Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 787 results.
SORT BY
Decisions
Walls and Radio New Zealand Ltd - 2022-025 (18 May 2022)
2022-025

The Authority has not upheld a complaint a Mediawatch broadcast breached various standards by allegedly ‘demonising’ New Zealanders who have concerns about COVID-19 vaccine safety. The Authority found the broadcast was accurate in reporting on COVID-19 related events, and did not treat Liz Gunn, a prominent figure known for her vaccine hesitant perspectives, or other persons referred to unfairly. The discrimination and denigration, and balance standards did not apply. Not Upheld: Accuracy, Fairness, Discrimination and Denigration, Balance...

Decisions
McBride and Television New Zealand Ltd - 1995-126
1995-126

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 126/95 Dated the 9th day of November 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by PAUL McBRIDE of Rotorua Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod...

Decisions
Warnes and Radio Pacific Ltd - 1997-109
1997-109

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-109 Dated the 21st day of August 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by ROBIN WARNES of Lower Hutt Broadcaster RADIO PACIFIC LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Dickson, Dunlop and McMillan and TV3 Network Services Ltd - 1998-025, 1998-026, 1998-027
1998-025–027

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1998-025 Decision No: 1998-026 Decision No: 1998-027 Dated the 12th day of March 1998 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaints by A J DICKSON of Tauranga and PHILLIP DUNLOP of Pokeno and ROBIN MCMILLAN of Wellington Broadcaster TV3 NETWORK SERVICES LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R M McLeod J Withers...

Decisions
Williams and RadioWorks Ltd - 2010-067
2010-067

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989More FM Breakfast – host and caller used the term “poofter” – allegedly in breach of discrimination and denigration standard FindingsStandard 7 (discrimination and denigration) – comment did not contain sufficient invective to reach the threshold for encouraging discrimination or denigration – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Between 8am and 9am during the More FM Breakfast programme, broadcast on More FM on 21 May 2010, the hosts discussed how they would be participating in a winter pool jump. A female host said, “So you’ve got to grin and bear it, suck it up. Don’t be a wuss. ” A male host said he had been talking to his dad about it, because he had done a winter swim before....

Decisions
Robinson and The Radio Network Ltd - 2005-030
2005-030

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Classic Hits – Bunty’s Big Drive Home – anecdote about white South African’s racist views towards black South African – complainant alleged anecdote was offensive to South Africans as it portrayed them as racists – complaint upheld by broadcaster as a breach of Guideline 7a (denigration) – complainant dissatisfied as believed no apology was madeFindingsPrinciple 7 (denigration) – apology sufficient – further action unnecessary – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Mental Berocca, broadcast on Classic Hits at around 5. 30pm on 15 February 2005, contained an anecdote about a white South African woman who was upset to be sitting next to a black South African man on a plane. In the anecdote, the woman referred to the man as a “kaffir”....

Decisions
Whitla and The Radio Network Ltd - 2004-104
2004-104

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Paul Holmes Breakfast – Newstalk ZB – comment about recent pack rape allegations against Australian rugby league players – host described women who attended parties with rugby league players as “moles” and suggested that they were asking for trouble – allegedly denigrated womenFindings Standard 7 – Guideline 7a (discrimination and denigration) – comment encouraged denigration of women who socialise with rugby league players – not a genuine expression of serious comment – upheldOrder Section 13(1)(a) – broadcast of a statementThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] At about 7. 55am on 2 April 2004 the host of Paul Holmes Breakfast on Newstalk ZB (Paul Holmes) commented on recent pack rape allegations against a team of Australian rugby league players....

Decisions
Tawfik and New Zealand Media and Entertainment - 2015-067
2015-067

Summary [This summary does not form part of the decision. ]During his talkback show, host Leighton Smith in a conversation with a caller about the impact of cultural and religious beliefs on others, asked, ‘How do you think the Muslims will fit into that?’ He then repeated the question as, ‘How do you think the beheaders will fit into that?’ The Authority did not uphold a complaint that this promoted anti-Islamic sentiment and was extremely offensive. While the comment was objectionable, it was relatively brief and not repeated, and did not reach the high threshold necessary to constitute hate speech or encourage discrimination or denigration. Mr Smith was also apparently questioned about the comment by the programme producer and he attempted to explain what he meant....

