Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1221 - 1230 of 1230 results.
SORT BY
Decisions
Lubbock and Television New Zealand Ltd - 2007-019
2007-019

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – report on National Party leader John Key's "state of the nation" speech – included responses from community groups and the Prime Minister – allegedly unbalanced FindingsStandard 4 (balance) – reasonable efforts made to present significant viewpoints – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News , broadcast on TV One at 6pm on 30 January 2007, reported on the "state of the nation" speech by National Party leader, John Key. It showed parts of Mr Key's speech and also contained a short excerpt from a speech by the Prime Minister, Helen Clark, in which she disputed Mr Key's assertion that there was a "growing underclass" in New Zealand. [2] The One News political editor commented that Mr Key's speech had not contained "a lot of real concrete solutions"....

Decisions
Cahill and Television New Zealand Ltd - 2005-075
2005-075

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Documentary entitled Michael Jackson's Mind looked at history of Michael Jackson's unconventional behaviour – behaviour analysed by psychiatrists and psychologists – comments sought from range of other people – programme used extracts from previous documentary Living with Michael Jackson – allegedly unbalanced and unfairFindings Standard 4 (balance) – not controversial issue of public importance – balance not required – not upheld Standard 6 (fairness) – Authority unable to determine whether extracts of Martin Bashir documentary used in context – decline to determine – other comments by psychiatrist not unfair – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] On 30 May 2005, at 9. 30pm, TV2 broadcast a documentary entitled Michael Jackson's Mind....

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - 2004-124
2004-124

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989 National Radio – Late Edition – item about 35th anniversary of moon landing – in referring to moon landing as matter of historical fact broadcast allegedly inaccurate, unbalanced and unfair as fact of moon landing not universally accepted Findings Moon landing has status as historical fact – RNZ entitled to refer to it as fact – declined to determine pursuant to section 11(b) of the Broadcasting Act 1989 This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Late Edition, broadcast on National Radio on 21 July 2004, contained an item regarding the 35th anniversary of the first moon landing. The item was introduced as follows: 35 years ago this week NASA astronauts Neil Armstrong and Buzz Aldrin landed Apollo II on the surface of the moon....

Decisions
Smith and TV3 Network Services Ltd - 2003-006
2003-006

Complaint 20/20 – "The Goons" – item about Christchurch Prison Emergency Response Unit – inaccurate, unfair and unbalanced FindingsStandards 4 – balance of perspectives aired – no uphold Standard 5 – inaccuracies (i) did not "order" penis incident; (ii) not found guilty of 21 breaches of code of conduct – uphold on these 2 points – no other inaccuracies Standard 6 – complainant no opportunity to present views – uphold OrderBroadcast of statement This headnote does not form part of the decision. Summary [1] "The Goons", an item on 20/20, was broadcast by TV3 at 7. 30pm on 9 June 2002. The item investigated the activities of the Christchurch Prison Emergency Response Unit (ERU), referred to by some as the "Goon Squad". [2] Doug Smith complained to TV3 Network Services Ltd, the broadcaster, that the item contained a number of inaccurate statements, and was unbalanced....

Decisions
Colina and Radio New Zealand Ltd - 1993-128
1993-128

Download a PDF of Decision No. 1993-128:Colina and Radio New Zealand Ltd - 1993-128 PDF392. 47 KB...

Decisions
Boyce and Television New Zealand Ltd - 2001-049, 2001-050
2001-049–050

Complaint Holmes – series of items on the "brain drain" – Richard Poole – newspaper advertisement – Business Roundtable backing – unbalanced – news source lacked integrity FindingsStandard G6 – items lacked balance – broadcaster not impartial – Poole’s integrity not forcefully challenged – uphold Standard G15 – Poole an "information source" as required by standard – broadcaster failed to ascertain adequately his integrity/reliability – uphold OrdersBroadcast of statement$2,000 costs to Crown This headnote does not form part of the decision. Summary Items broadcast on the Holmes show on TV One on 4, 5 and 6 October 2000 dealt with a perceived "brain drain" whereby young, educated New Zealanders were allegedly leaving New Zealand permanently for better jobs and an enhanced lifestyle overseas. Holmes is broadcast between 7. 00pm and 7. 30pm on weekdays....

Decisions
Hood and Television New Zealand Ltd - 2003-169
2003-169

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Edwards at Large – interview with complainant – interviewee ambushed into taking part – unfair, partial and unbalanced FindingsStandard 4 – interview not unbalanced – no upholdStandard 6 – complainant adequately informed of the reason for her contribution and the role expected of her – conduct of interview not unfair – no uphold This headnote does not form part of the decision Summary [1] Lynley Hood was interviewed by Brian Edwards on Edwards at Large about the content of her book “A City Possessed: the Christchurch Civic Crèche case”. The programme was broadcast on TV One at 9. 35pm on Saturday 16 August 2003. [2] Ms Hood complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the item was neither balanced nor impartial and that she had been ambushed into participating in the interview....

Decisions
Paul and Television New Zealand Ltd - 2002-186
2002-186

ComplaintOne News – a United States armed forces unit described as "elite trained killers" – inaccurate and unbalanced to describe armed forces as "killers" FindingsStandard 4 – not unbalanced – no uphold Standard 5 – not inaccurate– no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Members of a unit of the US Armed Forces were described as "elite trained killers" in an item on One News broadcast at 6. 00pm on 27 July 2002. The item reported a number of the wives of servicemen in the unit had been murdered. [2] Victor Paul complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the use of the phrase amounted to editorialising and was inaccurate and unbalanced. In no country, he maintained, were the armed forces described as "killers"....

Decisions
Sheaf and TV3 Network Services Ltd - 2000-009
2000-009

SummaryIn a segment of Target which was broadcast on TV3 on 19 September 1999 beginning at 7. 00pm, viewers were advised how to remove graffiti from a variety of surfaces when "little parliamentarians" had been naughty. The graffiti which was removed included a number of messages couched in schoolyard language such as "Jenny and Winston 4 eva", "Jenny © Timberlands", and "Jenny and Timberlands up a tree L. O. G. G. I. N. G. "Stephen Sheaf complained to TV3 Network Services Ltd, the broadcaster, that the messages contained in the graffiti phrases were both childish and totally inexcusable. Apart from what he called the obvious political overtones, they had contained "emotional smear tactics", he wrote. The segment, TV3 advised, was a light-hearted piece which explained how common household products could be used to remove graffiti....

Decisions
Papprill and Television New Zealand Ltd - 1990-013
1990-013

Download a PDF of Decision No. 1990-013:Papprill and Television New Zealand Ltd - 1990-013 PDF560. 09 KB...

1 ... 60 61 62