Hughes, complained to Prime Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the programme was unbalanced. In its view, an exclusively religious perspective on homosexuality had been presented....

Decisions
Liu and Television New Zealand Ltd - 2009-044
2009-044

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Fair Go – 18 February item on family who had booked a motor-home holiday around New Zealand – paid a deposit of $4070 – family unable to take holiday due to a death in the family – motor-home company refunded them $852 – programme alleged this was unfair and in breach of the law – manager of the company was interviewed and agreed to abide by the findings of an independent accountant – allegedly inaccurate and unfair Fair Go – 25 February follow up item recapped events from original item – included interviews with the independent accountant and the company's manager – after receiving an adverse finding by the accountant, the manager apologised to the family and gave them a cheque refunding the remainder of their deposit – allegedly inaccurate and unfair Findings Standard 5 (accuracy) – decline to determine under section 11b of…...

Decisions
Broughton and Rikys and Television New Zealand Ltd - 2009-104
2009-104

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Breakfast – host interviewed Professor of Māori history about 21 hui selecting a ‘Māori’ flag to be flown on Auckland Harbour Bridge on Waitangi Day – both host and interviewee commented that the process was a waste of time and money – allegedly in breach of good taste and decency, law and order, controversial issues, accuracy, fairness, discrimination and denigration, and responsible programming standards Findings Standard 4 (controversial issues – viewpoints) – item discussed controversial issue of public importance – One News item the previous evening presented alternative viewpoints which provided balance – not upheld Standard 7 (discrimination and denigration) – comments reinforced negative stereotypes but did not reach threshold necessary for encouraging denigration – not upheld Standard 5 (accuracy) – comments about Tino Rangatiratanga flag being one of division were clearly the host’s opinion – not upheld Standard 6 (fairness) – fairness to Māori dealt…...

Decisions
Dunbar and Television New Zealand Ltd - 2005-108
2005-108

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – Colmar Brunton poll surveyed voters’ party vote preferences – did not make correct assumption about likely Māori Party result – use of poll data in “virtual Parliament” format allegedly misleading and inaccurateFindingsStandard 5 (accuracy) – poll relied on reasonable assumptions – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] TV One broadcast political items on One News at 6pm on 28 August and 4 September 2005. The items reported the outcome of two political polls conducted for Television New Zealand Ltd, by research company Colmar Brunton. [2] Both items reported how the outcome of the polls would translate to the make-up of a new Parliament, using a “virtual Parliament” to illustrate how many seats each party might win in the forthcoming election....

Decisions
Egg Producers Federation of New Zealand Inc and CanWest TVWorks Ltd - 2004-220
2004-220

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 198960 Minutes – “Fowl Play” – item about the battery farming of hens – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindings Standard 4 (balance) – controversial issue of public importance – item included Egg Producers’ comment received shortly before broadcast – not upheld Standard 5 (accuracy) – no inaccuracies – some aspects complained about were clearly opinion – not upheld Standard 6 (fairness) – while beak trimming comment verged on unfairness, not unfair – no other unfairness – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Concerns about the battery farming of hens were raised in an item entitled “Fowl Play” broadcast on 60 Minutes on TV3 at 7. 30pm on 20 September 2004. Criticisms were advanced by an activist against the battery farming of hens, and by a farmer of free range hens....

Decisions
Caswell and TVWorks Ltd - 2012-120
2012-120

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989 What’s Really In Our Food? – included a human experiment to test the effects of Omega 3 on attention span in young boys – allegedly in breach of accuracy standard FindingsStandard 5 (accuracy) – experiment was clearly intended to be light-hearted and entertaining and did not purport to be scientifically rigorous or reliable – conclusions drawn from the experiment were very vague and qualified by words such as “could’ and “may” – viewers would not have been misled – not upheld This headnote does not form part of the decision. Introduction [1] An episode of What’s Really In Our Food?, a weekly television series investigating different food groups, and exploring the potential health benefits and/or risks associated with those foods, contained a human experiment to test the effects of Omega 3 on attention span in young boys....

Decisions
Sharp and Television New Zealand Ltd - 1993-033
1993-033

Download a PDF of Decision No. 1993-033:Sharp and Television New Zealand Ltd - 1993-033 PDF276. 53 KB...

1 2 3 ... 77