Decisions
Foreman and The Radio Network Ltd - 2009-158
2009-158

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Radio Sport Farming Show – host referred to man as a “pommy git” – allegedly in breach of good taste and decency, fairness and discrimination and denigration Findings Standard 7 (discrimination and denigration) – word “pommy” unlikely to offend, insult or intimidate – expression “pommy git” not derogatory – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] During a brief interview on the Radio Sport Farming Show, broadcast at 6. 50am on Saturday 31 October 2009, the host asked the interviewee: Don, should the New Zealand farmers be fearing a bloke, a pommy git by the name of Lord Steyn? [2] The interviewee explained that Lord Johan Steyn had been advocating vegetarianism and the discontinuance of farming livestock as methods to battle greenhouse gas emissions....

Decisions
Clayton and Triangle Television Ltd - 2004-001
2004-001

ComplaintVoice of Islam – comments about homosexuality and AIDS – discrimination/denigration – incited hatred, intolerance and violence toward homosexualsFindingsStandard 6 and Guideline 6g – hate speech – encouraged discrimination and denigration – upheldNo OrderThis headnote does not form part of the Decision Summary [1] A lecture titled “Challenges Facing Muslims in the New Millennium” was broadcast on Voice of Islam on Triangle Television between 3. 00pm and 4. 00pm on Monday 29 September 2003. [2] Mr Clayton complained to Triangle Television Ltd, the broadcaster, that the programme included comments which incited hatred and intolerance toward homosexuals. [3] Triangle Television maintained that broadcasting standards were not breached, as Standard 6 of the Television Code allowed for the broadcast of “genuinely held opinion”. [4] Dissatisfied with Triangle Television's decision, Mr Clayton referred his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989....

Decisions
GAP – The Business and Professionals Association Inc and The RadioWorks Ltd - 2004-065, 2004-066
2004-065–066

Complaint under s. 8(1)(b) of the Broadcasting Act 1989 Complaints about two broadcasts on Radio Pacific (Mark Bennett talkback) – critical comments by host about Premier House function for actor Sir Ian McKellen – both broadcasts allegedly discriminatory – second broadcast allegedly unbalancedFindings Principle 7, Guideline 7a (discrimination) – comments did not encourage discrimination against homosexuals – not upheldPrinciple 4 (balance) – no controversial issue of public importance discussed in second broadcast – not upheld Broadcasting Act, s. 5(a) – proper procedure for dealing with complaints not followedThis headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] On 2 December 2003 at about 3. 30pm, Radio Pacific talkback host Mark Bennett spoke critically about a reception for actor Sir Ian McKellen, which had been held at Premier House....

Decisions
Cassidy and The Radio Network Ltd - 2003-173
2003-173

ComplaintNewstalk ZB – Larry Williams Drive Show – interview with General Manager of Mitsubishi Motors on sponsorship withdrawal from the Holmes television programme – host allegedly trivialised Holmes’ comments on Kofi Annan – host’s comments allegedly racist FindingsPrinciple 7 Guideline 7a – legitimate interview – threshold not reached – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Larry Williams, the host of the Larry Williams Drive Show on Newstalk ZB, interviewed the General Manager of Mitsubishi Motors on its sponsorship withdrawal from the Holmes television programme. The host commented critically on the reasons for the withdrawal and then received four calls from the public, all of whom condemned Mitsubishi’s decision. [2] Milton Cassidy complained to The Radio Network Ltd, the broadcaster, that Larry William’s comments trivialised the racist comments made by Paul Holmes about Kofi Annan....

Decisions
Riley and TVWorks Ltd - 2010-165
2010-165

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Campbell Live – host interviewed members of New Zealand Actors’ Equity union on controversy surrounding production of the film The Hobbit in New Zealand – the host stated, “So there is not some Australian with his or her hand up your bum operating you like a puppet?” – allegedly in breach of standards relating to good taste and decency and discrimination and denigration FindingsStandard 1 (good taste and decency) – host’s comment innocuous – would not have caused offence or distress to viewers – not upheld Standard 7 (discrimination and denigration) – host was respectful to female interviewees – comment did not encourage discrimination against, or denigration of, women – not upheld This headnote does not form part of the decision Broadcast [1] Campbell Live, broadcast on TV3 at 7pm on Friday 2 October 2010, featured an interview with Robyn Malcolm and Jennifer Ward-Lealand, from…...

Decisions
Faidley and Television New Zealand Ltd - 2013-052
2013-052

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item reported that 65 police officers failed their Physical Competency Test because they were unfit – allegedly in breach of accuracy, fairness, discrimination and denigration, and responsible programming standards FindingsStandard 5 (accuracy) – reported figure of 65 unfit officers came from police and was not intended to reflect the proportion of officers who failed their PCT – lack of information pertaining to reasons for failure was due to reluctance of police to reveal information – item would not have misled viewers – not upheld Standard 6 (fairness) – use of shot of person eating pizza was legitimate to suggest that diet may be a reason why officers were unfit, and was not unfair – lack of detail due to police reluctance to reveal information – police provided with a fair and reasonable opportunity to comment and response included in the story…...

Decisions
Thompson and Television New Zealand Ltd - 2014-001
2014-001

Summary [This summary does not form part of the decision. ] An item on Seven Sharp reported on Kiwis living as ‘second class citizens’ in Australia. At the end of the item, one of the presenters commented, ‘So we hope for some changes in Australia, and until then I guess all you can do is find some Australians over here and be mean to them. ’ He poked his Australian co-presenter in the arm, and the presenters all laughed. The Authority did not uphold the complaint that the comment encouraged denigration and discrimination against Australian people. The comment did not carry any invective or ill-will. It was typical of the usual humour and banter that occurs on Seven Sharp, and viewers would have interpreted it as a light-hearted joke, not a serious call to action....

Decisions
Hashimoto and MediaWorks Radio Ltd - 2014-040
2014-040

Leigh Pearson declared a conflict of interest and did not take part in the determination of this complaint. Summary [This summary does not form part of the decision. ] During Talkback with Sean Plunket, one caller expressed views opposing drilling including the fact drilling resources were sent to China who manufactured it into ‘crap’. Later in the programme, the host sarcastically referred back to the caller’s comments, referring to the ‘Damn Chinese’. The Authority did not uphold the complaint that his comments were offensive and disrespected Chinese people. The host was being sarcastic, and was actually defending China, not being derogatory. In any case the comments did not carry any invective and did not encourage the denigration of, or discrimination against, Chinese people. Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration Introduction [1] During Talkback with Sean Plunket, one topic of discussion was proposed offshore drilling in Taranaki....

Decisions
Boyce and Radio New Zealand Ltd - 2021-143 (16 February 2022)
2021-143

The Authority has not upheld complaints about a press conference by Prime Minister Jacinda Ardern and comments by Professor Michael Baker regarding restrictions for persons who do not have a COVID-19 vaccination. It found the discrimination and denigration standard did not apply to either broadcast and the balance and law and order complaints were not upheld in respect of the second complaint. The interview with Professor Baker was clearly signalled as approaching the issue from his perspective and there has been widespread discussion in other media about whether restrictions on people that are unvaccinated are justified. The Authority found listeners were in a position to arrive at informed and reasoned opinions regarding this issue. It also found the broadcast did not encourage any illegal or antisocial activity. Not Upheld: Law and Order, Discrimination and Denigration, Balance...

Decisions
Terry and Television New Zealand Ltd - 1997-071
1997-071

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-071 Dated the 19th day of June 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by ROBERT TERRY of Reefton Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Māori Television Service and CanWest RadioWorks Ltd - 2006-085
2006-085

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Radio Pacific – host commented that Māori Television had complained to the BSA about comments he had made in an earlier broadcast – referred to Māori Television as “racist, separatist, and apartheid” – allegedly inaccurate and denigratoryFindingsStandard 6 (accuracy) – comments clearly opinion – not statements of fact to which accuracy standard applies – not upheldStandard 7 (social responsibility) and guideline 7a (denigration) – Māori Television not “section of the community” to which denigration standard applies – comments not denigratory of Māori generally – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] On 16 June 2006 on Radio Pacific at approximately 6. 10am, the host John Banks commented that Māori Television had complained to the Broadcasting Standards Authority about comments he had made in an earlier broadcast....

Decisions
Bisset and Television New Zealand Ltd - 2005-093
2005-093

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Te Karere – item on New Zealand fruit exports to Australia – interviewee said “Who is the World Trade Organisation? They are all Pakeha” – allegedly denigratory of PakehaFindingsStandard 6 (fairness) and Guideline 6g (denigration) – comment more expression of frustration at lack of Māori input to finding a solution – not intended to be denigratory of Pakeha – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] TV One broadcast Te Karere on 24 June at 6am. Te Karere contained an item about the continuing opposition from Australia to New Zealand apple imports. The item included an interview with Mr Maanu Paul, a kiwifruit grower from Whakatane....

1 2 3 ... 40